Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

For og motargument for 3. dose


Monaxx

Anbefalte innlegg

Hei alle! :)

jeg vil først og frem fortelle at jeg på ingen måte er vaksinemotstander, og har 2 doser. 
Men jeg fikk nå tilbud om 3. dose, noe jeg egentlig ikke ønsker å ta. Da jeg syns det går litt for fort frem, til at jeg føler meg trygg på å ta den. 

Men jeg ønsker gjerne å høre noen argumenter både for og i mot 3. dose :)

M27 år :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt i samme kategorien. Har to doser innabords, og føler at det holder nå. Kan man egentlig si at vaksinen virker etter hensikten hvis man må proppe i seg dose 3, 4, 5 osv? Jeg gidder ikke mer. Jeg hater sprøyter, men beit tenna sammen to ganger. Nå får det jammen holde.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt i samme kategorien. Har to doser innabords, og føler at det holder nå. Kan man egentlig si at vaksinen virker etter hensikten hvis man må proppe i seg dose 3, 4, 5 osv? Jeg gidder ikke mer. Jeg hater sprøyter, men beit tenna sammen to ganger. Nå får det jammen holde.

Blir i samme kategorien som influensavaksine etterhvert. Mange tenker heller ikke på at mange vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet burde oppfriskes hvert 10. år, så i løpet av et liv tar man optimalt sett et to-sifret antall doser av samme vaksine.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (Akkurat nå):

Jeg er litt i samme kategorien. Har to doser innabords, og føler at det holder nå. Kan man egentlig si at vaksinen virker etter hensikten hvis man må proppe i seg dose 3, 4, 5 osv? Jeg gidder ikke mer. Jeg hater spøyter, men beit tenna sammen to ganger. Nå får det jammen holde.

Kustus til deg som biter tenne sammen å gjennomfører uansett! :)

Jeg er enig med deg at man kan bli litt usikker på om vaksinene faktisk fungerer, når du bare må fylle på mer og mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
koots skrev (Akkurat nå):

Blir i samme kategorien som influensavaksine etterhvert. Mange tenker heller ikke på at mange vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet burde oppfriskes hvert 10. år, så i løpet av et liv tar man optimalt sett et to-sifret antall doser av samme vaksine.

 

 

Den er jo grei, men influensevaksina har jo vært tilgjenglig i x antall år, der vi ser bivirkningene med det. 
Om det hadde vært opp til staten så må jeg jo nesten ta 5 doser ila et år. For meg så er ikke det ikke noe trygghet i rundt det. 

Men om jeg velger nå å stoppe å ta vaksinene, men jeg ser om 1 år at det er 5 doser som skal til for at du er trygg, så vil jeg jo gjennomføre dette. 

Lenke til kommentar

Vaksinene gir ikkje varig beskyttelse, så ein må fylle opp regelmessig for å få fullgod beskyttelse.

Det er likevel slik at det er den fyrste dosen som er den viktigaste, det er den som beskytter deg mot å bli alvorleg sjuk. Dose to var viktig for å holde sansynlegheita for alvorleg sjukdom lav. Dose tre er litt av det same og er formelt sett likestilt med å ha gjennomgått covid-19 sjukdom for å gi best mogleg beskyttelse.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Vaksinene gir ikkje varig beskyttelse, så ein må fylle opp regelmessig for å få fullgod beskyttelse.

Det er likevel slik at det er den fyrste dosen som er den viktigaste, det er den som beskytter deg mot å bli alvorleg sjuk. Dose to var viktig for å holde sansynlegheita for alvorleg sjukdom lav. Dose tre er litt av det same og er formelt sett likestilt med å ha gjennomgått covid-19 sjukdom for å gi best mogleg beskyttelse.

Men beskytter dose 3 folk i rundt meg i større grad?
Jeg ser på meg selv som frisk nok til å kunne gjennomgå covid. Og skulle jeg få det så virker det jo som om jeg er like beskyttet som jeg ville blitt av 3. dose. 

Pr. dags dato så ønsker jeg heller å bli smittet av covid, enn å ta dose 3. 
 

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (20 minutter siden):

Jeg hater sprøyter, men beit tenna sammen to ganger. Nå får det jammen holde.

Jeg har full respekt for de som ikke vil ta vaksine fordi de er redd før sprøyter. 

Jeg tror altfor mange av de som har sprøyteskrekk ikke vil innrømme det, og heller bruker andre argumenter mot vaksinering for å slippe å fremstå som feige. Bedre å si det som det er 😊

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Var og satte vaksinedose 2 av 3 for hepatitt A+B i går, og småpratet litt med legen, som også setter covid-vaksiner.

Hun var klar for å bli smitta nå, og forventet at vi alle blir eksponert og trolig får det nå som vi trolig slipper opp helt og bare oppfordrer til avstand og hygiene.

Hun dels bekymret seg og dels ergret seg over de over 110.000 som fortsatt ikke har fått vaksine, for mange av disse kommer til å trenge en sykehusseng. Det er potensielt skummelt for dem selv, og potensielt lammende for andre avdelinger det folk helst skulle hatt behandling så fort som mulig.

Mange av de resterende over 100.000 uvaksinerte kan ikke få av medisinske årsaker, noen av dem engster seg for å bli stukket, mens en liten andel som står igjen er rene vaksinemotstandere eller tror på konspirasjonsteorier (charter-Svein-gjengen).

Om man KAN, så håper jeg flest mulig går ut av sistnevnte gruppe og setter vaksine nå, før vi lar det løpe fritt i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg var argumentene for å ta tredje dose et mildest mulig forløp når jeg får korona, fritak fra noen regler, og å gjøre det enklest mulig å reise i utlandet med grønt koronapass.

Av motargumenter kommer jeg ikke på noe annet enn litt små bivirkninger en dag eller to etter vaksinering. Jeg var ikke bekymret for å få svært sjeldne bivirkninger.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Monaxx skrev (1 time siden):

Men beskytter dose 3 folk i rundt meg i større grad?

Du vil nok i liten grad beskytte dei rundt deg.
Sjølv som fullvaksinert så er du mottakeleg for smitte, og er du smitta så er du også smittsom sjølv om du ikkje har symptom.

Det er mulig at du må ha større smitteeksponering for å bli smitta når du er vaksinert men dette er veldig uklart ettersom viruset har blitt meir smittsomt samtidig som fleire har fått mange vaksinedoser.

Lenke til kommentar

I starten handlet det også mye om å "ta en for laget" for å hindre smitte i samfunnet. Mange tok nok vaksinen for å skjerme bestemor og bestfar.

Etter hvert, særlig etter omikron kom, har det argumentet forsvunnet. Nå handler vaksinene primært om å forhindre et alvorlig sykdomsforløp hos seg selv. For unge og friske mennesker er den risikoen ganske marginal, så det er ikke så viktig å booste seg hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Du vil nok i liten grad beskytte dei rundt deg.
Sjølv som fullvaksinert så er du mottakeleg for smitte, og er du smitta så er du også smittsom sjølv om du ikkje har symptom.

Det er mulig at du må ha større smitteeksponering for å bli smitta når du er vaksinert men dette er veldig uklart ettersom viruset har blitt meir smittsomt samtidig som fleire har fått mange vaksinedoser.

Takk for et fint svar :)

I hovedsak tok jeg dose 1 og 2 for andre. Nå som jeg vet at dose 3. er for lette på symptomene. Så vil jeg heller få korona med 2 doser enn 3.

Jeg kan ikke huske sist jeg var veldig syk (spysjuk, osv), dette må være på barneskolen. 
Men jeg har alltid en lang runde med lett forkjølelse hver vinter, som kan vare fra 1 uke til langt over 1 mnd. 

Vet ikke om det er et godt nok argument til å si at kroppen min kan tåle en runde, men jeg velger å stole på magefølelsen her å vente med 3. dose frem til det kommer ny informasjon om den som gir deg meg mer sikkerhet. 

Lenke til kommentar

Du fikk tilbud om booster dose på sms? Du trenger ikke å svare på den.

Jeg fikk sms en måned siden, fikk "purring" for en uke eller to siden. Jeg sparer på disse sms'ene og bestiller time rett før påske eller rett før sommeren og kun hvis jeg ikke har fått Covid.

Ta booster hvis du skal reise utenlands, noen land krever booster. Personlig ville jeg ikke dratt til slike land.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Monaxx skrev (1 time siden):

Vet ikke om det er et godt nok argument til å si at kroppen min kan tåle en runde

Ikke godt å si. Kjenner flere som jobber på det lokale sykehuset, og som sier at selv om de fleste intensivpasiente med covid er eldre eller svake fra før av, så finnes det unntak.

En ung mann ble lagt i respirator. Han og hans kompisgjeng hadde vært enige om de ikke trengte vaksine, siden de var unge, trente mye og spiste veldig sunt. Han angra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ei fb-gruppe som heter Nei til tredje dose: https://www.facebook.com/Nei-til-tredje-dose-100525725820926 Den er for øyeblikket ikke veldig populær, men kanskje den kan bli mer populær. 

Kan likevel tenkes at de som gledet seg veldig over å være fullvaksinerte, vil ta skritt for å bevare denne følelsen. Så de kan fortsette med grønt pass. I tidligere "runder" har risikogruppene blitt gradvis omdefinert, til de til slutt omfatter alle. Derfor vil det nok skje nå også. 

Men, logisk å stanse før 3. dose hvis man uansett ikke vil ta 4. og 5. dose. Ved flere doser øker også sjansen for bivirkninger og uheldige "batcher". Hvis det er slik at visse serienr av flaskene er annerledes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...