Gå til innhold

Volvos tekniske sjef tror på selvkjørende robot-taxier fra 2025


Anbefalte innlegg

nessuno skrev (9 minutter siden):

Tesla bruker radar ved ACC.

Angående "vanskelige norske kjøreforhold" så må den utdypes: såkalte landevei kan variere i bredde alt fra så vidt en bilbredde med null veiskulder og merking til to fulle bilbredder og ganske ok merking, rundkjøringer og fartshumper bygges etter gefühl og er avhengig av sted helt forskjellige i størrelse og utførelse, veier med 2 kjørefelt en i hver retning kan fint være så trang at så snart noe annet enn medium størrelse personbil kommer imot (les: ladtebil eller buss) så bør man holde lengst til høyre for å unngå kontakt. Hvilke som helst biler, med menneskelig sjåfør eller med autopilot vil slite under slike forhold, så det er ikke noe å le av at i California og USA forøvrig så er det helt konkrete etablerte standard for hvordan bilveier skal bygges og merkes, at Autopilot ikke skjønner noe når den kommer til uhyre svingete og unødvendig trang landevei f.eks. er ikke rart den sliter.

Nei, her tar du feil, Tesla har slutter å bruke radar. Ikke noe imot Tesla, en fantastisk bim, men jeg stoler ikke på ACC til Teslaen under vanskelige kjøreforhold, det gjør jeg imidlertid med Toyota, Hyundai, osv… sine. Det de har til felles er at de er radarbaserte.
 

Med vanskelige kjøreforhold så mener jeg været her i Norge ift. California, herunder tåke, snø, is o.l.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raude skrev (2 minutter siden):

Nei, her tar du feil, Tesla har slutter å bruke radar. Ikke noe imot Tesla, en fantastisk bim, men jeg stoler ikke på ACC til Teslaen under vanskelige kjøreforhold, det gjør jeg imidlertid med Toyota, Hyundai, osv… sine. Det de har til felles er at de er radarbaserte.
 

Med vanskelige kjøreforhold så mener jeg været her i Norge ift. California, herunder tåke, snø, is o.l.

 

 

Nei her tar du feil! Satt akkurat på Tesla model Y (2021) som fikk varsel om tildekt radar i snøføre med siste softwareversjon. Under FSD kuttes radaren ut, men normal kjøring eksisterer denne i alle bilene som selges i Norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
endringsvillig skrev (4 minutter siden):

Ok. Så hvis versjonshistorikk ikke har noe verdi så kan jeg vel si at fantombremsing ikke eksiterer og er fikset i følge denne linken da: https://teslanorth.com/2020/10/08/tesla-phantom-braking-fixed-software-update-musk/ Selv om det var i 2020. Jo det er akkurat sånn det fungerer. Det er jo du som påstår og linker til informasjon som er gammel. Det er du som må sette deg inn i siste nytt å vise til at dette faktiske er et problem på samme måte som ble påpekt fra historisk artikkel. 

Hvor nytt må det være? Holder det med sist fredag eller kom det en oppdatering for 5 minutter siden på prompe-appen som i følge din logikk gjør at samtlige rapporterte problemer er foreldet informasjon?

Phantom braking from FSD

" I was using the FSD to turn left at an intersection, a phantom brake appeared suddenly and the car behind me failed to react and crashed into each other, causing a rear-end collision"

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Hvor nytt må det være? Holder det med sist fredag eller kom det en oppdatering for 5 minutter siden på prompe-appen som i følge din logikk gjør at samtlige rapporterte problemer er foreldet informasjon?

Phantom braking from FSD

" I was using the FSD to turn left at an intersection, a phantom brake appeared suddenly and the car behind me failed to react and crashed into each other, causing a rear-end collision"

Så her blander vi FSD og fantombremsing. Beklager, men du bør sette deg inn i hva de forskjellige systemene Tesla bruker er og hva de gjør. Du kan med det samme forsøke å sette deg inn i hvilken del av softwaren som kan benyttes i Europa kontra USA. Her velger du bare tilfeldige ting for å underbygge en påstand. Nevner det igjen; kildekritikk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
endringsvillig skrev (11 minutter siden):

Så her blander vi FSD og fantombremsing. Beklager, men du bør sette deg inn i hva de forskjellige systemene Tesla bruker er og hva de gjør. Du kan med det samme forsøke å sette deg inn i hvilken del av softwaren som kan benyttes i Europa kontra USA. Her velger du bare tilfeldige ting for å underbygge en påstand. Nevner det igjen; kildekritikk.

Kilden var en eier i forumet Teslamotors. Hva er problemet der? 

Tror du bør lære deg enkel logikk. Det har kommet oppdateringer kontinuerlig over 6 føkkkings år uten at de har klart å fjerne denne livsfarlige defekten. Så påstår du at problemet ikke kan nevnes fordi det for 5 minutter siden kom en ny oppdatering. Etter 6 år så ligger bevisbyrden hos deg. Vis at den siste oppdateringen løste problemet.

Edit: Bra kverulering på FSD. Her er en med vanlig cruise-control. En uke gammel.

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 minutter siden):

Kilden var en eier i forumet Teslamotors. Hva er problemet der? 

Tror du bør lære deg enkel logikk. Det har kommet oppdateringer kontinuerlig over 6 føkkkings år uten at de har klart å fjerne denne livsfarlige defekten. Så påstår du at problemet ikke kan nevnes fordi det for 5 minutter siden kom en ny oppdatering. Etter 6 år så ligger bevisbyrden hos deg. Vis at den siste oppdateringen løste problemet.

Edit: Bra kverulering på FSD. Her er en med vanlig cruise-control. En uke gammel.

 

Nå husker jeg ikke lengre hva diskusjonen startet i. Takk for at du hjelper meg å holde TSLA aksjene i live! All omtale er god omtale i disse dager så desto mer som skrives om det desto bedre. Litt som Apple. Poenget er at i bilen så kan man stille inn følsomhet for f.eks forovervendt varsel og nødbremsing. Denne er som standard satt til høy følsomhet og tidlig varsel. At man opplever fantombremsing er faktum (opplevd selv på Tesla, Skoda, Audi, Volvo, Hyundai). Problemet er ikke opplevd verre på Tesla enn andre merker etter egne opplevelser... Om det har blitt bedre eller ei? Jo det har faktisk blitt bedre, men hadde en hick-up igjen på 2021.40 som forøvrig ble trukket samme dag og oppdatert med forbedringer. Har ikke opplevd fantombremsing på lange tider selv. Perfekt? nei... Er det livsfarlig? kanskje. Er det mer farlig enn andres systemer? ikke etter min oppfatning. PS! I Norge bruker bilene fortsatt radar sammen med kamera. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange år siden (lenge før Tesla sin autopilot) jeg leste et par publikasjoner om selvkjøring, der man med årelang erfaring på området konkluderte med at fremtiden var en kombinasjon av flere ulike inputs/sensorer - inkludert Lidar. 

Når man leser begrunnelsen og funnene de gjorde så virker det så veldig åpenbart hvor essensielt det er selv om AI kan gjøre en del antagelser.

Hvorfor Tesla trodde at de skulle løse alt med noen billige kamera er litt vanskelig å forstå for en amatør. Når Elon Musk stod på scenen og lovte 1 million robot-taxier på veiene, så ble det raskt påpekt av eksperter på selvkjøring at dette måtte være for å manipulere aksjekursen og selge overprisede FSD pakker. Han må ha visst hva han hadde på bakrommet. Og produktet var flere år unna. Burde si litt om troverdigheten til amerikaneren når det gjelder temaet. 

Det blir nevnt at Tesla har så mye annen tech,.. Som Tesla eier i mange år, antar jeg at det da være snakk om alt som foregår og kan programmeres fra den lille skjermen (OTA, hundemodus, camping-modus, prompelyder, tv-spill etc.) for resten av bilen er jo temmelig spartansk utstyrt hva gjelder tech. 

Jeg tror ikke Tesla kommer utenom at de bilene som er levert på veien i dag aldri vil bli noen robot-taxi. Det vil kreve det folk faktisk forbinder med ordene "full selvkjøring" eller "autopilot" (nivå 4/5), og ikke en kjøreassistent som også tar deg gjennom lyskryss og rundkjøringer. Tipper at vi før eller siden ser den første Tesla med Lidar. Elon kommer sikkert til å skylde på de som lager lovene. 

Så kommer robottaxi etter hvert. Omtrent samtidig med konkurrentene.

Man må huske på at Tesla bruker Silicon Valley taktikken (overpromise = raske penger + bruke kundene som prøvekaniner med uferdig software for å få inn penger og være "først" med ny tech). Det er ikke vanlig praksis i bilbransjen. Man vet dermed lite om hva konkurrentene har på bakrommet, men man kan anta at de dryppene de kommer med av informasjon ikke bare er hype.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 timer siden):

Du må slutte å lyve. Fantombremsing er et Tesla-problem og har ikke noe med radar å gjøre. Det har med at de elendige kameraene blir forvirret av lys og skygge og at de ikke er nøyaktige nok til å vite at den møtende bilen ikke er noen fare. Eller at det er en vei med 40 km/t fartsgrense ved siden av motorveien du kjører på. Og sikkert en hel del andre ting.

Tesla klarer ikke vanlig cruise-kontroll, et løst problem på Toyota Corollla i 2010.

Du så sikkert i innlegget mitt at jeg redigerte inn disse linkene:

https://www.e-tronforum.com/threads/phantom-braking.1325/

https://www.subaruoutback.org/threads/hard-ghost-braking-in-turn-at-75-mph.333105/

https://www.civicxi.com/forum/threads/cruise-control-issues.50392/

https://www.briskoda.net/forums/topic/460753-adaptive-cruise-control-breaking-hard-when-no-other-vehicle-in-site/

https://www.hyundai-forums.com/threads/brake-emergency.676221/

Sjakk matt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Først sa han at alle som belaget seg på teknologien var "doomed" fordi den er for dyr og ikke nødvendig. Da var prisen ca 10 ganger høyere enn nå og kamerasystemet hadde ikke vist like mange svakheter som har blitt avdekket over årene.

Deretter gikk han inn i en avtale med Luminar for å "teste" systemene både i SpaceX og Tesla.

Så kom Model Y med Lidar tidligere i år.

Under ser du hvorfor Musk har valgt å snu. Du må oppdatere deg litt om du skal ha samme meninger og grunnlag som Musk, men det er forsatt mulig å legge sine egne meninger helt etter hans.

Klarer du å se et bruksområde til tross for Musk? Se nøye på videoene under.

 

 

Musk har snudd? Hva snakker du om? SpaceX har brukt lidar lenge, så Musk er godt kjent med teknologien. Det er også derfor Tesla ikke bruker det, fordi det ikke passer til autonomi. Det har andre bruksområder, men ikke autonome biler.

Det Musk har sagt fra starten er at lidar ikke er nødvendig, og at det er tåpelig å bruke i autonomi. Det står han fortsatt ved.

Model Y kommer da ikke med lidar. Hva er det du snakker om?

Videoene er irrelevante og har ikke noe med saken å gjøre. Tesla fikk toppscore i slike tester gjort på en skikkelig måte:

https://www.caranddriver.com/news/a38593387/tesla-model-y-iihs-top-safety-pick-award/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det er godt mulig, kanskje var det AAA testen i 2019 som var utslagsgivende? Hvor Model 3 gjorde det langt dårligere enn billige "kodakbiler" når det kommer til å unnvike kollisjon. (2019 American Automobile Association)

Fra testen (dette er noe andre biler klarer å unngå):

 

Hvorfor bruker du en test fra 2019 ?

Der brukte de radar, i motsetning til disse:

https://www.caranddriver.com/news/a38593387/tesla-model-y-iihs-top-safety-pick-award/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

https://insideevs.com/news/508669/tesla-model-y-luminar-lidar/

Kun testet, men her er den. 

Nok en gang er kilden problemet. Videoen er sikkert falsk. AAA er også falske. Ulykkene her i norge - falske. Musk sine uttalelser om hvordan Lidar kan forbedre tesla - oppspinn! Dere bør kjøre en OTA på meningene deres gutta, begynner å henge etter Muskebassen nå.

Eh, det der er testkjøretøy. Det er ikke en vanlig Model Y, men de bruker lidar til å verifisere/vurdere data. Tesla har ingen planer om å bruke lidar i bilene sine. Igjen, det er kun for å teste utviklingskjøretøy.

Før du begynner å bli ekstremt ovenpå her så bør du kanskje sette deg litt bedre inn i hva du selv legger ut?

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
HåkonN skrev (14 minutter siden):

Mange år siden (lenge før Tesla sin autopilot) jeg leste et par publikasjoner om selvkjøring, der man med årelang erfaring på området konkluderte med at fremtiden var en kombinasjon av flere ulike inputs/sensorer - inkludert Lidar.

Jada, "eksperter" som henger igjen i gammel teknologi... henger naturligvis igjen i gammel teknologi.

Sitat

Hvorfor Tesla trodde at de skulle løse alt med noen billige kamera er litt vanskelig å forstå for en amatør. Når Elon Musk stod på scenen og lovte 1 million robot-taxier på veiene, så ble det raskt påpekt av eksperter på selvkjøring at dette måtte være for å manipulere aksjekursen og selge overprisede FSD pakker. Han må ha visst hva han hadde på bakrommet. Og produktet var flere år unna. Burde si litt om troverdigheten til amerikaneren når det gjelder temaet. 

Nå gir du Elon Musk altfor mye ære. Han er ikke alene om dette. Han har et helt team som jobber med det, inkludert AI-eksperten Andrej Karpathy.

"Eksperter" er verdiløse all den tid de ikke har peiling på hva Tesla driver med.

Hva er poenget med å komme med vås som at noen manipulerer aksjekursen? Kan du ikke bare holde deg til saken og være en liten smule saklig?

Sitat

Det blir nevnt at Tesla har så mye annen tech,.. Som Tesla eier i mange år, antar jeg at det da være snakk om alt som foregår og kan programmeres fra den lille skjermen (OTA, hundemodus, camping-modus, prompelyder, tv-spill etc.) for resten av bilen er jo temmelig spartansk utstyrt hva gjelder tech. 

Hva har dette med autonomi å gjøre? Det virker som du nå har gått inn i en evig loop der det kun er snakk om å sverte Tesla, og der relevante argumenter ikke gjelder.

Sitat

Jeg tror ikke Tesla kommer utenom at de bilene som er levert på veien i dag aldri vil bli noen robot-taxi. Det vil kreve det folk faktisk forbinder med ordene "full selvkjøring" eller "autopilot" (nivå 4/5), og ikke en kjøreassistent som også tar deg gjennom lyskryss og rundkjøringer. Tipper at vi før eller siden ser den første Tesla med Lidar. Elon kommer sikkert til å skylde på de som lager lovene. 

Det er strengt tatt veldig lite relevant hva du tror. Tesla har mange av de beste hodene i verden, blant annet AI-eksperten Andrej Karpathy som jeg nevnte tidligere. Han og de andre vet nok litt mer om dette enn deg.

Sitat

Man må huske på at Tesla bruker Silicon Valley taktikken (overpromise = raske penger + bruke kundene som prøvekaniner med uferdig software for å få inn penger og være "først" med ny tech). Det er ikke vanlig praksis i bilbransjen. Man vet dermed lite om hva konkurrentene har på bakrommet, men man kan anta at de dryppene de kommer med av informasjon ikke bare er hype.

Hvilke raske penger? Tesla leverte til nye rekorder både i 2020 og 2021 - tall slike som deg mente var umulig for dem å oppnå. Er det ikke litt pussig at du anklager Tesla for å love for mye når de har oppnådd ting dere påstod var umulig?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Eh, det der er testkjøretøy. Det er ikke en vanlig Model Y, men de bruker lidar til å verifisere/vurdere data. Tesla har ingen planer om å bruke lidar i bilene sine. Igjen, det er kun for å teste utviklingskjøretøy.

Før du begynner å bli ekstremt ovenpå her så bør du kanskje sette deg litt bedre inn i hva du selv legger ut?

Som jeg skrev, kun en test. Hvorfor må de verifisere data fra kamera med lidar tro? Hva er grunnen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, endringsvillig said:

Volvo gjør også en del oppbremsinger ut fra ingenting, <klipp>

Når jeg googler "fantombremsing Tesla" får jeg 'about 2720 results'.

Når jeg googler "fantombremsing Volvo" får jeg 'about 150 results' - og 5 av 10 linker som kommer opp på den første søkeresultatsiden handler om fantombremsing med Tesla. (Volvo er kun nevnt på samme nettside.)

Jeg vet at dette ikke er en dyptgående vitenskaplig undersøkelse, men man sitter jo igjen med et inntrykk av hvilket fenomen som får størst oppmerksomhet, i det minste.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Hvordan kan et system kalles selvkjøring på nivå 4, om sjåføren plutselig må gripe inn? En av punktene som skiller nivå 4 og 5 fra de øvrige, er jo nettopp at plutselig overtaking av sjåfør, ikke skal finne sted. Varsling skal finne sted i god tid, eller bilen skal treffe tiltak som er nødvendig for å ivareta sikkerheten, inkludert å stoppe på en forsvarlig måte.

Nivåene, for å minne om disse:
Nivå 0 - Ingen automasjon: Føreren må ha all oversikt og treffe alle nødvendige tiltak.

Nivå 1 - Føreassistanse: Føreren overvåker miljøet, mens systemet kan ta seg av noe styring, eller aksellerasjon og bremsing. Typisk adaptiv cruise control eller lignende.

Nivå 2 - Delvis automatisering: Kontrollerer to primære kontroller, som hastighet og styring, mens føreren fremdeles har ansvaret for å overvåke omgivelsene, og må ta over kontroll dersom systemet ikke kan utføre oppgavene. 

Nivå 3 - Automasjon under visse omstendigheter: Er det første hvor systemet overvåker omgivelsene, tar avgjørelser om for eksempel når bilen skal foreta en forbikjøring, sette på blinklys og annet, og kan brukes i alle situasjoner. Biler på dette nivået kan utføre kjøringen på egen hånd, men det forventes at føreren skal kunne ta over kontrollen ved behov.

Nivå 4 - Høy automasjon: Som nivå 3, med unntak av at systemet på egen hånd vil kunne treffe tiltak dersom føreren ikke reagerer. Det kan for eksempel være å stanse bilen.

Nivå 5 - Full automasjon: Systemet tar seg av alle oppgaver, overvåker omgivelsene, og fungerer i alle situasjoner. Kan gjøre alle oppgaver en menneskelig fører normalt vil gjøre. Nivå 5-biler kan i praksis designes uten ratt og pedaler.

https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-biler-er-enna-en-drom-fortsatt-bare-pa-niva-2-av-5/467952

Sjåføren må ikke plutselig gripe inn ved nivå 4?  Les heller hele dokumentasjonen hos SAE J3016. Det å kun lese infografikken som så mange kun har sett er ikke nok. 

OEDR og DDT er 100% satt til bilen og bilens systemer ved nivå 4. Det er nettopp derfor rattet kan fjernes her. 


Enklere forklart: 

Ved nivå 3 så er OEDR og DDT satt til bilen. Om bilen kollderer og feilen er dårlig OEDR og DDT så er det bilens ansvar. 
Dog sikkerhetssystemene er ikke gode nok til å f.eks takle ei punktering. Punkterer bilen i fart og den kolliderer, så vil dette være menneskets ansvar. Ergo trenger man et menneske bak rattet klar til å ta over. Men hans oppgave er ikke å sjekke OEDR som altså er alle bevegelige objekter og ting bilen må vike fra/reagere imot. Han skal heller ikke trenge å utføre DDT, som altså er alt som har med ratt og pedaler å gjøre. 

Ved nivå 4 så øker man sikkerhetssystemet såpass at her skal bilen selv takle ting som punktering og annen hardwarefeil. Det er som sagt derfor man ved dette nivået kan fjerne rattet og pedalene, og mennesket kan ligge bak og sove f.eks. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 timer siden):

Om du kan øke rekkevidden til LIDAR ved å bruke kamera, hva skal du da med LIDAR?

Det eksisterer ikke et AV firma som ikke bruker kamera og LIDAR samtidig der de utnytter LIDAR. Hvorfor skal man droppe noen av delene når de har åpenbare fordeler og ulemper og dekker hverandre greit? 

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (30 minutter siden):

Når jeg googler "fantombremsing Tesla" får jeg 'about 2720 results'.

Når jeg googler "fantombremsing Volvo" får jeg 'about 150 results' - og 5 av 10 linker som kommer opp på den første søkeresultatsiden handler om fantombremsing med Tesla. (Volvo er kun nevnt på samme nettside.)

Jeg vet at dette ikke er en dyptgående vitenskaplig undersøkelse, men man sitter jo igjen med et inntrykk av hvilket fenomen som får størst oppmerksomhet, i det minste.

Du skriver det selv. Dette er ikke akkurat vitenskapelig undersøkt. Størst oppmerksomhet er nok helt naturlig... vi snakker Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
endringsvillig skrev (1 minutt siden):

Du skriver det selv. Dette er ikke akkurat vitenskapelig undersøkt. Størst oppmerksomhet er nok helt naturlig... vi snakker Tesla.

De man burde høre på er de som tester alle disse bilene hele tiden. Selv TeslaBjørn innrømmer i sine streams at Tesla er den som har mest phantombreaking, og antallet går litt opp og ned mellom hver oppdatering - men like så, en av de som opplever dem oftest.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

De man burde høre på er de som tester alle disse bilene hele tiden. Selv TeslaBjørn innrømmer i sine streams at Tesla er den som har mest phantombreaking, og antallet går litt opp og ned mellom hver oppdatering - men like så, en av de som opplever dem oftest.  

 

TeslaBjørn jobber i mobileye! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...