Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
sjamanen skrev (11 minutter siden):

Jeg så ikke hele. 

Men jeg reagerte på starten av videoen som var ren russerpropaganda, nesten pinlig, med den amerikanske "heltestemningen". Så skiftet det over til å vise Ukrainske vinninger og videoer fra ukrainsk hovedkvarter osv. Det var ganske forvirrende og kvaliteten var så god at det hele føltes "iscenesatt". 

Jeg skrudde av, ingen har godt av å sitte i stua og se på livefeed av kriging som det skulle være et dataspill. Dette får de som jobber med det, ta seg av.

Ikke fortell meg at rotårsaken er at vi er etter russerne og at ukrainere egentlig bare er nazistiske russere .. vær så snill ?

Den er ikke pro-russisk nei, men pro-ukrainsk, skjønt den ikke er like ensidig som en del annet man finner. Den viser hvordan russerne angriper og erobrer en ukrainsk stilling vha. forbekjempning med artilleri og droner, før de rykker inn med infanteri. Så viser den deretter hvordan ukrainerne kjører et motangrep noen uker senere og gjenerobrer stillingene. Igjen blir det benyttet forbekjempning med artilleri og droner, og ukrainerne angriper deretter med mekanisert infanteri. Så ryddes stillingssystemet med støtte av droner, og de benytter også droner for å stoppe forsterkningene russerne forsøker å sende inn.

Der den skiller seg fra andre propagandavideoer, er at den viser at ukrainerne tar tap og at russerne på ingen måte er inkompetente. Så er tonen i videoen, særlig mot slutten, klart pro-ukrainsk mtp. at den snakker om at den viser hvilket offer ukrainerne gjør. Det er jo et riktig budskap i og for seg, men nøytralt er det jo ikke. Jeg er også usikker på i hvilken grad scene med M113-vogna og M2 Bradley'en er plukket ut og bevisst satt opp mot scenene med de to russiske "turtle-tanks'ene". Man ser M113-vogna tar masse juling før den til slutt blir non-op, mens Bradley'en får en treffer og ruller videre som om ingenting har skjedd, og det snakkes om "the power of american steel" (M113 er laget av aluminium btw, og Bradley har komposittpansring), mens de russiske vognene raskt går i lufta.

Så videoen viser nok godt elementer i krigføringen, særlig hvor krevende det er å rydde stillinger og hvordan droner påvirker striden. Men som med alt annet, er det nok lurt å være bevisst på at det er et budskap som også søkes formidlet utover bare å vise krigføringen.

Edit: Ellers er jo avveiingen i hvilken grad det å få et faktisk innblikk i hvordan det er på bakken gjør en avstumpet etter hvert, eller om det gjør at en tar innover seg det som faktisk skjer. Jeg ser nå på en del slikt fordi jeg tross alt kan risikere å oppleve det der hvis det blir krig, men jeg tenker hver enkelt må gjøre seg opp en vurdering på om det er lurt eller ikke.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Kort fortalt
Storbritannias statsminister Keir Starmer åpnet i februar for å sende fredsbevarende styrker til Ukraina.
Påstander om at det skal sendes franske styrker til Ukraina sirkulerer nå i russiske medier.
Ekspert Arne Bård Dalhaug avviser påstandene som russisk propaganda.
Russlands Maria Zakharova håner Frankrikes Macron med en kommentar om museer.

https://www.dagbladet.no/nyheter/avfeier-russisk-pastand-propaganda/83782874

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Ukraine is holding parallel negotiations with France on the supply of modern Dassault Rafale fighter jets.

President Volodymyr Zelensky stated this during a meeting with journalists, according to Ukrinform.

Discussions are also ongoing with the United States regarding the acquisition of additional F-16 fighter jets.

“I’m holding three parallel discussions on fighter jets – with the Swedes, the French, and the Americans,” the President said, noting that three platforms have been chosen to modernize Ukraine’s combat aviation fleet: the F-16, Gripen, and Rafale.

https://militarnyi.com/en/news/zelensky-ukraine-in-talks-with-france-on-rafale-fighter-jets/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (På 28.10.2025 den 16.42):

Det byrådet som har bestilt disse bussene burde straffeforfølges. 

Ikkje gløym at dei same bussane også er tekne i bruk fleire stader, m.a. på Vestlandet. Så her er det i så fall mange som burde ta sin hatt og gå.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (23 timer siden):

Slutt å tull. Hvis du er sarkastisk fordi du vet at det er falsk, hvorfor ikke bare si hva som avslører det? Hvis du er usikker, hvorfor være sarkastisk?

Det står i artikkelen at dette er tatt i et russiskokkupert område. Jeg har spolt gjennom bildene av fossile kraftverk i de okkuperte områdene og finner ingen som ligner. Så jeg heller til å konkludere med at både bildet og påstandene om hvor det er fra er feil.

Finn gjerne mer ut om den kontoen.

Eg tykkjer ikkje at det russiske flagget ser ekte ut. Er dette eit bilete laga av KI?

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (2 timer siden):

Den er ikke pro-russisk nei, men pro-ukrainsk, skjønt den ikke er like ensidig som en del annet man finner. Den viser hvordan russerne angriper og erobrer en ukrainsk stilling vha. forbekjempning med artilleri og droner, før de rykker inn med infanteri. Så viser den deretter hvordan ukrainerne kjører et motangrep noen uker senere og gjenerobrer stillingene. Igjen blir det benyttet forbekjempning med artilleri og droner, og ukrainerne angriper deretter med mekanisert infanteri. Så ryddes stillingssystemet med støtte av droner, og de benytter også droner for å stoppe forsterkningene russerne forsøker å sende inn.

Der den skiller seg fra andre propagandavideoer, er at den viser at ukrainerne tar tap og at russerne på ingen måte er inkompetente. Så er tonen i videoen, særlig mot slutten, klart pro-ukrainsk mtp. at den snakker om at den viser hvilket offer ukrainerne gjør. Det er jo et riktig budskap i og for seg, men nøytralt er det jo ikke. Jeg er også usikker på i hvilken grad scene med M113-vogna og M2 Bradley'en er plukket ut og bevisst satt opp mot scenene med de to russiske "turtle-tanks'ene". Man ser M113-vogna tar masse juling før den til slutt blir non-op, mens Bradley'en får en treffer og ruller videre som om ingenting har skjedd, og det snakkes om "the power of american steel" (M113 er laget av aluminium btw, og Bradley har komposittpansring), mens de russiske vognene raskt går i lufta.

Så videoen viser nok godt elementer i krigføringen, særlig hvor krevende det er å rydde stillinger og hvordan droner påvirker striden. Men som med alt annet, er det nok lurt å være bevisst på at det er et budskap som også søkes formidlet utover bare å vise krigføringen.

Edit: Ellers er jo avveiingen i hvilken grad det å få et faktisk innblikk i hvordan det er på bakken gjør en avstumpet etter hvert, eller om det gjør at en tar innover seg det som faktisk skjer. Jeg ser nå på en del slikt fordi jeg tross alt kan risikere å oppleve det der hvis det blir krig, men jeg tenker hver enkelt må gjøre seg opp en vurdering på om det er lurt eller ikke.

Det er en meget korrekt skildring av hendelsene på feltet hvor tapene for begge sider er merkbart, selv om ukrainerne har mindre tap - som stort sett hendt under flyangrep og spesielt motangrep, som stadig har vært gjenstand for kritikk innad i de ukrainske styrkene. Russerne er på sitt mest farligst i defensiv strid hvor disse med sin fatalisme og et bunnløst raseri som de rettet mot "syndebukker" for deres skjebne, er nærmest umulig å tvinge ut. Spesielt med tanke på at disse kunne bli drept av sine egne som sett gjentatte ganger. 

Utfra Zelenskyjs erklæring er det "8 russer per 1 ukrainer" i Pokrovsk-avsnittet, og hvis man ignorere utkantområdene til vest og til nord opptil 10 km vekk, kan det være snakk om 11,000 russiske soldater mot rundt 1,400 ukrainske soldater. Og hvis en tredjedel om gang settes mot de ukrainske stillingene, vil styrkeforholdet krympes til 3,700 russer mot 1,400 ukrainer til enhver tidspunkt, ettersom ukrainerne ikke har reserver å kunne rotere på, da man bare kan hvile ut troppene i det skjulte før disse sendes ut. 

Det ukrainerne kan gjøre, er å holde stand for å berge så mange tyngre våpen og droneoperatører som mulig og deretter lukke forsvarsmuren på de vestre utkantene av Pokrovsk - men de burde konsentrere så mye ildkraft som mulig på de to angrepsakser fra øst og fra sør med så mange droner og dronefly som mulig. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Etter trasige nyheter om vanskelige tider ved Pokrovsk-fronten så trenger vi gladsaker for oppmuntring:

Simferopol, Krim: Et drivstoffdepot ble angrepet av droner kl 07 i morges og står i brann. Brannen skal ha spredd seg til flere tanker. De siste dagene har det vært kø av militære tankbiler der, så dette vil åpenbart ramme et russiske militæret. Brannen er dokumentert med video.

Hvardiiske, Krim: Et drivstoffdepot til ble angrepet av droner i natt og står også i brann. For meg virker det som dette er både samme sted og samme hendelse som den over, men jeg er litt usikker. Døm selv.

Novospasskoye, Ulyanovsk, Russland: Et oljeraffineri tilhørende NS-Oil skal ha blitt angrepet av droner i natt. Det skal være dokumentert med to nattlige videoer, der den ene viser en kraftig "blits" på bakkenivå og i den andre hører vi et stort drønn. Guvernøren bekreftet angrepet og hevdet at dronene ble avskjært og at bare brennende nedfall satte i gang en brann. I følge satellittbilder skal brannen være stor.

Budennovsk, Stavropol, Russland: En petrokjemisk bedrift som blant annet produserer polyetylen til både militært og sivilt bruk. Guvernøren har bekreftet angrepet men hevder at det bare var en bagatell. En video viser en middelstor brann.

Kilde til alle sakene

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
sjamanen skrev (3 timer siden):

Ikke fortell meg at rotårsaken er at vi er etter russerne og at ukrainere egentlig bare er nazistiske russere .. vær så snill ?

Jeg har ingen forventning om at du skal lese hele tråden her, men du kunne jo tatt deg bryet med å se hele de innleggene du kommenterer på i det minste?

Til topic:
Russland tester nye "wunderwaffe".
Ser ut til at "Noen (TM)" er litt engstelig for en eventuell konfrontasjon med vesten.

Sånn går nu dagan.

Skrevet
<generisk_navn> skrev (10 minutter siden):

Jeg har ingen forventning om at du skal lese hele tråden her, men du kunne jo tatt deg bryet med å se hele de innleggene du kommenterer på i det minste?

Til topic:
Russland tester nye "wunderwaffe".
Ser ut til at "Noen (TM)" er litt engstelig for en eventuell konfrontasjon med vesten.

Sånn går nu dagan.

Det var et spørsmål.

Skrevet

https://x.com/Osinttechnical/status/1983405817664848272

Det har startet. Putins viktigste våpenet, den fatalistiske russeren i militæruniform som "frivillig" valgt å gå i krig mot bonusutbetaling (som tilfaller pårørende ved dødsfall) - er "gått ut på dato". Det meldes nå at all bonusbetaling reduseres meget drastisk over hele Russland, helt ned til 80 % eller mer. Allerede i august-september var det åpenbart at det ikke lenge er bærekraftig å kaste gullmynter på sine soldater for at disse skulle krige og risikere deres liv, i dag er det klart at grensen er nådd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...