Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å finne arbeidskraft i Norge nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 7a52f...d72
Dubious skrev (28 minutter siden):

Høres ut som at jeg har satt lønnen min for lav.
Har "bare" 266 kroner timen, men bestemmer stort sett selv når jeg skal jobbe, og til hvilke tider, ofte 12 timers.
Også har jeg lav husleie, 1/3 av markedspris, med gratis varmtvann.
+ masse andre goder. 

Alt mellom 230-400 er normal lønn i et land som norge. Flere som og tjener mer en det. Medianlønnen er rundt 45k for nordmen i mnd. 
Men når lønnen er under 230 og en jobber 100% og ikke får kveldstillegg eller har mulligheten å jobbe helg. Da er det for lavt. Det er snakk om flere 1000 i forsjell brutto. 
 

ting Koster ikke samme i Norge som for 10 år siden. Prisene har steget på alt. Og da må lønnene opp. Det er ikke okey å tjene 180/ h syns jeg. Det er ca det jeg tjente per/ h i butikk for 10 år siden. Det er ca 18-19 k Etter skatt. Du vil aldri få boliglån med den intekten. Eller kunne spare buffert. Da blir det hjelp fra nav/ staten. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
Dubious skrev (4 timer siden):

Får sette opp lønnen til 45k i måneden da, som blir 300 kroner timen.

Jeg får det til 281 (160 timer mnd) 

335 (134 Tim mnd som er turnus) 

 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (11 timer siden):

Å ja, trodde vi snakket om arbeidskraft og lønnsforhold i Norge. Beklager. 

Jo tror det jobbes i Norge, men jeg tror han som er dansk enten får så mye i timelønn, eller at han ikke forstår kveldstillegg eller overtid etc.

Veldig mye av det vi tar for gitt pga norske fagforeninger finnes overhodet ikke i utlandet.

Selv ikke i land vi liker å sammenligne oss med feks Sverige og Danmark..

Lenke til kommentar

Går du på sosialhjelp får du 

Livsopphold 6 550
+Betalt strøm
+Betalt husleie
+Medisinutgifter
+Eventuelle utgifter til barnehage/SFO osv.

Har du et barn på feks. 11 år får du i tillegg 4 300

 

Har du da feks. en husleie på 10 000 og strømutgifter på 3 000 og medisinutgifter på 500 må du tjene såpass at du har over 24 350 utbetalt i måneden for at det skal være noe vits i det hele tatt å tenke på å jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
coffeee skrev (11 minutter siden):

Går du på sosialhjelp får du 

Livsopphold 6 550
+Betalt strøm
+Betalt husleie
+Medisinutgifter
+Eventuelle utgifter til barnehage/SFO osv.

Har du et barn på feks. 11 år får du i tillegg 4 300

 

Har du da feks. en husleie på 10 000 og strømutgifter på 3 000 og medisinutgifter på 500 må du tjene såpass at du har over 24 350 utbetalt i måneden for at det skal være noe vits i det hele tatt å tenke på å jobbe.

Noe som tilsvarer ca. 400 000 før skatt for de fleste. Og da må du også dekke transport til og fra jobb. Ikke spesielt lønnsomt å jobbe her i landet dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
coffeee skrev (4 timer siden):

Går du på sosialhjelp får du 

Livsopphold 6 550
+Betalt strøm
+Betalt husleie
+Medisinutgifter
+Eventuelle utgifter til barnehage/SFO osv.

Har du et barn på feks. 11 år får du i tillegg 4 300

 

Har du da feks. en husleie på 10 000 og strømutgifter på 3 000 og medisinutgifter på 500 må du tjene såpass at du har over 24 350 utbetalt i måneden for at det skal være noe vits i det hele tatt å tenke på å jobbe.

Nei det stemmer...

Problemet i Norge er at det har blitt vanlig med slavekontrakt og vikarkontrakt.

Samtidig som det er veldig vanskelig å kombinere Sosialhjelp, eller AAP og trygd med deltids eller vikarjobber.

Trygdesystemet vårt dvs Dagpenger og Aap er gammeldags og tidsbegrenset før vikarjobber ble utbredt, det er beregnet at folk går rett ut til fast jobb slik som i gamle dager...

Idag burde man egentlig ikke ha en fast grense på dagpenger, staten har selv lagt opp til vikarbyrå og vikararbeid og da må folk få kombinere trygd og arbeid.

Jeg har selv vært i den situasjonen, var så dum at jeg takket ja til en helg-arbeid som vikar på verksted i 3 dager, og meldte fra om dette.

Dermed mistet jeg en måneds dagpenger eller aap trygd. Og de tre dagene med 180kr timen var ikke nok til husleia engang...

Hvem er det da som vil jobbe??? Jeg pådro meg gjeld, og mistet alle sparepengene fra bryllupet fordi jeg tok en tredagers jobb.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Tror kommunenes livsopphold er 4-5k

Statens retnignslinjer for livsopphold på er 6 550,- for en enslig voksen, pluss strøm, husleie, og en del andre ting. Det er ganske enkelt å google det. Har du 2 eller flere barn og er enslig forsørger vil det sjelden lønne seg å jobbe.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Aldri søkt på sosialhjelp, men tviler på at de får så mye, og at det er så enkelt.
Først så må de selge unna ting.

Eneste erfaring jeg har er Husbanklån, hvor jeg kunne få 2 million i lån, om jeg solgte bilen.
Så når bilen er nedbetalt i Oktober, så kanskje jeg får lån...

Du kan ikke ha penger på sparekonto eller lignende, men at man skal selge unna noe er nok en myte som henger igjen fra gamledager.

Husbanklån er en bra ordning for de som mangler egenkapital eller har litt lavere inntekt enn banken vil godta, eller for eksempel barnefamilier som går på sosialhjelp. Da kan man også på visse vilkår få nedbetalingstid på inntil 50 år, noe som gjør at mange kan låne ganske mye mer enn i vanlig bank. Dessuten har de landets desidert beste rentebetingelser.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar
coffeee skrev (20 minutter siden):

Statens retnignslinjer for livsopphold på er 6 550,- for en enslig voksen, pluss strøm, husleie, og en del andre ting. Det er ganske enkelt å google det. Har du 2 eller flere barn og er enslig forsørger vil det sjelden lønne seg å jobbe.

Nå setter jo du mye rare situasjoner her.

Det er ikke så lett å være på sosialen, jeg har ikke vært der men jeg kjenner mange som har levd i den hengemyren...

Du har ingen rettigheter, du har ikke rett til å eie noe, og du må søke for alle mulige ting, også må telefon, nett,strøm osv fornyes og da kan det ta tid...

Det lønner seg å jobbe i Norge, men spørsmålet er hvor mye. Når jeg var i jobb så sammenlignet jeg med Dagpenger.. jeg vant 6-8000 kr I måneden på å jobbe, og hadde aldri over 200kr...

Da har jeg tatt med de 4000? de på sosial får til husleie..

coffeee skrev (15 minutter siden):

Du kan ikke ha penger på sparekonto eller lignende, men at man skal selge unna noe er nok en myte som henger igjen fra gamledager.

Husbanklån er en bra ordning for de som mangler egenkapital eller har litt lavere inntekt enn banken vil godta, eller for eksempel barnefamilier som går på sosialhjelp. Da kan man også på visse vilkår få nedbetalingstid på inntil 50 år, noe som gjør at mange kan låne ganske mye mer enn i vanlig bank. Dessuten har de landets desidert beste rentebetingelser.

De krever ofte at du skal selge ting.. ikke bare bil og hus.. også Stæsj..

De krever ofte det for å akseptere å ta imot en søknad.

Når jeg mistet jobben fordi jeg ble syk, så måtte jeg søke om støtte til livsopphold i påvente av at AAP ble godkjent, var da mellom to kjipe stoler dagpenger og AAP.

Måtte selge unna ting, bla en Denon spiller.

Kom tilbake med kvittering på lusne 200kr for en 5000kr spiller og fikk først da levert søknad..

(Og jeg angrer fortsatt på salget av denne 200kr for en spiller er en vits, og tåpelig å kreve syke for sånt, iallefall jævlig symbolikk)

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, coffeee said:

Statens retnignslinjer for livsopphold på er 6 550,- for en enslig voksen, pluss strøm, husleie, og en del andre ting. Det er ganske enkelt å google det. Har du 2 eller flere barn og er enslig forsørger vil det sjelden lønne seg å jobbe.

Det blir nå sannheten med modifikasjon, når "trygd" på folkemunnen fort refferer til 3 forskjellige ting.
Så i praksis blir det minstesummen plus tillegg, alt etter hva komunen har lagt til og hvor anspent bosituasjonen historisk har vært i den kommunen.

Lenke til kommentar

Jeg har sett så mange komiske vedtak på sosialhjelp at fantasi ikke overgår dette.

Tilbud om telt på sommeren.

Forslag om å låne dusjen av naboen for å spare strøm. Eller grilling ute.

Ofte lagt inn i kvalmt advokat-språk, om det sosiale hyggelige aspektet ved å låne dusj av naboen, eller hvor hyggelig det er å "bo i telt", eller å finne grill på Finn.no gis bort.

Å tro at folk vil leve i slike tilstander frivillig er et hån.

Det er mer det at folk ikke har noe valg... Det er ikke så lett å kombinere feks sosial og vikarjobb. Det burde være det, men virkeligheten stinker...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (37 minutter siden):

Det blir nå sannheten med modifikasjon, når "trygd" på folkemunnen fort refferer til 3 forskjellige ting.
Så i praksis blir det minstesummen plus tillegg, alt etter hva komunen har lagt til og hvor anspent bosituasjonen historisk har vært i den kommunen.

Det har ikke vært snakket om trygd her, men sosialhjelp.

Trygd er en rekke forskjellige ytelser du kan gjøre krav på først og fremst fordi du har opparbeidet deg rettigheter ved å betale trygdeavgift gjennom å jobbe. For eksempel dagpenger, AAP, uføretrygd, sykepenger, pensjon osv.

Sosialhjelp er noe ganske annet.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Nå setter jo du mye rare situasjoner her.

Det er ikke så lett å være på sosialen, jeg har ikke vært der men jeg kjenner mange som har levd i den hengemyren...

Du har ingen rettigheter, du har ikke rett til å eie noe, og du må søke for alle mulige ting, også må telefon, nett,strøm osv fornyes og da kan det ta tid...

Det lønner seg å jobbe i Norge, men spørsmålet er hvor mye. Når jeg var i jobb så sammenlignet jeg med Dagpenger.. jeg vant 6-8000 kr I måneden på å jobbe, og hadde aldri over 200kr...

Da har jeg tatt med de 4000? de på sosial får til husleie..

De krever ofte at du skal selge ting.. ikke bare bil og hus.. også Stæsj..

De krever ofte det for å akseptere å ta imot en søknad.

Når jeg mistet jobben fordi jeg ble syk, så måtte jeg søke om støtte til livsopphold i påvente av at AAP ble godkjent, var da mellom to kjipe stoler dagpenger og AAP.

Måtte selge unna ting, bla en Denon spiller.

Kom tilbake med kvittering på lusne 200kr for en 5000kr spiller og fikk først da levert søknad..

(Og jeg angrer fortsatt på salget av denne 200kr for en spiller er en vits, og tåpelig å kreve syke for sånt, iallefall jævlig symbolikk)

Jeg svarte egentlig bare på spørsmålet til TS om hvorfor det er vanskelig å få tak i arbeidskraft i Norge. En av forklaringene er da at man kan leve på omtrent det samme ved å motta sosialhjelp som en middels godt betalt jobb, ikke minst nå som strømmen er såpass høy da man får dekket dette når man går på sosialhjelp. (Dette kommer i tillegg til at det er nesten 400 000 som mottar uføretrygd, som er dobbelt så mange pr. innbygger som for eksempel Sverige)

Du kan lese mer feks her Sosialhjelpsbombe: Familie må tjene mer enn 700.000 for at det skal lønne seg å jobbe

Selvsagt er det mye som er kjipt og stusselig med å motta sosialhjelp, men det er ganske mye som suger med å ha en under middels godt betalt fulltidsjobb man misliker også.

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
coffeee skrev (2 timer siden):

Jeg svarte egentlig bare på spørsmålet til TS om hvorfor det er vanskelig å få tak i arbeidskraft i Norge. En av forklaringene er da at man kan leve på omtrent det samme ved å motta sosialhjelp som en middels godt betalt jobb, ikke minst nå som strømmen er såpass høy da man får dekket dette når man går på sosialhjelp. (Dette kommer i tillegg til at det er nesten 400 000 som mottar uføretrygd, som er dobbelt så mange pr. innbygger som for eksempel Sverige)

Du kan lese mer feks her Sosialhjelpsbombe: Familie må tjene mer enn 700.000 for at det skal lønne seg å jobbe

Selvsagt er det mye som er kjipt og stusselig med å motta sosialhjelp, men det er ganske mye som suger med å ha en under middels godt betalt fulltidsjobb man misliker også.

Jeg er helt uenig, jeg ville tatt en hvilken som helst 200kr timen heltidsjobb om jeg hadde klart det, fremfor trygd..

Det er veldig lett å innbille seg hvordan noe er, og jeg synes ikke vi skal skryte så mye av Sverige.

Ja de jobber mer enn oss, men de på minstepensjon og trygd har ikke verdige liv. Jeg kjenner gamle svenske fysioterapeuter på nær 80 som ikke tør gå av med pensjon. De prøver, men kommer tilbake fra koking av spikersuppe.. Dette er folk som har jobbet et helt liv... Hva de som er uføre og ikke kan jobbe får i pensjon..... Tvi tvi 

De har bare en brøkdel av vi har, og ja det er bra at flere jobber, men at folk på nær 80 ikke tør å pensjonere seg er mindre pent.

De har mye mindre lønn enn oss og sjokk de har omtrent null i trygd...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (25 minutter siden):

Jeg er helt uenig, jeg ville tatt en hvilken som helst 200kr timen heltidsjobb om jeg hadde klart det, fremfor trygd..

Du blander inn ting jeg ikke har nevnt noe om. Hvis du de facto ikke klarer å jobbe så er det ingen som har sagt at du skal jobbe. At man diskuterer at Norge har dobbelt så mange uføre som Sverige, eller at barnefamilier tjener like mye på å motta sosialhjelp som å jobbe er reelle ting som må og skal diskuteres, det er noe media skriver om nesten daglig. Det betyr ikke at man mistenkeliggjør eller snakker ned alle som mottar ytelser fordi de ikke jobber.

Lenke til kommentar
coffeee skrev (14 timer siden):

Du blander inn ting jeg ikke har nevnt noe om. Hvis du de facto ikke klarer å jobbe så er det ingen som har sagt at du skal jobbe. At man diskuterer at Norge har dobbelt så mange uføre som Sverige, eller at barnefamilier tjener like mye på å motta sosialhjelp som å jobbe er reelle ting som må og skal diskuteres, det er noe media skriver om nesten daglig. Det betyr ikke at man mistenkeliggjør eller snakker ned alle som mottar ytelser fordi de ikke jobber.

Om du har to små barn er du automatisk mindre fleksibel, og spesielt om du er enslig mor.

Det er ikke lett å få trygd særlig ikke idag hvor AAP er rasert/halvert. Det tar vel gjennomsnittlig 4 år å bli vurdert..

Hva samfunnet setter som krav til Trygd er vel ganske gjennomtenkt. Vi trygder flere folk enn Sverige.

Men Sverige har mye bedre værnede bedrifter etc og kommune (som merk går med stor fortjeneste) der slike feks med psykiske problemer eller helseplager kan jobbe det de orker...

Dette omfattende systemet har vi ikke i Norge, bare på vurdering og arbeidsutprøving.

I Sverige er slike reelle jobber, med ok til bra lønn.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...