Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutes ago, Kahuna said:

Årets seiersparade i Moskva er visst avlyst, som i fjor. Samtidig så postet dagbla en artikkel i går om at russiske tropper inntar Moskva som forberedelse til paraden. Does not compute. Er dagbla på bærtur her eller ligger det noe annet bak? 

Jeg kommer til å tenke på arrestasjonen av viseforsvarsministeren.

Shoigu er åpenbart lojal til Putin, men var Ivanov det? Ivanov var gjennomkorrupt, men 10.000 dollar var vel den minste bestikkelsen han noen gang tok, og det å ta bestikkelser er helt normalt i Russland.

Jo lengre krigen fortsetter, jo færre gulrøtter har Putin igjen å distribuere, jo oftere må han frem med pisken, jo mer vil eliten krigen om gulrøttene som er igjen samt vende seg mot Putin om han pisker dem.

Putin sitter tilsynelatende trygt ift. en populærrevolusjon, men han øker nå også skattebyrden og andre ting på eliten, samtidig som midlene deres rundt om i verden er frosset og beslaglagt.

En viseforsvarsminister kunne jo da være en god person for dem å ha med på laget om man ønsker å danne en kupp-kabal.

Jeg tror ikke noe kan tas for gitt og jeg tror ikke Putin er trygg overhodet. Prigozhin viste hvor fragil maktstrukturen i Russland virkelig er.

Russere er oppdratt til å følge ordre og å være passive. Men hvis det kommer en person som lover dem et bedre liv enn en våt grav i Ukraina og fattigdom og den personen ser ut til å ha momentum, som f.eks Prigozhin hadde, så flipper de sin lojalitet uten å blunke.

Revolusjoner skjer sakte. Og så veldig fort.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer til å tenke på arrestasjonen av viseforsvarsministeren.

Shoigu er åpenbart lojal til Putin, men var Ivanov det? Ivanov var gjennomkorrupt, men 10.000 dollar var vel den minste bestikkelsen han noen gang tok, og det å ta bestikkelser er helt normalt i Russland.

Jeg har sett en YT-video som spekulerer i at dette er interne intriger. Ivanov er lojal til Shoigu, de var begge misunnelige på Prigozhins rikdommer, blant annet de han hadde skaffet seg i afrika via sin leiesoldatvirksomhet. Mens Wanger spiste seg inn i Bakhmut begynte Shoigu/Ivanov å strupe forsyningene til Wagner for å sette Prigozhin i et dårlig lys. Etter at Prigozhin i desperasjon gjorde opprør og ble slått ned var noe av det første Shoigu/Ivanov gjorde var å bruke egne leiesoldater fra Redut til å ta kontroll over Progozhins eiendeler i Afrika.. Putin har nå fått nyss i dette og er pissed fordi han mistet Prigozhin uten god grunn.. :D 

Passe innfløkt. Høres plausibelt ut men jeg aner ikke om det er sant.

Finner ikke videoen igjen i farta men den var fra en av de 'vanlige'. YT kan ha skjult den..

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
1 minute ago, Kahuna said:

Jeg har sett en YT-video som spekulerer i at dette er interne intriger. Ivanov er lojal til Shoigu, de var begge misunnelige på Prigozhins rikdommer, blant annet de han hadde skaffet seg i afrika via sin leiesoldatvirksomhet. Mens Wanger spiste seg inn i Bakhmut begynte Shoigu/Ivanov å strupe forsyningene til Wagner for å sette Prigozhin i et dårlig lys. Etter at Prigozhin i desperasjon gjorde opprør og ble slått ned var noe av det første Shoigu/Ivanov gjorde var å bruke egne leiesoldater fra Redut til å ta kontroll over Progozhins eiendeler i Afrika.. Putin har nå fått nyss i dette og er pissed fordi han mistet Prigozhin uten god grunn.. :D 

Passe innfløkt. Høres plausibelt ut men jeg aner ikke om det er sant.

Finner ikke videoen igjen i farta men den var fra en av de 'vanlige'. YT kan ha skjult den..

Putin må også ha godkjent Ivanovs arrestasjon med mindre det foregår noe mer muffins.

• Liker 3
Skrevet
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

Putin må også ha godkjent Ivanovs arrestasjon med mindre det foregår noe mer muffins.

Han kan til og med ha beordret den. Korrupsjon og intriger er morro helt til det går ut over den daglige driften. Å miste Prigozhin var nok ikke i Putins planer helt ennå.

• Liker 4
Skrevet

Noen som tror at Ukraina krigen vil pushe for mer bakkedroner blir brukt i fremtiden? Virker som krig vil alltid bli en del av menneskehetens egenskaper til å utvikle nye teknologier, som for eks V2 rakettene til romraketter. 

Skrevet

De vestlige estimatene er ofte minste estimater over russisk tap, så hvis det er 450,000 døde og skadede - permanente tap - betyr det at man har for lengst krysset 500,000-tallet. Så mye som 200,000 til 250,000 kan ha blitt drept fordi det ikke bare er disse fra Russland hvor 100,000 til 120,000 er det høyeste bekreftede estimatet, men også donbassrusserne, immigranter og leiesoldater - det var sett at titusener på titusener fra hele verden slåss for Russland, som betalt dem enorme summer. Og ettersom lette skadede som desertører og avmønstrede soldater ikke tars med, kan man sette på andre 500,000. 

Da kan det betyr at Russland nå har trolig nådd 1 million i det høyeste mulige estimatet over menneskelige kostnader som resultatet av krigen, som nå er blitt den tredje blodigste krigen i Russlands historie. Mot dette har ukrainerne dessverre et tap på mer enn 350,000 døde, permanente skadede, lette skadede og avmønstrede, som nærmere seg 400,000-tallet - ved sist utlevering av døde var 140 døde ukrainerne gitt bort av russerne. 70,000 døde er det meste troverdige estimatet over døde og savnede. Men i mars-april har tapsforholdet jevnet seg ut pga. ammunisjonsmangel og russernes evne til å ivareta sine bedre styrker ved å praktisere menneskeofring med 20,000-30,000 per mnd. av frivillige, kjøpte og idiotiske som bortførte menn. 

Putin har klarte det umulig; han har fått det russiske folket til å akseptere en demografisk katastrofe med en ordrelydighet som ingen hadde ventet seg, selv russiske kjennere bare måpe over det som har vært bevitnet - de så hvordan russerne oppførte seg som kronidioter, da en delvis mobilisering fant sted i høsten 2022, reagert folket voldsomt, men ikke da man praktisere en "skjul" mobilisering som gjør at man tappes for blod uten å merke det inntil man bli blodfattig.

Og dette er ikke Putins fortjeneste for at det kunne skje. Det er ikke-Vesten som må bære ansvaret sammen med korrupte elementer i Vesten. Det var de som kjøpt gass, olje og mat fra Russland. Det var de som nektet å respektere sanksjonsregimet mot Russland. Dermed kunne Putin bringe inn milliarder på milliarder av dollar og forskjellige valuta man deretter lot regne over det russiske folket, som ikke har tradisjon for solidaritet med hverandre. Familier solgt bort sine yngre menn. Menn i finansielle desperasjon solgt seg. Utlendinger solgt seg. Arbeidsimmigranter solgt seg. 

Det materielle tapet og det menneskelige tapet er gigantisk, men takket være den globale handelen som Putin hadde integrert Russland i, slik at selv Vesten ikke kan klippe det ut uten å rive ned hele handelsstrukturen, har han kunne betale og betale under noe som minner om menneskehandel. Flere tusen familier som nå er utryddetruet fordi deres sønnene er borte, kjøper seg bil, bygge opp datsja og begynte å oppføre seg krenkende mot omgivelsene - uten å fatte at de hadde avsluttet sin fremtid. Vi ser en "krigsmiddelklasse" oppstå som et resultat av gulfaraberne, kineserne og indere som ikke vil innse at prisen for å kjøpe olje i praksis er å kjøpe menneskeliv som hvis man betale for et menneskeoffer som skulle ofres til gudene (dette kommersiell menneskeofring var ikke et ukjent fenomen i fortiden, spesielt i Afrika)

Utviklingen i Ukraina er ved å bli katastrofalt, og det er fordi det vestlige sanksjonsregimet hadde blitt en av de største fadeser i evigheter på det utenrikspolitiske feltet.

• Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg er bekymret for hva som skjer med Ukraina og Russland etter krigen. For å hindre kaos og radikal Hitler-politikk som i Tyskland etter første verdenskrig, kan vi være nødt til å betale for gjenoppbygging av begge land, slik Europa, inkludert Tyskland, fikk Marshall-hjelp. Og jeg er ikke overbevist om at Russland noen gang vil innrømme feil eller skjerpe seg. 

• Liker 3
Skrevet

Russland i sin nåværende form må overvinnes før det er hensiktsmessig å støtte noe som helst der. Og Russland i sin nåværende form ser heller verden brenne enn å akseptere et sånt nederlag, hvis vi skal stole på retorikken og poseringen derfra. Frivillig endring virker lite sannsynlig. Folkelig opprør mot regimet er en mulighet, men jeg vet ikke om det er særlig sannsynlig det heller. Verken med tanke på folkets evne og vilje til noe sånt, og regimets reaksjon på et eventuelt forsøk.

• Liker 4
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Jeg er bekymret for hva som skjer med Ukraina og Russland etter krigen. For å hindre kaos og radikal Hitler-politikk som i Tyskland etter første verdenskrig, kan vi være nødt til å betale for gjenoppbygging av begge land, slik Europa, inkludert Tyskland, fikk Marshall-hjelp. Og jeg er ikke overbevist om at Russland noen gang vil innrømme feil eller skjerpe seg. 

Glem det, Europa har ikke råd til dette.

Skrevet (endret)
22 minutes ago, superrhino said:

Glem det, Europa har ikke råd til dette.

Men du mener verden har bedre råd til en "Ukrainakrig #II" hvis tilsvarende skjer som etter at Tyskland ble så hardt presset etter WWI at det utløste en WWII hvis raZZland blir for hardt presset på tilsvarende måte?

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
Skrevet
Gjest MKII skrev (35 minutter siden):

Men du mener verden har bedre råd til en "Ukrainakrig #II" hvis tilsvarende skjer som etter at Tyskland ble så hardt presset etter WWI at det utløste en WWII hvis raZZland blir for hardt presset på tilsvarende måte?

Vesten har ikke råd til noen av delene. Vi er spilt ut. Få på plass noen politikere som evner å kommunisere med russerne (nasjonalkonservative, antar jeg), slik at vi ikke må ofre millioner av våre unge i en ny krig.

vi skal ihvertfall ikke ta opp enorm gjeld i et kontinent uten vekst for å bygge opp Russland!

• Liker 2
Skrevet
superrhino skrev (14 minutter siden):

Vesten har ikke råd til noen av delene. Vi er spilt ut. Få på plass noen politikere som evner å kommunisere med russerne (nasjonalkonservative, antar jeg), slik at vi ikke må ofre millioner av våre unge i en ny krig.

vi skal ihvertfall ikke ta opp enorm gjeld i et kontinent uten vekst for å bygge opp Russland!

Vil tro viljen er der, men det må nok bygges litt tillit før penger begynner å flyte.

Bare tenk hvor mye godt et troll nettverk som russerne har kunne gjort om de ikke bare bygde hat. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
20 minutes ago, Thaprhap said:

Vil tro viljen er der, men det må nok bygges litt tillit før penger begynner å flyte.

Bare tenk hvor mye godt et troll nettverk som russerne har kunne gjort om de ikke bare bygde hat. 

Ja, med tanke på hvor mye DESinformasjon de sprer, tenk på hvor mye INformasjon de potensiellt KUNNE ha spredt ❣️

Endret av Gjest MKII
  • Hjerte 3
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Vi får ta ett problem om gangen.

Russland bedriver allerede radikal Hitler-politikk, revansjisme vil ikke gjøre dem stort verre enn de er.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...