Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):
agvg skrev (15 timer siden):

Jeg har aldri opplevd at det er mye smålighet og misunnelse i min krets, noen tjener en årslønn i måneden, og noen er uføre, men smålighet og misunnelse, nei, vi har i Norge en sans for rettferdig fordeling noe som fører til høyere skattelegging av de med langt høyere inntekt enn normalen, men det er ikke misunnelse

Da kan du ikke omgås folk som prøver og få til ting eller jobbet hardt og tjener litt på det, de som får til mer enn snittet blir ikke akkurat sett opp til. Hvorfor klager og surver de som ser andre har suksess? Hvorfor vil de dra de ned i steden for og selv prøve og få til mer?

Hvorfor skal jeg være misunnelig på de som får til mer enn meg? Det er de som løfter samfunnet, uten næringsliv er staten ingenting, det er det mange som glemmer.

• Liker 2
Skrevet
agvg skrev (7 minutter siden):

Da kan du ikke omgås folk som prøver og få til ting eller jobbet hardt og tjener litt på det

Jo som jeg forklarte så gjør jeg det. Du beskriver uansett bare en helt normal arbeider.  

agvg skrev (9 minutter siden):

de som får til mer enn snittet blir ikke akkurat sett opp til. Hvorfor klager og surver de som ser andre har suksess? Hvorfor vil de dra de ned i steden for og selv prøve og få til mer?

Jo de blir det, det er ganske vanlig her til lands, grundere får gjerne skryt for å prøve å gjøre noe, no offense, men kanskje det er i ditt miljø det er sånn du beskriver ? 

agvg skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal jeg være misunnelig på de som får til mer enn meg?

Jeg vet ærlig talt ikke, hvorfor skal du det ? Vær fornøyd med det du har, eller gjør bedre selv, det er den norske mentaliteten. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (16 minutter siden):

de som får til mer enn snittet blir ikke akkurat sett opp til.

Snakk for deg selv!

Jeg ser absolutt opp til de som er over snittet. De som tør å gå egne veier. De som tør å gjøre ting på en annerledes måte. 

Jeg ser også opp til de som forstår trådens emne, og som prøver å holde seg sånn noenlunde innenfor det. 

• Liker 6
Skrevet
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Jeg ser absolutt opp til de som er over snittet. De som tør å gå egne veier. De som tør å gjøre ting på en annerledes måte. 

Det gjør vel stort sett hele Norge, dyrkingen av idrettshelter her i landet er vel et godt eksempel på det. 

qualbeen skrev (5 minutter siden):

Jeg ser også opp til de som forstår trådens emne, og som prøver å holde seg sånn noenlunde innenfor det. 

Sorry.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

https://x.com/bayraktar_1love/status/1931765873175326964

Lenken kunne ikke bli inkludert fordi det er ingen tvitring på den URL-en. (det er et stort problem her i diskusjon.no omkring visning av twitter/X, slik at det sannsynlig er et infrastrukturproblem) 

Lenken leder til et oppsiktsvekkende bilde av en eldgamle militærsmotorsykkel med en badekar som sidevogn. Mange nektet å tro det, men så tidlig som i januar 2025 var det visuell dokumentering av akkurat et slikt kjøretøy. Motorsykler har blitt en krigevinner for russerne fordi dette reduserte sårbarheten for FPV-droner - og de fulgt det opp ved å bruke motorsykler som logistiske kjøretøyer. Men moderne motorsykler er ikke dimensjonert for bruk av sidevogner som er et utdatert konsept, slik at eldgamle motorsykler fra 1940-tallet og fram til 1960-tallet hentes fram. Det er nå mange bilder av slike motorsykler som bokstavelig talt så ut som de kom fra krigen (for Norge), ofte med improviserte bygde sidevogner. 

Badekar lot til å være populært fordi det er så rommelig og dyp. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
JK22 skrev (8 minutter siden):

Lenken leder til et oppsiktsvekkende bilde av en eldgamle militærsmotorsykkel med en badekar som sidevogn. Mange nektet å tro det, men så tidlig som i januar 2025 var det visuell dokumentering av akkurat et slikt kjøretøy.

En Ural, kopi av Tyskernes BMW som var designet for sidevogn. Disse behøver ikke være særlig gamle i det heletatt, de lages fortsatt 

https://www.imz-ural.com/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
JK22 skrev (14 minutter siden):

https://x.com/bayraktar_1love/status/1931765873175326964

Lenken kunne ikke bli inkludert fordi det er ingen tvitring på den URL-en. (det er et stort problem her i diskusjon.no omkring visning av twitter/X, slik at det sannsynlig er et infrastrukturproblem) 

Lenken leder til et oppsiktsvekkende bilde av en eldgamle militærsmotorsykkel med en badekar som sidevogn. Mange nektet å tro det, men så tidlig som i januar 2025 var det visuell dokumentering av akkurat et slikt kjøretøy. Motorsykler har blitt en krigevinner for russerne fordi dette reduserte sårbarheten for FPV-droner - og de fulgt det opp ved å bruke motorsykler som logistiske kjøretøyer. Men moderne motorsykler er ikke dimensjonert for bruk av sidevogner som er et utdatert konsept, slik at eldgamle motorsykler fra 1940-tallet og fram til 1960-tallet hentes fram. Det er nå mange bilder av slike motorsykler som bokstavelig talt så ut som de kom fra krigen (for Norge), ofte med improviserte bygde sidevogner. 

Badekar lot til å være populært fordi det er så rommelig og dyp. 

På PC når du limer inn en tweet så kommer det et valg om å lime inn uten formatering nederst i feltet der du skriver, hvis du klikker på dette valget så vises den slik den skal. :)

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Dette er et veldig hypotetisk spørsmål. Men kan det komme en krig mellom Russland og Nato med visse regler som ikke kan brytes? For eks bruk av atombomber og andre masseødeleggelse våpener. At Nato og Russland kriger mot hverandre med droner. De treffer ubemannet installasjoner som tilhører hverandre. 

Skrevet
agvg skrev (9 minutter siden):

En Ural, kopi av Tyskernes BMW som var designet for sidevogn. Disse behøver ikke være særlig gamle i det heletatt, de lages fortsatt 

OIP.QOEOUbxTeX1Dr7fC_7afWQHaFi?r=0&rs=1&
Den vi ser i Tweeten er imidlertid mer lik en Dnepr M-72 som gikk ut av produksjon i 1960. Hva for mikkmakk Russerne har knotet sammen mellom da og nå kan bare gudene vite, men en massiv utvikling og fremgang på teknologisiden kan man neppe peke på.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
agvg skrev (10 minutter siden):

Det er ikke det samme, de to motorsykler er altfor forskjellig fra hverandre - og den "moderne" sidevognen er ubrukelig fordi den har for høy tyngdepunkt for frakt av tyngre gods som ammunisjonsbokser. Eldre sidevogner var av den type hvor man satt mye dypere, og dermed velegnet for godsfrakt gjennom improvisering. Badekar var muligens valgt fordi det er så billig - man kan finne massevis av utbrukte badekar og ta dem for nærmest ingenting. Sidevogner som sagt er utdatert fordi disse nesten ikke finnes som annet enn veterankjøretøyer. 

• Liker 1
Skrevet
ForTheImperium skrev (2 minutter siden):

Dette er et veldig hypotetisk spørsmål. Men kan det komme en krig mellom Russland og Nato med visse regler som ikke kan brytes? For eks bruk av atombomber og andre masseødeleggelse våpener. At Nato og Russland kriger mot hverandre med droner. De treffer ubemannet installasjoner som tilhører hverandre. 

Om det blir en trefning mellom NATO og Russland vil det automatisk være en forhøyning av atomberedskapen, men ikke nødvendigvis bruk av atomvåpen. Det sagt, Russland vil ikke kunne vinne en slik krig. Om Russland skulle angripe Europa, og det kunne potensielt vært aktuelt om de hadde lyktes i Ukraina med en gang, så ville dette vært svært utfordrende for Russland å komme seirende ut av.

Hvis de hadde vært gale nok til å prøve så ser jeg for meg ett potensielt scenario der Russland hadde laget en eller annen forløper for å unnskylde angrepet ovenfor andre land, for så å gjøre et innledende kraftig men like vel nøye utmålt angrep med taktiske kjernefysiske våpen for å kraftig redusere vestlige nasjoners evne til å respondere, både ved å ødelegge våpensystemer, men også gjennom angrep på kommando infrastruktur og logistikk, for så å umiddelbart rykke fram med alt de har av konvensjonelle våpen med ekstreme trusler om bruk av strategiske våpen om noen som helst kjernefysisk respons skulle komme, taktisk eller strategiske, samtidig som de bruker alle former propaganda for å legge skylden på Europa og rettferdiggjøre "motangrepet". De ville da kalkulere med vestlig feighet og frykt for en kjernefysisk krig og praktisk talt gamblet på at en kjernefysisk reaksjon ikke hadde kommet umiddelbart. De ville så kunne rykke fram så langt de kan inn i Europa, og gravd seg ned der de omsider hadde møtt så stor konvensjonell motstand at de ikke kunne håpe på å komme lenger. Og så true med kjernefysisk eskalering om noen forsøkte å slå tilbake, igjen gamblet på denne frykten.

Ut over dette ser jeg ikke for meg at kjernefysiske våpen skulle bli aktuelt. Men det kunne fort ha eskalert til utstrakt bruk av taktiske våpen med massive ødeleggelser begge veier, og betydelig fare for videre eskalering til strategiske våpen, selv om det til og med i et scenario med taktiske våpen ville sitte langt inne da dette ville bety ødeleggelser på en helt annen skala.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...