Gå til innhold

Anmeldelse: Gran Turismo 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin anmeldelse! Her er er en ting jeg synes er verdt å reflektere litt over:

"Sistnevnte blir enda viktigere når vi tenker på at penger (credits som det heter i spillet) er en av måtene du faktisk kommer deg videre på. Valutaen kan brukes til å kjøpe nye biler og -deler, men det vil ta tid før du faktisk får råd til noe som virkelig skriker «vroom». Penger er dermed noe du må tenke deg godt om før du bruker, noe som gjør at man gleder seg til den dagen man får råd til de ordentlig dyre bilene som venter i den stilige butikkmenyen."

Eller så kan du kjøpe credits for ekte penger, i lite sjarmerende EA-stil. Jeg må være ærlig og si at jeg er relativt ny i GT-verdenen, og vet ikke om valuta-systemet har vært like stramt i tidligere titler (der man ikke hadde mikrotransaksjoner). Jeg skjønner poenget i at å måtte spare til ting kan være positivt ved at man føler en langvarig progresjon. Likevel sier kynikeren i meg at dette nok også er et kunstig hinder plassert for å tjene en ekstra slant her og der når spilleren blir lei av å spare til biler over lengre tid, og heller vil prøve flere forskjellige biler (og sånn sett på en måte få "mer" ut av spillet).

Endret av MrCuddles
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, MrCuddles said:

Fin anmeldelse! Her er er en ting jeg synes er verdt å reflektere litt over:

"Sistnevnte blir enda viktigere når vi tenker på at penger (credits som det heter i spillet) er en av måtene du faktisk kommer deg videre på. Valutaen kan brukes til å kjøpe nye biler og -deler, men det vil ta tid før du faktisk får råd til noe som virkelig skriker «vroom». Penger er dermed noe du må tenke deg godt om før du bruker, noe som gjør at man gleder seg til den dagen man får råd til de ordentlig dyre bilene som venter i den stilige butikkmenyen."

Eller så kan du kjøpe credits for ekte penger, i lite sjarmerende EA-stil. Jeg må være ærlig og si at jeg er relativt ny i GT-verdenen, og vet ikke om valuta-systemet har vært like stramt i tidligere titler (der man ikke hadde mikrotransaksjoner). Jeg skjønner poenget i at å måtte spare til ting kan være positivt ved at man føler en langvarig progresjon. Likevel sier kynikeren i meg at dette nok også er et kunstig hinder plassert for å tjene en ekstra slant her og der når spilleren blir lei av å spare til biler over lengre tid, og heller vil prøve flere forskjellige biler (og sånn sett på en måte få "mer" ut av spillet).

Det er en balansegang der som det sikkert er lett å bomme på. Jeg aner ikke noe om hvordan det er i dette spillet, men jeg har i utgangspunktet ikke problemer med at folk kan få lov til å lure seg selv og betale penger for ikke å spille spillet. Det er først om progresjonen for de som velger å spille spillet er for treg eller treffer helt åpenbart unødvendige vegger at jeg synes det blir problematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Det er en balansegang der som det sikkert er lett å bomme på. Jeg aner ikke noe om hvordan det er i dette spillet, men jeg har i utgangspunktet ikke problemer med at folk kan få lov til å lure seg selv og betale penger for ikke å spille spillet. Det er først om progresjonen for de som velger å spille spillet er for treg eller treffer helt åpenbart unødvendige vegger at jeg synes det blir problematisk.

Ja, men da hadde jeg heller satt pris på en alternativ "God-mode" der man har ubegrensede midler. Da kan de (som sikkert er i kraftig mindretall) med behov heller gjøre akkurat som de vil uten å forholde seg til det vanlige systemet. Evt kan denne modusen ha visse justeringer sånn at det ikke virker urettferdig for andre spillere (feks at trophies er låst i denne modusen elns). 

Det etterlater en litt bitter smak i munnen av at utviklerne av spillet på sett og vis anerkjenner dette behovet enkelte spillere har til kjapp progresjon, men da løser det ved at man kan kjøpe seg fri via mikrotransaksjoner. Det er aldri løsningen. 

Endret av MrCuddles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Hvorfor står det ikke hvilket system spillet er testet på? Det er ikke sikkert alle vet at Gran Turismo er eksklusivt til Playstation. Og hvilken Playstation er det testet på? Er jeg blind her?

En glipp! Har lagt det til i bunnen av anmeldelsen nå. (For ordens skyld, det er PS5). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på en ting her, siden jeg ikke klarte å finne noe om det i anmeldelsen, og det er ganske viktig for at det skal bli en god opplevelse, nemlig lyden.

Jeg har spillt GT2 og GT3 ganske mye, men så oppdaga jeg forza serien, og da blir GT serien grusa på lydbildet. At det ikke står noe som helst om lyden i spillet i anmeldelsen får meg til å tenke at de fremdeles sliter med lyden på bilene.

Noen som kan utrede litt om dette?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Spirre said:

Lurer på en ting her, siden jeg ikke klarte å finne noe om det i anmeldelsen, og det er ganske viktig for at det skal bli en god opplevelse, nemlig lyden.

Jeg har spillt GT2 og GT3 ganske mye, men så oppdaga jeg forza serien, og da blir GT serien grusa på lydbildet. At det ikke står noe som helst om lyden i spillet i anmeldelsen får meg til å tenke at de fremdeles sliter med lyden på bilene.

Noen som kan utrede litt om dette?

Fra Eurogamer:

"Cars no longer sound like angry vaccum cleaners, and how after Gran Turismo 7's considerable improvements this is - and I can't quite believe this myself - one of the most impressive audio driving experiences around."

Lover bra...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Civilix skrev (23 minutter siden):

Jeg ser Forza Horizon nevnt 2 ganger i artikkelen, er det slik at GT7 går mer i retning Horizon? Basert på tidligere GT spill ville jeg tro det mer naturlig å sammenligne med Forza Motorsport.

Tror ikke vi kunne lest samme anmeldelse? Den ene gangen jeg leste at Horizon ble nevnt ble dette brukt som en måte å illustrere hvor forskjellige disse 2 spillene er med hva anngår kjørefølelse/realisme.

Det aktuelle sitatet fra anmeldelsen :

Sitat

Jeg skal innrømme at jeg har en forkjærlighet for den mer tilnærmingsvennlige kjørefølelsen i for eksempel Forza Horizon 5. Grunnen til det er fordi bilene svinger så fint, og bruken av diverse effekter skaper rett og slett en veldig god fartsfølelse. At man blir kastet inn i kjappe biler med en gang gjør at man får den beste opplevelsen helt fra start i åpne områder med en haug av referansepunkter.

Gran Turismo 7 er nesten det stygt motsatte, men er ikke noe dårligere av den grunn – ting skjer bare litt tregere. Her begynner vi nemlig med å utelukkende kjøre små og kompakte biler. Kanskje føles det for tregt, for noen kanskje svinger ikke bilene så raskt og smidig som du skulle ønske, og prøver du å sladde mister du kanskje fullstendig kontroll over bilen. Det er lett å tenke at Gran Turismo 7 ikke forstår seg på morsom og intuitiv bilkjøringen hvis man hopper av etter en time.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 timer siden):

Tror ikke vi kunne lest samme anmeldelse? Den ene gangen jeg leste at Horizon ble nevnt ble dette brukt som en måte å illustrere hvor forskjellige disse 2 spillene er med hva anngår kjørefølelse/realisme.

Det aktuelle sitatet fra anmeldelsen :

Sitat nummer 2:og sammenlignet med en viss annen serie som er litt mer høylytt og hverdagslig(...)Gran Turismo 7 tilbyr ingen åpen verden Kan være at jeg leser det feil men spesielt siden horizon nevnes senere koblet jeg det også til den serien. Test drive kunne det være men det er vel ikke så relevant lengre.

Forøvrig synes jeg det er finere å høre hva spill det ligner på enn hva det ikke ligner på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...