Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 19. april 2024 Populært innlegg Skrevet 19. april 2024 https://www.vg.no/nyheter/i/nyRr8n/vil-forlenge-kollektiv-beskyttelse-for-ukrainere Vil forlenge kollektiv beskyttelse for ukrainere Justisdepartementet fremmer fredag forslag om at man utvider midlertidig kollektiv beskyttelse for ukrainere fra tre til fem år. – Når vi nå foreslår å forlenge tillatelsene i inntil fem år, vil regjeringen og Stortinget få bedre tid og flere handlingsalternativer for å håndtere ukrainerne som har kommet til Norge. Situasjonen i Ukraina er fortsatt uavklart, og muligheten til å forlenge tillatelsene i to ekstra år vil gi oss fleksibilitet til å velge den til enhver tid beste løsningen, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) i en pressemelding. Tillatelser etter ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse gis for ett år av gangen, og kan i dag forlenges i inntil tre år. 10
Skjelvgråt Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 20 minutes ago, Brother Ursus said: https://www.vg.no/nyheter/i/nyRr8n/vil-forlenge-kollektiv-beskyttelse-for-ukrainere Vil forlenge kollektiv beskyttelse for ukrainere Justisdepartementet fremmer fredag forslag om at man utvider midlertidig kollektiv beskyttelse for ukrainere fra tre til fem år. – Når vi nå foreslår å forlenge tillatelsene i inntil fem år, vil regjeringen og Stortinget få bedre tid og flere handlingsalternativer for å håndtere ukrainerne som har kommet til Norge. Situasjonen i Ukraina er fortsatt uavklart, og muligheten til å forlenge tillatelsene i to ekstra år vil gi oss fleksibilitet til å velge den til enhver tid beste løsningen, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) i en pressemelding. Tillatelser etter ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse gis for ett år av gangen, og kan i dag forlenges i inntil tre år. Blir vel aldri å dra hjem de fleste da Ukraina er lite fristende å bo i uansett. 2
Svein M Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 En kan si at sommerhalvåret er ca fra i dag og 6 måneder fremover. Det viktigste for Ukraina denne perioden blir nok å stoppe angrep fra russerene, og hindre russisk fremrykking. Spesielt angrep på byer og infrastruktur bør hindres bedre. 3
Entern Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 Brother Ursus skrev (1 time siden): Samtidig forstår jeg ikke hvorfor russisk kampvilje og logistikk ikke kollapser. Det skal liksom ikke gå an å krige på den måten de gjør. Det ligner på WWI/WWII. Det er sykt. Terry Pratchett skrev en gang i boka «Interesting Times» at når folk piskes lenge nok, sitter til slutt pisken i hodet… 4
Populært innlegg JK22 Skrevet 19. april 2024 Populært innlegg Skrevet 19. april 2024 JK22 skrev (5 timer siden): Tu-22M3 går ikke i spinn hvis det ene motoren får mekanisk feil. Her hadde den ene motoren som kom i brann, meget brått slukket mens den andre motoren ikke var tidsnok reversert, dette tyder på en meget uventet hendelse som kom svært brått på besetningen som var i stor høyde over Stavropol 600 km fra ukrainske stillinger. Disse bombeflyene skal kunne takle asymmetrisk motortap, men i denne tilfellen led flyet av større skader enn vanlig, ettersom besetningen ikke kunne opprettholde kontrollen. Motorene på Tu-22M3 er så varm at ethvert IR-missil på hundrevis av kilometer vil automatisk søke dem ut, og når ukrainerne hevdet å ha skutt ned dette må det forklares, var dette et forsøk på å påta seg noe som ikke var deres verk, eller hadde de klarte å plante et IR-missil i halen på Tu-22M3 flyet? Selv ikke S-200 missilet når så langt, og dette detoneres i nærheten fremfor ved direktetreff. Det er mulig at flyet var mye nærmere Ukraina, kanskje over Azovhavet i stor høyde, da det sluppet sin last mot Odessa og kan dermed være innenfor rekkevidden for S-200 missiler. Men da ville besetningen ha nødlandet i nærmere flybaser. 2 Kh-22 missiler skulle ha blitt skutt ned. Dette kan tyder på et nytt batteri med ABM kapasitet i Odessaregionen. For flere dager siden var et Kh-22 funnet og visuelt dokumentert, da vist det seg at det hadde ikke krasjlandet, men styrt etter å ha blitt truffet av noe som tok ut den forreste delen av missilet. Dette var kanskje første gang et Kh-22 var skutt ned under krigen, og Patriot var ikke inn i bildet. Bare et missil er mer manøverbart enn Patriot, og det er Iris-T. Dette våpenet var så god, at man bare satt på ekstra booster for SLM opptil 40 km og SLX opptil 80 km. Ukrainerne ment bestemt de hadde skutt ned Tu-22M3. Det er oppgitt at nedskytningsstedet er landsbyen Bogomolov i Stavropol oblast rundt 400 km fra Søndre Donbass-fronten (365 km nærmest ukrainsk stilling) og 515 km fra vestbredden av Dnipro. Det skal ha blitt tatt i bruk et nytt missilvåpen, en meget kraftig modifisert S-200 som egentlig er et ballistisk våpen som angripe fra oven, og som sett under A-50 nedskytningen, så kraftig at eksplosjonslyden kunne høres i mils omkrets. Den som tok opptak av det fallende Tu-22M3, kan ha hørt lyd eller sett lysglimt som ville ha rettet oppmerksomhet mot himmelen. S-200 radarsystemet av type 5N62 kan oppdage, lokalisere og belyse strategiske bombefly på 450 kilometer avstand så det er ikke et stort problem for ukrainere å angripe Tu-22M3 som ofte flyr i par, men det forutså forvarsling og viten om russernes bevegelser ettersom mulighetsvinduet så langt vekk er svært liten. Ifølge vrakrestene og opptaket ser det ut at det ikke var utsatt for en "tradisjonell" S-200 med HE-Frag, istedenfor virker det som det var truffet med et IR-styrt missil som detoneres på kloss hold eller ved direktetreff. Det er kjent at ukrainerne hadde i lang tid eksperimentert med S-200 og det er velkjent at hvis stridshodet fjernes eller erstattes med et mindre, kunne et missil eller en rakett få ekstra rekkevidde - for de ukrainske S-200M Vega-M er rekkevidden på 300 km. Her ser det ut at om det var benyttet S-200, har det fått 100 km ekstra rekkevidde. Etter sist nytt på russisk hold er det veldig interessant å finne ut at hele besetningen var rammet, tre var funnet med traumatiske skader, som kan tolkes på forskjellige måter når man ikke vet hva slags skader det var, en tredjemann døde mens to andre er i kritisk tilstand. Det fjerde er ikke funnet. Kanskje det skyldes trykkforskjeller hvis flyet var så høyt opp da det ble truffet. Det formidles at det andre Tu-22M3 umiddelbart stupt og nødlandet i nærmest flybase. Det er vanlig prosedyre at kun ett Kh-22 bæres opp av et Tu-22M3 fordi når det bruker to, vil operasjonsradiusen bli liten samtidig som flyets struktur og motor kunne bli kraftig overbelastet, dermed er det vanlig at den ene pylonen (ett under hver vinge) bar et Kh-22 missil. Det er ikke uvanlig å legge ut falske elektronisk spor for å forvirre observatører, hver gang et missilangrep kom var det ofte "sett" flere fly enn disse som var egentlig involvert, og disse ofte flyr i lang tid for å manøvrere inntil de få angrepsordre. Det var 6 Tu-22M3 i luften ifølge elektroniske spor, men trolig var det bare to. Trolig hadde alle Tu-22M3 avfyrt deres last da den angivelige nedskytningen hendt. Men ved å ha data om hvorfra flyene kom og deretter hvordan Kh-22 vil angripe svært tidlig, bli det da mulig å skyte ned disse missilene med velplasserte SAM-batterier. Kh-22s hastighet betyr egentlig at et SAM-batteri ikke kunne reagere tidsnok, men ved tidlig forvarsling blir det mulig. 4 6
Brother Ursus Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 https://www.kyivpost.com/post/31356 Kyiv Achieves First Destruction of Russian Strategic Bomber Using S-200 System Kyiv Post sources in military intelligence confirm that it destroyed a Russian TU-22M3 bomber using an S-200 air defense missile, the first successful destruction of a strategic bomber in the air. The source said that an S-200 air defense system had been used to shoot down the Russian plane at about 300 kilometers (185 miles) from Ukraine. According to the HUR, it used the same type of missile to bring down the Tu-22M3 aircraft, as they had to previously bring down a Russian A-50 long-range radar and control aircraft. Despite the damage received, the bomber attempted to return to its base before crashing in the Stavropol area. According to a Russian Ministry of Defense statement the aircraft had crashed after it suffered a “technical malfunction” on its return after completing a combat mission. The announcement said there had been no munitions on board at the time of the crash. Russia speaks -> Russia lies 3 3
Gjest MKII Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 6 hours ago, JK22 said: Tu-22M3 går ikke i spinn hvis det ene motoren får mekanisk feil. Her hadde den ene motoren som kom i brann, meget brått slukket mens den andre motoren ikke var tidsnok reversert, dette tyder på en meget uventet hendelse som kom svært brått på besetningen som var i stor høyde over Stavropol 600 km fra ukrainske stillinger. Disse bombeflyene skal kunne takle asymmetrisk motortap, men i denne tilfellen led flyet av større skader enn vanlig, ettersom besetningen ikke kunne opprettholde kontrollen. Hæææææææææææææææææææææ? Hva mener du skjer hvis en motor slås ut og den andre motoren hadde blitt "tidsnok reversert"??? 36 minutes ago, JK22 said: Det er vanlig prosedyre at kun ett Kh-22 bæres opp av et Tu-22M3 fordi når det bruker to, vil operasjonsradiusen bli liten samtidig som flyets struktur og motor kunne bli kraftig overbelastet, dermed er det vanlig at den ene pylonen (ett under hver vinge) bar et Kh-22 missil. Det er ikke uvanlig å legge ut falske elektronisk spor for å forvirre observatører, hver gang et missilangrep kom var det ofte "sett" flere fly enn disse som var egentlig involvert, og disse ofte flyr i lang tid for å manøvrere inntil de få angrepsordre. Det var 6 Tu-22M3 i luften ifølge elektroniske spor, men trolig var det bare to. Hæææææææææææææææææææææ? Hvordan kan "kun ett Kh-22 bæres opp av et Tu-22M3" hvis "(ett under hver vinge) bar et Kh-22 missil." Har flyet bare en vinge som de har et Kh-22 missil under "hver vinge"...??? Som "sofaekspert" etter flere timer med TV-serien "Air Crash Investigations" ser det for meg ut til at bombeflyet har stall'et. I og med flyet/flymotoren brenner kan det godt være sansynlig at det er truffet med luftvernrakett ja: Flyet faller rett ned mens det roterer omkring sin egen akse horisontalt. Et fly som dette bør kunne glidefly et stykke om det så hadde mistet fremdrift fra begge motorene selv om evnen til å glidefly nok ikke kan måle seg med komersielle passasjerfly som vel kan glidefly flere mil hvis de mister motorkraft høyt nok og har fart nok i utganspunket. Hva som har gjort at flyet kan miste fermdrift så fullstendig utover at det har stall'et aner jeg ikke. Om noe kan det være fordi at det etter utfallet av den ene motoren ikke ble gitt nok motorkraft FORROVER som kan gi stall hvis farten blir for lavt. Men det forklarer ikke hvorfor flyet faller rett ned utifra det jeg kjenner til. Fall rett ned mener jeg pleier å forklares med komplett tap av fremdrift og tap av kontroll over flyet, som også kan stemme med å bli truffet med luftvernrakett som kan sette hele flyet ut av drift. 2 1
JK22 Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 Gjest MKII skrev (2 minutter siden): Som "sofaekspert" etter flere timer med TV-serien "Air Crash Investigations" ser det for meg ut til at bombeflyet har stall'et. I og med flyet/flymotoren brenner kan det godt være sansynlig at det er truffet med luftvernrakett ja: Flyet faller rett ned mens det roterer omkring sin egen akse horisontalt. Et fly som dette bør kunne glidefly et stykke om det så hadde mistet fremdrift fra begge motorene selv om evnen til å glidefly nok ikke kan måle seg med komersielle passasjerfly som vel kan glidefly flere mil hvis de mister motorkraft høyt nok og har fart nok i utganspunket. Hva som har gjort at flyet kan miste fermdrift så fullstendig utover at det har stall'et aner jeg ikke. Om noe kan det være fordi at det etter utfallet av den ene motoren ikke ble gitt nok motorkraft FORROVER som kan gi stall hvis farten blir for lavt. Men det forklarer ikke hvorfor flyet faller rett ned utifra det jeg kjenner til. Fall rett ned mener jeg pleier å forklares med komplett tap av fremdrift og tap av kontroll over flyet, som også kan stemme med å bli truffet med luftvernrakett som kan sette hele flyet ut av drift. Tu-22M3 var designert for slike situasjoner med uventede asymmetrisk motorkraft, her hadde flyet kommet inn i en spinn fordi det var utsatt for meget brå hendelser som fulgt til at den ene motoren fortsatt - de kunne flyr supersonisk - mens det andre helt brått stoppet. Besetningen måtte få ned ytelsen snarest mulig, men det lot seg ikke gjøres og bildene fra vrakstedet er interessant fordi det så ut at vingespolene kan ha blitt utfoldet. Det også avslørt at skadene på motorseksjonen var massiv, nesten ingenting av den høyre motoren som var kommet i kraftig brann, er mulig å gjenkjenne. Dette tyder på en katastrofal hendelsesforløping fremfor "mekanisk svikt" hvor besetningen mistet kontroll. De kan ha vært i subsonisk hastighet på 10 km høyde. Tu-22M3 besetninger er trent for slike situasjoner fordi motorsvikt og farefulle konsekvenser er ikke uvanlig for denne flytypen, for det er ikke bare ved tap av motorkraft en farefull situasjon kunne oppstå, vekten er asymmetrisk fordelt at det kan raskt komme i en stall. (enda verre med Tu-22 som hadde en lei tendens med å stalle uten forvarsling i lavere hastighet) Sannsynligheten for at Tu-22M3 led "mekanisk svikt" krymper. Det er mulig at et S-200 missil klart å treffe flyet da det var i subsonisk hastighet i stor høyde, og dermed kan "slå det i spinn". Hvis det var på 300 km hold, må S-200 missilet ha blitt avfyrt meget tett på russiske stillinger og det kan ha "fulgt etter" flyet som hadde vendt østover. Besetningen kan ha valgt å gjøre nødtiltak om de var truffet, men endt opp med å forverre situasjonen slik at flyet "helt stoppet opp" og begynte med å falle rett nedover. Vingene var utspent da det var sett underveis mot bakken. 3
JK22 Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 Gjest MKII skrev (19 minutter siden): Hvordan kan "kun ett Kh-22 bæres opp av et Tu-22M3" hvis "(ett under hver vinge) bar et Kh-22 missil." Har flyet bare en vinge som de har et Kh-22 missil under "hver vinge Alle Tu-22M3 har nakne vinger, som det monteres en pylon på, som det festes et våpen på, under hver vinge. Før var det vanlig å ha Kh-22 i bomberommet, men det var mer praktisk å ha disse på utsiden. Vekten er så stor, at påkjenningene betyr at man ikke kunne ha to Kh-22 uten restriksjoner. Dermed er det svært vanlig at Tu-22M3 har et Kh-22 missil om gang, som regel under høyre vinge. De var ofte avbildet med Kh-22 missiler under høyre vinge. Det var visuelt dokumentert at Tu-22M3 i stridsberedskap i flybasene under den russisk-ukrainske krigen hadde som regel et Kh-22 missil under høyre vinge. Med et enslig Kh-22 missil vil ikke flyet være pålagt betydelige restriksjoner. 3
bojangles Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 8 hours ago, Kahuna said: Dette blir spekulativt men kan det tenkes at noe av hjelpen allerede befinner seg på en amerikansk base et eller annet sted i Europa? Det er vel nesten nødt til det om USA skal klare å levere til Ukraina innen en ukes tid? Jeg håper du har helt rett her, men frykter at dette med transport-tid og avstander kanskje er noe som har gått politikerne i USA hus forbi. Dumskapen blant enkelte av de amerikanske politikerne virker jo være nærmest endeløs....Og er det korrekt så har neppe Ukraina noe av hjelpen fra USA ihende før medio juli. Om de nå faktisk klarer å fatte et korrekt og endelig vedtak om at hjelpen til Ukraina skal gjennomføres. Ja la oss krysse fingrene for at det aller meste av det USA selger Ukraina allerede befinner seg på lager i Europa. 4
torbjornen Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 Brother Ursus skrev (10 timer siden): https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_224873.htm Argentina takes first step toward NATO partnership Deputy Secretary General Mircea Geoană met Argentine Defence Minister Luis Petri at NATO Headquarters on Thursday (18 April 2024) for talks on working toward a partnership between the Alliance and Argentina. Global Defense Initiative, here we come Det spørst om det var dette russarane tenkte på når dei vil ha ein ny verdensorden. 6 1
Gjest MKII Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 (endret) 10 minutes ago, torbjornen said: Det spørst om det var dette russarane tenkte på når dei vil ha ein ny verdensorden. Jeg stemmer "JA" til en ny verdensorden... Spoiler ...hvis "ny" betyr MER av den "gamle" verdensordnen... 🤪 Endret 19. april 2024 av Gjest MKII 1
bojangles Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 5 hours ago, zorry said: Utstyret som USA vil levere er vel allerede produsert og klart. Dermed skulle man tro at Pentagon er ansvarlig for hvor det til en hver tid er lagret. Forhåpentligvis er tiden det tar fra kongressen bevilger til USA leverer mer styrt av hvordan USAs militære ledelse har tenkt og gjort enn av hva politikerne har syslet med. Og forhåpentligvis er USAs generaler mer på plass en Johnson og Co.? Men selv ikke pentagon kommer vel ikke unna tiden det tar å krysse atlanterhavet om nå ikke @Kahuna har rett og alt i denne pakken allerede befinner seg på et lager i Europa. 2
Gjest MKII Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 (endret) 8 hours ago, Kahuna said: Dette blir spekulativt men kan det tenkes at noe av hjelpen allerede befinner seg på en amerikansk base et eller annet sted i Europa? En annen mulighet er om raketter og missiler og tilsvarende relativt lette ting leveres relativt raskt med fly, og pansrede kjøretøyer og artilerigaranater og tilsvarende tunge ting leveres sjøveien? Begge deler kan fint også kombineres med at (noe) materiell allerede er på plass i Europa og bare venter på godkjenning i USA for å sette i gang overleveringen til Ukraina slik du er inne på. Det trenger ikke være et scenario for allt, men kan være kombinasjon(er). Endret 19. april 2024 av Gjest MKII 4 1
Dragavon Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 Følg med på flightradar 24 på fraktfly som lander i Rzeszow i Polen. 2 1
torbjornen Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 Brother Ursus skrev (10 timer siden): https://www.theguardian.com/world/2024/apr/18/polish-man-arrested-over-alleged-russian-plot-to-assassinate-zelenskiy Polish man arrested over alleged Russian plot to assassinate Zelenskiy Poland’s national prosecutor says man was preparing to share security details of airport used by Ukrainian president A Polish man has been arrested on allegations that he aided a plot by Russian intelligence services to assassinate the Ukrainian president, Volodymyr Zelenskiy, according to Polish and Ukrainian prosecutors. The office of Poland’s national prosecutor said in a statement that the man, identified only as Pawel K, was accused of being prepared to pass airport security information to Russian agents and that he was arrested in Poland on Wednesday. The man was seeking contact with Russians directly involved in the war in Ukraine and was expected to pass on detailed information about Rzeszów-Jasionka airport in south-eastern Poland, near the Ukrainian border, which is the gateway for international military and humanitarian supplies for Ukraine. The airport, which is under the control of US troops, often serves international leaders and aid workers travelling in and out of Ukraine, and is frequently visited by Zelenskiy. Dragavon skrev (3 minutter siden): Følg med på flightradar 24 på fraktfly som lander i Rzeszow i Polen. Blir ikkje våpenlastene frå denne flyplassen og inn i Ukraina eit openberrt mål for russiske missil, og særleg no når ukrainarane manglar luftvern? 2
Dragavon Skrevet 19. april 2024 Skrevet 19. april 2024 Det er jo det russarane har sagt heile tida. Eg har ikkje sett at dei har klart å angripe transport inn i Ukraina. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå