Gå til innhold

Russiske studenter i Norge


Anbefalte innlegg

Flin skrev (2 minutter siden):

Nei det er jo akkurat sånn man må forsete med. Samarbeid, åpenhet og utdanning er veien fremover. Ikke bare er det den riktige tingen å gjøre, men det er også lurt for deg på et egoistisk vis. Du løfter deg selv opp når du løfter de rundt deg opp. En bedre verden betyr en bedre verden for alle. Det er naivt å tro at vi kun kan sitte å isolere oss her i Norge mens resten av verden går sin gang. 

Egoistisk? Da får man jo faen meg fikse det sånn at nordmenn får studert gratis i andre land også. Alltid så er det en enveiskjørt gate, vi har jo plitt det taper landet som overhode ikke klarer og evner til å ivareta våres egne interesser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (37 minutter siden):

Slik situasjon har blitt er det dessverre umulig å ikke straffe "uskyldige". 

Nei. Det er ikke umulig.

Det går helt fint å si at man ikke tar inn nye russere, uten å straffe dem som allerede har vært her i lengte tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 minutter siden):

Det vil jo også straffe uskyldige...

Det er som sagt en stor forskjell på å si at du ikke kan gjøre noe i fremtiden og det å si at du må slutte med noe du holder på med.

Norge har som regel operert med førstnevnte. 

Du mister en fremtidig mulighet, men du straffes ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (59 minutter siden):

Med tanke på hvor harde økonomiske sanksjoner vi nå kjører mot den russiske befolkingen, ser jeg ikke helt hvorfor vi skal fortsette å fôre Russland med høykompetente ingeniører som kan bidra både direkte til utvikling av våpen og finansiering av krig. Slik situasjon har blitt er det dessverre umulig å ikke straffe "uskyldige". 

Ein bør behandle russarar litt som iranarar i dette tilfellet. Eg vil tru at det er ein del studier som krev sikkerheitsklarering, og slik må det vere. Samstundes finst det mange fag å studere som ikkje inneber risiko for teknologispionasje. Når russarane blir utsette for sensur og propaganda i heimlandet og landet blir meir og meir isolert blir det viktigare enn nokon gong å knyte mellommenneskelege kontaktar mellom Russland og omverda, og at russarar kan få eit meir nyansert forhold til historie og politikk her hos oss enn i heimlandet. Så får ein håpe at dette kan bidra til endring på sikt. Hugs at det er regimet og ikkje den vanlege russar som har ansvaret for det som no skjer.

Lenke til kommentar
En som undrer skrev (52 minutter siden):

Det er å påpeke høgskoleutdanning i Norge der russiske studenter blir med på gratis reise med studielån som de trenger ikke å betale til bake når de drar til bake til sitt deilige russia. 

Jeg har en del kontakter med ulike folk og det skaper ett bilde hos meg av situasjonen.... kjenner en del goe mennesker fra russia Ukraina osv men det som er bidratt med frem til dags dato ser ikke ut til å påvirke noe særlig.... derfor nye metoder trengs.

En del russere flykter fra russland til å tjene penger på sin kunnskap og utdanning i utlandet... ser på datafirmaer og delikt i USA som eksempel..... Det er en del flinke og smarte folk og trolige gode i russland men det er også råtne egg..... veldig råtne egg.

Det er påstått. Hvilke konkrete program er det du snakker om? Hvilke ordninger? 

 

bruker-540634 skrev (44 minutter siden):

Egoistisk? Da får man jo faen meg fikse det sånn at nordmenn får studert gratis i andre land også. Alltid så er det en enveiskjørt gate, vi har jo plitt det taper landet som overhode ikke klarer og evner til å ivareta våres egne interesser.

Som du for eksempel kan i mange EU land, gjennom Erasmus eller annen utveksling. Du kan fritt flytte til Tyskland og begynne å studere om du vil. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det skulle være en bra informasjon om hvilke det er som drar til krigshandlinger Ukraina.

Dvs er det avlinger/barn fra eliten/overklassen eller det bara vanlige dødelige borgere som bidrar med sine barn som slaktes på marken i Ukraina. Det er også kjent med utallige dødsfall i treningslærene i den russiske hæren..... 

Hvilke bidra med kanonføden og hvilke bidra ikke...... Ikke de barna av eliten som er å studerer i Norge nå.

Lenke til kommentar

I alle tilfeller, det største problemet i Russland er informasjonsflyten mot befolkningen gjennom svært begrenset pressefrihet og statlig kontrollert media.

Med å ha russiske ungdom her i Norge vil de se et annet bilde. Kanskje vil dette også påvirke hvordan de forholder seg til regimet, kanskje ikke. Men, det er 100% sikkert at sjansen for det er 100 ganger større enn om de sitter i Russland uten alternativ input'in... 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Ein bør behandle russarar litt som iranarar i dette tilfellet. Eg vil tru at det er ein del studier som krev sikkerheitsklarering, og slik må det vere. Samstundes finst det mange fag å studere som ikkje inneber risiko for teknologispionasje. Når russarane blir utsette for sensur og propaganda i heimlandet og landet blir meir og meir isolert blir det viktigare enn nokon gong å knyte mellommenneskelege kontaktar mellom Russland og omverda, og at russarar kan få eit meir nyansert forhold til historie og politikk her hos oss enn i heimlandet. Så får ein håpe at dette kan bidra til endring på sikt. Hugs at det er regimet og ikkje den vanlege russar som har ansvaret for det som no skjer.

Bra sagt..... det er en del Iranere som er bortvist fra sine studier i Norge av hensyn til sikkerhet.... Om en gruppe kan bli utsatt for er det presedens innført og da vi kjøre også på de andre....

Enkelt og greit: En for alle alle for en

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En som undrer skrev (3 minutter siden):

Russere har klart av å tisse på seg uten hjelp....med sin arroganse...... denne hjelpen skal de ikke ha betalt for dessuten. 

dette er et midlertidig problem som er ikke i nærheten av hvor lenge den person skal drive med verdiskaping for denne verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

I alle tilfeller, det største problemet i Russland er informasjonsflyten mot befolkningen gjennom svært begrenset pressefrihet og statlig kontrollert media.

Med å ha russiske ungdom her i Norge vil de se et annet bilde. Kanskje vil dette også påvirke hvordan de forholder seg til regimet, kanskje ikke. Men, det er 100% sikkert at sjansen for det er 100 ganger større enn om de sitter i Russland uten alternativ input'in... 

Som jeg oppfatter sitasjonen er at de som er her og studerer på bekostning av Den Norske Stat har ikke gjort mye av seg etter at de kom hjem til sitt deilige russia.

Dessuten er det privilegert gruppe og trolige lever veldig godt i systemet som ikke er å akseptere for en vanlig dødelig i russia ellers. 

Det bruker å være middelklassen som gjør vesen av seg og eventuelt opprør/revolusjon. Det er større mulighet at det blir informasjons deling og opplysning om norges studentene er hjemme i sitt deilige russia...... vil jeg tro på. Da snakker de med  mor og far om situasjonen og eventuelt andre også. Eller at de driter i hva andre i sitt eget land og andre land utsettes før.....

Lenke til kommentar
En som undrer skrev (4 minutter siden):

Som jeg oppfatter sitasjonen er at de som er her og studerer på bekostning av Den Norske Stat har ikke gjort mye av seg etter at de kom hjem til sitt deilige russia.

Jeg har en helt annen oppfatning. De russere jeg kjenner, har spart opp til studiene sjøl, studert noen år i Norge, jobbet i Norge, noen ble her on noen som savnet sin kultur flyttet tilbake og jobber nå i Russland. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Flin skrev (2 timer siden):

Det er påstått. Hvilke konkrete program er det du snakker om? Hvilke ordninger? 

 

Som du for eksempel kan i mange EU land, gjennom Erasmus eller annen utveksling. Du kan fritt flytte til Tyskland og begynne å studere om du vil. 

Det er for f... andre gangen du stiller samme spørsmål. En bør lese siste svar til deg ellers er det noen for for trolling som pågår her fra din side... det spørs.

Mitt siste svar i tråden til deg: 

"Det er å påpeke høgskoleutdanning i Norge der russiske studenter blir med på gratis reise med studielån som de trenger ikke å betale til bake når de drar til bake til sitt deilige russia. 

Jeg har en del kontakter med ulike folk og det skaper ett bilde hos meg av situasjonen.... kjenner en del goe mennesker fra russia Ukraina osv men det som er bidratt med frem til dags dato ser ikke ut til å påvirke noe særlig.... derfor nye metoder trengs.

En del russere flykter fra russland til å tjene penger på sin kunnskap og utdanning i utlandet... ser på datafirmaer og delikt i USA som eksempel..... Det er en del flinke og smarte folk og trolige gode i russland men det er også råtne egg..... veldig råtne egg."

 

Om vi skal ta i tur og orden å søke oss til Erasmus og og da er vi i kø med andre som samme biten....

Russere som er her i Norge er på spesielle vilkår som INGEN hva jeg vet best har også.... det er kjernen i saken. Russere kommer til lagt bord og forsyner seg av det til ingen nytte for andre, har det vist seg. Om det er som mistanken sier meg at russiske studenter er fra overklassen som er her da kan de påvirke noe hjemme med informasjon heller en å kjøre gratis utdanningsreise i Norge. Dvs snakke med mor og far om situasjonen som skapes av russisk arroganse og overtramp..... punktum.

Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (5 minutter siden):

Jeg har en helt annen oppfatning. De russere jeg kjenner, har spart opp til studiene sjøl, studert noen år i Norge, jobbet i Norge, noen ble her on noen som savnet sin kultur flyttet tilbake og jobber nå i Russland. 

Bra med rusere som drar frivillige hjem.... men det er faktum med de gratis studerende og det undres at det nevnes ikke her.

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (3 minutter siden):

Tenker nok at vi her hjemme burde holde oss for god til å behandle den vanlige russer som om at han har gjort noe gale. 

Vi burde heller vise omsorg for disse da de helt sikkert skjems nok fra før av! 

Skjerpings! 

Undersøk med de som du kjenner hva de føler for situasjonen..... merk deg veldig nøy de som vil ikke utale seg om hva de mener føler osv. 

Dette dreie seg ikke kun om studentene som er her i Norge men også å vise hva vi tåler av krumspring fra det offentlige i landet de kommer ifra. Det jeg vil påstå er at de som kommer hit er GOE borgere sett fra russisk side og passer det oss her! Iranske studerende har vært bortvist i noe tilfellen..... hvorfor ikke russiske studerende også da!

Avtalen om gratis utdanning er mellom den russiske staten og Den Norske.... den avtalen bør avbrytes .... NÅ.

Lenke til kommentar
En som undrer skrev (16 minutter siden):

Det er for f... andre gangen du stiller samme spørsmål. En bør lese siste svar til deg ellers er det noen for for trolling som pågår her fra din side... det spørs.

Mitt siste svar i tråden til deg: 

"Det er å påpeke høgskoleutdanning i Norge der russiske studenter blir med på gratis reise med studielån som de trenger ikke å betale til bake når de drar til bake til sitt deilige russia. 

Hvilke spesifikke programmer og ordninger er det du påpeker? Har du noen kilder? Jeg skulle gjerne lest mer om det. Jeg forsto svaret ditt første gangen, men jeg ba deg om å utdype. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...