Gå til innhold

Tesla Model Y blir dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk lagt inn bestilling for en uke siden. Får da juli 2022 i stedet for jul 2022 og gamle prisen. Er spent på hvor den blir produsert. Tenker at om det er MIC, så er det like greit. Tenker at det er bedre å få bil fra fabrikk hvor alt er strømlinjeforma enn fra fabrikk som akkurat har startet opp produksjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kajac said:

Ja, hva de tenkte på der kan du lure på. Det virker som de designet bilen som en liftback, og i aller siste liten bestemte at det skulle være en sedan i stedet.

Model Y var nok allerede på tegnebenken og de måtte prøve å gjøre litt forsjell på bilene til tross for at de bruker de samme delene.

Men den skulle vært liftback ja. Har irritert meg noen gangen den smale åpningen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Model Y var nok allerede på tegnebenken og de måtte prøve å gjøre litt forsjell på bilene til tross for at de bruker de samme delene.

Men den skulle vært liftback ja. Har irritert meg noen gangen den smale åpningen.

Ser ikke helt hva model y har med dette å gjøre. Model 3 er fremdeles en "vanlig" personbil, mens Y er en crossover/liten SUV. Så det er jo to forskjellige segmenter, uavhengig av hvor bakluken er hengslet.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Kajac said:

Ja, hva de tenkte på der kan du lure på. Det virker som de designet bilen som en liftback, og i aller siste liten bestemte at det skulle være en sedan i stedet.

 

20 minutes ago, Complexity said:

Model Y var nok allerede på tegnebenken og de måtte prøve å gjøre litt forsjell på bilene til tross for at de bruker de samme delene.

Men den skulle vært liftback ja. Har irritert meg noen gangen den smale åpningen.

Det de tenkte på var at det var eneste måten å lage:

En lav bil = aerodynamisk og lavt forbruk
Kunne bruke 18" hjul og fortsatt ha grei bakkeklaring = lavt forbruk
Som hadde plass til voksne mennesker i baksetet.

Dersom de skulle hengsle bakvinduet så hadde det ikke blitt plass til hodene til de baki
Dersom de skulle plassert menneskene lenger ned, så måtte de øke hjuldimensjonen
Dersom de skulle heve taket så ødela de aerodynamikken.

Hvis man ser på forbruk i 130 km/t så er det ingen biler som er i nærheten av Model 3. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (39 minutter siden):

Ja, hva de tenkte på der kan du lure på. Det virker som de designet bilen som en liftback, og i aller siste liten bestemte at det skulle være en sedan i stedet.

Det handler nok ikke om hva de tenkte på, men hva de ikke tenkte på. I USA er små sedaner et viktig markedssegment, mens i europa er denne nisjen omtrent ikkeeksisterende utenfor premiumsegmentet. Akkurat det med å ikke se til hva andre markeder i verden er interessert i er veldig typisk amerikansk, og den viktigste grunnen til at amerikanske biler til nå har vært uselgelige utenfor USA.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TM3 ble utviklet for det amerikanske markedet. Der vil de ikke ha 'varebiler' i denne klassen - har de noe som skal fraktes, brukes det en van eller en pickup.

For 40+ år siden var det ikke så helt forskjellig her heller: det fantes mange  som ikke ville kjøre rundt i en 'varebil'. Mer generell aksept kom vel først med T-modellene av Mercedes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, bzzlink said:

 

Det de tenkte på var at det var eneste måten å lage:

En lav bil = aerodynamisk og lavt forbruk
Kunne bruke 18" hjul og fortsatt ha grei bakkeklaring = lavt forbruk
Som hadde plass til voksne mennesker i baksetet.

Dersom de skulle hengsle bakvinduet så hadde det ikke blitt plass til hodene til de baki
Dersom de skulle plassert menneskene lenger ned, så måtte de øke hjuldimensjonen
Dersom de skulle heve taket så ødela de aerodynamikken.

Hvis man ser på forbruk i 130 km/t så er det ingen biler som er i nærheten av Model 3. 

I tillegg til dette så ville de ha et stort glasstak som var et salgspunkt i seg selv kanskje vel så viktig, den store åpningen tillot at hele interiøret blir montert ovenfra av en robot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvor er delingen?

image.png.117fb0b940603d4b880de235ee26ef05.png

image.png.6752c2b1686ce251d1f7badeb6575f1d.png

 

På Model 3 går det bakre takvinduet helt ned til hekken, mens Model Y har et eget bakvindu. Jeg skjønner godt hvis du vil pirke på at dette ikke teller osv, men i begge tilfeller gir det store åpninger som interiøret kan monteres gjennom. De ville egentlig ha sånn luke på Model 3 og, kan hende de hadde fått det til hvis de skulle lage den på nytt nå.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (Akkurat nå):

image.png.6752c2b1686ce251d1f7badeb6575f1d.png

 

På Model 3 går det bakre takvinduet helt ned til hekken, mens Model Y har et eget bakvindu. Jeg skjønner godt hvis du vil pirke på at dette ikke teller osv, men i begge tilfeller gir det store åpninger som interiøret kan monteres gjennom. De ville egentlig ha sånn luke på Model 3 og, kan hende de hadde fått det til hvis de skulle lage den på nytt nå.

Eh, ja bakvinduet i bakluka er selvfølgelig adskilt fra glasstaket. Men det er jo IKKE en del av taket heller. Bakluka bør jo kunne åpnes, så da kan jo ikke glasstaket fortsette lenger bakover. Nå spikker du fliser så glasset (!) spruter... 😉

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...