Gå til innhold

Volvos tekniske sjef tror på selvkjørende robot-taxier fra 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (2 timer siden):

Du må slutte å lyve. Fantombremsing er et Tesla-problem og har ikke noe med radar å gjøre. Det har med at de elendige kameraene blir forvirret av lys og skygge og at de ikke er nøyaktige nok til å vite at den møtende bilen ikke er noen fare. Eller at det er en vei med 40 km/t fartsgrense ved siden av motorveien du kjører på. Og sikkert en hel del andre ting.

Tesla klarer ikke vanlig cruise-kontroll, et løst problem på Toyota Corollla i 2010.

Jo, Tesla klarer fint vanlig cruise-kontroll. Det er opp til den som kjører bilen å velge hvordan systemet skal settes opp å fungere. Du kan sette det opp til å fungere på gammeldags måte. Du kan velge om det skal lese skilt. Om det skal forholde seg til skiltet nøyaktig eller ligge noen prosent over. Du kan velge at den skal beholde farten du har når du setter den på å ignorere skilt. Du kan slå av at den skal forholde seg til omgivelsene på samme måte som en Toyota Corolla 2010. Du kan hvis du vil benytte mange funksjoner, men MÅ ikke. ;)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Tesla bestemte seg ikke for å ikke bruke lidar fordi det var dyrt, men fordi det ikke ble ansett for å være hensiktsmessig.

Musk vet bedre enn alle her, men begrunnelsen hans (deres) var ikke det du påstår. Det handlet ikke om kostnader, men om hvor brukbart det er.

Først sa han at alle som belaget seg på teknologien var "doomed" fordi den er for dyr og ikke nødvendig. Da var prisen ca 10 ganger høyere enn nå og kamerasystemet hadde ikke vist like mange svakheter som har blitt avdekket over årene.

Deretter gikk han inn i en avtale med Luminar for å "teste" systemene både i SpaceX og Tesla.

Så kom Model Y med Lidar tidligere i år.

Under ser du hvorfor Musk har valgt å snu. Du må oppdatere deg litt om du skal ha samme meninger og grunnlag som Musk, men det er forsatt mulig å legge sine egne meninger helt etter hans.

Klarer du å se et bruksområde til tross for Musk? Se nøye på videoene under.

 

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Først sa han at alle som belaget seg på teknologien var "doomed" fordi den er for dyr og ikke nødvendig. Da var prisen ca 10 ganger høyere enn nå og kamerasystemet hadde ikke vist like mange svakheter som har blitt avdekket over årene.

Deretter gikk han inn i en avtale med Luminar for å "teste" systemene både i SpaceX og Tesla.

Så kom Model Y med Lidar tidligere i år.

Under ser du hvorfor Musk har valgt å snu. Du må oppdatere deg litt om du skal ha samme meninger og grunnlag som Musk, men det er forsatt mulig å legge sine egne meninger helt etter hans.

Klarer du å se et bruksområde til tross for Musk? Se nøye på videoene under.

 

 

Når kom Model Y med LiDAR? Du må nesten linke til denne informasjon, for det klarer ikke jeg å finne noen plass. At du benytter en Twitterkonto med Patrick Moorhead (en Mobileye fantast som hjelper Intel å utvikle LiDAR) som "bevis" for at Tesla har snudd å endret retning virker bare rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Av forumaktiviteten å dømme så ser ikke problemet ut til å være i nærheten av like utbredt. Som var poenget.

Og når det gjelder radar, så er problemet like fullt til stede på Tesla etter at den ble fjernet.

Så du argumenterer med at dette er et Tesla-problem begrunnet med hva du selv ser på forum samtidig som du selv deltar aktivt på forum og forteller alle at dette er et Tesla-problem? Du er ikke selv i stand til å se svakheter med den logikken der?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (23 minutter siden):

Først sa han at alle som belaget seg på teknologien var "doomed" fordi den er for dyr og ikke nødvendig. Da var prisen ca 10 ganger høyere enn nå og kamerasystemet hadde ikke vist like mange svakheter som har blitt avdekket over årene.

Deretter gikk han inn i en avtale med Luminar for å "teste" systemene både i SpaceX og Tesla.

En av de tingene som kjennetegner Musk er en endringsvilje langt utover det vanlige. Noe som betyr at selv om LIDAR ble vurdert som ikke bra nok i fjor kan det godt vurderes som godt nok til neste år. Men da må det selvfølgelig testes først..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Så du argumenterer med at dette er et Tesla-problem begrunnet med hva du selv ser på forum samtidig som du selv deltar aktivt på forum og forteller alle at dette er et Tesla-problem? Du er ikke selv i stand til å se svakheter med den logikken der?

Nei, egentlig ikke. Tror du må forklare nærmere.

Fantombremsing meldes om av Tesla-eiere selv. Nettet flommer over. Dette er du selvfølgelig fullt klar over, men velger heller å sitte på et forum og late som om problemet ikke eskisterer.

Selv aksjonær og Tesla-eier Fred Lambert i Electrek er veldig kritisk. Ligger vel nok en tvungen tilbakekalling i lufta her.

Tesla has a serious phantom braking problem in Autopilot

"But following the 2021.40 software update that I received on my Tesla Model 3 last week, I am seeing a significant increase in phantom braking events. I’m getting several of them per drive. As many as one every 10 km on Autopilot.

Luckily, there was no car behind me and I was able to fight back against the braking event quickly, but it was scary."

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

En av de tingene som kjennetegner Musk er en endringsvilje langt utover det vanlige. Noe som betyr at selv om LIDAR ble vurdert som ikke bra nok i fjor kan det godt vurderes som godt nok til neste år. Men da må det selvfølgelig testes først..

Det er godt mulig, kanskje var det AAA testen i 2019 som var utslagsgivende? Hvor Model 3 gjorde det langt dårligere enn billige "kodakbiler" når det kommer til å unnvike kollisjon. (2019 American Automobile Association)

Fra testen (dette er noe andre biler klarer å unngå):

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
endringsvillig skrev (17 minutter siden):

Når kom Model Y med LiDAR? Du må nesten linke til denne informasjon, for det klarer ikke jeg å finne noen plass. At du benytter en Twitterkonto med Patrick Moorhead (en Mobileye fantast som hjelper Intel å utvikle LiDAR) som "bevis" for at Tesla har snudd å endret retning virker bare rart.

https://insideevs.com/news/508669/tesla-model-y-luminar-lidar/

Kun testet, men her er den. 

Nok en gang er kilden problemet. Videoen er sikkert falsk. AAA er også falske. Ulykkene her i norge - falske. Musk sine uttalelser om hvordan Lidar kan forbedre tesla - oppspinn! Dere bør kjøre en OTA på meningene deres gutta, begynner å henge etter Muskebassen nå.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Nei, egentlig ikke. Tror du må forklare nærmere.

Fantombremsing meldes om av Tesla-eiere selv. Nettet flommer over. Dette er du selvfølgelig fullt klar over, men velger heller å sitte på et forum og late som om problemet ikke eskisterer.

Selv aksjonær og Tesla-eier Fred Lambert i Electrek er veldig kritisk. Ligger vel nok en tvungen tilbakekalling i lufta her.

Tesla has a serious phantom braking problem in Autopilot

"But following the 2021.40 software update that I received on my Tesla Model 3 last week, I am seeing a significant increase in phantom braking events. I’m getting several of them per drive. As many as one every 10 km on Autopilot.

Luckily, there was no car behind me and I was able to fight back against the braking event quickly, but it was scary."

 

 

Det virker det som du ikke har kjørt så veldig mange nyere biler? Fantombremsing fortoner seg litt forskjellig fra merke til merke, der jeg sist opplevde Skoda Enyaq IV bråbremse til 30km/t i 90-sone med fullt av biler rundt meg inn mot Oslo. Volvo gjør også en del oppbremsinger ut fra ingenting, det samme med Audi. Dette er ikke unikt for el-biler og i alle fall ikke unikt for Tesla. At eiere av Tesla klager mer enn andre på forum er nok en virkelighet. Lurer mange ganger på om de aldri før har hatt en bil, eller tror at Tesla skal fungere på en helt annen måte enn andre biler. PS! Gjeldende softwareversjon er nå 2021.44.30, så å vise til historiske ting hjelper lite for å underbygge argumentene dine. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

https://insideevs.com/news/508669/tesla-model-y-luminar-lidar/

Kun testet, men her er den. 

Nok en gang er kilden problemet. Videoen er sikkert falsk. AAA er også falske. Ulykkene her i norge - falske. Musk sine uttalelser om hvordan Lidar kan forbedre tesla - oppspinn! Dere bør kjøre en OTA på meningene deres gutta, begynner å henge etter Muskebassen nå.

 

Ja, den der fant jeg også. Har du lest den?? Hvem er det som tester her da...? Usikker på om personangrep styrker argumentene dine.

Ja selvfølgelig er kilden et problem! Hørt om kildekritikk? 

Endret av endringsvillig
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

Men ingenting av dette har noe med radar å gjøre ...

Her må man skylde på (feil) bruk av kartdata og/eller automatisk avlesning av (feil) trafikkskilt. Jeg kan godt motta hint fra bilen om hva den mener fartsgrensen på stedet er (- f.eks. en visning i førerinfo-displayet -), men jeg vil selv bestemme hvilken fart jeg skal holde.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Men ingenting av dette har noe med radar å gjøre ...

Her må man skylde på (feil) bruk av kartdata og/eller automatisk avlesning av (feil) trafikkskilt. Jeg kan godt motta hint fra bilen om hva den mener fartsgrensen på stedet er (- f.eks. en visning i førerinfo-displayet -), men jeg vil selv bestemme hvilken fart jeg skal holde.

Ja...? Du kan jo det med en Tesla også. Ikke sikkert du er klar over det men Tesla har flere systemer som KAN benyttes. Det enkleste er Traffic-Aware Cruise Control. Her kan du selv velge hvor mange av systeme som skal være aktive og hvordan de skal virke for deg. Dette lagres under din kjøreprofil. Hvis det er behov for å faktisk sette seg inn i hvordan ting fungerer har du en link her: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-50331432-B914-400D-B93D-556EAD66FD0B.html

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
endringsvillig skrev (8 minutter siden):

Ja, den der fant jeg også. Har du lest den?? Hvem er det som tester her da...? Usikker på om personangrep styrker argumentene dine.

Ja selvfølgelig er kilden et problem! Hørt om kildekritikk? 

Det er Tesla som tester sensorer fra Luminar Technologies ifølge flere kilder, EV News, Car And Driver og flere andre. Som sagt, kun på test stadiet ennå - men en artig kuriositet der altså.

Lenke til kommentar
endringsvillig skrev (22 minutter siden):

. PS! Gjeldende softwareversjon er nå 2021.44.30, så å vise til historiske ting hjelper lite for å underbygge argumentene dine. 

Så hver gang det kommmer en ukentlig oppdatering så gjelder ikke noe som er skrevet og erfart om Tesla? Det er ikke sånn det funker, med mindre du kan vise til at den siste oppdateringen løste dette livsfarlige problemet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (14 timer siden):

At Tesla har bommet på sensorer er helt åpenbart. Man kan ikke helt stole på Adaptive Cruise Control som på de nye bilene er kun kamerabasert. Det funker nok greit k California, men ikke under vanskelige norske kjøreforhold. Kamerabasert regnsensor til Tesla er også ræva. Litt sykt å tenke på at billigmerker som Hyundai/Kia er bedre på disse områdene. Utover det så synes jeg at Tesla drar fra de andre bilprodusentene, ladenettverk i seg selv er grunn nok til å velge Tesla i tillegg til masse annen tech.

Tesla bruker radar ved ACC.

Angående "vanskelige norske kjøreforhold" så må den utdypes: såkalte landevei kan variere i bredde alt fra så vidt en bilbredde med null veiskulder og merking til to fulle bilbredder og ganske ok merking, rundkjøringer og fartshumper bygges etter gefühl og er avhengig av sted helt forskjellige i størrelse og utførelse, veier med 2 kjørefelt en i hver retning kan fint være så trang at så snart noe annet enn medium størrelse personbil kommer imot (les: ladtebil eller buss) så bør man holde lengst til høyre for å unngå kontakt. Hvilke som helst biler, med menneskelig sjåfør eller med autopilot vil slite under slike forhold, så det er ikke noe å le av at i California og USA forøvrig så er det helt konkrete etablerte standard for hvordan bilveier skal bygges og merkes, at Autopilot ikke skjønner noe når den kommer til uhyre svingete og unødvendig trang landevei f.eks. er ikke rart den sliter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Og det er sånn man lager fantombremsing. :p

Som tilsynelatende er et problem for alle merker.

Ja, dersom input var feilaktig, så blir det fantombremsing. Helt korrekt.

Dersom input var korrekt, så har du unngått en dødsulykke. 

Så kan du velge hva du foretrekker.

 ---

Jeg vet at kamera ikke er uten problemer. Solen kan blende, skygger forvirre, og vi har sett flere dødsulykker hvor hjelpesystemene i bilen har kollidert inn i alt fra store lastebiler som står på tvers av kjørebanen, parkerte utrykningskjøretøy, biler i kø, fysiske avkjøringer, m.m.

Jeg vet videre at hjelpesystemene har avverget mange ulykker. Summa summarum er jeg veldig positivt til fører-assistent-systemer. Men tror du virkelig at det aldri kan bli bedre? Merkelig holdninger i denne tråden, om at flere forskjellige typer sensorer skal være av negativ karakter. 

Så lenge teknologien er moden nok, er det intet problem å basere seg på flere sensorer. Det er jo åpenbart en god idé å ha (mye) mer enn bare ett eneste kamera. Det burde si seg selv at lidar/radar o.a. teknologi også kan bistå. 

Dersom radar gir 99% støy, og ikke klarer å brukes, så registrer jeg egentlig bare at akkurat den modellen/algoritmen ikke er god nok. Fair enough. Slik teknologi må jo modnes. Det første kamera som noen sinne ble montert opp på en bil, finner du ikke lenger i bruk. De er også blitt forbedret og byttet ut gjennom iterasjon etter iterasjon. 😉 

 

PS: Færre sensorer eliminerer uansett ikke fantombremsing. Om du så bare har ett eneste kamera som input, så vil du få fantombremsing (eller kollisjon) hver eneste gang den tolker noe feil. Velger du 10 enheter som input, så er det sikkert fristende å tro at det blir fantombrems 10 ganger så ofte – men sånn trenger det ikke å være. Kanskje kan 'negativ' input dobbeltsjekkes av andre, før bilen låser alle hjul? Dersom sensorene kan oppdage fare på god nok avstand, kan man jo også starte med rolig nedbremsning, i stedet for å gå rett i 'panic mode'! Med mange nok sensorer, kan man muligens (mer eller mindre) ignorere input fra kun én av de. Dersom flere forskjellige rapporterer om det samme, må man derimot ta en handling. 

Mange sensorer vil gi økt behov for datakraft, absolutt. Men også her har det jo skjedd mye. Datakraft og ikke minst energibehov pr utregning forbedres stadig. Det har skjedd mye på bare fem år. Hvor kraftige eller energigjerrige har de ikke blitt i år 2027 mon tro?!

 

Endret av qualbeen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (16 minutter siden):

Så hver gang det kommmer en ukentlig oppdatering så gjelder ikke noe som er skrevet og erfart om Tesla? Det er ikke sånn det funker, med mindre du kan vise til at den siste oppdateringen løste dette livsfarlige problemet.

Ok. Så hvis versjonshistorikk ikke har noe verdi så kan jeg vel si at fantombremsing ikke eksiterer og er fikset i følge denne linken da: https://teslanorth.com/2020/10/08/tesla-phantom-braking-fixed-software-update-musk/ Selv om det var i 2020. Jo det er akkurat sånn det fungerer. Det er jo du som påstår og linker til informasjon som er gammel. Det er du som må sette deg inn i siste nytt å vise til at dette faktiske er et problem på samme måte som ble påpekt fra historisk artikkel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...