Gå til innhold

Lønnsøkning etter 2 år


Anbefalte innlegg

Just now, PepsiMaks said:

Hæ? Det eneste jeg sier er at tariffavtaler beskytter mot slik cowboyvirksomhet. 

Om du jobber for et oppegående firma så er det en selvfølge å forvente seg lønnsoppgang hvert bidige år, minimum etter KPI. 

Har du en induvudell avtale så har du da ikke en tariffavtale

Loverket pålegger ikke noen å inngå tariffavtaler

Aner ikke hva du mener med cowboyvirksomhet

det er helt vanlig at det finnes forskjellig type kontrakter

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig. Du står også fritt fram til å jobbe gratis for noen uten å motta lønn. Alt er individuelt. At det er riktig er derimot feil. Med en seriøs fagforening i bakkant så skjer ikke det. 

Veldig viktig å ikke spre desinformasjon på et forum. Folk kan lese det du skriver og ta det til seg. Realiteten er at ingen arbeidstakere burde finne seg i en slik behandling. Lønnsvekst er en selvfølge hvert bidige år. Om ikke det er tilfellet er det en svær spesiell situasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, PepsiMaks said:

Selvfølgelig. Du står også fritt fram til å jobbe gratis for noen uten å motta lønn. Alt er individuelt. At det er riktig er derimot feil. Med en seriøs fagforening i bakkant så skjer ikke det. 

Veldig viktig å ikke spre desinformasjon på et forum. Folk kan lese det du skriver og ta det til seg. Realiteten er at ingen arbeidstakere burde finne seg i en slik behandling. Lønnsvekst er en selvfølge hvert bidige år. Om ikke det er tilfellet er det en svær spesiell situasjon. 

Gratis?

Nå finner du bare på ting

Hør her

Dersom du tar på deg ett oppdrag som  varer i 3 år som snekker til en avtalt pris hos en privatkunde så kan du for svarte ikke begynne å øke prisen midt i oppdraget fordi at prisene på matvarer og ellers øker eller at du syns at lønnen til denne snekkeren skal øke

såpass håper jeg du forstår.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (3 minutter siden):

Gratis?

Nå finner du bare på ting

Hør her

Dersom du tar på deg ett oppdrag som  varer i 3 år som snekker til en avtalt pris så kan du for svarte ikke begynne å øke prisen midt i oppdraget fordi at prisene på matvarer og ellers øker eller at du syns at lønnen til denne snekkeren skal øke

såpass håper jeg du forstår.

En normal arbeidstaker jobber for noen. Om arbeidsgiver i dette oppdraget ikke har tatt høyde for årlig prisjustering i tilbudet er ikke det arbeidstaker sitt problem. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PepsiMaks said:

En normal arbeidstaker jobber for noen. Om arbeidsgiver i dette oppdraget ikke har tatt høyde for årlig prisjustering i tilbudet er ikke det arbeidstaker sitt problem. 

Så selvstendige snekkere, tømrere og ellers er ikke normale arbeidstagere?

 

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
2 hours ago, PepsiMaks said:

I Norge så har vi KPI regulering årlig. Så og si alt i Norge justerer seg etter dette.

Det er derfor unaturlig å gå ned i lønn et år, for å så ta det igjen senere.

Du er vel klar over at priserne endrer seg fra dag til dag.  Det er ikke slik at matvarer eller drivstofpriser holder seg faste og så justeres én gang om året, så i virkeligheten ligger man altid bak og forsøker så å 'ta det igjen' året etter.  Det er altså helt naturlig sånn sett. 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (12 timer siden):

Har du en induvudell avtale så har du da ikke en tariffavtale

Loverket pålegger ikke noen å inngå tariffavtaler

Aner ikke hva du mener med cowboyvirksomhet

det er helt vanlig at det finnes forskjellig type kontrakter

Ein kan heilt fint ha begge delar, det er berre at dersom ein jobber i ei bedrift med tariffavtale så kan ikkje den individuelle avtalen være dårlegare enn det som står i tariffen.

Det finnes nok bedrifter som ikkje har årleg lønnsjustering men det er klart unntaket. Det er ikkje alle bedrifter som nødvendigvis har ordentlige lønnsforhandlingar mellom arbeidstakaren og sjefen, men i slike bedrifter er det likevel vanleg at sjefen justerer lønna på eige initiativ med utgangspunkt i KPI for å kunne fortsette å være konkurransedyktig på lønn. Ei bedrift som ikkje vil tilby ei einaste lønnsjustering før det har gått 4 år vil nok slite med å holde på arbeidstakaren sine som ser at "alle andre" i samfunnet får lønnsaukning medan ein sjølv får mindre kjøpekraft kvart einaste år. Det er mogleg det er bedrifter som betalar arbeidstakaren langt meir enn det som er normal lønn og som derfor har arbeidstakarar som er så godt fornøgde med lønna at dei ikkje krever lønnsjustering oftare enn kvart 4 år, men igjen så er det klart unntaket.
Eit anna unntak frå hovudregelen er når det er nedgangstider og dårleg økonomi slik at dei tilsette aksepterer å fryse lønningane for å sikre seg mot å bli oppsagt, men om det går så lenge som 3-4 år så vil nok dei fleste arbeidarane bytte til ein tryggare jobb eller sette krav om ei lønnsaukning som kompanserer for tapet ein har hatt med å være solidariske med arbeidstakaren i ei vanskeleg økonomisk periode.

Det er ikkje umogleg at den bransjen du jobbar i og har erfaring frå er ein slik bransje der ein har høge lønningar der lønnsjustering ikkje er nødvendig, eller som er så pressa på marginane at ein årleg lønnsaukning betyr at nokon andre må få sparken, men det er langt ifrå vanleg.
Det vanlege i norsk arbeidsliv er årlege lønnsjusteringar på ein eller annan måte.

Bedrifta du jobbar for bør ha veldig gode grunnar (eller andre goder) som gjer det akseptabelt å ha ein årleg lønnsnedgang i form av mindre kjøpekraft.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, The Avatar said:

Ein kan heilt fint ha begge delar, det er berre at dersom ein jobber i ei bedrift med tariffavtale så kan ikkje den individuelle avtalen være dårlegare enn det som står i tariffen.

Det finnes nok bedrifter som ikkje har årleg lønnsjustering men det er klart unntaket. Det er ikkje alle bedrifter som nødvendigvis har ordentlige lønnsforhandlingar mellom arbeidstakaren og sjefen, men i slike bedrifter er det likevel vanleg at sjefen justerer lønna på eige initiativ med utgangspunkt i KPI for å kunne fortsette å være konkurransedyktig på lønn. Ei bedrift som ikkje vil tilby ei einaste lønnsjustering før det har gått 4 år vil nok slite med å holde på arbeidstakaren sine som ser at "alle andre" i samfunnet får lønnsaukning medan ein sjølv får mindre kjøpekraft kvart einaste år. Det er mogleg det er bedrifter som betalar arbeidstakaren langt meir enn det som er normal lønn og som derfor har arbeidstakarar som er så godt fornøgde med lønna at dei ikkje krever lønnsjustering oftare enn kvart 4 år, men igjen så er det klart unntaket.
Eit anna unntak frå hovudregelen er når det er nedgangstider og dårleg økonomi slik at dei tilsette aksepterer å fryse lønningane for å sikre seg mot å bli oppsagt, men om det går så lenge som 3-4 år så vil nok dei fleste arbeidarane bytte til ein tryggare jobb eller sette krav om ei lønnsaukning som kompanserer for tapet ein har hatt med å være solidariske med arbeidstakaren i ei vanskeleg økonomisk periode.

Det er ikkje umogleg at den bransjen du jobbar i og har erfaring frå er ein slik bransje der ein har høge lønningar der lønnsjustering ikkje er nødvendig, eller som er så pressa på marginane at ein årleg lønnsaukning betyr at nokon andre må få sparken, men det er langt ifrå vanleg.
Det vanlege i norsk arbeidsliv er årlege lønnsjusteringar på ein eller annan måte.

Bedrifta du jobbar for bør ha veldig gode grunnar (eller andre goder) som gjer det akseptabelt å ha ein årleg lønnsnedgang i form av mindre kjøpekraft.

Har da ikke sagt at lønnsøkning skal være dårligere enn det som blir bestemt på en tariff eller det mange andre får i betaling

Det stemmer ikke helt heller at det må stå med den samme ordlyden som i tariffen

Dette er jo opp til den som inngår kontrakt med bedriften og bedriften det gjelder

Foreksempel så kan  en selvstendig næringsdrivende tilby seg selv og sin kompetanse som utleie til en bedrift

det blir jo bare teit at denne personen da skal akseptere mye dårligere lønnsvilkår enn mange andre får så aner ikke hvorfor folk tar opp dette teite argumentet. 

Så da blir det jo opp til personen jeg snakker om å bli enig med bedriften det gjelder om vilkårene

om det er en tidbegrenset kontrakt der en får hele summen på en gang, delt i måneder eller timesbetaling.

Og en selvstendig næringsdrivende/enkeltmannsforetak har ikke bestandig ansatte under seg men det er altså fullt  mulig å tilby sin kompetanse til bedrifter som trenger eller søker arbeidskraft på andre kontraktsvilkår enn tariff avtaler.

Når denne tidsbegrensede kontrakten er ferdig så forsøker man jo å forhandle om ny med oppjustert lønn/betaling for inflasjon/prisoppgang og lønnspålegg dersom man har lyst til å bli lengre og bedriften man er leid ut til ønsker å bruke dine tjenester en stund lenger

ikke komplisert i det hele tatt.

For å ta ett annet eksempel som folk forstår enklere

De tåpelige argumentene her går på at en må be om lønnøkning for en selvstendig næringsdrivede snekker

selv om denne snekkeren har sagt ja til å bygge ett fiks ferdig hus på la oss si 2 år til en totalpris for kunden.

Snekkeren kan ikke da plutselig be om lønnsøkning før prosjektet er ferdig for det er kontraktsbrudd

han kan jo heller ikke be om større beløp enn det som ble avtalt og skrevet under på i kontrakten fordi noen mener at dette bør følge årlige lønnsjusteringer og dette er det eneste måten å gjøre det på.

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

Har da ikke sagt at lønnsøkning skal være dårligere enn det som blir bestemt på en tariff eller det mange andre får i betaling

Det stemmer ikke helt heller at det må stå med den samme ordlyden som i tariffen

Dette er jo opp til den som inngår kontrakt med bedriften og bedriften det gjelder

Foreksempel så kan  en selvstendig næringsdrivende tilby seg selv og sin kompetanse som utleie til en bedrift

det blir jo bare teit at denne personen da skal akseptere mye dårligere lønnsvilkår enn mange andre får så aner ikke hvorfor folk tar opp dette teite argumentet. 

Så da blir det jo opp til personen jeg snakker om å bli enig med bedriften det gjelder om vilkårene

om det er en tidbegrenset kontrakt der en får hele summen på en gang, delt i måneder eller timesbetaling.

Og en selvstendig næringsdrivende/enkeltmannsforetak har ikke bestandig ansatte under seg men det er altså fullt  mulig å tilby sin kompetanse til bedrifter som trenger eller søker arbeidskraft på andre kontraktsvilkår enn tariff avtaler.

Når denne tidsbegrensede kontrakten er ferdig så forsøker man jo å forhandle om ny med oppjustert lønn/betaling for inflasjon/prisoppgang og lønnspålegg dersom man har lyst til å bli lengre og bedriften man er leid ut til ønsker å bruke dine tjenester en stund lenger

ikke komplisert i det hele tatt.

For å ta ett annet eksempel som folk forstår enklere

De tåpelige argumentene her går på at en må be om lønnøkning for en selvstendig næringsdrivede snekker

selv om denne snekkeren har sagt ja til å bygge ett fiks ferdig hus på la oss si 2 år til en totalpris for kunden.

Snekkeren kan ikke da plutselig be om lønnsøkning før prosjektet er ferdig for det er kontraktsbrudd

han kan jo heller ikke be om større beløp enn det som ble avtalt og skrevet under på i kontrakten fordi noen mener at dette bør følge årlige lønnsjusteringer og dette er det eneste måten å gjøre det på.

 

 

 

Det du røyker, det skulle jeg gjerne hatt litt av selv... hva i alle dagers land og rike er det jeg leser foran min skjerm! 

 

Endret av PepsiMaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

De tåpelige argumentene her går på at en må be om lønnøkning for en selvstendig næringsdrivede snekker

selv om denne snekkeren har sagt ja til å bygge ett fiks ferdig hus på la oss si 2 år til en totalpris for kunden.

Snekkeren kan ikke da plutselig be om lønnsøkning før prosjektet er ferdig for det er kontraktsbrudd

han kan jo heller ikke be om større beløp enn det som ble avtalt og skrevet under på i kontrakten fordi noen mener at dette bør følge årlige lønnsjusteringer og dette er det eneste måten å gjøre det på.

Her blandar du to ulike avtaleforhold.
Det fyrste er avtalen mellom snekkarfirmaet og kunden. Her vil snekkarfirmaet sette ein pris som dekker firmaet sine utgifter (inkludert lønn) og ei forsvarleg forteneste på arbeidet.
Den andre avtalen er mellom snekkarfirmaet og snekkaren. I eit vanleg arbeidsforhold vil snekkaren ha årleg forhandling om lønnsjustering frå firmaet. Det vil i teorien være mulig at snekkaren har arbeidsavtale om X% av totalprisen på prosjektet men det vil fortsatt være ein avtale mellom snekkaren og firmaet sjølv om avtalen viser vidare til avtalen mellom firmaet og kunden.

Så er det sjølvsagt mogleg at snekkarfirmaet består av berre ein person, men det endrar ikkje på realitetane. Den som utfører arbeidet har sin lønn frå firmaet, og firmaet får sine inntekter frå kunden. Det er ikkje kunden som betalar snekkaren direkte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Her blandar du to ulike avtaleforhold.
Det fyrste er avtalen mellom snekkarfirmaet og kunden. Her vil snekkarfirmaet sette ein pris som dekker firmaet sine utgifter (inkludert lønn) og ei forsvarleg forteneste på arbeidet.
Den andre avtalen er mellom snekkarfirmaet og snekkaren. I eit vanleg arbeidsforhold vil snekkaren ha årleg forhandling om lønnsjustering frå firmaet. Det vil i teorien være mulig at snekkaren har arbeidsavtale om X% av totalprisen på prosjektet men det vil fortsatt være ein avtale mellom snekkaren og firmaet sjølv om avtalen viser vidare til avtalen mellom firmaet og kunden.

Så er det sjølvsagt mogleg at snekkarfirmaet består av berre ein person, men det endrar ikkje på realitetane. Den som utfører arbeidet har sin lønn frå firmaet, og firmaet får sine inntekter frå kunden. Det er ikkje kunden som betalar snekkaren direkte.

Spot on!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er/var i ganske så lik situasjon som deg, TS. 

For ikke så lenge siden gikk jeg inn til daglig leder og sa at jeg hadde tatt en titt på NITO sin lønnsstatistikk, der jeg lå litt under snittet. 
Hun skulle se på det og noen uker senere ble jeg kalt inn til møte der de satte meg opp litt. Var egentlig ikke helt fornøyd med det, da jeg vet andre tjener mer i ca samme stilling. Men det er et utgangspunkt og så får jeg heller mase litt til senere. 

Det er bare å spørre din nærmeste leder eller daglig leder :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, The Avatar said:

Her blandar du to ulike avtaleforhold.
Det fyrste er avtalen mellom snekkarfirmaet og kunden. Her vil snekkarfirmaet sette ein pris som dekker firmaet sine utgifter (inkludert lønn) og ei forsvarleg forteneste på arbeidet.
Den andre avtalen er mellom snekkarfirmaet og snekkaren. I eit vanleg arbeidsforhold vil snekkaren ha årleg forhandling om lønnsjustering frå firmaet. Det vil i teorien være mulig at snekkaren har arbeidsavtale om X% av totalprisen på prosjektet men det vil fortsatt være ein avtale mellom snekkaren og firmaet sjølv om avtalen viser vidare til avtalen mellom firmaet og kunden.

Så er det sjølvsagt mogleg at snekkarfirmaet består av berre ein person, men det endrar ikkje på realitetane. Den som utfører arbeidet har sin lønn frå firmaet, og firmaet får sine inntekter frå kunden. Det er ikkje kunden som betalar snekkaren direkte.

Nei, det gjør jeg ikke

Jeg sa klart ifra at det finnes flere mulige avtaler noe flere har nektet på her

så har ikke blandet en dritt

så den eneste måten at avtalene har blitt blandet på er at noen leser inn i kommentarene mine noe jeg overhodet ikke har skrevet ut fra sin egen tolkning av fasntasi tolkninger som foregår i hodet på den potensielle personen

og nei ett snekkerfirma som er ett enmannforetak består ikke av flere av en person så tåpelig argument.

Jeg har heller ikke sagt at dette enmannsforetaket ikke prøver å beregne sine egne kostnader til lønn

Når du kjøper ett hus av selger ved hjelp av banken/banklån så betaler ikke banken det i små porsjoner til selger

det er akkurat det samme som kan skje i disse type kontrakter jeg prøver å beskrive her fra min egen erfaring

Og uansett så rådet jeg TS til å ta kontakt med tillitsvalgte eller snakke med Ledelsen så har dekket alle muligheter

så fatter ikke hva folk maser eller pirker på.

 

 

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
AnonAntonym skrev (På 22.2.2022 den 22.19):

Hei! Jeg startet i ny jobb januar 2020. Jeg forhandlet ikke om lønn, da min nye arbeidsgiver spurte hva jeg hadde hos forrige arbeidsgiver, og dette ble tatt som utgangspunkt som lønn. Jeg nevnte ikke at jeg etter planen skulle gå opp til 510 000kr 3 måneder senere hos forrige arbeidsgiver. 
Utrolig slapt av meg, og plutselig har det gått 2 år, og jeg har fortsatt samme lønn på 450 000kr.

Nå starter det nye folk i samme stilling som meg, uten erfaring eller utdanning med høyere lønn enn meg. Dette fikk jeg vite av en som sa opp allerede etter 6mnd.

Personlig har jeg en relativt irrelevant bachelorgrad, men jeg har på 2 år opparbeidet meg rutine og blitt flink i jobben.

Jeg er ny på dette med lønnsforhandlinger. Hva kan jeg forvente i lønnsøkning? Konsumprisindeksen har vel steget 3% i året siden 2020, så skal man ta det som utgangspunkt? Per nå har jeg en negativ reallønnsvekst på ca 30 000kr i året. Det kan jo ikke fortsette.
 

Det er nok dessverre slik at om man ikke krever noe, så får man heller ikke noe av betydning, foruten ev. en liten årlig justering.

Du har dessverre satt deg i en vanskelig situasjon siden du ikke benyttet deg av forrige jobbskifte til å forhandle opp lønnen, men ut fra det du skriver snarere godta 60.000 lavere lønn enn du ville fått om du hadde fortsatt hos forrige arbeidsgiver. Startlønnen kan bety svært mye for hva lønna vil ligge på resten av karrieren.

Den letteste måten å oppnå vesentlig høyere lønn på er nok å se deg om etter en annen jobb, hvor man må kreve mer. Så kan man bruke et ev. jobbtilbud i forhandling med nåværende arbeidsgiver også. Men også uten dette er det mulig å forhandle, og da handler det om å legge frem resultater, hva du bidrar med osv., og få dem til å skjønne at de vil tape på å måtte erstatte deg om du skulle ende opp misfornøyd og slutte. Men du må selv be om medarbeidersamtale/lønnssamtale. Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...