Gå til innhold

Reise billig til syden alene?


Anbefalte innlegg

Føler alt er lagt opp til 2 stk for å få det billig ? Jeg kunne tenkt meg 1 uke i syden alene.. uten at jeg skal betale dobbelt så mye som par. Der har reise byråene en jobb og gjøre da det blir flere og flere av oss enslige som ønsker å nyte livet like mye som de med to inntekter .. 

 

Fins det noen billige alternativer? Helst all inclusive .. blir ikke enklere 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OC-Freak skrev (8 timer siden):

Hovedproblemet er hotellrom, koster omtrent det samme for rom selv om man er en eller to personer.

Har reist litt alene selv, så har merket dette ja.

Ja det er jo klart at hotellet vil ha (nesten) samme pris for rommet om man er en eller to personer.

Utgiftene for hotellet er de samme, rommet må vaskes etter bruk og det må varmes opp/kjøles ned.
Og sannsynligvis kunne man fått en annen kunde som er et par og da er det dumt å selge rommet billigere til en person.
Jeg vil jo heller ikke leie ut noe særlig billigere til enslige enn til par og tape penger på det 🙂

Men for de som er alene er det jo selvfølgelig dumt.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med å reise alene på uspesifiserte restplasser er at man uten unntak blir plassert på de desidert kjipeste, dårligste rommene på de mest usentrale stedene reiseoperatøren klarer å oppdrive.

 

-Rekorden min er å havne på et familiedrevet "hospits" minst 5 km fra nærmeste "sentrum" i et kjellerrom uten vindu, kun kaldt/klimavarmet vann og felles toalett.

 

Det er faktisk faen ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Just2user skrev (21 timer siden):

Problemet med å reise alene på uspesifiserte restplasser er at man uten unntak blir plassert på de desidert kjipeste, dårligste rommene på de mest usentrale stedene reiseoperatøren klarer å oppdrive.

 

-Rekorden min er å havne på et familiedrevet "hospits" minst 5 km fra nærmeste "sentrum" i et kjellerrom uten vindu, kun kaldt/klimavarmet vann og felles toalett.

 

Det er faktisk faen ikke verdt det.

Du har ingen andre enn deg selv å skylde på for at du velger den absolutt billigste pakken med uspesifisert hotell. 
Er ikke alltid snakk om store summer for å kjøre safe og kjøpe en pakke med spesifisert hotell. 

Lenke til kommentar

Før jeg ble familie pleide jeg å hoppe på restplasser med de store aktørene, ofte 2-3 dager før avreise, men hadde holt øye med reisene over lang tid. Tror jeg betalte kr. 900 for en uke. Jeg lærte etterhvert å finne ut hvor "ungdomshotellene" var og styre unna reisemålet, som Aya Napa der jeg hørte eye of the tiger døgnet rundt pga. ungdommen festet like mange timer, eller Bulgaria der soverommet var rett overfor diskotek. I noen av disse tilfellene lurte også reiseselskapene om jeg takket ja til å dele rommet med en annen. Jeg sa ja, men var heldig at ingen dukket opp med samme behovet. 

Jeg reiste da typisk for å sole meg en uke, intet annet! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just2user skrev (På 11.3.2022 den 22.00):

Problemet med å reise alene på uspesifiserte restplasser er at man uten unntak blir plassert på de desidert kjipeste, dårligste rommene på de mest usentrale stedene reiseoperatøren klarer å oppdrive.

 

-Rekorden min er å havne på et familiedrevet "hospits" minst 5 km fra nærmeste "sentrum" i et kjellerrom uten vindu, kun kaldt/klimavarmet vann og felles toalett.

 

Det er faktisk faen ikke verdt det.

Før jeg flyttet permanent til "syden" så reiste jeg alltid på tur og opp til flere ganger i året med restplasser som jeg fant på Finn, har aldri opplevd å havne på et dårlig hotell men en gang så måtte vi dele leilighet med et eldre ektepar i to netter men det var helt uproblematisk siden leiligheten hadde 3 soverom.

Husker vi reiste til Tenerife en gang på restplass, vi betalte 2000,- per pers for 14 dager og da var det en annen som hadde betalt 14.000,- for samme reisen på samme hotell men det var bare en uke.   

Lenke til kommentar

Jeg har reist latterlig mye. Lenge har jeg satt sammen egne pakkereiser - til vesentlig lavere pris enn samtlige av hva charterselskapene tilbyr. For noen år siden brøt jeg alle fordommer jeg hadde mot charterreiser og tok sats og fant en billig solotur til Tenerife. Og jeg må si det som det er; alle fordommer jeg hadde mot den type reiser stemte på en prikk. Jeg forsøkte igjen det samme til Marokko og Tyrkia. Men etter tre ganger.... la jeg chartererfaringen min på hylla for godt. 

1. Et fullstappet fly. Ikke noe galt med det. Men det er en litt annen stemning på charterreiser, mer "styr og mas" - støy om man vil... enn rutefly. Ikke annet enn man kan forvente i grunn. 
2. Jeg følte meg utrolig isolert og alene. Dette gjelder både kulturelt sett - da slike chartermål ikke gjenspeiler kulturen man besøker på en ekte måte. Alt føles litt falskt og uekte ut. Kunstig. De fleste reiser med familie/venner/kjæreste. Så det er lett å føle seg litt utenfor. 
3. Dyrt. Det fantes ikke offentlig transporttilbud fra flyplassen. Prisnivået på disse charterstedene er høyere enn hva som er normalt for de som bor der lokalt. 

Men ser TS ser etter noe enkelt og "all inclusive" - og kanskje kun vil ha sol, og ikke noe annet. Da er kanskje charter for vedkommende. Jeg ser helt klart fordeler for de som ikke er så reisevante, for familier og de som ikke ønsker "kultursjokk" og språklige vanskeligheter. 


En liten "pakkereise" fra undertegnende:
Wizz Air fra Torp, Sandefjord til Skopje, Nord Makedonia - 379 kr,- tur/retur uten bagasje med medlemskap
- Buss til Ohrid, Makedonia. 60 kr,- 
- Overnatting 1 uke med eget rom:image.png.c305a6a60f5a85b0da09aa163118c3af.png
 

379 + 120 + 622 = 1 121

Prisnivå Ohrid:
Middag ute, fra 25-50 kr,-
Øl ute, 10-15 kr,-
Taxi: Ikke gjør det. De har ikke taksameter og gir deg garantert turistpriser. Men lokale får en taxitur for ca 100 denar, altså 15 kr,- Som turist kan du kanskje forhandle deg til 2-300 denar. Men selv det er et lite ran. 😜 

Så; estimert at du bruker 1000 denars dagen = 1100 kr,- 

1 uke "all inclusive" - 2 200 kr,- fra Torp 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):


En liten "pakkereise" fra undertegnende:
Wizz Air fra Torp, Sandefjord til Skopje, Nord Makedonia - 379 kr,- tur/retur uten bagasje med medlemskap
- Buss til Ohrid, Makedonia. 60 kr,- 
- Overnatting 1 uke med eget rom:
 

379 + 120 + 622 = 1 121

Prisnivå Ohrid:
Middag ute, fra 25-50 kr,-
Øl ute, 10-15 kr,-
Taxi: Ikke gjør det. De har ikke taksameter og gir deg garantert turistpriser. Men lokale får en taxitur for ca 100 denar, altså 15 kr,- Som turist kan du kanskje forhandle deg til 2-300 denar. Men selv det er et lite ran. 😜 

Så; estimert at du bruker 1000 denars dagen = 1100 kr,- 

1 uke "all inclusive" - 2 200 kr,- fra Torp 

 

Området ved Ohridsjøen er fantastisk flott !
Jeg har vært der to ganger, en gang med bobil (2016) og en gang med personbil (2019).
Begge gangene lå jeg i en liten landsby som heter Kalishta på vestsiden ved Struga,
men jeg har vært rundt hele innsjøen, også i den Albanske delen.
Nord-Makedonia og området rundt Ohridsjøen er en juvel av en plass, alt er utrolig billig og så har de det jeg vil påstå er et av verdens beste øl, Skopsko Smooth !


 

Skopsko Smooth.jpg

Endret av Frank Olsen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...