Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Helsevesenet i krise eller ?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (2 timer siden):

så vil det å vaksinere alle med en vaksine som drastisk reduserer sjansen for at man trenger akutt-medisin gjøre det mulig å legge seg på et nivå av noe mer frihet, kontra at bare de fleste har en slik vaksine.

-k

Jepp, og så lenge det er en andel uvaksinerte som er stor nok til å fucke opp må de som ikke er beskyttet av vaksine beskyttes av et vaksinepass som holder dem vekk fra smitterisiko, hvis det skal være forsvarlig å åpne opp mer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnnonymG skrev (På 10.1.2022 den 1.31):

Pasientene har en helt ny rolle hos legen enn tidligere. Før dro pasienten til legen for å få undersøkelse, råd og veiledning. Det var også betydelig høyere terskel. I dag reiser man til legen med en bestilling; "jeg er trøtt, forstår ikke hvorfor, jeg skal ha full utredning". Undersøkelse av legen, blodprøver, EKG, røntgen osv. Man er ikke fornøyd før man har fått et svar, og fått utelukket det alvorlige. Googler man tretthet, så kommer selvfølgelig kreft som ett av diagnosene, det skal også pasienten ha fått utelukket når de kommer til legen.

Men, tretthet er vanlig og faktisk noe vi alle opplever hele tiden.

Kravet til presisjonsarbeide er stort, terskel for å gå til lege er lavere, og mange blir henvist spesialister fordi man ikke er fornøyd med fastlegens utredning. DETTE legger stor belastning på helsevesenet. 

Og hva skjer med den voksne relativt friske befolkningen som daglig leser om et overbelastet helsevesen ? Jo de lar være å ta den årlige kontrollen av hensyn til et oppkonstruert kapasitetsproblem. Jeg spår en boom av middelaldrende som venter for lenge med å gå til legen….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Inspector said:

Og hva skjer med den voksne relativt friske befolkningen som daglig leser om et overbelastet helsevesen ? Jo de lar være å ta den årlige kontrollen av hensyn til et oppkonstruert kapasitetsproblem. Jeg spår en boom av middelaldrende som venter for lenge med å gå til legen….

Det er forskjell på å gå til legen èn gang i året, kontra hver 3.4- måned som gjennomsnittsnordmannen gjør. Hva mener du forøvrig med årlig helsesjekk? Jeg har ikke sett studier som viser noen fordel ved dette, tvert i mot har studier (linket metaanalyse med omla 250 000 inkludert) ikke vist at generell sjekk reduserer sykdomsbyrde. Vi tenker og håper at dette hjelper, men det ser faktisk ikke sånn ut. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6353639/ 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (47 minutter siden):

Ikke rart det er kø hos fastlegene da!

Høres mye ut, men det er en del grupper som oppsøker lege jevnlig for å få resepter. Ikke bare de eldre. En del begynner i ungdomsskolealder med piller mot Adhd, eller med antidepressiva. 

En bekjent siterte en plakat som var hos en eldre skolekjøkken-lærerinne, "Ta ikke pille for alt som er ille", for legen. Legen ble da så forbauset at han fikk et slags hysterisk sammenbrudd. Legen ønsket kanskje å le veldig høyt, men prøvde å bite det i seg. 

Arbeidsmengden har økt mye de siste åra, fordi leger i likhet med lærere har blitt pålagt å fylle ut mange flere rapporter enn tidligere. Som tar lang tid å fylle ut. Dette er avgjort noe som burde endres. Kan også være noen slutter på grunn av utspillet om straff for å skrive ut blå resepter, selv om de fikk tilbakemelding når det gjaldt dette.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Budeia said:

Høres mye ut, men det er en del grupper som oppsøker lege jevnlig for å få resepter. Ikke bare de eldre. En del begynner i ungdomsskolealder med piller mot Adhd, eller med antidepressiva. 

En bekjent siterte en plakat som var hos en eldre skolekjøkken-lærerinne, "Ta ikke pille for alt som er ille", for legen. Legen ble da så forbauset at han fikk et slags hysterisk sammenbrudd. Legen ønsket kanskje å le veldig høyt, men prøvde å bite det i seg. 

Arbeidsmengden har økt mye de siste åra, fordi leger i likhet med lærere har blitt pålagt å fylle ut mange flere rapporter enn tidligere. Som tar lang tid å fylle ut. Dette er avgjort noe som burde endres. Kan også være noen slutter på grunn av utspillet om straff for å skrive ut blå resepter, selv om de fikk tilbakemelding når det gjaldt dette.

Denne gruppen som jevnlig får resepter, går ikke nødvendigvis til legen - de får dette via elektronisk korrespondanse, samt at denne gruppen er svært liten sett opp mot den norske befolkningen i sin helhet.

Arbeidsmengden har økt, men det er sammensatt. Jo mer utredning man sender pasientene igjennom, jo mere resultater må fastlegen følge opp i etterkant. Utredning er også i noen tilfeller uheldig, da man finner "usikre funn" enten ved blodprøver eller røntgenundersøkelser som man blir ved å utrede uten at det fører noen vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (19 timer siden):

Hæ? Går folk til lege hver 3.-4. måned?

Jeg har besøkt legen èn gang de siste tjue årene.

Sist gang jeg var hos legen min var for ca 4 år siden etter en uheldig episode med en hund. Ble møtt av et rigid system hvor legen åpenbart hentet ut maksimalt utbytte fra offentlige budsjetter sammen med min egenandel. At jeg i tillegg måtte ta fri fra jobb var helt underordnet.

Endret av Inspector
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (15 timer siden):

Telefonisk møte med legen der begge kan se hverandre, blir vel regnet som en legetime?

Du kan fornye resepter ved å sende en melding til legen.

Det kan hende at legen vil at pasienten skal komme innom for oppfølging. Å stadig få fornyet hjertemedisin i 30 år uten å møte legen er ikke nødvendigvis heldig.

-k

Lenke til kommentar
Inspector skrev (11 timer siden):

Sist gang jeg var hos legen min var for ca 4 år siden etter en uheldig episode med en hund. Ble møtt av et rigid system hvor legen åpenbart hentet ut maksimalt utbytte fra offentlige budsjetter sammen med min egenandel. At jeg i tillegg måtte ta fri fra jobb var helt underordnet.

Jeg har prøvd konsultasjon over video siden helseforsikringen på jobb dekket det.

Der fikk jeg time på dagen, legen fant ut hva problemet var, men han kunne ikke skrive ut medisin. Jeg slapp å bruke den dagen på å tråkle meg fram til legen.

-k

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 4.2.2022 den 1.19):

Hvilket underbygger min påstand at mange konsultasjoner skyldes lobbyisme fra legemiddelbransje og motebransje. Kyniske og kortsiktige bransjer som gjerne spiller på helseangst, materialisme og ungdommelig usikkerhet i sin iver etter å tjene enda mere penger. Økonomisk vekst trumfer åpenbart mental helse……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

«Fastlegekrisen» vedvarer https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/x8By0V/krise-for-fastleger

Løsningen som skisseres er mer penger. Mer penger som lønn til fastlegene eller flere fastleger som skal følge opp en stadig sykere befolkning blir i tilfelle som å helle bensin på bålet.

Man må heller se på strukturelle utfordringer som organisering, profesjonskamp og et opp-hypet «marked» hvor befolkningen misbruker helsevesenet til ikke-sykdommer. At den norske befolkningen som bor i et av verdens beste land samtidig er blant de mest arbeidsuføre og syke har sine forklaringer og konsekvenser….

Lenke til kommentar

Raseringen av norsk helsevesenet startet når blåruss/økonomer fikk ansvaret for å lede det. Den samme trenden har man sett siste 20 år i mange andre bransjer. Da handler først og fremst om å effektivisere, skjære inn til beinet og være så nær minimalbemannimg man overhodet klarer. Med unntak av lederlønninger selvsagt som skal belønnes for penere excel ark.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (26 minutter siden):

Raseringen av norsk helsevesenet startet når blåruss/økonomer fikk ansvaret for å lede det. Den samme trenden har man sett siste 20 åt i mange andre bransjer. Da handler set først og fremst om å effektivisere, skjære inn til beinet og være så nær minimalbemannimg man overhodet klarer. Med unntak av lederlønninger selvsagt som skal belønnes for penere excel ark.

Ikke feil å effektivisere. Problemene oppstår når incitamentene og premissgiverne ikke er reell sykdom, men helsevesenets arbeidsforhold, legemiddellobbyistene og generell problematisering av normale utfordringer.
Praktiske konsekvenser av en snever tankegang………

Lenke til kommentar
4 hours ago, Inspector said:

Ikke feil å effektivisere. Problemene oppstår når incitamentene og premissgiverne ikke er reell sykdom, men helsevesenets arbeidsforhold, legemiddellobbyistene og generell problematisering av normale utfordringer.
Praktiske konsekvenser av en snever tankegang………

En veldig forenklet beskrivelse fra min side absolutt og litt av latskap. Det er akkurat disse tingene du fremhever jeg tenker på selv om jeg ikke har oversikt over alt.

Dette har også vært litt gjeldende for mange bransjer i Norge siste 20 årene. En slags ukultur hvor man aldri har lært ev problemene man skaper.

EDIT:
Skriver som en gris fra mobil som passasjer i bil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

En veldig forenklet beskrivelse fra min side absolutt og litt av latskap. Det er akkurat disse tingene du fremhever jeg tenker på selv om jeg ikke har oversikt over alt.

Dette har også vært litt gjeldende for mange bransjer i Norge siste.20 årene. En slags ukultur hvornman aldri har lært ev problemene man skaper.

Generelt så tror jeg at vi er positiv til effektivisering og måltall i andre bransjer, men ikke i vår egen. De fleste tenker at det andre jobber med relativt enkelt lar seg måle, og at det er bra at man fokuserer på hvordan komme til målet med minst mulig kost er bra. Mens en egen jobb er så kompleks, så mange uskrevne hensyn at det er best at man får jobbe videre i fred.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...