Gå til innhold

Lønnsøkning etter 2 år


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg startet i ny jobb januar 2020. Jeg forhandlet ikke om lønn, da min nye arbeidsgiver spurte hva jeg hadde hos forrige arbeidsgiver, og dette ble tatt som utgangspunkt som lønn. Jeg nevnte ikke at jeg etter planen skulle gå opp til 510 000kr 3 måneder senere hos forrige arbeidsgiver. 
Utrolig slapt av meg, og plutselig har det gått 2 år, og jeg har fortsatt samme lønn på 450 000kr.

Nå starter det nye folk i samme stilling som meg, uten erfaring eller utdanning med høyere lønn enn meg. Dette fikk jeg vite av en som sa opp allerede etter 6mnd.

Personlig har jeg en relativt irrelevant bachelorgrad, men jeg har på 2 år opparbeidet meg rutine og blitt flink i jobben.

Jeg er ny på dette med lønnsforhandlinger. Hva kan jeg forvente i lønnsøkning? Konsumprisindeksen har vel steget 3% i året siden 2020, så skal man ta det som utgangspunkt? Per nå har jeg en negativ reallønnsvekst på ca 30 000kr i året. Det kan jo ikke fortsette.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
59 minutes ago, AnonAntonym said:

Per nå har jeg en negativ reallønnsvekst på ca 30 000kr i året. Det kan jo ikke fortsette.

Du burde i det minste få litt kontroll på tallene hvis du vil bruke det som grunnlag.  450K i januar 2020 tilsvarer 476K januar 2022.  Du skriver du har tapt 30K kr i året, altså 60K totalt, mens virkeligheten er ca 26K kr totalt

Men ja, du har begått den klassiske feilen å være ærlig om din tidligere lønn til nåværende arbeidsgiver.  Jeg gjorde selv samme feilen første gangen jeg byttet jobb.  Live and learn.  Forsøk å få et bedre tilbud et annet sted og bruk det som grunnlag for forhandling om du vil bli der. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, tigerdyr said:

Du burde i det minste få litt kontroll på tallene hvis du vil bruke det som grunnlag.  450K i januar 2020 tilsvarer 476K januar 2022.  Du skriver du har tapt 30K kr i året, altså 60K totalt, mens virkeligheten er ca 26K kr totalt

Det h*n mener er vel at lønna nå er 30.000 i året mindre enn den burde vært, ikke det som er tapt samlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, AnonAntonym said:

Hei! Jeg startet i ny jobb januar 2020. Jeg forhandlet ikke om lønn, da min nye arbeidsgiver spurte hva jeg hadde hos forrige arbeidsgiver, og dette ble tatt som utgangspunkt som lønn. Jeg nevnte ikke at jeg etter planen skulle gå opp til 510 000kr 3 måneder senere hos forrige arbeidsgiver. 
Utrolig slapt av meg, og plutselig har det gått 2 år, og jeg har fortsatt samme lønn på 450 000kr.

Nå starter det nye folk i samme stilling som meg, uten erfaring eller utdanning med høyere lønn enn meg. Dette fikk jeg vite av en som sa opp allerede etter 6mnd.

Personlig har jeg en relativt irrelevant bachelorgrad, men jeg har på 2 år opparbeidet meg rutine og blitt flink i jobben.

Jeg er ny på dette med lønnsforhandlinger. Hva kan jeg forvente i lønnsøkning? Konsumprisindeksen har vel steget 3% i året siden 2020, så skal man ta det som utgangspunkt? Per nå har jeg en negativ reallønnsvekst på ca 30 000kr i året. Det kan jo ikke fortsette.
 

Prøv å snakk med tillitsvalgte i bedriften

Jeg syns selv 2 år var litt knapt med tid for å snakke om lønnsøkning eller lønnstillegg siden de plassene jeg jobbet på  det var mer vanlig hvert 3 år eller 4 år

men om flunke nye arbeitakere får høyere lønn enn deg uten at det er snakk om noe lederansvar

Avdelingsleder, gruppe leder eller lignende så vil jeg si det er ganske urettferdig og du da har grunnlag for å ta dette opp med tillitsvalgt

eller eventuelt klage til ledelsen

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnonAntonym skrev (19 timer siden):

Hei! Jeg startet i ny jobb januar 2020. Jeg forhandlet ikke om lønn, da min nye arbeidsgiver spurte hva jeg hadde hos forrige arbeidsgiver, og dette ble tatt som utgangspunkt som lønn. Jeg nevnte ikke at jeg etter planen skulle gå opp til 510 000kr 3 måneder senere hos forrige arbeidsgiver. 
Utrolig slapt av meg, og plutselig har det gått 2 år, og jeg har fortsatt samme lønn på 450 000kr.

Nå starter det nye folk i samme stilling som meg, uten erfaring eller utdanning med høyere lønn enn meg. Dette fikk jeg vite av en som sa opp allerede etter 6mnd.

Personlig har jeg en relativt irrelevant bachelorgrad, men jeg har på 2 år opparbeidet meg rutine og blitt flink i jobben.

Jeg er ny på dette med lønnsforhandlinger. Hva kan jeg forvente i lønnsøkning? Konsumprisindeksen har vel steget 3% i året siden 2020, så skal man ta det som utgangspunkt? Per nå har jeg en negativ reallønnsvekst på ca 30 000kr i året. Det kan jo ikke fortsette.
 

Dette er selvsagt sårbar situasjon å være i. Og det er selvsagt ille når hver enkelt ansatt selv må bruke sin evne til å forhandle. 

Dette du nevner omkring lønnsøkning til 510.000 kr i forrige jobb er en ting, men har tenkt over hvorfor du avsluttet i den forrige jobben?

Iallfall før du signerte så skulle du selvsagt gitt et mot tilbud til arbeidsgiver, fordi du visste hvilken lønn du ville fått i forrige jobb. 

Så dette er du nødt til å ta opp straks, iallfall når du har fått informasjon at du ansatte (som har forhandlet selv) har langt høyere lønn enn deg. Hver mer frempå, og vær stolt over din kompetanse, og henvend deg til ledelsen og få avklarert det nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg innser at jeg har vært vel passiv på lønnsfronten. I starten er man jo glad for å ha fått jobb, men det går en grense når man må begynne å kreve noe tilbake. 

Fra nå av skal jeg være påpasselig med kontrakter, og bli flinkere til å forhandle lønn. Legge meg litt høyt og høre hva arbeidsgiver tenker. 
Såvidt jeg vet er det ingen faste lønnsforhandlinger hvert år, så det er nok opp til hver ansatt å forhandle.


Jeg skal også snart begynne å ny stilling i samme bedrift, en stilling som er mye mer relevant til min utdanning. Dette gir nok enda mer rom for å forhandle lønn.

Som sagt så er dette nytt for meg. Jeg gleder meg til å jobbe meg inn i ny stilling, med de utfordringer og goder det bringer.

Tusen takk for tilbakemeldinger, folkens :)

Lenke til kommentar
4 hours ago, PepsiMaks said:

Herregud...

Lønnsøkning skal skje hvert år. Går jo ned i lønn hvert år om ikke. 

Dette er forskjell fra bedrift til bedrift og skjer i samsvvar i forhandlinger med de ansatte

Det er ikke standard at det er lønnsøkning i hver eneste bedrift hvert eneste år

Det er heller ikke noe automatikk at en går ned i lønn dersom en ikke får lønnsøkning hvert år

Dersom du får en ti kroner + 2-3 kr totalt 13 kr for prisoppgang i lønnsøkning og prisoppgang/infalsjon bare er på 2-3 kr så har 

   du ikke gått ned noe i lønn om du får en ny tier + oppjustering på 2-3 kr for prisoppgang neste gang det er lønnsforhandlinger

da har du fått 20 kr i lønnsøkning på 6 eller 8 år

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (15 minutter siden):

Dette er forskjell fra bedrift til bedrift og skjer i samsvvar i forhandlinger med de ansatte

Det er ikke standard at det er lønnsøkning i hver eneste bedrift hvert eneste år

Det er heller ikke noe automatikk at en går ned i lønn dersom en ikke får lønnsøkning hvert år

Dersom du får en ti kroner + 2-3 kr totalt 13 kr for prisoppgang i lønnsøkning og prisoppgang/infalsjon bare er på 2-3 kr så har 

   du ikke gått ned noe i lønn om du får en ny tier + oppjustering på 2-3 kr for prisoppgang neste gang det er lønnsforhandlinger

da har du fått 20 kr i lønnsøkning på 6 eller 8 år

Kan du nevne noen seriøse bedrifter som praktiserer denne standarden? Det er ikke sånn tariff fungerer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (4 timer siden):

Helt vanlig at arbeidsgivere har sleipe klausuler i kontraktene som feks ikke lønnsjustering det året man blir ansatt for å spare penger og evnt nulle ut det tilegget man fikk for å bytte utganspunktet.

Den vanlegaste grunnen til at ein gjer det slik er at ein tek utgangspunkt i at den nytilsette alt har forhandla lønn for det inneværande året. Det er ikkje alltid særleg rasjonelt å bruke tid på å forhandle ei lønn som berre skal gjelde nokre få månedar før ein igjen brukar tid på nye forhandlingar. Då er det meir tidseffektivt å gjere begge delar samtidig, pluss at den nytilsette då får godene av høgare lønn frå dag 1 i staden for å jobbe nokre månedar med lavare lønn. 

Det er sjølvsagt viktig at den nytilsette er klar over dette og fornhandler ny startlønn som er ei passande auking over tidlegare lønn pluss den forventa årlege lønnsaukninga. 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Tja , jeg kan nevne at lærlingene på ene bedriften jeg var på først fikk lønnsøkning etter 2 år og de var ferdigutdannet og hadde erfaring nok

Men du skal sikkert krangle på det også

 

Tenkte meg det. Ingen dokumentasjon.

I Norge så har vi KPI regulering årlig. Så og si alt i Norge justerer seg etter dette.

Det er derfor unaturlig å gå ned i lønn et år, for å så ta det igjen senere. Tariffavtaler beskytter akkurat mot dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, PepsiMaks said:

Tenkte meg det. Ingen dokumentasjon.

I Norge så har vi KPI regulering årlig. Så og si alt i Norge justerer seg etter dette.

Det er derfor unaturlig å gå ned i lønn et år, for å så ta det igjen senere. Tariffavtaler beskytter akkurat mot dette. 

Du kan da å søke etter dokumentasjon selv?

Men greit 

her er noe 

Underveis i arbeidsforholdet kan lønnsplikten midlertidig falle bort ved fravær fra arbeidet. For eksempel vil permisjon fra arbeidet ikke gi rett til lønn, med mindre det er særskilt fastsatt i lov, tariffavtale eller arbeidstakerens individuelle arbeidsavtale.

det er ingenting her som sier at tariffavtaler er det som er de eneste avtalene som er mulig å inngå som du antyder

https://www.sdir.no/sjofart/sjofolk/arbeids--og-levevilkar-for-sjofolk/veiledning-om-rett-til-lonn/

 

 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Du kan da å søke etter dokumentasjon selv?

Men greit 

her er noe 

Underveis i arbeidsforholdet kan lønnsplikten midlertidig falle bort ved fravær fra arbeidet. For eksempel vil permisjon fra arbeidet ikke gi rett til lønn, med mindre det er særskilt fastsatt i lov, tariffavtale eller arbeidstakerens individuelle arbeidsavtale.

det er ingenting her som sier at tariffavtaler er det som er de eneste avtalene som er mulig å inngå som du antyder

https://www.sdir.no/sjofart/sjofolk/arbeids--og-levevilkar-for-sjofolk/veiledning-om-rett-til-lonn/

 

 

Hæ? Det eneste jeg sier er at tariffavtaler beskytter mot slik cowboyvirksomhet. 

Om du jobber for et oppegående firma så er det en selvfølge å forvente seg lønnsoppgang hvert bidige år, minimum etter KPI. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...