Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (18 timer siden):

https://www.newsweek.com/mike-johnson-impassioned-ukraine-speech-defies-maga-1891569

Mike Johnson Gives Impassioned Ukraine Speech as He Defies MAGA

Speaker Mike Johnson said he will "take personal risk" by pushing ahead with his plans for a House vote on foreign aid to Ukraine, Israel and Taiwan, as fellow Republican representatives continue to call for him to vacate the chair.

 

Jeg leser det slik at støtte til Ukraina nå kommer til å gå gjennom, og både Johnson og Trump har totalt skiftet ståsted fordi de hater å tape, og det er en personlig risiko for dem å fortsette og stå imot.

For en ufyselig, falsk, løgnaktig drittsekk. Bra hvis det endelig skjer noe her, men Johnson må straffes på en eller annen måte for måten han har lekt med ukrainernes liv på. Han er i realiteten en kynisk, tvers igjennom ond drapsmann.

 

  

bojangles skrev (17 timer siden):
  • Mike Johnson; "the support to Ukraine is too important, we can't play politics with this.The intel is real, russia could attack the Baltics, Poland or other NATO/allies". Det tok bare ti måneder??

Han er i sannhet en avskyelig dritt. Hva annet har han drevet med enn "play politics" i lange tider?

Endret av Markiii
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Markiii said:

Han er i sannhet en avskyelig dritt. Hva annet har han drevet med enn "play politics" i lange tider?

Helt korrekt og han er jo også en av de som har trenert hjelpen til Ukraina helt siden august 2023. Tenk hvor mange liv som er tapt i Ukraina på den tiden, og også sivile liv har gått tapt som følge av disse idiotene. 

Det er nok veldig mange rundt om i verden som har fått et helt annet syn på USA etter dette. Jeg er jo helt der at jeg fortsatt vurderer en personlig boikott av alt jeg fysisk kan boikotte fra USA, og om ikke støtten til Ukraina går i orden i løpet av helgen legger jeg ut Tesla'n for salg til uka. Så får det bli en myk start også får jeg øke på etterhvert. Det er klart at hva jeg tenker og gjør rundt dette endrer ikke politikken i USA men kanskje jeg i det minste kan slutte å føle på håpløshet rundt støtten til Ukraina med en personlig boikott? Jeg donerer allerede det jeg kan hver måned så jeg får ikke gjort mer økonomisk for Ukraina. Men kanskje kan min evt. boikott få andre til å kaste seg på og dermed indirekte legge press på USA over tid?

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, Markiii said:

For en ufyselig, falsk, løgnaktig drittsekk. Bra hvis det endelig skjer noe her, men Johnson må straffes på en eller annen måte for måten han har lekt med ukrainernes liv på. Han er i realiteten en kynisk, tvers igjennom ond drapsmann.


Man er nå i den snodige situasjonen at det er MAGA som går etter Johnson, og demokratene som beskytter ham 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, bojangles said:

Helt korrekt og han er jo også en av de som har trenert hjelpen til Ukraina helt siden august 2023. Tenk hvor mange liv som er tapt i Ukraina på den tiden, og også sivile liv har gått tapt som følge av disse idiotene. 

Det er nok veldig mange rundt om i verden som har fått et helt annet syn på USA etter dette. Jeg er jo helt der at jeg fortsatt vurderer en personlig boikott av alt jeg fysisk kan boikotte fra USA, og om ikke støtten til Ukraina går i orden i løpet av helgen legger jeg ut Tesla'n for salg til uka. Så får det bli en myk start også får jeg øke på etterhvert. Det er klart at hva jeg tenker og gjør rundt dette endrer ikke politikken i USA men kanskje jeg i det minste kan slutte å føle på håpløshet rundt støtten til Ukraina med en personlig boikott? Jeg donerer allerede det jeg kan hver måned så jeg får ikke gjort mer økonomisk for Ukraina. Men kanskje kan min evt. boikott få andre til å kaste seg på og dermed indirekte legge press på USA over tid?

 

Jeg ville ikke kjøpt en NY Tesla, men jeg synes du skal beholde den du har. Alternativene er stort sett kinesiske, og det er ikke noe bedre.

Men det er nå viktig for Europa og resten av den demokratiske verden å ruste opp og stå sammen. Vi kan ikke fortsette i den dvalen vi har vært siden 1991. Heldigvis ser det nå ut til å skje, i det minste i alle land som ligger tett opptil Russland. Og vi ser i økende grad at vi ikke automatisk kan stole på USA.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

- For det andre er det vanlig at krigsøkonomier har sterk vekst, fordi de tar i bruk alle midler, pøser penger inn i økonomien og gir blaffen i gjeld. Da er det naturlig at kapasiteten går i taket og at man får høy inflasjon. Når freden melder seg vil man imidlertid få nedgangstider, stor arbeidsledighet og deflasjon.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/spinnville-tall-gir-blaffen/81273197

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Dragavon said:

- For det andre er det vanlig at krigsøkonomier har sterk vekst, fordi de tar i bruk alle midler, pøser penger inn i økonomien og gir blaffen i gjeld. Da er det naturlig at kapasiteten går i taket og at man får høy inflasjon. Når freden melder seg vil man imidlertid få nedgangstider, stor arbeidsledighet og deflasjon.



Alle disse russiske bedriftene som boomer nå i krigstid pga. statlige pengeinnsprøytninger slipper plutselig opp for kontrakter og midler, og har pga. sanksjoner ikke mulighet til å selge utenlands. De kan ikke i særlig grad dreie eller legge om produksjonen sin. De har heller ikke forpleid sine internasjonale klienter og markeder.

Slik at i det øyeblikket det russiske oljefondet, pensjonsfondet og andre likvideteter er tømt og/eller krigen er over så BRÅBREMSER den russiske økonomien på måter verden sjelden har sett.

Skummelt nok kan man si at Russland er blitt økonomisk avhengig av krig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.theguardian.com/politics/2024/apr/19/ministry-of-defence-accused-of-go-slow-ukraine-fund-unused

MoD accused of ‘go-slow’ with half of £900m Ukraine fund unused

Delays mean just £404m of the money donated by nine countries has been committed or spent

More than half of a £900m military fund for Ukraine run by the British Ministry of Defence has not been used because of bureaucratic delays in handing out contracts.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://en.defence-ua.com/news/norway_will_rebuild_its_air_defense_based_on_ukraines_experience-10230.html

Norway will Rebuild its Air Defense Based on Ukraine's Experience

The Norwegian military is looking for efficient ways to counter drone threat and reinforce defenses with additional NASAMS systems proving effective in Ukraine

Record-high increase in defense spending in Norway of $150 bln for the next 12 years seeks to bolster the navy with additional frigates and submarines, deploy two land forces brigades, and secure the air defenses in the country. As for the latter, Oslo will expand the arsenal of NASAMS surface-based anti-aircraft missile systems and procure even more potent equipment.

In this context, Breaking Defense talked to Gen. Eirik Kristoffersen, chief of the Norwegian Armed Forces. He said the current priority before acquiring new long-range systems is to "buy more of what we already have."

From man-portable missiles to NASAMS medium-range air defense systems, Norway's military "have already invested, and we need to invest more in that. We know it’s working, it’s tested and it’s proven its effectiveness in Ukraine," Kristoffersen noted.

According to the general, Norwegian command has made conclusions based on how Ukrainians use NASAMS, a weapon developed jointly by Norway and the U.S., to counter russian barrage of drones and use that knowledge to rebuild its own air defense capability.

The most important lesson, Kristoffersen says, is that the quantity of assets plays a huge role when dealing with low-tech threats like killer drones. In particular, Norway has to "increase spending in simple systems that we need a huge volume of," and the country is open to suggestions from the market, preferring cheaper solutions.

"If there’s a cheap low-tech drone, the response has to be as cheap and low tech as possible," the Norwegian defense chief said in the interview.

Speaking of NASAMS, Defense Express adds that Norway had awarded a big contract to Kongsberg, the national manufacturer of these systems. The order commissioned additional launchers and fire control units called the Fire Distribution Center, the supplies are scheduled for 2026–2027.

As for the longer-range capabilities, Kristoffersen is wary to give any insights and says the options are still being weighed in order to make the most suitable choice, especially considering the rapid development of both missile and anti-missile technologies.

"Is it Patriot systems, something else? These are very costly, requires a lot of people to man. So that’s a that’s a big decision," the general ponders and hopes that the decision and official announcement will come as soon as possible.

 

 

Det er litt rart at dette har tatt så lang tid, egentlig. Kritikk av manglende antiballistisk forsvar, volum og dronekrigførings- kapasitet har vedvart i Norge i mange år. Det måtte altså en forferdelig krig til for at både forsvaret og Stortinget skulle få opp øynene.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi ikke kan integrere ABM-batterier i en oppgradert NASAMS for å gjøre ting billigere.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Så langt som jeg forstår så har man drevet lite med utvikling av bruk av billige droner i forsvaret. "Billigdrone-prosjekter" har vært ganske så marginale. Slikt krever prototyping og ligner mye på "billig guttelek" med mye prøving og feiling. Dette har blitt oppfattet som forstyrrende på toppstyrt organisering der kostbare systemer passer bedre inn - kanskje til og med der advokater er involvert ifm store kontrakter 🙂

Har jeg forstått riktig?

Endret av lada1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Jeg ville ikke kjøpt en NY Tesla, men jeg synes du skal beholde den du har. Alternativene er stort sett kinesiske, og det er ikke noe bedre.

Nei om jeg gjør dette er det ikke en impulshandling, det er nøye gjennomtenkt, vurdert og jeg har alt sett på alternativer. Sør Korea produserer både elbiler og mange dingser som kan erstatte produkter fra selskaper i USA. 

Nå er jeg der at jeg orker ikke mer sirkus fra USA. Enten er de vår allierte eller så er de en bandittstat som motarbeider oss. Politikere og diplomater har i 10 måneder forsøkt å legge press på USA for å få gjennom mer støtte til Ukraina helt uten hell. Om ting skjærer seg på oppløpet også denne gangen når det gjelder støtten til Ukraina da er USA på min svarteliste. Jeg som privatperson får ikke gjort stort for å påvirke USA og deres utenrikspolitikk. Men jeg gjør da det jeg kan gjøre, jeg starter da til uka med å avvikle mitt forhold til alt av amerikanske produkter jeg kan finne fra produsenter i mer vennlige land. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...