Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dette er interessant. At denne prosessen har halt så lenge ut i tid kan kanskje muliggjøre en eventuell donasjon av de 12 flyene til Ukraina i stedet, på sikt. Eventuelt en avtale der USA godkjenner kjøpet og deretter gir de til ukrainerne. Det ville vært fantastisk om Norge likevel kan bidra med vestlige kampfly dersom det blir aktuelt.

USA har ennå ikke godkjent salg av norske F-16
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63de37bdfdd711d642c30157/usa-har-enna-ikke-godkjent-salg-av-norske-f16

Sitat

Jagerflyene som skulle blitt levert til et privat amerikansk selskap i fjor, er fortsatt i Norge. Årsaken er at USA ennå ikke har godkjent salget. 

 Brigader Aage Longva, som er prosjektleder i Forsvarsmateriell (FMA), kan ikke si nøyaktig hva som er årsaken til at den såkalte tredjepartsgodkjenninga fra amerikanske myndigheter, ennå ikke er på plass. 

– Det er en pågående prosess, og vi registrerer at dette tar tid. Jeg vil ikke si at vi er skeptiske, men som en profesjonell salgsorganisasjon er vi alltid orientert om mulige alternativer, sier han til Teknisk Ukeblad, uten å ville utdype hva han legger i det.

Norge inngikk i november 2021 kontrakt med selskapet Draken International om salg av inntil 12 F-16 som da var i ferd med å fases ut fra Luftforsvaret. Avtalen har en verdi på rundt 900 millioner kroner, og flyene skulle etter planen leveres i fjor sommer. 

Sitat

Longva sier de ikke kjenner bakgrunnen for at godkjenningen ikke foreligger i det amerikanske byråkratiet, men peker på at krigen i Ukraina kan ha hatt betydning for saksbehandlingstida.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Svein M said:

Jeg tror det blir mer krig artilleri mot artilleri langs frontlinjene denne gangen. Og trolig ikke mye bevegelse i frontene.

Og fortsatt bruk av langtrekkande våpen. Russland har angripi med langtrekkande våpen i dag. Det eg merka meg er at det blir rapportert om eksplosjonar og straumbrot, men ikkje som tidlegare om nedskutte krysserraketter og UAV'er.

Lenke til kommentar
Samms skrev (5 minutter siden):

Det eg merka meg er at det blir rapportert om eksplosjonar og straumbrot, men ikkje som tidlegare om nedskutte krysserraketter og UAV'er.

Jo.

Det er rapportert offisielt fra Ukraina at 5 av de 7 Shahed-dronene som ble sendt fra Krasnodar/Rostov-området mot mål i Ukraina i natt er skutt ned, og at 5 av 7 Kalibr-missiler er skutt ned i natt.

Foll3UtWIAAUBYz?format=jpg&name=large

Video:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Samms said:

At det berre har blitt gjort på heimebane, i nærområde eller venligsinna områder kam like gjerne ha politiske grunnar. Apropo lang avstand, Finmark er stort og dei har forstyrra store områder der.

Eg har ikkje studert GPS signalet, men standard elektronisk krigføring er å kopiere og spela av eit gamalt signal eller generere eit nytt "gyldig" signal. Korleis feilkorrigering og sjekksum er laga er kjent for det sivile signalet, det må det være for å kunne produsere mottakarar. Difor bør det være mogeleg å generere gyldig signal alle sivile system tar inn brukar.

I tilfellet Finnmark har det i alle fall meg bekjent kun forekommet god gammeldags jamming. Dette er forholdsvis trivielt å gjøre med kraftige støysendere med passende retningsbestemte antenner. Men gjøres på ingen måte håndholdt utstyr. Her snakker vi lastebiler.

GPS er avhengig av samtidig signal fra mange satellitter for å kunne bestemme lokasjon. Det er derfor ikke bare å kopiere, modifisere og gjengi et enkelt falskt signal. Spesielt ikke i sanntid. GPS er også avhengig av et eksepsjonelt nøyaktig klokkesignal som nok er det vanskeligste å lure. Men det er noe de tydeligvis er i stand til. Derfor det er sannsynlig at de gjør det ved å fake kraftige signal fra mange satellitter, så de reelle signalene blir avvist som feil. Men dette er ikke noe som lar seg gjøre på lang avstand.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Jo.

Det er rapportert offisielt fra Ukraina at 5 av de 7 Shahed-dronene som ble sendt mot mål i Ukraina i natt er skutt ned, og at 5 av 7 Kalibr-missiler er skutt ned i natt/dag.

Foll3UtWIAAUBYz?format=jpg&name=large

Legger også merke til at dette er et overraskende lavt antall. Nesten som om man skulle tro at indikasjonene på at de igrunn mer eller mindre er tomme for langtrekkende våpen er sanne og at "the usual suspects" her inne som sa at det umulig kunne stemme tok feil nok en gang 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (20 minutter siden):

NATOs motsvar vil være massivt hvis Russland bruker taktiske atomvåpen i Ukraina. Men NATO vil ikke benytte atomvåpen for å "utslette Russland", i hvertfall ikke mot sivile mål. Det eneste tilfellet hvor NATO bruker atomvåpen mot sivile mål vil være hvis Russland gjør det først. Noe annet vil være et brudd på folkeretten uten sidestykke.

Det mest effektive for å hindre at atomvåpen blir tatt i bruk av russerne, er å garantere Russlands øyeblikkelige utslettelse, hvis de bruker atomvåpen.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Smule8o said:

Legger også merke til at dette er et overraskende lavt antall. Nesten som om man skulle tro at indikasjonene på at de igrunn mer eller mindre er tomme for langtrekkende våpen er sanne og at "the usual suspects" her inne som sa at det umulig kunne stemme tok feil nok en gang 

Mot områder innanfor rekkevidde har dei brukt S300 missil Ukraina ikkje klarer å skyte ned. Enten er dei tom for andre typar, eller dei vel å bruke noko Ukraina ikkje klarer å skyte ned.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Casey skrev (2 minutter siden):

Det mest effektive for å hindre at atomvåpen blir tatt i bruk av russerne, er å garantere Russlands øyeblikkelige utslettelse, hvis de bruker atomvåpen.

Men det er en fullstendig tom trussel å true Russerne med total utslettelse, da de vet vi ikke kommer til å bruke atomvåpen til å bedrive folkemord på sivile hvis de bruker en enkel nøytronbombe på slagmarken for å drepe noen hundre soldater. Så hvorfor mener du det er hensiktsmessig å komme med en slik trussel når a) Russerne vet det er en tom trussel og b) Vi vet det er en tom trussel ?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Smule8o said:

I tilfellet Finnmark har det i alle fall meg bekjent kun forekommet god gammeldags jamming. Dette er forholdsvis trivielt å gjøre med kraftige støysendere med passende retningsbestemte antenner. Men gjøres på ingen måte håndholdt utstyr. Her snakker vi lastebiler.

GPS er avhengig av samtidig signal fra mange satellitter for å kunne bestemme lokasjon. Det er derfor ikke bare å kopiere, modifisere og gjengi et enkelt falskt signal. Spesielt ikke i sanntid. GPS er også avhengig av et eksepsjonelt nøyaktig klokkesignal som nok er det vanskeligste å lure. Men det er noe de tydeligvis er i stand til. Derfor det er sannsynlig at de gjør det ved å fake kraftige signal fra mange satellitter, så de reelle signalene blir avvist som feil. Men dette er ikke noe som lar seg gjøre på lang avstand.

Spørsmålet er algoritma i mottaker for å diskriminere ugyldige signal. For å være sikker må mottaker ha ei liste med gyldige satelittidentiteter og gyldige konstellasjonar. Det er ikkje trivielt å administrere.

Ein relesattelitt som rekringkaster genuine signal til nytt dekningsområde kan være ein mogelegheit til å forstyrre systemet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Samms said:

Spørsmålet er algoritma i mottaker for å diskriminere ugyldige signal.

Et annet spørsmål er "Hva har Russland å tjene på det?"

De ynder å fremstille seg som offeret, men aktiv GPS spoofing - spesielt av sivile GPS-signaler - er jo en aggressiv handling. Det vil sikkert glede russernes "heiagjeng" i utlandet, men utover det har det vel like stor innvirkning som brønnpissing.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Samms said:

 

Ein relesattelitt som rekringkaster genuine signal til nytt dekningsområde kan være ein mogelegheit til å forstyrre systemet.

Slikt lar seg oppdage, og det er ingen indikasjoner på at de har skutt opp noe slikt. Dessuten er ikke en satellitt nok i seg selv. GPS baserer seg på signal fra mange 

Og nå er vi langt inne i landskapet for hypotetiske kapasiteter ingenting tyder på at de har samme hvor mye du ønsker det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (31 minutter siden):

Men det er en fullstendig tom trussel å true Russerne med total utslettelse, da de vet vi ikke kommer til å bruke atomvåpen til å bedrive folkemord på sivile hvis de bruker en enkel nøytronbombe på slagmarken for å drepe noen hundre soldater. Så hvorfor mener du det er hensiktsmessig å komme med en slik trussel når a) Russerne vet det er en tom trussel og b) Vi vet det er en tom trussel ?

Tvert i mot! Vi må ikke etterlate noen tvil hos russerne om at bruker de atomvåpen, så utsletter NATO dem med en gang. Vi kan også fortelle russerne at de ikke blir savnet, landet ha vært Europas verste plage i hele sin 1000-år eksistens. Ingen tom trussel, alvor. Det får nok russerne til å holde klåfingrene unna atom knappen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Casey said:

Tvert i mot! Vi må ikke etterlate noen tvil hos russerne om at bruker de atomvåpen, så utsletter NATO dem med en gang. Vi kan også fortelle russerne at de ikke blir savnet, landet ha vært Europas verste plage i hele sin 1000-år eksistens. Ingen tom trussel, alvor. Det får nok russerne til å holde klåfingrene unna atom knappen.

Er russlands trussel om total utsletting av resten av europa tom?

Total utsletting av Russland kan medføre total utsletting av resta av verda og. Ut frå ein del studier, utan at Russland treng bruke sine atomvåpen. Det gjer etterverknaden av eigen bruk av atomvåpen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Casey skrev (9 minutter siden):

Tvert i mot! Vi må ikke etterlate noen tvil hos russerne om at bruker de atomvåpen, så utsletter NATO dem med en gang

Så løsningen din er altså å myrde titalls millioner sivile hvis en taktisk atombombe blir brukt av Russland i Ukraina mot et militært mål. Istedenfor å eskalere konvensjonelt?

Og responsen fra Russland vil være at de setter våre egne sivile mål på høyeste prioritetsliste og dreper titalls millioner i et motsvar.

I tillegg gir du Russland gullegget ved å gi de den moralske retten til å svare skarpt mot NATO - med atomvåpen.

Du er klar over at du faktisk øker sjangsen for at Russland bruker atomvåpen i Ukraina med denne taktikken, ikkesant? Må jeg forklare deg hvorfor?

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Omfattende dataangrep i Finnmark

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=123497

Det står ikke hvem som står bak, men det kan jo være Russland.

Apropos atomtrusler: har ikke NATO sagt at de vil besvare enhver bruk at atomvåpen ved å senke hele den russiske marinen? Syns jeg husker det.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Casey skrev (18 minutter siden):

Kan dere avslutte den GPS-avsporingen? Det holder nå.

Så å snakke om veldig reelle problemer knyttet til den potensielle operasjonelle sikkerheten i moderne krigføring ved jamming og spoofing av GPS er en avsporing, men å jevnlig poste useriøse innlegg om at NATO må nuke Russland ut av historien er ikke det? Dessuten er denne artikkelen mye godt et "endelig" svar på diskusjonen.

Som påpekt tusen ganger før i denne tråden. Et større strategisk atomangrep mot Russland vil resultere i et like stort eller større gjengjeldelsesangrep fra Russland mot vesten. Ja, vi utsletter Russland, men vi sørger også for å utslette store deler av vår verden. Det er et helt meningsløst forslag. Og, det er også grunnen til at Russlands trusler om atomangrep på vesten i høy grad er utelukkende skremselspropaganda, fordi effekten ville vært den samme om Russland angrep oss med atomvåpen først. Dette gjelder altså strategiske våpen.

Dette er altså ikke en eskalering noen av oss burde ønske. Derfor vil heller ikke et taktisk angrep i Ukraina resultere i et strategisk angrep mot Russland. NATO vil ikke under noen omstendighet sette Russland under en reell eksistensiell trussel uten at Russland skyter først. Et angrep med taktiske våpen i Ukraina vil nesten helt sikkert besvares med et veldig omfattende men konvensjonelt angrep på russiske styrker i Ukraina og områdene rundt Svartehavet. Det vil teoretisk kunne føre til et taktisk gjengjeldelsesangrep, men det er lite trolig.

Om taktiske våpen brukes mot Europa skal ikke jeg late som jeg vet hva responsen blir, men også her vil den i beste fall være en begrenset respons med ente massive konvensjonelle angrep, eller en begrenset taktisk respons, der man balanserer for å unngå en strategisk eskalering.

Slutt å snakk om å utslette Russland med kjernefysiske våpen. Det er ikke et aktuelt, og det er bare dumt å mase mer om det.

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...