Gå til innhold

Hvor lang tid tar det at kjøttdeig blir fordervet eventuelt farlig å ete?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøttdeig som er en uke gammelt. Er det trygt å spise? :hmm:Det jeg vet om kjøttdeig, når den er rød så er den trykt å spise. Og når den begynner å blir litt grå aktig, da begynner den å bli fordervet. Og hvis den blir både grå og hvite flekker (symboliserer mugg), da er det livsfarlig å spise det. Spørsmålet blir da, hvor stor avstand er det mellom de tre stegene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sier om farge er feil, grå eller rød kan være akkurat like god. Vanlig årsak til mer grått utseende er at det er blandet inn noe fryst råvare. Tidligere ble det brukt CO og den bevarte fargen bedre, dette er nå forbudt.

Bulende forpakning kan være forårsaket av økt bakterievekst. Bruk sansene dine, burde være ganske greit å bedømme tilstanden på kjøttdeigen.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig liberal til helt, rødt kjøtt. Oksestek eller lammelår kan gjerne være langt over dato. Lukter gjerne litt gymbag når man åpner plasten, men hvis det lukter friskt etter 30 min på benken er det good to go. Jeg har _en gang_ kjøpt biff til halv pris pga dato som ble liggende lenge i kjøleskapet og som luktet ekkelt før steking men også etter steking. Den ble kastet.

Kjøttdeig har ulempen at kjøttet er kvernet og mikroorganismer har sluppet til overalt. Hvis det luktet friskt og er innenfor datomerking og har blitt oppbevart rett (kjøleskap) så kjør på. Hvis kjøttdeigen lukter ubehagelig så blir jeg skeptisk. Gjennomstekt er uansett tryggest.

For hvitt kjøtt, spesielt kylling så følger jeg datomerking slavisk og tøyer aldri grensene. Råtten kylling er heslig.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...