Gå til innhold

Lønn som lokomotivfører


Anbefalte innlegg

Hei!
I forbindelse med fremtidige planer spør jeg derfor hva man kan forvente i lønnsnivå som en ferdigutdannet lokomotivfører altså grunnlønn kontra tillegg, overtid, hvilket firma man jobber hos og om det er passasjertog eller godstog man kjører. Har hørt at de som kjører passasjertog tjener rundt 750 000kr til 800 000kr, mens de som kjører godstog har 950 000kr om ikke høyere. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gj.snittet ligger på 739 000(2021 SSB tall). Det har også mye å si hvor mye du kjører på natten.
Startlønnen ligger på rundt 518 000, hvis jeg ikke tar helt feil, hvis du kun jobber dag.

Edit: Verdt å nevne at gj.snittlønna også inkluderer T-baneførere, så det drar ned snittet. Så snittet er nok høyere for lokførere.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (13 minutter siden):

Gj.snittet ligger på 739 000(2021 SSB tall). Det har også mye å si hvor mye du kjører på natten.
Startlønnen ligger på rundt 518 000, hvis jeg ikke tar helt feil, hvis du kun jobber dag.

Edit: Verdt å nevne at gj.snittlønna også inkluderer T-baneførere, så det drar ned snittet. Så snittet er nok høyere for lokførere.

Alle har lik grunnlønn i samme selskap uavhengig av ansiennitet. 

TS, du er nok ganske spot on med dine estimater. Jeg jobber selv i VY og har nesten 800K før overtid. Snuser på 1 million inkludert overtid dersom jeg gidder. Hadde jeg gått all inn er nok ikke 1,2 umulig. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Niram skrev (6 minutter siden):

800 hos Vy, er det da jobb annenhver helg typisk?

Ja, 90%+ av turnusene i VY er nok annenhver helg. Jeg trives godt med det. Til gjengjeld er ofte frihelgene fine, og man har selvfølgelig mye fri ellers. Spesielt i Oslo er det mye å velge i av turnuser. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ITtraktor skrev (På 14.3.2022 den 15.28):

Ja, 90%+ av turnusene i VY er nok annenhver helg. Jeg trives godt med det. Til gjengjeld er ofte frihelgene fine, og man har selvfølgelig mye fri ellers. Spesielt i Oslo er det mye å velge i av turnuser. 

Har du noen eksempler på turnuser?  Tenker på om det lar seg kombinere med familieliv og fritidsaktiviteter.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (På 17.3.2022 den 14.46):

Hvordan er egentlig fremtidsutsiktene for dette yrket? Autonome tog bør jo være en smal sak med dagens teknologi. 

Kan ikke skjønne annet enn at moderne tog nå gjør så og si alt selv slik at en sitter igjen som en operatør om noe skulle feile. Men det vet nok de andre i tråden mer om enn meg:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (59 minutter siden):

Kan ikke skjønne annet enn at moderne tog nå gjør så og si alt selv slik at en sitter igjen som en operatør om noe skulle feile. Men det vet nok de andre i tråden mer om enn meg:)

Det er fryktelig mye gammel infrastruktur, da hjelper det lite med moderne tog. På jernbanen er det vesentlig mer interaksjon mellom kjøretøy og infrastruktur enn for biler. Signalanlegg et er ryggraden i det hele. Jeg er faktisk ganske sikker på at vi har fult autonome biler før tog i Norge. 

Man kunne sikkert fått til autonome tog mellom for eksempel Drammen og Eidsvoll innen 20 år, men hvilken nytte har det når resten av strekningene er antikvariske? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Det er fryktelig mye gammel infrastruktur, da hjelper det lite med moderne tog. På jernbanen er det vesentlig mer interaksjon mellom kjøretøy og infrastruktur enn for biler. Signalanlegg et er ryggraden i det hele. Jeg er faktisk ganske sikker på at vi har fult autonome biler før tog i Norge. 

Man kunne sikkert fått til autonome tog mellom for eksempel Drammen og Eidsvoll innen 20 år, men hvilken nytte har det når resten av strekningene er antikvariske? 

Ja der sier du noe, det trengs vell en opprydding av jernbanen.

Men dette kan jo prioriteres å gjøres relativt fort, om en går inn for det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
On 3/17/2022 at 2:46 PM, Dassen said:

Hvordan er egentlig fremtidsutsiktene for dette yrket? Autonome tog bør jo være en smal sak med dagens teknologi. 

 

On 5/14/2022 at 11:30 AM, Salvesen. said:

Kan ikke skjønne annet enn at moderne tog nå gjør så og si alt selv slik at en sitter igjen som en operatør om noe skulle feile. Men det vet nok de andre i tråden mer om enn meg:)

Jeg tipper at det er enkelt å automatisere, men samtidig utgjør lønnen til lokføreren veldig lite av totalkostnaden.

I en drosje, så er drosjesjåføren en betydelig kostnad. Kjører han en passasjer fra A til B og tom bil tilbake så må en person dekke lønnen til to sjåfører (siden han kjører alene tilbake) .

I et tog med 500 passasjerer, så må hver passasjer dekke 1/500 av lokførerlønnen.

Verdien av automatisering er derfor ikke så stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

 

Jeg tipper at det er enkelt å automatisere, men samtidig utgjør lønnen til lokføreren veldig lite av totalkostnaden.

I en drosje, så er drosjesjåføren en betydelig kostnad. Kjører han en passasjer fra A til B og tom bil tilbake så må en person dekke lønnen til to sjåfører (siden han kjører alene tilbake) .

I et tog med 500 passasjerer, så må hver passasjer dekke 1/500 av lokførerlønnen.

Verdien av automatisering er derfor ikke så stor.

Tja ser en på sikkerhet er gjerne verdien stor. Tipper som med fly så er mye av skadene menneskeskapt?

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Salvesen. said:

Tja ser en på sikkerhet er gjerne verdien stor. Tipper som med fly så er mye av skadene menneskeskapt?

Menneskelig svikt gir avstand mellom ulykken og selskapet. Stor verdi i pr. arbeidet..

Dersom det er pga. mangler på utstyret, så har ikke selskapet noen å skylde på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...