Gå til innhold

Russiske studenter i Norge


Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har peiling på antall russiske studenter i/på høgskole utdanning i Norge.

Det er en slant med russere som studerer i N-Norge. 

Det er som om det er system med å ta inn til Norge et antall studenter hvert eneste skoleår, og tilby dem gratis utdanningsreise........

Russiske studenter som skal gjennomføre eks. ingeniør utdanning i Norge tar de det på 4 år og første året er brukt til å lære seg norsk. Sen blir russiske studenter tilbudt studielån som gjøres om til stipend om de flytter hjem til russia ette ferdig utdanning. Er det noe annet land som har de samme privilegiene som russere har og studerer i Norge. 

Er ikke på tida å sende russerne hjem og tilby plassene til Ukrainere som har blitt brutalt behandlet av russisk over brutalitet.......

Vil tru at Ukrainere vil bli takksomme for støtten om de kommer til med å utdanne seg.

Skjønner ikke helt at overklassens ungdommer skal spesialbehandles med ekstra privilegier når situasjonen er som den er nå.......

Send alle de hjem til deilige russia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyskoler og universiteter kan ikke kreve skolepenger av studenter utenfor EU og EØS. Så personer fra USA og andre kontinenter stiller likt som Russere. Det er også ordninger til "denne gruppen" på støtte til å bo, så godene er bedre enn før norske studenter. 

Et betent tema i mange år, basert på vår lovgivning. 

Vi bruker flere milliarder kroner hvert år til å gi studenter fra andre land gratis utdanning i Norge. 

Det finnes flere gode artikler om dette tema. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 6.3.2022 den 0.12):

Høyskoler og universiteter kan ikke kreve skolepenger........

Vi bruker flere milliarder kroner hvert år til å gi studenter fra andre land gratis utdanning i Norge. 

Det finnes flere gode artikler om dette tema. 

Takker for info i emnet.

Det som er mest slående er at russiske studenter tar opp studielån som de skal/trenger ikke å betale ned om de drar til bake til russia ette sine studietid i Norge.

Er det noen annen gruppe som har like vilkår? 

Kinesere skal betale sine studielån og det på veldig kort tid vil jeg tro.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (13 minutter siden):

Det å la unge voksne oppleve alternative levesett enn det som de har vokst opp under. Det å la de oppleve demokrati og frihet på ekte. Det at de kan ta med seg dette hjem og oppleve forskjellen. Det å knytte vennskapsbånd på tvers av landegrenser.

Alt det her en stor verdi, og kan være med på forme andre land på en fredelig måte.

Russere i Norge har ikke ansvaret for Russlands handlinger. I utgangspunktet så er jeg skeptisk til å «straffe» dem for hva Putin gjør.

Det er klart at det å vise fram Norge kan være en kraftig måte å spre «det gode budskap». Problemet nå er ikke at Russland har for _mange_ koblinger til verden utenfor.

Samtidig så er det litt rart dersom EØS krever at Norge skal vise samme omsorg ovenfor utenlandske borgere som sine egne. Er det virkelig slik? Er dette i så fall symmetrisk slik at Norske borgere har rett på fri utdanning i Russland?

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Det å la unge voksne oppleve alternative levesett enn det som de har vokst opp under. Det å la de oppleve demokrati og frihet på ekte. Det at de kan ta med seg dette hjem og oppleve forskjellen. Det å knytte vennskapsbånd på tvers av landegrenser.

Alt det her en stor verdi, og kan være med på forme andre land på en fredelig måte.

Det er vel gjort forsøk på i antall år....... etter min mening nytteløst...... russere er selvopptatt folk over eget beste.

Har jobba med russere og kinesere.... foredrar kinesere de deltar i å løse problem.

Opplever russere mange om ikke fleste som arrogante over egen overlegenhet, som undrer.

Tror at om russiske studenter sendes hjem straks da kommer det på vanskene med at alt flere bedrifter stenger ned i russia nå. Da kan de straks dele med seg av nyhetene i vest om situasjonen. Det er befolkningen i russia som skal jobbe med å finne frem til en forandring med situasjonen i russia og derfor er det nødvendig ondt og sende de hjem nå. Dess uten da trengs sengplassene som russere i Norge fyller opp til og tilby flyktninger fra Ukraina.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Russere i Norge har ikke ansvaret for Russlands handlinger. I utgangspunktet så er jeg skeptisk til å «straffe» dem for hva Putin gjør.

Det er klart at det å vise fram Norge kan være en kraftig måte å spre «det gode budskap». Problemet nå er ikke at Russland har for _mange_ koblinger til verden utenfor.

Samtidig så er det litt rart dersom EØS krever at Norge skal vise samme omsorg ovenfor utenlandske borgere som sine egne. Er det virkelig slik? Er dette i så fall symmetrisk slik at Norske borgere har rett på fri utdanning i Russland?

-k

 

Hvem vil til russia nå? 

Glem det med ikke ansvar..... deres foreldre har ansvar for sitasjonen delvis.....

de barna/studenter som studerer i Norge er avlinger av eliten og derfor er det passende å sende de hjem med tilleggs informasjon om de kan endre sitasjonen der borte og bli spiselig for andre land i Europa 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 minutter siden):

Russere i Norge har ikke ansvaret for Russlands handlinger. I utgangspunktet så er jeg skeptisk til å «straffe» dem for hva Putin gjør.

Russere bosatt i Norge er en ting. De som er her på "besøk", studier, arrangement, idrett osv. må man vurdere konsekvenser for. Særlig når det i en del tilfeller er koblinger opp mot eliten i Russland hos ulike utøvere, studenter osv.

Utfordringen er dersom Russere flest er så "hjernevasket" at de på ingen måte forstår hvorfor det gis konsekvenser, når et land går til krig på den måten og bakgrunn vi snakker om her. Særlig russere som oppholder seg utenfor Russland (ikke flyttet fra Russland) bør evne å kunne se litt mer nyanser på krigen. De har tilgang på informasjon.

Det er en sammensatt diskusjon, dette å skille så sterkt på at alle innbyggere i et land ikke bærer noe av ansvaret for handlinger fra styresmakten i landet. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man straffer ikke uskyldige fordi noen de kjente gjorde noe galt.

I dette tilfellet er det ikke engang noen de kjenner, men en tilfeldig fyr de kanskje har sett på tv. 

 

Synes du det ville være greit om du måtte si adjø til alle du kjente, og avbryte utdanningen din, fordi Støre hadde bestemt seg for å gå til krig?

 

Hva gjelder dette med å gi ukrainske borgere de plassene. Burde vi ikke da gjøre det samme for alle andre land som har vært med i en krig?

Kina for eksempel? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 minutter siden):

Man straffer ikke uskyldige fordi noen de kjente gjorde noe galt.

I dette tilfellet er det ikke engang noen de kjenner, men en tilfeldig fyr de kanskje har sett på tv. 

 

Synes du det ville være greit om du måtte si adjø til alle du kjente, og avbryte utdanningen din, fordi Støre hadde bestemt seg for å gå til krig?

 

Hva gjelder dette med å gi ukrainske borgere de plassene. Burde vi ikke da gjøre det samme for alle andre land som har vært med i en krig?

Kina for eksempel? 

Jeg hadde ikke syntes det er greit, men hadde hatt forståelse for det. Hadde nok blitt mest forundret over at mine landsmenn da ikke hadde vist mer aktiv motstand men bare nikket med. Selv med trussel om fengsel, så kan befolkningen i et land endre mye om nok folk har vilje til å markere seg.

Noen har markert seg i Russland, men det er promiller av befolkningen som er helt ubetydelig for at styresmakten bryr seg.

Nå er det som jeg nevner sammensatt situasjon når man har levd i diktatur og propaganda i flere tiår.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det oppleves som de over 50 år er helt besatt av at Putin IS THE MAN. Alt han gjør er rettferdige aktiviteter uansett.

Det oppleves som om de nekter å se på og ta imot andre innspill enn det som komme r fra statsmedian i russia. Det bør endres på og det er mulighet å gjøre noe med det. Som eks å sende alle ungene deres hjem og da kan de diskutere hav propaganda maskinen driver på med. De over femti er foreldra til de som studerer her..... no more to say. 

De som røster på tyranni bør tas som medskyldige i tyrannisystemet..... det er snakk om å være kritisk tenkende.... det tar tid å lære seg.

Det positive er at noen mor stiller spørsmål om sønnene sine og all den slakting som foregår...... og som en mor sa på offentlig møte i russia når fylkesordfører sa at krigen (spesial operasjon) er snart over.... "Når alle er døde" Det sier meg noe. 

Det trengs snart mer kanon føde i Ukraina send alle russiske studenter hjem til sitt deilige russia....

Lenke til kommentar
Iki skrev (49 minutter siden):

Man straffer ikke uskyldige fordi noen de kjente gjorde noe galt.

Synes du det ville være greit om du måtte si adjø til alle du kjente, og avbryte utdanningen din, fordi Støre hadde bestemt seg for å gå til krig?

Hva gjelder dette med å gi ukrainske borgere de plassene. Burde vi ikke da gjøre det samme for alle andre land som har vært med i en krig?

Kina for eksempel? 

Det gjelder kanskje å markere seg.... med kraftig skyts. 

Kina studentene er neste oppdrag.... de er kontrollerte av styresmaktene i Kina før de dra utenomlands. Goe borgere!! 

Om en venn gjør noe som faller meg ikke inn eller passer ikke for mine verdier da sier jag ifra.... ikke populært men nødvendighet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første, hvilke program er det du snakker om? Hvilken ordning? 

Jeg tror ikke det stemmer at det kun er elitens barn som studerer uten for Russland. Jeg har gjennom årene møtt og blitt kjent med mange russere, ofte studenter, og så langt har alle vært regimekritiske og helt vanlige folk. Jeg kjenner ikke tallene, men det er nok feil å si at studentene som kommer fra Russland tilhører eliten og/eller støtter Putin.

Jeg tror heller ikke du har snakka med så mange russere over 50, det er ikke sånn at alle støtter Putin. Han er nok ganske populær og var helt klart mer populær før, men du må huske at han er presidenten som tok Russland ut av det sultene 90tallet. 

Du vil nok ha godt av å sette deg litt bedre inn i situasjonen, snakke med folk og forsøke å forstå hva som faktisk foregår. Vanlige russere flytter fra Russland i jakten på utdanning, jobb og for å følge sine drømmer. De er helt vanlige folk og kriken mot Ukraina er ikke så populær. De som tørr å demonstrerer eller utrykke seg kritisk får driten banka ut av seg og risikerer strenge straffer. Nå blir de i tillegg usatt for en økonomi som kollapser, russerhat og alt som det fører med seg. Nei, jeg sier ikke at vi ikke skal innføre sanksjoner eller straffe Russland, men jeg føler med de som må leve med konsekvensene. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
En som undrer skrev (58 minutter siden):

Det gjelder kanskje å markere seg.... med kraftig skyts. 

Jaha. Da kan vi vel like gjerne sende tilbake alle som har flyttet til Norge, fra Russland. 

Så må vi jo ikke glemme familien til dem som har flyttet hit, barna eller barnebarna.

De er alle like skyldige.

Sikkert en god del flere av dem enn det er studenter også, så det må jo svi litt mere.

Vi må jo da selvfølgelig huske å trekke tilbake unnskyldningen vi gav tyskerjentene, og barna deres.

Behandlingen de fikk var vel helt rettferdig den.

/s

 

Er du glad i konspirasjonsteorier, eller er dette bare trolling fra din side?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
En som undrer skrev (På 4.3.2022 den 15.55):

Sen blir russiske studenter tilbudt studielån som gjøres om til stipend om de flytter hjem til russia ette ferdig utdanning.

Og hvorfor i alle dager skal vi belønne at denne utdanningen og kompetansen blir eksport rett ut av landet? Hadde enda disse ferdigutdannede studentene blitt i Norge og bidratt med skatt og sin kompetanse, kunne denne galskapen muligens forsvares. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Man straffer ikke uskyldige fordi noen de kjente gjorde noe galt.

I dette tilfellet er det ikke engang noen de kjenner, men en tilfeldig fyr de kanskje har sett på tv. 

 

Synes du det ville være greit om du måtte si adjø til alle du kjente, og avbryte utdanningen din, fordi Støre hadde bestemt seg for å gå til krig?

 

Hva gjelder dette med å gi ukrainske borgere de plassene. Burde vi ikke da gjøre det samme for alle andre land som har vært med i en krig?

Kina for eksempel? 

Med tanke på hvor harde økonomiske sanksjoner vi nå kjører mot den russiske befolkingen, ser jeg ikke helt hvorfor vi skal fortsette å fôre Russland med høykompetente ingeniører som kan bidra både direkte til utvikling av våpen og finansiering av krig. Slik situasjon har blitt er det dessverre umulig å ikke straffe "uskyldige". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Flin skrev (1 time siden):

For det første, hvilke program er det du snakker om? Hvilken ordning? 

Jeg tror ikke det stemmer at det kun er elitens barn som studerer uten for Russland. Jeg har gjennom årene møtt og blitt kjent med mange russere, ofte studenter, og så langt har alle vært regimekritiske og helt vanlige folk. Jeg kjenner ikke tallene, men det er nok feil å si at studentene som kommer fra Russland tilhører eliten og/eller støtter Putin.

Jeg tror heller ikke du har snakka med så mange russere over 50, det er ikke sånn at alle støtter Putin. Han er nok ganske populær og var helt klart mer populær før, men du må huske at han er presidenten som tok Russland ut av det sultene 90tallet. 

Du vil nok ha godt av å sette deg litt bedre inn i situasjonen, snakke med folk og forsøke å forstå hva som faktisk foregår. Vanlige russere flytter fra Russland i jakten på utdanning, jobb og for å følge sine drømmer. De er helt vanlige folk og kriken mot Ukraina er ikke så populær. De som tørr å demonstrerer eller utrykke seg kritisk får driten banka ut av seg og risikerer strenge straffer. Nå blir de i tillegg usatt for en økonomi som kollapser, russerhat og alt som det fører med seg. Nei, jeg sier ikke at vi ikke skal innføre sanksjoner eller straffe Russland, men jeg føler med de som må leve med konsekvensene. 

Det er å påpeke høgskoleutdanning i Norge der russiske studenter blir med på gratis reise med studielån som de trenger ikke å betale til bake når de drar til bake til sitt deilige russia. 

Jeg har en del kontakter med ulike folk og det skaper ett bilde hos meg av situasjonen.... kjenner en del goe mennesker fra russia Ukraina osv men det som er bidratt med frem til dags dato ser ikke ut til å påvirke noe særlig.... derfor nye metoder trengs.

En del russere flykter fra russland til å tjene penger på sin kunnskap og utdanning i utlandet... ser på datafirmaer og delikt i USA som eksempel..... Det er en del flinke og smarte folk og trolige gode i russland men det er også råtne egg..... veldig råtne egg.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (25 minutter siden):

Norge er vel det eneste landet I verden som gir gratis utdanning til utlendinger, ja til å med prioritert foran norske til å få studentboliger.

Uavhengig om det er russiske, kinesere, dansker eller pakistanere så må dette stoppe.

Nei det er jo akkurat sånn man må forsete med. Samarbeid, åpenhet og utdanning er veien fremover. Ikke bare er det den riktige tingen å gjøre, men det er også lurt for deg på et egoistisk vis. Du løfter deg selv opp når du løfter de rundt deg opp. En bedre verden betyr en bedre verden for alle. Det er naivt å tro at vi kun kan sitte å isolere oss her i Norge mens resten av verden går sin gang. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (58 minutter siden):

Jaha. Da kan vi vel like gjerne sende tilbake alle som har flyttet til Norge, fra Russland. 

Så må vi jo ikke glemme familien til dem som har flyttet hit, barna eller barnebarna.

De er alle like skyldige.

Sikkert en god del flere av dem enn det er studenter også, så det må jo svi litt mere.

Vi må jo da selvfølgelig huske å trekke tilbake unnskyldningen vi gav tyskerjentene, og barna deres.

Behandlingen de fikk var vel helt rettferdig den.

/s

 

Er du glad i konspirasjonsteorier, eller er dette bare trolling fra din side?

Her skal vi spore av som du liker å starte med......

- Det er snakk om studenter som studerer gratis i Norge og er fra spesielle skoler som nesten kun øvreklassen har tilgang til i russia

- Tysker jentene og behandlingen av dem er og var og kommer til å være en skamflekk på den Norske folkesjæla.... PUNKTUM

-- Om du skal trolle da gjør det med style og ikke blande saker.......

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...