Gå til innhold

Tesla Model Y blir dyrere


Anbefalte innlegg

10 hours ago, Gavekort said:

Jeg bestrider den kausaliteten.

Det er mulig du har rett i at kjøperen ikke bryr seg så mye om opphavet til bilens plattform, så kommentaren min passet kanskje bedre til det jeg ikke siterte fra kommentaren din. For jeg tror det er allerede blitt vanskelig å lage gode og prisgunstige elbiler på modifiserte fossilplattformer. Det gikk greit å erstatte bensintanken og eksosanlegget ++ på en Golf med et batteri, men det blir større og større krav til batterikapasitet, og med overgang til de rimeligere LFP batteriene blir de også fysisk større for en gitt kapasitet. Dessuten blir det viktig å holde vekten nede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (2 timer siden):

For jeg tror det er allerede blitt vanskelig å lage gode og prisgunstige elbiler på modifiserte fossilplattformer.

Jeg er enig i at det har noe for seg i toppsegmentene der pakking er viktigere enn pris. Men i f.eks. B-segmentet så gir delte platformer, slik som Stellantis sin EMP1-platform, mening. Peugeot e208 f.eks. deler produksjonslinje med sin fossile bror helt til siste steg.

R&D- og tooling-kostnader, samt å finne produksjonstid til nisje-segmenter er en dyr affære. Ved å skille storselgere og nisje-biler helt i slutten så kan du kutte enorme produksjonskonstader, noe som gjør nisjebilene mer prisdyktige.

Kompromissene man inngår her er at man ikke har en frunk, og at pakkingen av batteriene "ser rart ut", som er kritikk jeg kun hører i kommentarfeltene til TU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gavekort said:

 Men i f.eks. B-segmentet så gir delte platformer, slik som Stellantis sin EMP1-platform, mening. Peugeot e208 f.eks. deler produksjonslinje med sin fossile bror helt til siste steg.

Ja, kanskje det har noe for seg i noen markeder.  I Norge selges det lite nye biler i denne klassen, antagelig fordi det er mye brukte tilgjengelig for de som skal ha en bil nr.2, eller ikke trenger lang rekkevidde. Folk bryr seg ikke så mye om hvordan batteriene er pakket kanskje, men når de påvirker løsninger i kupé og bagasjerom, så spiller det jo inn. Og så er det dette med plass til LFP batterier, uten at det går for mye ut over rekkevidden.

Jeg ser Kia og Hyundai har endel biler på felles plattform, men det er vel nærmest en elbilplattform som alternativt kan ha fossil drivlinje. De har bl.a. et stort batteri under hele bilen. Jeg tror den løsningen tvinger seg fram også i den klassen. Peugeot e308 er vel ganske lik e-Golf, og kanskje allerede litt "gammeldags"?  

Edit: Stellantis faser ut e-CMP plattformen i løpet av 3 år:

https://electricvehicleweb.com/wp-content/uploads/2021/04/Stellantis-STLA-platform-roadmap.jpg

Stellantis-STLA-platform-roadmap.jpg

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...