Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil i måten elektrisitet har installert i boligen


Achmad Nasir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det da blir spørsmålet, hvordan vet du at elanlegget i boligen ikke er utført riktig? Og i såfall hvilken forskrift og norm er installasjonen et brudd på? Normene endres hver 4. år så installasjoner som var lovlige før ville ikke vært lovlige å legge opp i dag men installasjonen får fortsatt stå fordi hverken forskriftene eller normene har tilbakevirkende kraft. Men mener du installasjonen er ulovlig kan den også fort være brannfarlig og da er DLE rette instans å varsle, så kommer de på kontroll og huseier får et feilskriv med frist til å utbedre feilene om de finner noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
19 minutes ago, perpyro said:

Det da blir spørsmålet, hvordan vet du at elanlegget i boligen ikke er utført riktig? Og i såfall hvilken forskrift og norm er installasjonen et brudd på? Normene endres hver 4. år så installasjoner som var lovlige før ville ikke vært lovlige å legge opp i dag men installasjonen får fortsatt stå fordi hverken forskriftene eller normene har tilbakevirkende kraft. Men mener du installasjonen er ulovlig kan den også fort være brannfarlig og da er DLE rette instans å varsle, så kommer de på kontroll og huseier får et feilskriv med frist til å utbedre feilene om de finner noe.

Hei, takker for svar. Utleier har uttalt seg om at dette er feil utført....da vi flyttet inn. Såklart han later som dette er glemt nå. Jeg har nevnt dette overfor han og hans respons var at jeg fikser dette for min egen regning. 

Bare så vi er på lik linje. Det er snakk om en bryter i øvre etasje. Om jeg slår av bryter vil den slukke lys oppe, slå av strømforsyning til alle kontakter oppe. Dette må jeg si er feil installasjon fra elektriker sin side. I tillegg har også en annen elektriker sagt at sikringsboksen er for liten - førte til sikringskabel brant ned. Dessuten kan jeg også se gnistring hver gang jeg er ferdig med å bruke elektrisk verktøy. Dette er jo helsefarlig.

Endret av Achmad Nasir
Lenke til kommentar

Bryter funksjon kan være ihht beskrivelse. Det er flere som har fått lagt opp bryter på stikk og det er såvidt jeg vet ikke noe feil med det utover at du opplever det som en uønsket funksjon.

For liten til ditt forbruk eller for liten for installasjonen? Man bruker å regne en samtidighets faktor sånn at inntaket nødvendigvis ikke tillater deg å ta ut maks på alle kurser samtidig. Har du et bilde av kursfortegnelsen i skapet så kan nok de som er elektrikere/installatør svare litt bedre på dette. Her kan det være brukerfeil også, men det skal nærmest ikke gå med normalt forbruk. 
 

Hvor ser du gnistring? Om det er i sikringsskapet så få skrudd av inntektssikring umiddelbart og se kommentar under! 
 

Du kan forøvrig kontakte nettselskapet om du mistenker at dette ikke er fagmessig utført. DLE er interessert i at alle anlegg skal være fagmessig utført og sikre. De vil også etterspørre samsvarserklæring og dette er nyere enn 5år så de kan ettergå om dokumentasjon er utført korrekt. Er du usikker så ville jeg kontakte dem å hørt om de kan foreta en kontroll. Det med lysbryter funksjon ner ikke deres sak som nevnt siden det er et valg, men de har nok interesse av å se på et sikringsskap som ikke er fagmessig utført og som kan medføre brannfare. DLE ansvaret er tildelt nettselskapet ditt normalt sett (ikke strøm leverandør). 
 

edit: ser jeg repeterte mye av @perpyro sitt gode innlegg, men lar det nå stå likevel :) 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om både strømmen på både kontakter og lys kuttes når du slår av strømmen betyr at strømmen til hele dette rommet går gjennom bryteren. Dette kan stort sett bety en av to ting, det er ett ledningsstrekk til hele etasjen, og det må trekkes opp nytt ledningsstrekk til stikk eller lys for å utbedre. Alternativt er det to ledningsstrekk, men det koblet sammen på feil side av bryteren, og dette vil kunne løses på fem minutter ved å åpne bryteren og flytte om på ledningene. I begge tilfeller er det mye som tyder på at koblingen ikke er utført av fagmann hvis det ikke er gjort slik med hensikt, hvilket kan være tilfellet naturligvis. 

For liten sikringsboks skal i utgangspunktet ikke før til brann, men at sikringer slås ut ved for høy belastning. Hvis kablene i skapet ikke er skalert for strømmende så er dette en alvorlig mangel. Her må elektriker vurdere da det er umulig å si ut fra informasjonen her. 

At det blinker ved innslag av elektrisitet, i kontakter osv er ikke dirkete uvanlig, men om du mener det gnistrer i sikringsskapet så er det svært alvorlig, då må du ringe elektriker umiddelbart. 

Hvis installasjonen ikke er godkjent så er det huseier ansvar å utbedre, og han ville normalt få pålegg om dette ved kontroll ov det elektriske anlegget også. Det er mulig å bestille kontroll av elektrisk anlegg gjennom driftsoperatør også. 

 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Serpentbane said:

Om både strømmen på både kontakter og lys kuttes når du slår av strømmen betyr at strømmen til hele dette rommet går gjennom bryteren. Dette kan stort sett bety en av to ting, det er ett ledningsstrekk til hele etasjen, og det må trekkes opp nytt ledningsstrekk til stikk eller lys for å utbedre. Alternativt er det to ledningsstrekk, men det koblet sammen på feil side av bryteren, og dette vil kunne løses på fem minutter ved å åpne bryteren og flytte om på ledningene. I begge tilfeller er det mye som tyder på at koblingen ikke er utført av fagmann hvis det ikke er gjort slik med hensikt, hvilket kan være tilfellet naturligvis. 

For liten sikringsboks skal i utgangspunktet ikke før til brann, men at sikringer slås ut ved for høy belastning. Hvis kablene i skapet ikke er skalert for strømmende så er dette en alvorlig mangel. Her må elektriker vurdere da det er umulig å si ut fra informasjonen her. 

At det blinker ved innslag av elektrisitet, i kontakter osv er ikke dirkete uvanlig, men om du mener det gnistrer i sikringsskapet så er det svært alvorlig, då må du ringe elektriker umiddelbart. 

Hvis installasjonen ikke er godkjent så er det huseier ansvar å utbedre, og han ville normalt få pålegg om dette ved kontroll ov det elektriske anlegget også. Det er mulig å bestille kontroll av elektrisk anlegg gjennom driftsoperatør også. 

 

Hei,

Takker for raskt svar. Angående bryter skjønner ikke hvorfor som du sier utleier gjør dette med hensikt. Ser ikke noe nytten av å gjøre dette annet enn å være vanskelig 😀.

Jeg legger ved bildet av hva som skjedde med sikringskabel sist gang. Dette er nå rettet opp, men lurer  på er slik normal hendelse med sikringsboks? Kabel til sikring brenner opp uten at man er klar over det.

 

20220123_140525.jpg

Lenke til kommentar
Achmad Nasir skrev (9 minutter siden):

Hei,

Takker for raskt svar. Angående bryter skjønner ikke hvorfor som du sier utleier gjør dette med hensikt. Ser ikke noe nytten av å gjøre dette annet enn å være vanskelig 😀.

Jeg legger ved bildet av hva som skjedde med sikringskabel sist gang. Dette er nå rettet opp, men lurer  på er slik normal hendelse med sikringsboks? Kabel til sikring brenner opp uten at man er klar over det.

 

20220123_140525.jpg

Altså når jeg skriver med hensikt så er det tilfeller der man legger opp til at strøm til stikkontakter vil kunne brytes med vilje, eksempelvis om man vet man skal ha en gulvlampe med stikkontakt som skal slås av med bryter. Så det er ikke nødvendigvis en feil som sådan, og behøver ikke tilsi at det er noe som utgjør en fare. Om det ikke er gjennomtenkt så kan det naturligvis være slitsomt at det er gjort slik. 

Men, som jeg skrev, om det er gjort ved en feil så kan det være så enkelt som at strømmen er koblet sammen på feil side av bryteren, og da er det fort gjort å fikse. Er det skjultannlegg (ledning i vegg) eller er det ledning lagt åpent på vegg? 

Når det gjelder skap så er det vanskelig å si. Det skal naturligvis ikke være brente ledninger. Men her må elektriker inn å se. 

Lenke til kommentar

Svidde ledninger er dessverre relativt normalt. Det kan enten skyldes dårlig montering eller defekt utstyr, eller en kombinasjon av disse.

Det at en bryter også bryter stikkontakter er ikke uvanlig, det kommer an på hvordan anlegget ble beskrevet brukt ved monteringen. Det kan ha vært et brannsikkerhetstiltak. Jeg har etter kundes ønske montert egen bryter for å bryte strømmen til TV stikkontakten for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra bildene du la ut mangler sikringsskapet tilstrekkelig avdekning på øverste rad. Det ser også litt rotete ut men et skap som er modifisert flere ganger kan fort bli litt rotete bak avdekningene uten at det er noe teknisk galt med det. Den svidde ledningen ser ut til å ha vært for dårlig tilskudd og det har skjedd en serielysbue som over tid enten brenner av eller brenner opp. Du ser det på de 3 sorte punktene på kobberet som med stor sannsynlighet har vært der lysbuen fant sted.

Som @Larzen_91 skriver er ikke det å ha brytere på stikk i stua noe galt med og også jeg har vært borti installasjoner der kunden ønsker det sånn for å gjøre stua strømløs når de går og legger seg. Så om byggherre beskrev det slik til elektrikeren som gjorde jobben er det ingenting galt med det.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Skapet ditt er ikke godkjent.

Ufaglærte skal ha mulighet til å slå av bryterne uten at det er noen sjans for å røre ledninger.

Det er ikke sikkert du har rett. Alt avhenger av om skapet ble montert før eller etter det ble krav til avdekking. Det er ingen tilbakevirkende kraft. I mine øyne er det forholdsvis gamle automatsikringer der, så det er en mulighet. Videre er ombygging fra UZ-elementer til automatsikringer regnet som vedlikehold ifølge DSB. Da gjelder regelverk fra da skapet ble montert. Potensielt kan du følge regelverk fra 60-tallet uten å gjøre noe galt.

Poenget mitt: dette sikringsskapet er ikke grunn nok til å kreve noe som helst uten en del mer bakgrunnsinformasjon.

 

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med netteier evt. sjekk om de har en e-post eller noe for å gi tips til DLE, Det Lokale Eltilsyn. De vil da sende brev til eier for å avtale kontroll av anlegget. Finner de feil og mangler må eier rette disse. 

www.elvia.no/proff/arbeid-i-vart-nettomrade/dle-for-installatorer/bekymringsmelding-til-dle/

Edit: Etter min erfaring vil de skrive avvik på avdekning uansett alder på anlegget i boliger. 

Endret av NortonM
Lenke til kommentar

Min utleier avviser klagene mine på elanlegget her med at "sikringsskapet ble godkjent av eltilsynet".

Det er to kurser her; stue, gang, vindfang, ute, soverom, do, bad, komfyr og et dobbelstikk på kjøkkenet er tilkoblet én, og to dobbelstikk på kjøkkenet er tilkoblet den andre.
Når strømmen går (som er ofte pga Elvias manglende evne til å drifte elnettet), så går sikringen på den første kursen.

Stua har kun to dobbelstikk. Aldri hatt så mange forgrenere.

Lenke til kommentar
Dragen skrev (31 minutter siden):

Min utleier avviser klagene mine på elanlegget her med at "sikringsskapet ble godkjent av eltilsynet".

Det er to kurser her; stue, gang, vindfang, ute, soverom, do, bad, komfyr og et dobbelstikk på kjøkkenet er tilkoblet én, og to dobbelstikk på kjøkkenet er tilkoblet den andre.
Når strømmen går (som er ofte pga Elvias manglende evne til å drifte elnettet), så går sikringen på den første kursen.

Stua har kun to dobbelstikk. Aldri hatt så mange forgrenere.

Ring netteier så vil de komme på befaring inne hos deg.

Lenke til kommentar
Dragen skrev (5 timer siden):

Min utleier avviser klagene mine på elanlegget her med at "sikringsskapet ble godkjent av eltilsynet".

Det er to kurser her; stue, gang, vindfang, ute, soverom, do, bad, komfyr og et dobbelstikk på kjøkkenet er tilkoblet én, og to dobbelstikk på kjøkkenet er tilkoblet den andre.
Når strømmen går (som er ofte pga Elvias manglende evne til å drifte elnettet), så går sikringen på den første kursen.

Stua har kun to dobbelstikk. Aldri hatt så mange forgrenere.

Er nok ikke faglærte som har utført det. Du bør sjekke kabeltverrsnitt og sikringsstørrelse på den første kursen for der høres helt villt ut. Komfyr skal ha egen kurs, den er som regel 4kvadrat med 20A sikring. Stikkurser er som regel 2,5kvadrat med 16A sikring og kurser med mest belysning er som regel 1,5kvadrat med 10A sikring.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Powertrainer said:

Er nok ikke faglærte som har utført det. Du bør sjekke kabeltverrsnitt og sikringsstørrelse på den første kursen for der høres helt villt ut. Komfyr skal ha egen kurs, den er som regel 4kvadrat med 20A sikring. Stikkurser er som regel 2,5kvadrat med 16A sikring og kurser med mest belysning er som regel 1,5kvadrat med 10A sikring.

Men for 15-20 år siden var det vel ikke uvanlig at komfyr delte kurs med kjøkkenet?

Det sagt, det var litt mye på en kurs ja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 timer siden):

Men for 15-20 år siden var det vel ikke uvanlig at komfyr delte kurs med kjøkkenet?

Det sagt, det var litt mye på en kurs ja...

Var forholdsvis vanlig å legge opp et uttak for oppvaskmaskin på samme kurs ja. Oppdaget ofte det på litt eldre kjøkken, da var det også ofte syndet med at de brukte 2,5kvadrat fra komfyrstikken, noe som ikke er helt innenfor.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, BIGG said:

Allerede tidlig på 70-tallet hadde de aller fleste nybygg "teknisk kurs"(med andre ord egen kurs til komfyr).

Ja, men det var heller ikke ulovlig å dele kursen med annet. Og selv for 7 år siden var det visst ikke helt klart hva som er lovlig, ref to elektrikere som motsier hverandre: https://byggebolig.no/el-installasjon-forskrifter-lover-regler/pabudt-med-egen-kurs-til-steneovn

Det sagt, ja jeg ville ikke hatt sikringene slik TS har det. Og om man oppgraderer til induksjon+ovn kan det kanskje gå galt ganske kjapt? Men jeg er ikke overbevisst at det er ulovlig å ha det slik (fram til man evt pusser opp). Alt med forbehold om at jeg ikke har elektrobakgrunn da...

Jeg har en mistanke om at TS vil ut av leiligheten (pga frykt av elektro, eller pga annet) raskest mulig, og vil unngå å betale oppsigelsestid. Om elektroinstallasjonen er ulovlig har han kanskje en sak, men mulig den faktisk må bevises å faktisk være farlig før det teller som god nok grunn. Jeg tviler på at TS kommer noen vei.

 

Edit: Glemte å si at jeg selv flyttet inn i et hus der det var koblet dimmer til stikk langs gulvet. Fullstendig idiotisk, men det var visst lovlig ifølge elektriker. Men det var uheldig at de ikke var merket, mente han.

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...