Gå til innhold

Mercedes lanserer to nye AMG-varianter av EQE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LasseP skrev (4 minutter siden):

Er stor tilhenger av elbiler, men syns kreftene begynner å bli litt for mye av det gode. Har selv en Polestar med 408 HK, og det er unødvendig mye. En EQE med nesten 700 HK...Er det bare meg som syns dette begynner å bli litt galskap?

Nå er det vel snakk om AMG utgaven som alltid har vært kjent for å ha mye hestekrefter. 

Men ellers, nei - jeg forstår ikke at man kan klage over å ha for mye hestekrefter. Dvs. isolert sett, mot konsekvensene av tap av rekkevidde, forbruk etc. er det forståelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 minutes ago, LasseP said:

Er stor tilhenger av elbiler, men syns kreftene begynner å bli litt for mye av det gode. Har selv en Polestar med 408 HK, og det er unødvendig mye. En EQE med nesten 700 HK...Er det bare meg som syns dette begynner å bli litt galskap?

Mjo en smule, selv om dette jo er halomodeller. Effekt på elbiler er imidlertid billig. Den kommer i stor grad av seg selv* når du får lagt til nok batterier til å ha lang rekkevidde.

*) Joda man må skalere opp noen andre komponenter også, men sammenlignet med å lage en ICE motor med mer tilgjengelig effekt er dette småtterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LasseP skrev (5 timer siden):

Er stor tilhenger av elbiler, men syns kreftene begynner å bli litt for mye av det gode. Har selv en Polestar med 408 HK, og det er unødvendig mye. En EQE med nesten 700 HK...Er det bare meg som syns dette begynner å bli litt galskap?

Hestekrefter i seg selv sier ikke mye. AMG EQE er en tung bil, og tyngre biler "trenger" mer hestekrefter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv den dyreste av de Mercedesene matcher ikke akselerasjonen på en billig Tesla Model 3 performance. Den bilen føles ikke som et råskinn, bare smidig og naturlig.

Å gå tilbake til treg bil nå føles bare unaturlig og rart. Ellers hadde komforten i en EQE eller EQS virkelig fristet. AMG-utgavene synes jeg blir en degradering, raskere men jålete, dyrere, stivere og mindre av den komforten man kjøper en Mercedes for. Hadde standard EQE kommet med 3.4s/100km/t, hadde jeg vært solgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (11 timer siden):

Det snakkes mye om muligheten til å sende strøm tilbake til strømnettet. Dette er jo helt idiotisk – batteriet lar seg lade et visst antall ganger før det er oppbrukt, og koster hundretusenvis kroner å bytte.

Hvem vil bruke opp batteriet på en slik måte?

Kanskje det viser seg at batteriet tåler mer enn du tror? 

At batteri degraderes er velkjent men så langt tyder resultatene på at alder er den dominerende faktoren. Dessuten virker det som batteriet plages mindre så lenge man holder seg unna ytterpunktene på SoC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 16.2.2022 den 15.58):

Man kommer ikke frem dit man skal noe kjappere uansett.

Nei, men for mange så kan målet være et sted der man kan utnytte kreftene. Enten det er på Autobahn eller aller helst på en bane som Arctic Circle Raceway, Rudskogen eller Nürburgring.

Ellers så er det behagelig å ha en bil som kan reagere momentant, når man ber om det. Synes min Kona fremdeles er artig, men likevel alt for treg. Skal være enig i at jeg ikke trenger spesielt raskere bil, men jeg har definitivt lyst på en langt sterkere bil. I samme slengen vil jeg ha en bil som i utgangspunktet er bakhjulsdrift på, også når den har 4WD, men bare trekker/skyver på bakhjulene når den ikke trenger å bruke alle 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...