Pop Skrevet torsdag kl 09:39 Skrevet torsdag kl 09:39 Fasciststaten fortsetter å dra offerkortet med Lierov i føringen, https://www.vg.no/nyheter/i/93gdg5/russlands-utenriksminister-haaper-usa-ikke-eskalerer-ukraina-konflikten. Klart det er alle andres feil at russland invaderer sine naboer nonstop siden ww2. Og i samme rennet fortsetter manipulasjonen av en orange lettpåvirkelig knehøne i usa som fortsatt ser det som et mål å få fredsprisen ved å ofre noen andre land i prosessen og gladelig velger side med aggressor. For et par uker siden kom det signaler om at usa begynte å få selv ryggpissende republikanere til å snu mer om russland-støtten, og ikke nødvendigvis følge en forvirret yppersteprest som heller ville være kompis med føreren i russland. Men finner ikke mye om utviklingen fortsatte... Vi kan bare håpe at usa en gang i nær fremtid finner tilbake til ballene sine og står opp mot putins galskap ved å servere Ukraina det de trenger av seriøse våpen. 6 3
Mbappe09 Skrevet torsdag kl 09:46 Skrevet torsdag kl 09:46 Hugo_Hardnuts skrev (19 minutter siden): Jeg må si jeg er enig med @TheKims her. Noe av det som gjør samfunnet vårt verdt å forsvare, er at vi opprettholder levesettet og verdiene våre, selv i møte med en motpart som ikke deler disse med oss. Selv om fienden vår torturerer krigsfanger, angrep på sivile og ikke tar hensyn til internasjonal rett, henfaller ikke vi til disse handlingene. Det er rett og slett det som gjør oss bedre enn dem. Det er veldig lett å si disse tingene når du ikke er i ukrainernes posisjon. Alt faller bort når eksistensen din er truet; det ligger i vår natur 1
Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 09:56 Skrevet torsdag kl 09:56 Mbappe09 skrev (1 minutt siden): Det er veldig lett å si disse tingene når du ikke er i ukrainernes posisjon. Alt faller bort når eksistensen din er truet; det ligger i vår natur Ja, jeg er veldig klar over at det er enkelt for meg å si som sitter i et fredelig land. Men jeg er ikke enig i at alt faller bort. Det er jo nettopp dette man ser i Ukraina; På tross av at de lever under en eksistensiell trussel opprettholdes langt på vei verdisettet. Russiske krigsfanger behandles humant. Ja, det er dokumentert enkelte overgrep, men det er isolerte hendelser og ikke systematisk slik man ser på russisk side. De demokratiske institusjonene opprettholdes, sist eksemplifisert ved korrupsjonsskandalene som nå rulles opp. Det er selvsagt problematisk at slikt forekommer i Ukraina, men det er samtidig bemerkelsesverdig at korrupsjonsarbeidet i landet er styrket parallelt med at landet er under angrep. Og Ukraina fortsetter å avstå fra å angripe sivile mål i Russland, på tross av at de daglig opplever at russiske angrep går målrettet etter sivile. 5 2
Mbappe09 Skrevet torsdag kl 10:24 Skrevet torsdag kl 10:24 Hugo_Hardnuts skrev (25 minutter siden): Ja, jeg er veldig klar over at det er enkelt for meg å si som sitter i et fredelig land. Men jeg er ikke enig i at alt faller bort. Det er jo nettopp dette man ser i Ukraina; På tross av at de lever under en eksistensiell trussel opprettholdes langt på vei verdisettet. Russiske krigsfanger behandles humant. Ja, det er dokumentert enkelte overgrep, men det er isolerte hendelser og ikke systematisk slik man ser på russisk side. De demokratiske institusjonene opprettholdes, sist eksemplifisert ved korrupsjonsskandalene som nå rulles opp. Det er selvsagt problematisk at slikt forekommer i Ukraina, men det er samtidig bemerkelsesverdig at korrupsjonsarbeidet i landet er styrket parallelt med at landet er under angrep. Og Ukraina fortsetter å avstå fra å angripe sivile mål i Russland, på tross av at de daglig opplever at russiske angrep går målrettet etter sivile. Husk at mye av grunnen er at vi har holdt Ukraina økonomisk og materielt. Mitt poeng er at vi ikke kan være naive med Russland og følge internasjonale traktater helt slavisk. Våre fiender utnytter dette. Derfor ta de pengen og heller krev de formelt senere. Vi må handle nå 2 2
Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 11:03 Skrevet torsdag kl 11:03 Mbappe09 skrev (25 minutter siden): Husk at mye av grunnen er at vi har holdt Ukraina økonomisk og materielt. Enig i det, som jo også er et argument for at støtten må fortsette; Hvis vi mener at en verden som følger demokratiske spilleregler er viktig, bidrar vår støtte til Ukraina til at disse verdiene også har større sjanse for å overleve der. Sitat Mitt poeng er at vi ikke kan være naive med Russland og følge internasjonale traktater helt slavisk. Våre fiender utnytter dette. Derfor ta de pengen og heller krev de formelt senere. Vi må handle nå Jeg tenker vel heller at vi må legge press på våre ledere til å utnytte det handlingsrommet de faktisk har innenfor de internasjonale spillereglene. Det er fortsatt fullt forenlig med å handle raskt. 1
<generisk_navn> Skrevet torsdag kl 11:34 Skrevet torsdag kl 11:34 Hugo_Hardnuts skrev (28 minutter siden): Enig i det, som jo også er et argument for at støtten må fortsette; Hvis vi mener at en verden som følger demokratiske spilleregler er viktig, bidrar vår støtte til Ukraina til at disse verdiene også har større sjanse for å overleve der. Jeg tenker vel heller at vi må legge press på våre ledere til å utnytte det handlingsrommet de faktisk har innenfor de internasjonale spillereglene. Det er fortsatt fullt forenlig med å handle raskt. Jeg er helt på linje med deg. Vi kan ikke si at lover og regler kun gjelder frem til noen bryter dem, og at det derfra og videre er et ad hoc-basert spill om hva man gjør videre. Ved å skulle fravike internasjonal rett og avtalte spilleregler mister man ikke bare det juridiske overtaket, men også det emosjonelt viktige moralske overtaket. Da går det fort over til å bli det som best kan sammenlignes med et gateslagsmål der ingen har hverken lov eller rett på sin side. 1
Populært innlegg oddeh Skrevet torsdag kl 12:02 Populært innlegg Skrevet torsdag kl 12:02 EU provides €6 billion to Ukraine Quote: "We must continue to raise the cost of war for Russia, also because the scars [of war – ed.] are becoming more and more obvious and visible in the Russian economy by now." https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/11/13/8007108/ 5 6
Populært innlegg oddeh Skrevet torsdag kl 13:34 Populært innlegg Skrevet torsdag kl 13:34 Nordic and Baltic Allies Unite Behind Ukraine With $500 Million Arms Package “Our Nordic and Baltic Allies are stepping up to fund a further package of critical military equipment for Ukraine,” Rutte said. “This equipment is extremely important as Ukraine enters the winter months, and deliveries through PURL are flowing into Ukraine. NATO Allies will continue to deliver essential equipment and supplies.” https://united24media.com/latest-news/nordic-and-baltic-allies-unite-behind-ukraine-with-500-million-arms-package-13403 5 6
Populært innlegg oddeh Skrevet torsdag kl 13:36 Populært innlegg Skrevet torsdag kl 13:36 Ukraine Slams Orbán After He Calls Kyiv a Wartime Mafia and Urges EU to Cut Funds https://united24media.com/latest-news/ukraine-slams-orban-after-he-calls-kyiv-a-wartime-mafia-and-urges-eu-to-cut-funds-13404 På tide å sette fyren på plass! 🤬 8 4
VifteKopp Skrevet torsdag kl 14:06 Skrevet torsdag kl 14:06 <generisk_navn> skrev (2 timer siden): Jeg er helt på linje med deg. Vi kan ikke si at lover og regler kun gjelder frem til noen bryter dem, og at det derfra og videre er et ad hoc-basert spill om hva man gjør videre. Ved å skulle fravike internasjonal rett og avtalte spilleregler mister man ikke bare det juridiske overtaket, men også det emosjonelt viktige moralske overtaket. Da går det fort over til å bli det som best kan sammenlignes med et gateslagsmål der ingen har hverken lov eller rett på sin side. Internasjonal rett er allerede en vits som de fleste ikke vestlige-land ler av, ettersom det ikke finnes noen overnasjonal myndighet som kan håndheve lovverket. Europa - og spesielt Ukraina - har ikke råd til å følge spilleregler alle andre bryter. "the strong will do what they can and the weak will suffer what they must" Europa må passe på at de ikke blir de svake i den nye lovløse verdensordenen som er i ferd med å etablere seg. 9
Mbappe09 Skrevet torsdag kl 14:45 Skrevet torsdag kl 14:45 (endret) oddeh skrev (1 time siden): Ukraine Slams Orbán After He Calls Kyiv a Wartime Mafia and Urges EU to Cut Funds https://united24media.com/latest-news/ukraine-slams-orban-after-he-calls-kyiv-a-wartime-mafia-and-urges-eu-to-cut-funds-13404 På tide å sette fyren på plass! 🤬 Nok et eksempel på europeisk naivitet; hvorfor lar man Orban holde på? Ser man ikke hvor svak man oppfattes globalt når man kun står og ser på? Endret torsdag kl 14:46 av Mbappe09 4
torbjornen Skrevet torsdag kl 15:15 Skrevet torsdag kl 15:15 Mbappe09 skrev (5 timer siden): Det er veldig lett å si disse tingene når du ikke er i ukrainernes posisjon. Alt faller bort når eksistensen din er truet; det ligger i vår natur Trass i dette har Ukraina vist at dei har ein heilt annan standard når det gjeld å følgje krigens reglar osv. Ein standard som ein knapt kan forvente. Denne krigen dreier seg ikkje berre om forsvar av landområde, men forsvar av demokrati, menneskeverd og ein regelbasert verdsorden. 1 3
torbjornen Skrevet torsdag kl 15:26 Skrevet torsdag kl 15:26 Hugo_Hardnuts skrev (5 timer siden): Ja, jeg er veldig klar over at det er enkelt for meg å si som sitter i et fredelig land. Men jeg er ikke enig i at alt faller bort. Det er jo nettopp dette man ser i Ukraina; På tross av at de lever under en eksistensiell trussel opprettholdes langt på vei verdisettet. Russiske krigsfanger behandles humant. Ja, det er dokumentert enkelte overgrep, men det er isolerte hendelser og ikke systematisk slik man ser på russisk side. De demokratiske institusjonene opprettholdes, sist eksemplifisert ved korrupsjonsskandalene som nå rulles opp. Det er selvsagt problematisk at slikt forekommer i Ukraina, men det er samtidig bemerkelsesverdig at korrupsjonsarbeidet i landet er styrket parallelt med at landet er under angrep. Og Ukraina fortsetter å avstå fra å angripe sivile mål i Russland, på tross av at de daglig opplever at russiske angrep går målrettet etter sivile. Når det gjeld arbeidet mot korrupsjon er dette også noko som landet må ta tak i for at dei i det heile teke skal greie å halde oppe presset mot Russland. Om korrupsjonen skulle gjennomsyre landet ville motivasjonen for å sende sine eigne til fronten for å kjempe for landet sitt falle som ein stein, det ville bli internt kaos og det meste av vestleg og internasjonal støtte ville fordufte. Og det nyttar ikkje å feie korrupsjonen under teppet, før eller sidan blir det kjent uansett. Slik sett kjem det noko positivt ut av krigen, noko som vil kunne leggje grunnlaget for eit godt og tillitsbasert samfunn i framtida der ytterleggåande politikarar ikkje får noko å seie. 1 2
xRun Skrevet torsdag kl 15:30 Skrevet torsdag kl 15:30 Pop skrev (5 timer siden): Og i samme rennet fortsetter manipulasjonen av en orange lettpåvirkelig knehøne i usa som fortsatt ser det som et mål å få fredsprisen ved å ofre noen andre land i prosessen og gladelig velger side med aggressor. Han hadde kanskje hatt større sjanse til å få prisen om han hadde jobbet som journalist for CNN. Så nettopp en Orwell-dokumentar hvor jeg ble minnet om at akkurat det faktisk skjedde.
torbjornen Skrevet torsdag kl 15:32 Skrevet torsdag kl 15:32 <generisk_navn> skrev (3 timer siden): Jeg er helt på linje med deg. Vi kan ikke si at lover og regler kun gjelder frem til noen bryter dem, og at det derfra og videre er et ad hoc-basert spill om hva man gjør videre. Ved å skulle fravike internasjonal rett og avtalte spilleregler mister man ikke bare det juridiske overtaket, men også det emosjonelt viktige moralske overtaket. Da går det fort over til å bli det som best kan sammenlignes med et gateslagsmål der ingen har hverken lov eller rett på sin side. Ein del sjølvpålagde reglar må brytast når dei berre fører til at ein skyt seg sjølv i foten. Eit godt eksempel på dette er forbodet mot landminer. Det er vel framleis gjort lite med grensa vår mot Russland, samstundes som alle andre set opp nye grensegjerde, minelegg, lagar vollgraver, set opp dragetenner osv. Norske politikarar har enno ikkje heilt teke alvoret inn over seg. 3
torbjornen Skrevet torsdag kl 15:36 Skrevet torsdag kl 15:36 Mbappe09 skrev (49 minutter siden): Nok et eksempel på europeisk naivitet; hvorfor lar man Orban holde på? Ser man ikke hvor svak man oppfattes globalt når man kun står og ser på? Ein prøver kanskje å halde ut med han den tida som er att fram til neste presidentval. 1 1
Mbappe09 Skrevet torsdag kl 17:09 Skrevet torsdag kl 17:09 (endret) torbjornen skrev (1 time siden): Trass i dette har Ukraina vist at dei har ein heilt annan standard når det gjeld å følgje krigens reglar osv. Ein standard som ein knapt kan forvente. Denne krigen dreier seg ikkje berre om forsvar av landområde, men forsvar av demokrati, menneskeverd og ein regelbasert verdsorden. Krigen handler om noe viktigere, selv viktigere enn demokrati og menneskerettigheter (som selvsagt også er viktig): nasjonens eksistens. Alt annet kommer etter. Men ja, ukrainere har vist en helt annen standard enn hva de russiske dyra har, og som jeg skrev tidligere så skyldes en del av det også det faktum at vesten har holdt Ukraina gående. Endret torsdag kl 17:11 av Mbappe09 3 1
Simen1 Skrevet torsdag kl 22:13 Skrevet torsdag kl 22:13 torbjornen skrev (På 12.11.2025 den 18.42): Denne kritikken er eg ikkje med på. Stoltenberg gjorde ein god jobb som generalsekretær i NATO. Det er medlemslanda som utgjer NATO, og når dei ikkje vil "eskalere" kan ikkje generalsekretæren gå til full krig på eiga hand. Skulda for at ikkje NATO gjorde meir er det Biden, Scholz og mange andre som må ta. Biden var ein svak president. Stoltenberg var ein sterk leiar som gjorde så godt han kunne ut frå føresetnadane. Han ba medlemslanda mange gonger om å bidra meir til Ukraina. Stoltenberg får gjennomgå fra Denys Davydov: Sånn som Stoltenberg har stilt opp for Ukraina i tykt og tynt så synes jeg det er ubehagelig med den tiraden. Det var ufortjent. 6 1
torbjornen Skrevet fredag kl 03:42 Skrevet fredag kl 03:42 Det er iallefall ikkje vanskeleg å forstå frustrasjonen som også vi her i denne tråden føler på, nemleg at europeiske politikarar inkludert Stoltenberg ikkje gjer alt det ein kan for Ukraina slik at ein kan få stansa russarane. Det er vel det at Norge ikkje vil garantere for dei fryste russiske midlane som er det som får begeret til å renne over. Frå å vurdere å vere med på deler av lånegarantien ser det no ut til at Stoltenberg og regjeringa har skifta standpunkt og at dei ikkje vil delta i det heile teke, noko som er skuffande: Sitat Stoltenberg: Ikke aktuelt å stille med garantier for EUs Ukraina-lån Publisert klokken22:21 iKrigen i Ukraina Det er ikke aktuelt for Norge å stille som garantist for EUs foreslåtte reparasjonslån til Ukraina, slår finansminister Jens Stoltenberg (Ap) fast. – For Norge er det ikke aktuelt å slutte seg til et system med lånegarantier for Ukraina-støtte i EU, skriver Stoltenberg i en kommentar til NTB. – Det viktigste for regjeringen er at vi gir Ukraina den støtten de trenger. Et komplisert lånesystem i EU er ikke den beste veien dit for norsk støtte, legger han til. EU jobber med en plan om å gi Ukraina et lån på 140 milliarder euro, drøyt 1600 milliarder kroner, med sikkerhet i russiske midler som er fryst i verdipapirfondet Euroclear i Belgia. Kjelde: nrk.no Davydov påstår elles at det står i boka om Stoltenberg at Biden vakla mellom for og imot ei flyforbodssone i Ukraina, men at det var Stoltenberg som tok avgjerda om at NATO ikkje skulle beskytte luftrommet. Dette tykkjer eg er litt oppsiktsvekkjande. Er det nokon som har lese boka, eller som kan seie om dette stemmer? 1
torbjornen Skrevet fredag kl 03:50 Skrevet fredag kl 03:50 (endret) Det er eigentleg litt merkeleg når det står at EU skal gje eit lån med sikkerheit i fryste russiske midlar i Belgia. Det burde vere omvendt: Dei russiske midlane i Belgia blir gitt/lånt ut til Ukraina mot at Norge og EU stiller med garantiar, m.a. i midlar som står i det norske oljefondet. Er det slik at Belgia har lagt sin elsk på desse skitne russiske pengane, og absolutt ikkje vil gje slepp på dei uansett kva som blir foreslått? Om det er slik støttar eg faktisk at Norge set foten ned og seier nei. Endret fredag kl 03:51 av torbjornen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå