Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

For og motargument for 3. dose


Monaxx

Anbefalte innlegg

1Dr.E skrev (15 timer siden):

 

En ung mann ble lagt i respirator. Han og hans kompisgjeng hadde vært enige om de ikke trengte vaksine, siden de var unge, trente mye og spiste veldig sunt. Han angra.

Når det er snakk om unge personer som blir lagt i respirator, så tror jeg det er veldig individuelt. En kompis av meg på 30år som er uvaksinert fikk corona i jula, han fikk bare en mild forkjølelse. 

Jeg kan jo ikke skryte på meg at jeg trener noe spesielt, så jeg vil nok stille svakt der. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (20 timer siden):

For meg var argumentene for å ta tredje dose et mildest mulig forløp når jeg får korona, fritak fra noen regler, og å gjøre det enklest mulig å reise i utlandet med grønt koronapass.

Av motargumenter kommer jeg ikke på noe annet enn litt små bivirkninger en dag eller to etter vaksinering. Jeg var ikke bekymret for å få svært sjeldne bivirkninger.

For å oppdatere litt. Jeg bor i hovedstaden og er rundt 30 år, så jeg kjenner da naturligvis veldig mange som har hatt korona, og har korona nå. Faktisk tror jeg nå denne uka at det har bikka over til at de fleste av vennene mine nå har vært smitta. En del av dem har ikke fått tatt tredje dose enda pga intervallen eller smitte.

Dette blir veldig anekdotisk og bare basert på folk jeg kjenner rundt min egen alder, men jeg har inntrykk av at de fleste med tre doser ikke merker så veldig mye til sykdommen, om noe i det hele tatt, og at det varer maksimalt i et par-tre dager. Mens de som "bare" har to doser av de jeg kjenner som regel blir en del sykere, altså sånn at de ligger rett ut med feber og ganske kjip influensalignende sykdom en stund. Kanskje rundt en ukes tid hvor de er ganske så dårlige.

Igjen, dette er anekdoter og bare basert på min egen omgangskrets og folk jeg kjenner rundt min egen alder. Jeg kjenner også noen med to doser som knapt har merket noe, og en med tre doser som faktisk fikk feber. Det er ikke svart/hvitt dette her. Men jeg er ganske så glad for at jeg tok dose tre, siden det ser ut som det så godt som eliminerer muligheten til å få noe særlig sykdom av dette, mens de med to doser gjerne blir ganske så syke en stund. Sannsynligvis mest fordi effekten taper seg over tid. Så mener jeg ikke det er noe farlig i å ligge hjemme syk en ukes tid, men det er jo kjipt når man kan unngå det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

For å oppdatere litt. Jeg bor i hovedstaden og er rundt 30 år, så jeg kjenner da naturligvis veldig mange som har hatt korona, og har korona nå. Faktisk tror jeg nå denne uka at det har bikka over til at de fleste av vennene mine nå har vært smitta. En del av dem har ikke fått tatt tredje dose enda pga intervallen eller smitte.

Dette blir veldig anekdotisk og bare basert på folk jeg kjenner rundt min egen alder, men jeg har inntrykk av at de fleste med tre doser ikke merker så veldig mye til sykdommen, om noe i det hele tatt, og at det varer maksimalt i et par-tre dager. Mens de som "bare" har to doser av de jeg kjenner som regel blir en del sykere, altså sånn at de ligger rett ut med feber og ganske kjip influensalignende sykdom en stund. Kanskje rundt en ukes tid hvor de er ganske så dårlige.

Igjen, dette er anekdoter og bare basert på min egen omgangskrets og folk jeg kjenner rundt min egen alder. Jeg kjenner også noen med to doser som knapt har merket noe, og en med tre doser som faktisk fikk feber. Det er ikke svart/hvitt dette her. Men jeg er ganske så glad for at jeg tok dose tre, siden det ser ut som det så godt som eliminerer muligheten til å få noe særlig sykdom av dette, mens de med to doser gjerne blir ganske så syke en stund. Sannsynligvis mest fordi effekten taper seg over tid. Så mener jeg ikke det er noe farlig i å ligge hjemme syk en ukes tid, men det er jo kjipt når man kan unngå det.

Jeg har også noen morsomme og interessante anekdoter, alle på jobben er vaksinerte og flere har vært skikkelig dårlige (både med to og tre), mens mine nærmeste bekjente (som bor spredt i landet) og er uvaksinerte har knapt merket noe. Liten forkjølelse. Ja, anekdotisk. 

Lenke til kommentar
Stoic skrev (7 minutter siden):

Jeg har også noen morsomme og interessante anekdoter, alle på jobben er vaksinerte og flere har vært skikkelig dårlige (både med to og tre), mens mine nærmeste bekjente (som bor spredt i landet) og er uvaksinerte har knapt merket noe. Liten forkjølelse. Ja, anekdotisk. 

Samme her. Jeg kjenner dog tre som har vært innom sykehus og rehabilitering på Sunnaas og LHL i tiden etter smitte, men dette var før de ble vaksinerte og da med Wuhan og Alfa-variantene. Tror sjansen for å bli så dårlig er veldig lav uten vaksine, veldig, veldig lav med én dose, veldig, veldig, veldig lav med to doser og tilnærmet ikke-eksisterende med tre spesielt nå som Omikron er her. Noe som også gjenspeiler seg i all data fra hele verden, med et stort grunnlag og over lang tid :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Selfuniverse said:

Jeg ville anbefalt alle å ikke ta noen (flere) vaksiner til at vi har fått avklart om dette er virkelig eller ikke. Vi kunne jo eksempelvis opprettet ett uavhengig team her i norge som kunne undersøke selv.

All honnør til andre her på forumet som først linket til dette temaet.

Dette er virkelig! Tidligere har det også blitt avslørt tilsvarende i Moderna, ref. artikkel hos BBC. I følge tanten min er det 5g-rutere fra Bill Gates. /s

Nå bor vi i et fritt land, så du skal selvfølgelig få anbefale hva du vil, uavhengig av hva slags grunnlag eller forutsetninger du har for det. Vi er alle eksperter her på internett, kun i kommentarfeltet på VG kan de mer enn oss. Jeg personlig vil heller anbefale at folk anbefaler folk å søke informasjon hos helsevesenet når det kommer til helserelaterte spørsmål. FHI har jo sine anbefalinger men fastlegen din kan gi mer spesifikke svar på spørsmål om vaksiner og andre medisinskfaglige problemstillinger, skreddersydd til din personlige helsesituasjon.

Selv har jeg tatt tredje dose fordi jeg trenger vaksinepass, og fordi de to første gikk helt problemfritt. Ellers hadde jeg egentlig tenkt å vente til de fikk kokt i hop en ny saus som er skreddersydd for de nye mutasjonene. Jeg lurer også på om jeg skal få meg en influensevaksine nå, og jeg tenker etter hvert å ta oppfriskning på alt jeg fikk i barnevaksinasjonsprogrammet og som kan/bør friskes opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Monaxx skrev (På 1.2.2022 den 12.53):

Hei alle! :)

jeg vil først og frem fortelle at jeg på ingen måte er vaksinemotstander, og har 2 doser. 
Men jeg fikk nå tilbud om 3. dose, noe jeg egentlig ikke ønsker å ta. Da jeg syns det går litt for fort frem, til at jeg føler meg trygg på å ta den. 

Men jeg ønsker gjerne å høre noen argumenter både for og i mot 3. dose :)

M27 år :) 

Har hatt 2 doser. Tok egentlig fordi jeg ville reise sommer 2021. Jeg er ellers ung og frisk så har aldri hatt noe frykt for corona. Å ha gjennomgått Corona gir bedre beskyttelse mot Corona i fremtiden enn det vaksinen gir. Omikron er såpass mild så jeg har ingen bekymringer mot å bli syk.

Men mest av alt, når de snakker om 3 og i noen land 4 dose, og myndigheter anbefaler booster etter alt fra 9-3 mnd. Når skal det ende? Ser på dødelighet av omicron for en i 20-årene som er helt frisk så er det større sjanse for å skli på badet og dør. 
Hadde en i min alder og helse hatt dødelighet på 5% så hadde jeg vaksinert meg. Når den ligger på 0,001 eller mindre så er det ikke verdt det, mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SantaC skrev (6 minutter siden):

Ser på dødelighet av omicron for en i 20-årene som er helt frisk så er det større sjanse for å skli på badet og dør. 
Hadde en i min alder og helse hatt dødelighet på 5% så hadde jeg vaksinert meg. Når den ligger på 0,001 eller mindre så er det ikke verdt det, mener jeg.

Tror ikke det er så mange friske i 20-årene tar tredje dose fordi de frykter å DØ av covid-19 akkurat... De fleste tar den for å minimere muligheten for å bli skikkelig syk når man får viruset. De aller færreste frykter nok noen død 😅

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er så mange friske i 20-årene tar tredje dose fordi de frykter å DØ av covid-19 akkurat... De fleste tar den for å minimere muligheten for å bli skikkelig syk når man får viruset. De aller færreste frykter nok noen død 😅

Stemmer nok det, tror mange unge også tar for å kunne få reise :D

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (15 timer siden):

Hvis jeg hadde vært en lege, så hadde jeg anbefalt alle å ikke ta noen (flere) vaksiner til at vi har fått avklart om dette er virkelig eller ikke.

Hvis jeg hadde vært lege så hadde jeg vært trøtt og lei sånt tull nå. I tillegg hadde jeg vært rimelig oppgitt over alle de som stadig går på limpinnen samt de som sprer denne oksemøkka rundt når de innerst inne vet bedre. Dette er dummere enn de fleste svindeleposter man får som varsler om millionarv fra Elfenbenskysten. Det duger derfor verken som argument mot boosterdose eller vaksinen generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dose 1 følte nada, ikke en gang stikket.

Dose 2 trodde jeg skulle daue og hadde legevakta på telefon store deler av kvelden noen dager etter dose 2, fikk kraftige reaksjoner og følte meg mega-skrall.

Det blir ingen dose 3.

Det må være opp til hver enkelt. Personlig er jeg drit lei nå og har ikke vært lei korona skikkelig før nå, men nå er det greit bra nok. Blir munnbind & spriting ut dette året ihvertfall. Så får vi se hva som skjer i tiden fremover nå.

Personlig tror jeg også det aldri blir en helt normalitet igjen, mange kommer til å ha noia i flere år bare noen hoster i nærheten kan folk reagere.

Fint de som vil ta 3. dose, kudos der 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (4 minutter siden):

Dose 1 følte nada, ikke en gang stikket.

Dose 2 trodde jeg skulle daue og hadde legevakta på telefon store deler av kvelden noen dager etter dose 2, fikk kraftige reaksjoner og følte meg mega-skrall.

Moderna eller Pfizer?

Endret av nightowl
leif
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

Moderna eller Pfizer?

Pfizer første dose, Moderna som andre dose. Om kryssvaksineringen var skylden eller bare generelt at jeg ikke tålte vaksinen vet jeg ikke, men å gå igjennom døden nær på sofaen når situasjonen er som den er per. i dag blir ihvertfall uaktuelt for meg.

Siden også slitt med et hjerte som oppfører seg rart, som aldri har vært et problem før. Som plutselig endring i hjerterytmen, ømt hjerte, plutselige stikk der samt i magen.

Lenke til kommentar

FHI anbefaler 2 doser for de født 2005 eller tidligere. Og 3 doser for de over 45 år. Ut fra statistikkene så kan det se ut til at dette gir en god beskyttelse. For de mellom 18 og 45 så kan de ta 3 doser. Dette gir en ekstra beskyttelse, og en blir mindre syk om en blir smittet. Jeg heller litt til at en del i denne gruppen og kanske spesielt de mellom 30-45 også bør overveie å ta 3. dose. Dette er vel litt avhengig av den enkeltes helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

FHI anbefaler 2 doser for de født 2005 eller tidligere. Og 3 doser for de over 45 år. Ut fra statistikkene så kan det se ut til at dette gir en god beskyttelse. For de mellom 18 og 45 så kan de ta 3 doser. Dette gir en ekstra beskyttelse, og en blir mindre syk om en blir smittet. Jeg heller litt til at en del i denne gruppen og kanske spesielt de mellom 30-45 også bør overveie å ta 3. dose. Dette er vel litt avhengig av den enkeltes helse.

Sikkert greit å høre på myndighetene å droppe dose3 mellom 30-45 så en ikke pådrar seg noen bivirkninger når en har tilnærmet null nytte av dose3.

Nå med omikron har vel vaksinen stortsett utspillet sin rolle uansett siden omikron setter seg i øvre luftveier og det skaper ikke det samme problemene som de tidligere variantene som (riktignok svært sjeldent) ga alvorlige problemer for unge friske i lungene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Sikkert greit å høre på myndighetene å droppe dose3 mellom 30-45 så en ikke pådrar seg noen bivirkninger når en har tilnærmet null nytte av dose3.

Myndighetene har da hverken sagt eller kommunisert at man bør droppe dose tre hvis man er frisk og under 45? Har du en kilde å vise til, eller bare finner du på dette? Alle over 18 år får tilsendt tilbud om time, det ville vært rart om man fikk det og myndighetene samtidig anbefalte å droppe den.

Selv om de ikke har gått ut med en direkte anbefaling til personer under 45 år om å ta den, så har ikke myndighetene gitt noe råd om å droppe den. Jeg leter, men klarer ikke finne noe som en gang er i nærheten av påstanden din fra hverken helsemyndigheter eller regjeringen.

Det offisielle rådet for de friske under 45 år er at du kan ta dose tre. 

FHI-direktøren har blitt spurt om å presisere dette, med svaret: "Ja, om du vil bidra til dugnaden."

Helsedirektoratet har sagt:

Sitat

Så er det noen vits for de mellom 18 og 44 ta dose tre?

– Hvis du vil unngå stadig svakere immunitet over tid og friske opp beskyttelsen, bør du ta en oppfriskingsdose, sier Nakstad til Dagsavisen. Han legger til:

– Dose tre frisker opp effekten av vaksinen på et par dager, slik at antistoffnivåene blir omtrent like høye som etter at man ble fullvaksinert med dose to. Hvis man ønsker best mulig beskyttelse mot alvorlig sykdom, vil en slik oppfriskingsdose hjelpe på

– Hvis man har hatt alvorlige bivirkninger og fått råd av fastlegen om å vente, bør man gjøre det, sier Nakstad, som generelt mener at for helsemyndighetene er det viktig at også denne aldersgruppa tar dose tre.

– For å redusere antallet innleggelser med covid-19 er dose tre viktig, men mest i de eldre aldersgruppene, sier han, og får støtte av smittevern-overlege Preben Aavitsland ved FHI:

– Unge har generelt lav risiko for alvorlig sykdom, men sykdommen er farligere for en 40-åring enn for en 20-åring. Med to doser har de enda lavere risiko for alvorlig sykdom hvis de blir smittet. Hvis de tar en tredje dose nå, kan risikoen reduseres ytterligere. I tillegg blir de trolig i noen uker beskyttet mot i det hele tatt å bli smittet, sier smittevernoverlege Preben Aavitsland ved FHI i en e-post til Dagsavisen.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Myndighetene har da hverken sagt eller kommunisert at man bør droppe dose tre hvis man er frisk og under 45? Har du en kilde å vise til, eller bare finner du på dette? Alle over 18 år får tilsendt tilbud om time, det ville vært rart om man fikk det og myndighetene samtidig anbefalte å droppe den.

Selv om de ikke har gått ut med en direkte anbefaling til personer under 45 år om å ta den, så har ikke myndighetene gitt noe råd om å droppe den. Jeg leter, men klarer ikke finne noe som en gang er i nærheten av påstanden din fra hverken helsemyndigheter eller regjeringen.

Det offisielle rådet for de friske under 45 år er at du kan ta dose tre. 

FHI-direktøren har blitt spurt om å presisere dette, med svaret: "Ja, om du vil bidra til dugnaden."

Helsedirektoratet har sagt:

 

De kan ikke anbefale den til de under 45 pga av liten nytte og sjangse for bivikrninger, men man kan ta den om de vil.  Fra linken din: 

"Da må du veie nytten opp mot risikoen for bivirkninger. Myokarditt er en sjelden bivirkning som spesielt oppstår hos gutter og unge menn. Myokarditt er en betennelse i hjertemuskulaturen."

" Jeg forstår det kan være forvirrende. Det er vanskelige avveininger. Risikoen for alvorlig sykdom er ikke stor. Ellers ville vi hatt en klar oppfordring" 

Altså anbefaler de ikke dose 3 siden nytteverdien er svært liten og risken for bivirkninger er der. Man kan derimot ta den om man ønsker, men jeg er enig med de i at det er litt meningsløst å utsette seg for bivirkninger når man egentlig ikke trenger den ^^ 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

De kan ikke anbefale den til de under 45 pga av liten nytte og sjangse for bivikrninger, men man kan ta den om de vil.  Fra linken din: 

"Da må du veie nytten opp mot risikoen for bivirkninger. Myokarditt er en sjelden bivirkning som spesielt oppstår hos gutter og unge menn. Myokarditt er en betennelse i hjertemuskulaturen."

" Jeg forstår det kan være forvirrende. Det er vanskelige avveininger. Risikoen for alvorlig sykdom er ikke stor. Ellers ville vi hatt en klar oppfordring" 

Altså anbefaler de ikke dose 3 siden nytteverdien er svært liten og risken for bivirkninger er der. Man kan derimot ta den om man ønsker, men jeg er enig med de i at det er litt meningsløst å utsette seg for bivirkninger når man egentlig ikke trenger den ^^ 

Jo takk, jeg vet dette. Du svarer ikke på det jeg argumenterer mot, den feilaktige påstanden din om at myndighetene mener man bør droppe tredje dose.

Jeg stusser bare på hvorfor du finner det nødvendig å finne på ting som åpenbart ikke er sant, og så gidde å bruke tid på å skrive det på et forum. Hva er motivasjonen? Myndighetene har aldri anbefalt å droppe tredje dose slik du påstår. Hvorfor ikke bare forholde seg til fakta? Jeg forstår det ikke.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Jo takk, jeg vet dette. Du svarer ikke på det jeg argumenterer mot, den feilaktige påstanden din om at myndighetene mener man bør droppe tredje dose.

Jeg stusser bare på hvorfor du finner det nødvendig å finne på ting som åpenbart ikke er sant, og så gidde å bruke tid på å skrive det på et forum. Hva er motivasjonen? Myndighetene har aldri anbefalt å droppe tredje dose slik du påstår. Hvorfor ikke bare forholde seg til fakta? Jeg forstår det ikke.

De sier jo regelrett at risken for bivirkninger nå er større enn nytteverdien siden de ikke kan anbefale den. Da bør man ikke ta den heller, men man kan selv om det ikke er rasjonelt.

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...