Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Helsevesenet i krise eller ?


Anbefalte innlegg

Her vi ferierer i utlandet er mange syke om dagen. Jeg har ikke tall men alle vi snakker med virker bekymret for at sommeren blir tøff og ferier ødelagt. Første gang på lenge at jeg har merket at folk skvetter når man hoster igjen fordi man satt noe i halsen.

Mye hosting, snufsing, pilleboks knatring ol. siste ukene i omgivelsene uansett hvor vi er.

Vi skal på en båttur snart hvor vi vurdere munnbind.

Sambo ble smittet av noe for et par uker siden som fortsatt sitter i og nå har jeg også handlet snart en ukes tid og måtte kutte alle fysiske ekskursjoner som var planlagt denne uka.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Inspector said:

Det merkelige er at nordmenn har større sykefravær og større krise i helsevesenet enn andre vi kan sammenligne oss med. 

Da må det være noe mer som ligger bak; gavmilde trygdeordninger, feil i organisering og lav sykdomsterskel…….

Vel at enkelte misbruker ordninger i Norge er helt klart. Har opplevd mange som har planlagt egenmelding og til og med fått legen til å skrive sykemelding noen dager fordi vaksinen skal settes.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (24 minutter siden):

Det merkelige er at nordmenn har større sykefravær og større krise i helsevesenet enn andre vi kan sammenligne oss med. 

Da må det være noe mer som ligger bak; gavmilde trygdeordninger, feil i organisering og lav sykdomsterskel…….

Høyt sykefravær handler bla om høy kvinneandel i befolkningen i jobb i forhold til mange andre land.

Effektiviseringen i arbeidslivet. Det er også vanskelig/umulig? å få sparken fra en fast stilling. Heldigvis vil de fleste si.

Høy pensjonsalder.

At noen utnytter trygdesystemet...slik vil det alltid være. Jeg synes det virker som de fleste har høy arbeidsmoral. Mange tar influensavaksine hvert år for ikke å være borte fra jobben.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 timer siden):

Her vi ferierer i utlandet er mange syke om dagen. Jeg har ikke tall men alle vi snakker med virker bekymret for at sommeren blir tøff og ferier ødelagt. Første gang på lenge at jeg har merket at folk skvetter når man hoster igjen fordi man satt noe i halsen.

Mye hosting, snufsing, pilleboks knatring ol. siste ukene i omgivelsene uansett hvor vi er.

Vi skal på en båttur snart hvor vi vurdere munnbind.

Sambo ble smittet av noe for et par uker siden som fortsatt sitter i og nå har jeg også handlet snart en ukes tid og måtte kutte alle fysiske ekskursjoner som var planlagt denne uka.

Jeg må innrømme at jeg ikke erfarer noe slikt; jeg har også vært i utlandet og mitt absolutte inntrykk er at corona er et for lengst forbipasert tema som praktisk talt alle er ferdig med nå; og jeg opplever heller ikke noen som skvetter fordi noen gjør noe så naturlig som å hoste. At folk er forkjølet rundt en er noe som har vært naturlig så lenge det har eksistert mennesker og noe jeg tar med knusende ro. Mulignes det er noe mer denne sommeren enn vanlig, noe som slett ikke vil være rart i og med at folk nedbetaler immunitetsgjelden etter å ha isolert seg fra hverandre i to år og det er det ikke noe unaturlig med.  De jeg snakker med som er bekymret for ødelagte ferier er det i så fall på grunn av flyplassteriker og gallopperende priser i diverse land, ikke på grunn av covid, men så er det jo det at noen lettere legger merke til slike ting enn andre. Det er kanskje flere  nå som reagerer på et host enn de ville gjort sommeren 2019 og det da virker som så mye mer unaturlig enn det faktisk er. Det er helt i orden om man privat velger å ha på seg munnbind,. men det beskytter først og fremst andre fra å bli smittet av noe man selv eventuelt har, ikke omvendt. Dessuten er fare for å få dråpesmitte av noe slag utendørs i frisk sommerluft ekstremt usannsynlig. Men igjen, vi opplever ting forskjellig og mine anekdoter kan ikke tillegges større vekt enn andres. Men corona er nå noe jeg hovedsaklig leser om i media og i diskusjoner som dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 26.6.2022 den 9.50):

Det er mange som tar ut sykmelding for å dra på ferie.
De drar altså til legen for å lyve.

Vi hadde en ansatt som skaffet seg sykmelding før hen sa opp, så hen fikk penger uten jobb.

Det er i så fall trygdebedrageri og straffbart ut i fra norsk lov. Når man mottar sykelønn skal man egentlig ikke reise ut fra Norge, med mindre man gjennom en avtale med NAV og arbeidsgiver har blitt enige om at en reise til utlandet kan være bra for å bedre helsen så man raskere kommer tilbake i jobben. Helst skal man holde seg mest mulig hjemme når man mottar sykepenger dersom det er slik at man er for syk til å komme seg på jobb. Et slikt misbruk av fellesgoder kan bli møtt med straffereaksjoner i form av både fengsel, tilbakebetaling og bot om det blir oppdaget og det er det også riktig at det blir. Jeg tror jeg ville ha sagt i fra om det var en kollega av meg.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
On 6/25/2022 at 10:43 PM, Subara said:

Effektiviseringen i arbeidslivet. Det er også vanskelig/umulig? å få sparken fra en fast stilling. Heldigvis vil de fleste si.

Dette har fått meg til å slutte i flere jobber da enkelte ansatte gjør at hele avdelingen jobber i en hengemyr som igjen fører til økt sykefravær fra de som faktisk gjør noe. Det verste tilfellet jeg har vært borti var når vedkommends som dro ned resten av avdelingen aldri fikk tilsnakk/konsekvenser fordi sjefen var redd for å bli stemplet som rasist. Alle andre sluttet og få andre jobbet der mer enn 2 år (situasjonen på stedet hadde pågått i over 20 år).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Inspector skrev (På 3.2.2022 den 23.39):

Og hva skjer med den voksne relativt friske befolkningen som daglig leser om et overbelastet helsevesen ? Jo de lar være å ta den årlige kontrollen av hensyn til et oppkonstruert kapasitetsproblem. Jeg spår en boom av middelaldrende som venter for lenge med å gå til legen….

 Tidligere i høst hanglet jeg i flere uker med hodepine, hoste, dårlig smak/luktesans og tungpust uten at det slo ut på covidtest eller i feber. Tenkte derfor at det var på tide med en liten «EU-kontroll».
Det som etter lang ventetid møtte meg i telefonen var en «lunsj-Bodil» med mat i munnen som forklarte at jeg kunne bestille en hastetime på nettet. Det måtte gjøres utenfor arbeidstid samme kveld ellers måtte jeg vente ca 1 mnd pga ferieavvikling. 

Ingen informasjon om alternativer / spørsmål om alvorlighetsgrad gjorde meg rimelig forbannet over det lave servicenivået. Jeg vurderte derfor å bytte fastlege, men på «legelisten» møtte jeg enda mer forakt for kundene. Der måtte jeg nemlig betale for å se på fastlegenes venteliste !

Det hele endte med en tur på legevakten og en strak langefinger til hele fastlegeordningen.
Hvis Norge har verdens beste «kostnadsfrie» helsevesen, lurer jeg virkelig på hvordan det er andre steder……..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...