Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Orake1et skrev (10 minutter siden):

Hvis vi skal late som at dette er juss vil den også gjelde Israel. Tror du det vil skje?

Fordi svaret på det spørsmålet er "nei", er dette politikk, ikke juss. Det holder ikke en domstol. 

Dette "dilemmaet" tolker jeg som whataboutisme. Diskuter heller den saken spesifikt i tråden om Hamas vs Israel.

Jeg er tilhenger av prinsippet om likhet for loven, men også tilhenger av å ikke blande sammen saker som ikke har noe med hverandre å gjøre og forsøke å sette de opp mot hverandre.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Jeg er tilhenger av prinsippet om likhet for loven, men også tilhenger av å ikke blande sammen saker som ikke har noe med hverandre å gjøre og forsøke å sette de opp mot hverandre.

Vel. nå snakker vi om hva en domstol vil konkludere med og de må forholde seg til hva loven sier og at alle skal behandles likt.

Jeg tror ingen tviler på at Simen1 ville dømt Russland veldig mye strengere enn alle andre, men det er en god grunn til at domstolene våre skal styres basert på lover og ikke hevngjerrighet. 

Skrevet
Orake1et skrev (2 timer siden):

Er EU i gang med aktivt selvmord?

Selvsagt kan ikke Belgia alene ta nedsiden for EUs dumskap. De skjønner at det kommer en rettssak, som de vil tape, og den regningen må deles. Opplagt. 

EU på sin side mangler pengene og ønsker tydeligvis å dytte regningen over på mindre nasjoner, som Belgia eller kanskje Norge. 

Jeg ønsker egentlig et sterkt EU, men et EU som forsøker å overkjøre befokningen istedenfor å lytte vil ikke overleve. Hvis medlemslandene sier "stopp" til mer støtte er EUs jobb å lytte, ikke true. 

En rettsak som Russland kommer til å tape. De må betale for alle skadene de har påført Ukraina og det overstiger beløpet som EU har fryst.

• Liker 2
Skrevet

Stortinget sier nei til å garantere for Ukraina-lån – Ap avgjorde
Arbeiderpartiet stilte seg sammen med Fremskrittspartiet og Senterpartiet og stemte ned et forslag om at Norge bidrar som garantist for et EU-lån til Ukraina.

https://www.vg.no/nyheter/i/8pwVGE/stortinget-sier-nei-til-aa-garantere-for-ukraina-laan-ap-avgjorde

Litt rart om Norge skulle være garantist for et EU-lån når vi ikke en gang er med i EU, bra at det ble stemt ned.

Norge og Europa skal selvsagt støtte Ukraina i krigen mot djevlene fra øst. 

• Liker 4
Skrevet
TheKims skrev (21 minutter siden):

En rettsak som Russland kommer til å tape. De må betale for alle skadene de har påført Ukraina og det overstiger beløpet som EU har fryst.

Det kommer ikke til å bli en rettssak. Dette blir forlikt i fredsavtalen. 

I denne tråden er sikkert det noe som "aldri kommer til å skje", men i den virkelige verden er det akkurat det som kommer til å skje og det skjønner både Belgia og EU.

Skrevet

Rutte har våknet ihvertfall

Sitat

Natos generalsekretær mener de allierte landene må trå til for å unngå en storkrig initiert av Russland. 

I en tale i Berlin torsdag sa Rutte at for mange Nato-land ikke kjenner tilstrekkelig på hvor mye det haster.

- Vi er Russlands neste mål. Jeg frykter at for mange er stilltiende tilfredse. For mange kjenner ikke på hastverket. Og for mange tror vi har god tid. Det har vi ikke. Handlingens tid er nå, sier Rutte.

- Konflikt står ved døren vår. Russland har brakt krig tilbake til Europa. Og vi må være forberedt, la han til.

https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-kan-bli-krig/83972363

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)

Når Russland blir dømt til å betale krigsskaderstatning, eller det blir fredsforhandlinger, vil man kunne trekke fra dette beløpet som allerede er trukket. Det dekker neppe hele beløpet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Skrevet

Generalstaben i de væpnede styrkene i Ukraina 

prnsogdetdedS6c8genc41t1215i8011249im9en661l93mfen7jeg81en9gm0engen gijeg ·

Operasjonell informasjon per 08:00 11.12.2025 angående den russiske invasjonen

Ære være Ukraina!

Den 1387. dagen av Russlands storstilte væpnede aggresjon mot Ukraina har begynt. Ukrainske forsvarere holder standhaftig tilbake okkupantenes angrep og påfører fienden betydelige tap.

Totalt ble det registrert 234 kampsammenstøt i løpet av de siste 24 timene.

I går utførte fienden 38 luftangrep og slapp 94 styrte bomber. I tillegg utførte den 3607 angrep, inkludert 130 fra flere rakettkastersystemer, og brukte 3622 kamikaze-droner for å ødelegge dem.

Aggressoren utførte luftangrep, spesielt mot områdene rundt bosetningene Zlagoda i Dnipropetrovsk-regionen; Nove Pole, Solodke, Zelene og Huljaipole i Zaporizjzja-regionen.

I retningene Nord-Slobozhansk og Kursk avviste ukrainske forsvarere åtte russiske angrep. Fienden satte i gang 98 angrep, inkludert tre fra flere rakettkastere.

I sør-Slobozhansk-retningen stoppet troppene våre 11 fiendtlige angrep i områdene til bosetningene Starytsia, Vovchanski Khutory, Vovchansk, Dvorichanske og mot Synelnykovye, Obukhivka og Kutkivka.

Ni angrep fra inntrengerne fant sted i går i retning Kupyansk. Våre forsvarere slo tilbake fiendens angrepsaksjoner mot Petropavlivka og Kurylivka.

I Lyman-retningen angrep fienden 27 ganger og forsøkte å trenge gjennom forsvaret vårt i områdene rundt bosetningene Novoyehorivka, Hrekivka, Novoselivka, Zarichne, Torske og mot bosetningene Cherneschyna, Oleksandrivka, Drobysheve, Stavky og Lyman.

I retning Slavyansk avviste Forsvarsstyrkene 13 fiendtlige angrep i Yampol-området og mot Svyato-Pokrovsky.

To sammenstøt skjedde i retning Kramatorsk, i retning Minkivka.

I Kostyantynivka-retningen utførte fienden 23 angrep nær Oleksandro-Shultynye, Pleshchiivka, Rusynyi Yar, Yablunivka og mot Kostyantynivka, Illinivka og Sofiivka.

I Pokrovsky-retningen stoppet forsvarerne våre 49 overfallsaksjoner fra angriperen i områdene i bosetningene Nykanorivka, Razine, Novoekonomichne, Zvirovo, Kotlyne, Udachne, Novomykolaivka og mot Sofiivka, Kucherovy Yar, Novy Shakhovy, Novy Donhet, Lyka, Ivan, Tsjerny, Lyka, Cherny, Lyka Myrnograd, Pokrovsk, Hryshyn, Molodetsky, Novopavlivka, Filia.

I Oleksandrivka-retningen utførte fienden i går 22 angrep i områdene i bosetningene Vorone, Stepove, Uspenivka og mot Ivanivka, Novoselivka, Sosnivka, Zeleny Gay, Verbovye, Vyshneve, Yehorivka, Krasnohirske og Rybne.

I retning Hulyaipil avviste Forsvarsstyrkene 22 russiske angrep i området rundt bosetningen Solodke og mot Zeleny og Hulyaipil.

I retning Orikhiv forsøkte fienden ni ganger forgjeves å bryte gjennom forsvaret vårt i områdene rundt bosetningene Shcherbaki, Stepove og i retning Malaya Tokmachka, Novoandreivka, Stepnohirsk og Prymorske.

I Dnepr-retningen utførte fienden to ganger uten hell offensive handlinger i området rundt Antoniv-broen.

Ingen tegn til dannelse av fiendtlige offensive grupper ble oppdaget i Volyn- og Polissya-retningene.

Totalt tapte de russiske inntrengerne 1460 mennesker det siste døgnet. Ukrainske soldater nøytraliserte også sju pansrede kampkjøretøyer, 23 artillerisystemer, et flerrakettsystem, 82 ubemannede luftfartøyer på operasjonelt-taktisk nivå, 157 enheter med biler og tre enheter med spesialutstyr fra inntrengerne.

Bli med i Forsvaret!

Sammen skal vi vinne!

Ære være Ukraina!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Orake1et skrev (1 time siden):

Jeg tror ingen tviler på at Simen1 ville dømt Russland veldig mye strengere enn alle andre, men det er en god grunn til at domstolene våre skal styres basert på lover og ikke hevngjerrighet. 

Du insinuerer at jeg er hevngjerrig. Det kunne ikke vært fjernere fra sannheten. Jeg er svært opptatt av lov og orden og rettferdig straff for de forbrytelser man har gjort. ICJ kommer til å dømme både Russland for det de har gjort og Ukraina for det de har gjort - på en rettferdig og riktig måte. Ting for ting. Sak for sak. Erstatninger målt ut fra faktisk kostnad for å gjenopprette det som er ødelagt. Og en erstatningssum per sivile og per militære liv som er tapt.

• Liker 8
Skrevet

Selvsagt kommer russerne til å betale enorme krigserstatninger når krigen er over. At russer elskerne på tråden vil ha oss til å tro noe annet er ren fantasi fra deres side.  Det finnes ikke snøball sjans i helvete at det dømmes i favør Russland når Russland står for ødeleggelsene i Ukraina. Russerne kommer til å måtte betale beløp som overstiger det som allerede er fryst. 

• Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

ICJ kommer til å dømme både Russland for det de har gjort og Ukraina for det de har gjort - på en rettferdig og riktig måte.

Fin tanke, men så var det dette med virkeligheten igjen.

Du har sikkert fått med deg at de fryste midlene fordeles i de seneste fredsforslagene.  $100 milliarder av de fryste midlene foreslås investert i Ukrainas gjenoppbygging under amerikansk ledelse og USA skal motta 50% av profitten fra disse investeringene.

Så vil du sikkert si at det aldri vil bli akseptert ol., men det er grunn til å tro at det faktisk vil ende med noe slikt. Russland vil heller gi bort halvparten av pengene til USA enn alt til Europa, og USA vil ta imot og si at det er deres penger som nå er sperret i Belgia. Du kan gjerne være naiv ift dette, men de som styrer Belgia (og Norge) må være såpass realistiske i sine analyser.

Skrevet
Orake1et skrev (22 minutter siden):

Du har sikkert fått med deg at de fryste midlene fordeles i de seneste fredsforslagene. 

Nei, jeg har ikke fått med meg at det er et fredsforslag. Jeg har derimot fått med meg at det er et kapitulasjonsforslag fra Putins side, der korrupte amerikanske tjenestemenn har sneket inn et ransforslag. Det dokumentet er ikke verdt papiret det er skrevet på, da det ikke er en avtale man kan omforenes om. Ikke i nærheten.

Du forfekter ren krem-propaganda. Det har ingenting med realisme å gjøre. Ei heller rettferdighet eller likhet for loven.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Hva det ender opp med om hvem som blir dømt osv, avhenger vel av hvordan krigen ender? Om putin og trump ender opp som seierherrer med et splittet Europa delt seg imellom, må vi vel regne med at ICJ kommer til å bli lite verd. Om den i det hele tatt vil eksistere lenger. 
Men det er jo et tenkt worst case da.  

Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Du forfekter ren krem-propaganda. Det har ingenting med realisme å gjøre. Ei heller rettferdighet eller likhet for loven.

Ok, la oss forfølge din teori da: Belgia vil ikke bruke pengene fordi de er «pro-russere»?

EU kan ikke legge ut for penger som de vet Russland må betale fordi de er slemme? Tilsvarende med Norge og oljefondet?

Og denne krigen kommer til å bli avsluttet med en rettferdig avtale samme hva USA, Kina og Russland mener?

Skrevet
Orake1et skrev (18 minutter siden):

Ok, la oss forfølge din teori da: Belgia vil ikke bruke pengene fordi de er «pro-russere»?

Det er ikke min teori - det er din stråmann!

Belgia vil ha den formelle juridiske risikoen fordelt mellom Europeiske land i tidsgapet mellom nå og når Russland blir dømt til å betale disse pengene (pluss mer) i krigserstatning. Jepp, jeg sier når og ikke hvis. For å være realistisk.

Orake1et skrev (20 minutter siden):

EU kan ikke legge ut for penger som de vet Russland må betale fordi de er slemme? Tilsvarende med Norge og oljefondet?

Bare tull og oppdiktet tøv. Dette er ment å være en intelligent debatt om krigen. Sånt tøv hører ikke hjemme her.

Orake1et skrev (22 minutter siden):

Og denne krigen kommer til å bli avsluttet med en rettferdig avtale samme hva USA, Kina og Russland mener?

Forhåpentligvis ja, og jeg tror oddsen for det er gode. Det krever innsats men er langt i fra usannsynlig. Europa kan ikke leve med noe som er i nærheten av den kapitulasjons-diktatet som Witkhoff presenterte på vegne av Trump og ikke minst Putin. Europa kommer til å gå til krig for for å få riktig utfall. Krigshisseren med fredsprishåp kommer til å dø eller bli kastet på hodet ut av det hvite hus før det bryter ut krig. USA trenger ikke den krigen og vil ikke ha den krigen mot Europa. MAGA er noen tullinger men krigskostnader vil de i hvert fall ikke ha. Egoistene i MAGA tar ikke en kule for sin president for å si det sånn.

• Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Jepp, jeg sier når og ikke hvis. For å være realistisk.

Jeg er en tilhenger av at du og andre som deler den vurderingen kan pantsette huset, låne penger til Ukraina og få tilbakebetalt når Russland betaler erstatning. Skal vi prøve å få til noe slikt?

Samtidig er jeg tilhenger av at de som skjønner at disse pengene aldri vil komme tilbake kan slippe å få regningen. Det er det Belgia gjør og det er akkurat samme vurderingen som ligger bak at verken Norge eller EU garanterer.

Men igjen; jeg støtter at du skal få muligheten til å garantere og jeg syns det er veldig raust av deg. 👏👏

Skrevet

@Orake1et Hvis naboen min har en sparegris med 200 000 kr i mitt hus, og så finner på å ødelegge bilen min med øks for 400 000 kr, så anmelder jeg saken og tar den til retten, tømmer den sparegrisen for å finansiere ny bil (jeg trenger det umiddelbart) og evt rettsgebyrer, og vet at retten og forsikringsselskapet klarer å ordne opp i resten så jeg får igjen ALLE pengene mine senere.

Lov og rett gjelder i en reglestyrt og skikkelig verden. Den som ødelegger noe - må erstatte det. Moral, rett og praksis er veldig enkelt og rett fram egentlig. Du burde lære det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Moral, rett og praksis er veldig enkelt og rett fram egentlig. Du burde lære det.

Jeg kan en del om det. Det er derfor jeg reagerer på at «vi» (les: EU) har begynt med å true venner (les: Belgia) til å ta en smell vi ikke er villig til å ta selv.

Du kommer ikke til å pantsette huset, Norge kommer ikke til å garantere med oljefondet og EU vil ikke dele risikoen. Grunnen er at vi vet at risikoen er reell og når du og andre later som noe annet prøver dere å lure vennene våre. Jeg liker det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...