Gå til innhold

Stille fra partiet «Rødt» for tiden


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Inspector said:

Både Kina og Sovjetunionen har presentert seg selv som kommunistiske. Begge har videreført tankesettet og selvfølgelig misbrukt det for å bli en autoritær ett-partistat, omtrent som et gammeldags kongedømme. Dvs det motsatte av kommunisme.

Rødt sitt største problem er den naive idealismen som i virkelighetens verden skaper det motsatte av partiets uttalte mål……

Nei. Verken Kina eller Sovjetunionen har presentert seg om kommunistiske land. De kalte seg sosialistiske land (spoiler alert: de var ikke sosialistiske heller). I den vestlige verden har vi kalt de kommunistiske, men det er enda lenger fra sannheten enn sosialistiske.

Jeg aner hva du sikter til når du snakker om naiv idealisme og mistenker at du ikke kan så mye som hva Rødt egentlig snakker om.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Ja. det står ikke noe der om at bedrifter skal nasjonaliseres. De ønsker at samfunnet skal ha kontroll over samfunnsviktige tjenester. Det er fornuftig.

Men det står at arbeiderklassen skal ha styringa. For egen del ville jeg ikke brukt en krone av sparepengene mine for å skape en bedrift hvis jeg ikke hadde kontroll og beslutningsmyndighet. Man må ikke være et kommunistisk land for at staten skal ha tilstrekkelig kontroll over samfunnsviktige tjenester…

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Inspector said:

Men det står at arbeiderklassen skal ha styringa. For egen del ville jeg ikke brukt en krone av sparepengene mine for å skape en bedrift hvis jeg ikke hadde kontroll og beslutningsmyndighet. Man må ikke være et kommunistisk land for at staten skal ha tilstrekkelig kontroll over samfunnsviktige tjenester…

Ikke helt riktig. De mener arbeiderne skal bestemme over egen arbeidsplass. Mer demokrati med andre ord. Et kommunistisk samfunn er nesten like utopisk som et samfunn med frie markeder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Ikke helt riktig. De mener arbeiderne skal bestemme over egen arbeidsplass. Mer demokrati med andre ord. Et kommunistisk samfunn er nesten like utopisk som et samfunn med frie markeder.

De sier at de skal avskaffe kapitalismen og legger opp til en «større revolusjonær offensiv».

Hvem skal overføre verdien og styringen av bedriftene fra kapitalister til arbeiderne? Hvordan skal kapitalistene kjøpes ut? Skal all nyskaping av bedrifter skje ved at arbeidere og statlige institusjoner finner på noe nytt?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Ikke helt riktig. De mener arbeiderne skal bestemme over egen arbeidsplass. Mer demokrati med andre ord. Et kommunistisk samfunn er nesten like utopisk som et samfunn med frie markeder.

Den norske tre-partsmodellen fungerer godt i så måte og den er ikke utpreget kommunistisk. En kommunistisk modell med rene arbeiderstyrte arbeidsplasser ville kvalt grunderholdninger, initiativ og styringsdyktighet.

Har du hørt om planøkonomien og kulturrevolusjonen som ble gjennomført i kommunismens navn ?

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Nei. Verken Kina eller Sovjetunionen har presentert seg om kommunistiske land. De kalte seg sosialistiske land (spoiler alert: de var ikke sosialistiske heller). I den vestlige verden har vi kalt de kommunistiske, men det er enda lenger fra sannheten enn sosialistiske.

Jeg aner hva du sikter til når du snakker om naiv idealisme og mistenker at du ikke kan så mye som hva Rødt egentlig snakker om.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Communist_Party_of_the_Soviet_Union
«The CPSU was a communist party based on democratic centralism. This principle, conceived by Lenin…»

»Sentralt i Kominterns politikk var at kommunistpartier over hele verden skulle forene seg for å hjelpe den proletære revolusjon, og idéen om demokratisk sentralisme, som involverte streng disiplin i kommunistpartiet. Selv om Komintern var ment å være en internasjonal organisasjon, ble den i praksis styrt av Sovjetunionen

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Komintern

«Flere norske kommunister deltok i kommunistisk opplæring i Moskva i mellomkrigstiden. To skoler drevet av Komintern; Lenin-skolen og KUNMZ, tok imot elever fra kommunistpartier over hele verden. Elevene fikk undervisning i russisk, skrifter av Leninog Stalin og innføring i Kominterns politikk.»
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Norges_Kommunistiske_Parti

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, ism_InnleggNO said:

Rødt sitt største problem er nok at det er ekstremt manglende kunnskap om sosialismen/kommunismen.

Det finnes ikke og har aldri fantes et kommunistisk land. De totalitære landene vi referer til som kommunistiske gjorde/gjør ikke det selv.

Rødt trenger en realitetsorientering. 

Det er som du sier, ingen land som har vært reelt kommunistiske ettersom totalitær stat og kommunisme ikke kan gå hånd i hånd. Ideologien forutsetter frigjøring fra all slags ytre tvang. Vi mennesker er kanskje ikke like nok (vi tenker som idivider - ikke flokk) til at kommunisme lar seg implementere uten et signifikan innslag av tvang?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Diggerman said:

Rødt trenger en realitetsorientering. 

Det er som du sier, ingen land som har vært reelt kommunistiske ettersom totalitær stat og kommunisme ikke kan gå hånd i hånd. Ideologien forutsetter frigjøring fra all slags ytre tvang. Vi mennesker er kanskje ikke like nok (vi tenker som idivider - ikke flokk) til at kommunisme lar seg implementere uten et signifikan innslag av tvang?

Jeg tror kommunisme krever et overflodssamfunn. Det er et utopisk samfunn og veien dit går gjennom sosialismen. Selv om utopien kan virke uoppnåelig er ikke det en grunn for å la være å ha det som ideal og kjempe for å komme så nærme man kan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 5.3.2022 den 2.25):

Det er ikke FrP som gir statstøtte til HRS det er staten som gjør. HRS er en organisasjon som stiller kritiske spørsmål til innvandring. Er ikke selv alltid enig med fremstillingene dere, men de kommer med noen bra poeng og artikler i ny og ned. 

Solberg-regjeringen fjernet omsider statsstøtten til HRS i sitt siste statsbudsjett da de ikke lenger var avhengige av støtte fra Frp. Partiet har gjentatte ganger sagt at deres deltakelse i regjering er en garanti for statsstøtte til HRS, noe det også var.

HRS fikk i sin tid sikret statsstøtte da daværende justisminister (og klovn vil jeg si!) Anders Anundsen fra Frp avgjorde at de skulle ha status som «humanitær organisasjon». Det er helt absurd.

HRS er ikke en humanitær organisasjon, og det er mye mer enn en organisasjon som stiller kritiske spørsmål til innvandring. De har ikke utgitt annet enn artikler på en nettside/blogg siden 2015. Se på sidene deres og hva Hege Storhaug og Rita Karlsen skriver, det er pur diskriminering per definisjon. Eksempelvis sammenligning av muslimer med kakerlakker, eller bilder av betongsperringer i Oslo sentrum som de kaller for «koranklosser».

Når lederne skriver og utgir konspirasjonsteoretiske bøker om muslimer og «eurabia» vil jeg påstå det er helt innafor å kalle HRS en fremmer av rasisme og fremmedfrykt.

Kritisk blikk på innvandring er bra og nødvendig, men ikke i form av hat og fremmedfrykt slik som HRS sitt tilfelle.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min gamle onkel stemmer fortsatt Rødt og han er overbevist om at det er vestens kapitalistiske system som har skapt Putins Russland. Du snakker om å stikke hodet i sanden……

Russland klarte å reise seg fra Sovjet-tiden fordi de økte handelen med siviliserte land. Russisk tradisjon og mangelfulle demokratiske institusjoner medførte dessverre at altfor mye makt havnet på altfor få hender. Rødt sine forklaringsproblemer blir ikke akkurat mindre….

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/7/2022 at 6:52 PM, ism_InnleggNO said:

Jeg tror kommunisme krever et overflodssamfunn. Det er et utopisk samfunn og veien dit går gjennom sosialismen. Selv om utopien kan virke uoppnåelig er ikke det en grunn for å la være å ha det som ideal og kjempe for å komme så nærme man kan.

Store tanker 🙂

Jeg tror nå at framtidens idealsamfunn går gjennom kapitalismen via konservative justeringer der alle blir kapitalister og ikke bare "arbeidere". Eksempel: kapital-inntekt direkte til alle (i verden).

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 7.3.2022 den 18.52):

Jeg tror kommunisme krever et overflodssamfunn. Det er et utopisk samfunn og veien dit går gjennom sosialismen. Selv om utopien kan virke uoppnåelig er ikke det en grunn for å la være å ha det som ideal og kjempe for å komme så nærme man kan.

Jeg ser ingen grunn til å kjempe for kommunisme.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 timer siden):

Jeg ser ingen grunn til å kjempe for kommunisme.

-k

Mye bedre med en transparent pengedrevet samfunnsmodell hvor mål og muligheter er åpenbare  fremfor en naiv-idelasitisk modell hvor makten havner hos noen få autoritære sleipinger som gjemmer seg bak teser og bibelsitater…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare Steigan & co som fortsatt tviholder på sin rosemaling av Russland, men kildene deres er heldigvis lette å avsløre: https://www.tv2.no/nyheter/14671096/

Enhver debatt om Russlands sikkerhet og vest-europas initiativer etter Sovjets fall, er som forventet helt død eller totalt i Russlands disfavør. Putin alene har sørget for at denne situasjonen kommer til å vare lenge…….

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gavekort skrev (På 7.4.2022 den 16.58):

8 Rødt-politikere tilknyttet pro-Russiske steigan.no

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevdes-a-spre-russisk-propaganda-kari-jaquesson-medeier/75772256

Virker ut som Rødt ikke helt har kvittet seg med sine AKP m-l Tankies

Ikke så merkelig at Rødt holder en lav profil når man ser hvilke indre stridigheter partiet sliter med: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/66Rdz3/steigan-styreleder-trekker-seg-fra-landsstyret-i-roedt

Ukrainakrigen har virkelig avslørt hva partiet egentlig står for og det frister ikke………

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Ikke så merkelig at Rødt holder en lav profil når man ser hvilke indre stridigheter partiet sliter med: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/66Rdz3/steigan-styreleder-trekker-seg-fra-landsstyret-i-roedt

Ukrainakrigen har virkelig avslørt hva partiet egentlig står for og det frister ikke………

Det er bra at partiet har reagert på kritikken i denne saken. Det blir spennende å se om de beveger seg i NATO spørsmålet og når det gjelder å bevæpne Ukraina.

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...