Gå til innhold

Gran Turismo 7 får slakt av spillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iki skrev (3 minutter siden):

Gt7 prøver å være et sosialt online spill, de prøver ikke å lage et single player spill.

GT Sport var eit sosialt online-spel. Ein god og fyldig single-player campaign er heilt sentralt for eit ordentleg mainline Gran Turismo spel. Det er berre å samanlikne salgstala, samt samanlikne anmeldingane blant GT-spela, så ser du fort kva fleirtalet meiner om det.

Iki skrev (14 minutter siden):

Kan du bruke en langt bedre bil mot en person som har en langt dårligere bil i online delen av spillet, eller må man ha biler i samme klasse for å spille sammen?

Nei, du må ha ein bil i same klasse. Og skal du ha ein bil i toppsjiktet av klassen (altså vere best forberedt på løpet) må du ha rett bil, og du må ha akkurat dei rette oppgraderingane. Men når du skal tilpasse bilen din slik at den skal passe inn i klassen, så vil du fort finne ut at du ikkje lengre kan reversere fleire oppgraderinger du har gjort slik at bilen din har rett PP/HP til løpet. Altså, må du fort ha ein ny/annan bil. Eller så må du oppgradere bilen du har om den er for dårleg. Som kostar meir credits. Som krever meir grinding. Eller meir pengar. Spesielt med tanke på at klassane i online-løp endrar seg så hyppig og så bredt som dei gjer, som gjer at du er nøydd til å ha ein stor garasje med bilar i alle moglege forskjellige klassar om du skal ha eit godt utgongspunkt.

Dei som kjøper credits for ekte pengar har høve til å kjøpe og oppgradere biler til bruk i online-løp akkurat som dei vil. Det er kun størrelsen på lommeboka som setter grenser. Altså har dei i praksis større valfridom, og vil kunne vere perfekt tilpassa til eitkvart løp berre dei investerer nok pengar. Det seier seg sjølv at til og med ein dreven GT7-spelar ikkje vil ha like mykje midlar å rutte med. Altså, har dei som betalar for credits i praksis ein fordel i online-delen av spelet også.

Iki skrev (18 minutter siden):

Å spare tid er ikke en fordel. 

Her må me definere kva ein fordel er. Du verkar mest opptatt av dette handlar om online-speling, at alle prinsipielt i teorien skal kunne låse opp dei same bilane og oppgraderingane til bruk i online-løp gitt at dei er dedikerte nok (les: sitter og køyrer det same racet igjen og igjen i fleire døgn i strekk). Det problemet bryr eg meg ikkje like mykje om, sidan eg i størst grad spelar campaignen. Problemet er ikkje at det ikkje er teoretisk mogleg å låse opp alt utan mikrotransaksjonar, men det er at ein må vere urealistisk dedikert for å oppnå dei same fordelane som dei som betalar. Det introduserer ein mogleg fordel til dei som har djupe lommar. Det er isåfall ein urettferdig fordel.

Eg er likevel mest opptatt av single-player campaignen. Når eg blir tvunge til ekstrem grinding for å få råd til den kulaste bilen eg har lyst på, så er det rett og slett eit problem spelmekanisk. Det er ikkje noko feil i at ein skal føle langvarig progresjon, eller at alle ikkje får tak i alle bilane. Men det er eit problem når prisane blir skrudd dramatisk langt opp in-game samtidig som du introduserer ein mekanikk der du kan kjøpe alt viss du bare tømmer BSU-kontoen din. Å spare tid ved å sleppe repetetiv grinding gjer spelopplevinga mykje betre for veldig mange. Det må då vere greit.

Då hadde det heller vore mykje betre om spelet faktisk var dyrare (viss det faktisk krevs for å dekke kostnadane, noko eg tvilar på).

Iki skrev (26 minutter siden):

Å ha noe ingen andre kan få tak i, som samtidig er bedre enn alt de kan få tak i, det er en fordel.

Så det er akkurat det same om det så tar ein person 2000 timar å låse det opp in-game, så lenge det er mogleg? Eg meinar ikkje det. I praksis går det ei grense for kva som er ein urettmessig fordel når ein set urealistiske in-game krav for å låse ting opp.

Iki skrev (28 minutter siden):

Biler som faktisk ikke er ment at alle skal kjøpe.

Det er meningen at de bilene skal være sjeldne og begrenset.

Desse bilane er jo ikkje sjeldne og begrensa. Kven som helst kan jo kjøpe dei. Viss bilane var meint til å vere sjeldne og begrensa så hadde det vore lett å faktisk gjere dei sjeldne og begrensa ved å låse dei bak visse in-game krav som kun dedikerte spelarar vil låse opp. Akkurat nå kan kven som helst kan slenge inn pengar i PS Store og kjøpe dei "sjeldne og begrensa" bilane. Då er dei knapt særlig eksklusive. Det er berre ein kunstig situasjon som skaper FOMO, og fører til meir penger i kassen for Polyphony.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
6 hours ago, ReaveЯ said:

Veldig fornøyd med spillet selv bare savner å se skadesimulering på biler. Skikkelig sammenstøt gjør jo ingenting ift kjøringa videre.. 

Ellers synes jeg AIen/CPU er litt for perfekt til tider. Sjeldent de kræsjer på sidene eller andre biler. Eller kjører ut.

Synes AI'en er ganske amøbe til tider. Innimellom oppfører den seg som urutinerte noobs. Har hatt en del retries fordi man må ha stor buffersone til potensielt halvblinde AI'er.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig tenkt å sjekke ut dette spillet, men nå tar jeg en hundre mils omvei rundt denne møkkahaugen. Kan ikke fordra betalt innhold og FoMO-mekanikk i spill. Det utgår enten det er laget for at folk skal betale eller spille mer enn de egentlig hadde tenkt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
mullethemekk skrev (2 timer siden):

Nei, du må ha ein bil i same klasse. Og skal du ha ein bil i toppsjiktet av klassen (altså vere best forberedt på løpet) må du ha rett bil, og du må ha akkurat dei rette oppgraderingane. Men når du skal tilpasse bilen din slik at den skal passe inn i klassen, så vil du fort finne ut at du ikkje lengre kan reversere fleire oppgraderinger du har gjort slik at bilen din har rett PP/HP til løpet. Altså, må du fort ha ein ny/annan bil. Eller så må du oppgradere bilen du har om den er for dårleg. Som kostar meir credits. Som krever meir grinding. Eller meir pengar.

Så du må altså ikke betale 18 millioner credits i spillet for å kunne spille mot andre, og de som betaler 18 millioner credits vil ikke ha en fordel over en som har en bedre men billigere bil?

Det koster vel heller ikke 18 millioner credits å oppgradere en bil?

mullethemekk skrev (2 timer siden):

Spesielt med tanke på at klassane i online-løp endrar seg så hyppig og så bredt som dei gjer, som gjer at du er nøydd til å ha ein stor garasje med bilar i alle moglege forskjellige klassar om du skal ha eit godt utgongspunkt.

I et single player spill?

mullethemekk skrev (2 timer siden):

Altså har dei i praksis større valfridom, og vil kunne vere perfekt tilpassa til eitkvart løp berre dei investerer nok pengar. Det seier seg sjølv at til og med ein dreven GT7-spelar ikkje vil ha like mykje midlar å rutte med. Altså, har dei som betalar for credits i praksis ein fordel i online-delen av spelet også.

Så, du må ha en tilpasset bil for å kunne spille, men de eneste som kan tilpasse bilene er de som betaler, og dermed gjør de som betaler det bedre i løpene hvor de andre ikke får være med?

mullethemekk skrev (2 timer siden):

Problemet er ikkje at det ikkje er teoretisk mogleg å låse opp alt utan mikrotransaksjonar, men det er at ein må vere urealistisk dedikert for å oppnå dei same fordelane som dei som betalar. Det introduserer ein mogleg fordel til dei som har djupe lommar. Det er isåfall ein urettferdig fordel.

 

Er ikke det poenget med et spill? Eller en sport?

At de som bruker tid på dette vil være bedre enn de som ikke bruker noen tid? De som dedikerte seg vil tjene mer enn dem som ikke gjorde det?

Skal spillet være balansert slik at dem som kun spiller det i 10 timer har fått alt en som har spillet det i 50 har?

mullethemekk skrev (2 timer siden):

Men det er eit problem når prisane blir skrudd dramatisk langt opp in-game samtidig som du introduserer ein mekanikk der du kan kjøpe alt viss du bare tømmer BSU-kontoen din.

Så du ville ikke hatt et eneste problem med progresjon i spillet om det ikke var mikrotransaksjoner i det?

Om de begrenset inntektene enda mere, men fjernet mikrotransaksjoner, det hadde vært helt greit?

 

Er det tiden det tar å låse opp en bil som er problemet ditt, eller er det det at noen kan velge å ikke bruke så lang tid?

mullethemekk skrev (2 timer siden):

Desse bilane er jo ikkje sjeldne og begrensa. Kven som helst kan jo kjøpe dei

Biler i spillet vil være begrenset i antall, slik at kun et begrenset antall spillere vil kunne kjøpe denne ene bilen.

For eksempel vil de selge x antall av bil y, for så aldri å selge den bilen igjen.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev:

Har lest at dedikerte GT fans går i stadig større grad tilbake til GT Sport.

Veldig rart da det også er fullt av mikrotransaksjoner, bilene koster det samme, og du må grinde i dagesvis for å få nok credits til å kjøpe dem.
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Elden ring nerfet våpen som gjorde at du kunne gå gjennom spillet for fort. Bare dager etter at spillet kom ut, og da altså etter at alle reviews var ute. Hvorfor er det greit at utviklerne der ser at folk har for hurtig progresjon, mens i gt7 sitt tilfelle er det helt feil? Er den eneste forskjellen det at elden ring ikke har mikrotransaksjoner, og at det derfor er greit at det nå tar lengre tid å fullføre spillet?

Bingo!

Problemet ditt i forklaringene over angående mikrotransaksjoner er for det første at du trekker alle mikrotransaksjoner over en fjøl, og for det andre at du tror mikrotransaksjoner bare blir implementert inn i spill uten at noen andre forandringer forekommer.

Mikrotransaksjoner slik det er gjort i Destiny og Fortnite og lignende er det ingen som har problemer med. Der er det stort sett utelukkende kosmetiske greier man kan kjøpe. Det endrer ikke spillet på noe vis, og de gangene det gjør det, så er det minimalt.

Men det som ER et problem er når man blander inn virtuell valuta, og da spesielt når dette henger sammen med gameplay. Da får man en situasjon hvor Polyphony Digital er tjent med å sørge for at det tar lenger tid å tjene opp denne valutaen, og nettopp det har de gjort. De har altså endret spillet til noe dårligere, fordi de tjener mer penger på det. Akkurat det samme har man sett med NBA2k-serien, der det ved hver årlige utgivelse tar hakket lengre tid å tjene seg opp virtuell valuta, noe som frister folk til å betale for det. Men i NBA2k koster det deg ca 300 kroner for å kjøpe all den virtuelle valutaen du trenger for å spille spillet normalt. Etter det er det kun kosmetiske greier man får kjøpt, samt at man på det tidspunktet har "tatt igjen" den normale fremgangen i spillet. Men i Gran Turismo tar det aldri slutt. 20 timer grind for å kjøpe en enkelt bil, for så å måtte spille 20 timer til for en til bil, etc. ad nauseum. Om dette får fortsette tar det sikkert 40 timer ved neste utgivelse, eller, Gud forby, ved neste patch.

Det Elden Ring gjorde var å balansere spillet. Det Gran Turismo gjør er å eliminere folks muligheter for relativt rask fremgang i spillet uten å måtte betale.

Jeg er en av de få her inne som relativt ofte er enig med deg, men her er du på jordet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (3 timer siden):

Bingo!

Problemet ditt i forklaringene over angående mikrotransaksjoner er for det første at du trekker alle mikrotransaksjoner over en fjøl, og for det andre at du tror mikrotransaksjoner bare blir implementert inn i spill uten at noen andre forandringer forekommer.

Mikrotransaksjoner slik det er gjort i Destiny og Fortnite og lignende er det ingen som har problemer med. Der er det stort sett utelukkende kosmetiske greier man kan kjøpe. Det endrer ikke spillet på noe vis, og de gangene det gjør det, så er det minimalt.

Men det som ER et problem er når man blander inn virtuell valuta, og da spesielt når dette henger sammen med gameplay. Da får man en situasjon hvor Polyphony Digital er tjent med å sørge for at det tar lenger tid å tjene opp denne valutaen, og nettopp det har de gjort. De har altså endret spillet til noe dårligere, fordi de tjener mer penger på det. Akkurat det samme har man sett med NBA2k-serien, der det ved hver årlige utgivelse tar hakket lengre tid å tjene seg opp virtuell valuta, noe som frister folk til å betale for det. Men i NBA2k koster det deg ca 300 kroner for å kjøpe all den virtuelle valutaen du trenger for å spille spillet normalt. Etter det er det kun kosmetiske greier man får kjøpt, samt at man på det tidspunktet har "tatt igjen" den normale fremgangen i spillet. Men i Gran Turismo tar det aldri slutt. 20 timer grind for å kjøpe en enkelt bil, for så å måtte spille 20 timer til for en til bil, etc. ad nauseum. Om dette får fortsette tar det sikkert 40 timer ved neste utgivelse, eller, Gud forby, ved neste patch.

Det Elden Ring gjorde var å balansere spillet. Det Gran Turismo gjør er å eliminere folks muligheter for relativt rask fremgang i spillet uten å måtte betale.

Hvordan kan du bevise at de forandret tiden det tok å skaffe penger i spillet for å få folk til å bruke penger utenfor?

 

Det vi kan bevise er at mikrotransaksjoner ikke er noe nytt de innførte med dette spillet.

 

I gt sport, spillet som kom før dette i serien, så kostet de dyreste bilene 20 millioner.

Det er samme pris som er makspris nå.

Der var det beste løpet for å skaffe penger i spillet et løp som tok 7 minutter, hvor du da måtte kjøre helt perfekt for å få 240k.

(Perfekt kjøring gir 50% høyere inntekt)

Du måtte også bruke en bil som var dårligere enn konkurrentene, for å få en handicap bonus.

(20% bonus for å bruke en dårligere bil)

Altså ville du tjent 160.000 på 7 minutter.

Du ville altså bruke 14,5 timer på å grinde for å få en av de dyreste bilene i spillet.

I gt sport kunne du da også velge å kjøpe bilene for ekte penger, heller enn å grinde.

 

Gt sport hadde, etter lansering, flere forandringer på inntektene du fikk, prisen på biler, hvordan bilene fungerte, etc.

 

Bilene som koster 20 milioner er ikke bedre enn dem som koster 1 milion.

Det er "kosmetikk" i den forstand at bilene ser annerledes ut.

Du trenger aldri kjøpe en slik bil for å være med i spillet. 

Du trenger ikke en slik for å utkonkurrere motstandere. 

Bilen det er snakk om i dette tilfellet, den til 18 milioner, er en annen fargemodell av en annen bil i spillet.

Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt en video på youtube i går, som viste samme track i alle gt-spillene fra 1 til 7. Allerede i GT3 ser spillet helt smashing ut, og med tanke på hvor mange flere FLOPer og polygoner og gigabyte det er i GT7 så blir jeg noget sjokkert over hvor lite jeg syns det har utviklet seg i positiv retning. Syns GT3 og GT4 ser vel så bra ut som GT7. Jeg driter i speilblanke overflater over fåkkings alt og refleksjoner og lys i hodet og rævva. Hvis det er det eneste de klarer å tilføre så kan de bare slutte å videreutvikle med en gang for min del. Lag flere spill i PS2-stilen og fokusér på ting som er viktig. Vil tro man på den måten kan spare litt penger, sånn at det er mulig å droppe mikrotransaksjonshelvete og FOMO-jævelskap, som tydeligvis noen mener er helt nødvendig for at produsenten av spillet skal ha penger til mat på bordet.

Lenke til kommentar
Iki skrev (22 timer siden):

Hvordan kan du bevise at de forandret tiden det tok å skaffe penger i spillet for å få folk til å bruke penger utenfor?

https://www.pushsquare.com/news/2022/03/gran-turismo-7-update-1-07-available-now-here-are-all-the-patch-notes

https://www.autoguide.com/auto-news/2022/03/the-big-problem-with-gran-turismo-7.html
 

Iki skrev (22 timer siden):

Det vi kan bevise er at mikrotransaksjoner ikke er noe nytt de innførte med dette spillet.

Det er irrelevant. Mikrotransaksjoner i denne formen er piss uansett om det har vært gjort før. Synes du krigen i Ukraina er greit siden Russland har gått til krig før?

Iki skrev (22 timer siden):

Bilen det er snakk om i dette tilfellet, den til 18 milioner, er en annen fargemodell av en annen bil i spillet.

Om det kun er farge som skiller dem, så utgjør ikke det et problem for min del. Men det endrer fortsatt ikke det fundamentale problemet med mikrotransaksjoner i form av virtuell valuta. Slike mikrotransaksjoner gir insentiv for utviklerne å lage et spill der grindingen er ille nok til å friste spillerne til å kjøpe valuta i stedet for å tjene de i spillet. Om det skjer endringer i en patch eller om grindingen allerede er ille når spillet slippes er irrelevant.

Og om bilen man ønsker å kjøpe koster 1 million eller 20 millioner er også irrelevant. Polyphony har her endret på hvor raskt man tjener penger, og da tar det OGSÅ lenger tid å få råd til en bil som koster 1 million.

Mener du å si at slike endringer hadde forekommet dersom man IKKE kunne kjøpe valuta for ekte penger?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (10 minutter siden):

Det er irrelevant. Mikrotransaksjoner i denne formen er piss uansett om det har vært gjort før. 

Nøyaktig hva er galt med mikrotransaksjonene i seg selv?

Om du ser bort fra tiden det tar å unlocke en bil.

Er det prisen?

For om det er tiden det tar å grinde seg opp til noe, hadde den tiden vært så ille om man ikke hadde mikrotransaksjoner? 

Gringorilla skrev (11 minutter siden):

Mener du å si at slike endringer hadde forekommet dersom man IKKE kunne kjøpe valuta for ekte penger?

Ja.

Som sagt endret de dette i elden ring, der er det ikke mikrotransaksjoner. 

Lenke til kommentar

Problemet med at mikrotransaksjoner finnes er at spill utvikles for å gjøre det mer attraktivt å stadig bruke penger på et spill man allerede har kjøpt enn å ikke gjøre det. Mikrotransaksjoner kan aksepteres hvis spillet er gratis eller rabattert eller det kun er kosmetisk fjas man kan betale for. Det er en forferdelig uting når spillet selges til full pris som et komplett AAA-spill og mikrotransaksjonene fører til en dårligere opplevelse for de som ikke betaler enda mer.

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 timer siden):

Det er en forferdelig uting når spillet selges til full pris som et komplett AAA-spill og mikrotransaksjonene fører til en dårligere opplevelse for de som ikke betaler enda mer.

Hvilket alternativ ser du for deg da?

Betalt dlc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...