Gå til innhold

Tesla leverte nesten én million biler i 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, hekomo said:

Grunnen er at de fortsatt ville trenge midler for å bygge fabrikker og få opp produksjonskapasiteten. Derfor må de i en overgangsperiode selge biler til kunder for å få inn penger for å opprettholde driften.

Skjønte du virkelig ikke dette? Har du ikke satt deg inn i saken i det hele tatt?

De ville tjent langt mer på å holde bilene selv og bruke dem som robotaxier. Har du satt deg inn i saken? 

15 minutes ago, hekomo said:

Du aner jo ikke hvordan et selskap skal prises, så hvorfor uttaler du deg om det egentlig?

Resten av det du skriver er bare sverting og har ingenting med saken å gjøre.

Sludder. Det jeg skriver er backet opp med kilder. 

14 minutes ago, hekomo said:

Teslas mål er ikke til å stole på?!

På tide at du leser litt av løftene til Musk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (29 minutter siden):

De ville tjent langt mer på å holde bilene selv og bruke dem som robotaxier. Har du satt deg inn i saken? 

Sludder. Det jeg skriver er backet opp med kilder. 

På tide at du leser litt av løftene til Musk. 

Hold deg til tema. Hva har dette med at Tesla leverte nesten én million biler i 2021 å gjøre? Mener du at de IKKE har levert nesten én million biler?

Eller prøver du altså å vri tema over til noe annet? (ref: min tidligere post om trolling)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå viser det seg vel at ene tilbakekallingen gjaldt RJ45-kabler som brukes for å sende signaler fra videokameraet, der noen kabler har blitt stresset av bevegelsen, og kan brekke innvendige kabler. For de som er berørt, eller kan bli berørt, så er altså løsningen å montere/bytte ut kabelen med en med bedre bøyavlaster, eventuelt ettermontere bøyavlaster.

Den andre tilbakekallingen gjaldt at den ene av to panserlåser kanskje ikke grep slik de skulle, og man fikk feilmelding om at panseret ikke var lukket. En feilmelding man altså må overse og trykke bort. Og den andre låsen kunne visstnok ikke utløses når bilen var i bevegelse, slik at problemet kun hadde et faktisk problem om man valgte kjøre med panseret bare delvis lukket. Også det gjaldt visstnok bare et fåtall av de tilbakekalte bilene.

Ihvertfall om man skulle tro på tolkningen av faktisk tilbakekalling, som "Now-you-know"-kanalen har gjort. Altså orkan i et vannglass, som vanlig.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Er det ikke noe man kan kjøpe som heter FSD som koster ca100 000kr? ( Skal se om han selger det ennå)

Han har solgt det lenge og lovet at i 2018 skal bilene være selvkjørende? 

Det er 2022 i dag. 

Nei, han solgte fremtidig FSD, og før FSD-betaen så var prisen mye, mye lavere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (16 timer siden):

De ville tjent langt mer på å holde bilene selv og bruke dem som robotaxier. Har du satt deg inn i saken?

FSD var ikke ferdig, og Tesla trenger kapital for å holde seg gående. Jeg tror du egentlig skjønner dette, men av en eller annen grunn ønsker du å krangle på det.

Sitat

Sludder. Det jeg skriver er backet opp med kilder. 

CNN? CNN er ikke en gyldig kilde når du kommer med påstander om prising av selskapet. CNN har ikke peiling.

Derimot har analytikere løftet sine kursmål på Tesla så de ligger på dagens nivå eller høyere. Hvordan forklarer du det? Er du smartere enn alle disse?

Sitat

På tide at du leser litt av løftene til Musk. 

Ja, og jeg skrev:

Tesla har guidet 50% vekst i året i gjennomsnitt frem til 2030. I 2021 leverte de over 80% vekst.

I tillegg leverte de en halv million biler i 2020, som guidet.

Teslas mål er ikke til å stole på?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, hekomo said:

Nei, han solgte fremtidig FSD, og før FSD-betaen så var prisen mye, mye lavere.

Det var ikke fremtidig FSD som ble solgt som er grunnen til at Tesla er skyldig i villedende markedsføring i Tyskland og Norge. 

10 minutes ago, hekomo said:

FSD var ikke ferdig, og Tesla trenger kapital for å holde seg gående. Jeg tror du egentlig skjønner dette, men av en eller annen grunn ønsker du å krangle på det.

Musk sa at Robotaxier ville være klare i 2020. De skulle jo også ha begynt å lever semier i 2019 i følge Musk og ville ha hatt ekstra inntekter på grunn av det. 

Quote

Teslas mål er ikke til å stole på?!

Igjen, har du lest hva Musks falske påstander og lovnader som aldri blir til? 

 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 timer siden):

Du har ikke peiling på hvordan man regner på markedsverdien på Tesla uansett, så ditt punkt 3 blir poengløst å diskutere.

Den er jo morsom. Jeg argumenterer med fundamentale forhold og sannsynligheter for de vidløftige fantasiene dine. Det eneste du har er noen som har sagt noe på twitter, gjerne folk som emosjonelt og finansielt har lenket seg til Musk og Tesla. Slik som deg selv.

Har du i det hele tatt noe forhold til tall? Har du noen gang regnet på noe? Du snakker om skyhøye aksjekurser fordi "Tesla tjener penger", men tar ikke til deg sånne ting som at det å ha 300% markedsandel på elbiler er veldig vanskelig å få til.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (20 minutter siden):

Nei, han solgte fremtidig FSD, og før FSD-betaen så var prisen mye, mye lavere.

Det kan jeg også gjøre. Selge bil som går på rent vann neste år. Kanskje jeg skal prøve? Betal 100 000kr ekstra for å få bilen med rent vann som brennstoff neste år? Glimrende ide. Når ett år er gått kan jeg si at jeg har nesten klart det og at snart vil bilen gå på rent vann? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 minutter siden):

Det var ikke fremtidig FSD som ble solgt som er grunnen til at Tesla er skyldig i villedende markedsføring i Tyskland og Norge.

Jo, Tesla har alltid solgt FSD som en fremtidig tjeneste. Det har vært tydelig når man bestiller FSD.

Sitat

Musk sa at Robotaxier ville være klare i 2020. De skulle jo også ha begynt å lever semier i 2019 i følge Musk og ville ha hatt ekstra inntekter på grunn av det. 

Så hvis FSD hadde vært ferdig i 2020, hvordan hadde du tenkt at Tesla skulle tjene penger frem til det? Jo, de måtte fortsette å selge biler til folk frem til de har en alternativ inntektskilde gjennom FSD/robotaxi.

Sitat

Igjen, har du lest hva Musks falske påstander og lovnader som aldri blir til? 

Jeg påpekte at Tesla har guidet 50% vekst i året i gjennomsnitt frem til 2030. I 2021 leverte de over 80% vekst.

Jeg påpekte også at de leverte en halv million biler i 2020, som guidet.

Så kan man hakke og kverulere over forsinkelser, men alle opplever forsinkelser. Særlig i en periode der hele verden er påvirket av en global pandemi. Det blir rett og slett ekstremt dobbeltmoralsk å rakke ned på Tesla for forsinkelser, men ignorere alle andre med forsinkelser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 minutter siden):

Den er jo morsom. Jeg argumenterer med fundamentale forhold og sannsynligheter for de vidløftige fantasiene dine. Det eneste du har er noen som har sagt noe på twitter, gjerne folk som emosjonelt og finansielt har lenket seg til Musk og Tesla. Slik som deg selv.

Har du i det hele tatt noe forhold til tall? Har du noen gang regnet på noe? Du snakker om skyhøye aksjekurser fordi "Tesla tjener penger", men tar ikke til deg sånne ting som at det å ha 300% markedsandel på elbiler er veldig vanskelig å få til.

Hvilke fundamentale forhold argumenterer du med?

Og nei, jeg har ikke bare sagt noe som noen på Twitter har sagt. Jeg har påpekt at institusjonelle analytikere har kursmål på Tesla som ligger rundt eller over dagens kurs.

Jeg snakker ikke om skyhøye aksjekurser bare fordi Tesla tjener penger. Å bare tjene penger gir ikke nødvendigvis grunnlag for å prise inn fremtidig vekst. For i tillegg til å tjene penger, så vokser Tesla eksplosivt og har enorme marginer.

Når du da begynner å snakke om 300% markedsandel på elbiler så skjønner du tydeligvis ikke at aksjekursen skal gjenspeile fremtidig inntjening. Og det er derfor vekstselskaper prises annerledes enn selskaper som har stagnert og ikke vokser noe særlig. Man forventer at vekstselskaper skal gi økt inntjening i fremtiden i forhold til i dag, og dette skal prises inn i dagens kurs fordi kursen som sagt skal gjenspeile fremtiden.

Skjønte du det nå?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Det kan jeg også gjøre. Selge bil som går på rent vann neste år. Kanskje jeg skal prøve? Betal 100 000kr ekstra for å få bilen med rent vann som brennstoff neste år? Glimrende ide. Når ett år er gått kan jeg si at jeg har nesten klart det og at snart vil bilen gå på rent vann? 

Jobber du faktisk med en bil som går på rent vann? Hvis ikke så er sammenligningen irrelevant. Tesla jobbet aktivt med FSD i 2019. AI-guru Andrej Karpathy ble vel ansatt i 2016, for eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 minutter siden):

Skjønte du det nå?

Fremdeles ikke noe tall her. Har du i det hele tatt noen selvstendig ide om verdivurdering? Jeg spurte deg konkret, men gjentar.

  1. Hvordan skal Tesla kunne selge 20 millioner elbiler i 2030?
  2. Hva vil elbilmarkedet være i 2030?
  3. Markedsandelen til Tesla er i dag 13,7%, hvordan ser du den utvikle seg mot 2030?
  4. Tesla produserer i dag 1 million biler per år med to fabrikker. Hvordan skal de kunne bygge 30-40 fabrikker på 9 år?
  5. Med 20 milliioner biler per år i 2030, hvordan skal de klare å opprettholde marginene når man vet at biler over 500k er en veldig liten del av totalmarkedet?

Dette er retoriske spørsmål fordi jeg vet du aldri har tenkt på dette. Å ikke tenke er som kjent en forutsetning for å kjøpe aksjer i selskapet.

 

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Jobber du faktisk med en bil som går på rent vann? Hvis ikke så er sammenligningen irrelevant. Tesla jobbet aktivt med FSD i 2019. AI-guru Andrej Karpathy ble vel ansatt i 2016, for eksempel.

Kunne jo solgt en bil som kjørte elektrolyse når den stod parkert tilkoblet strøm. Når den «lader» spalter den vann til hydrogen og oksygen. Når du kjører bruker motoren hydrogen.

Problemet er at det hadde fungert. Selvkjøring er nok lengre frem. Å selge noe man tror man klarer å fungere en gang i fremtiden for 100 000kr vil jeg påstå er svindel. 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, hekomo said:

Jo, Tesla har alltid solgt FSD som en fremtidig tjeneste. Det har vært tydelig når man bestiller FSD.

Nope, tyske rettsinstanser ser lett gjennom bullshittet til Musk. Tesla har kommet med villedende markedsføring en hel rekke ganger om funksjoner som kunder betaler for som ikke eksisterer. 

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, hekomo said:

Og nei, jeg har ikke bare sagt noe som noen på Twitter har sagt. Jeg har påpekt at institusjonelle analytikere har kursmål på Tesla som ligger rundt eller over dagens kurs.

Kursmål varierer mye og betyr som regel ingenting. Mange eksperter advarer nå mot en sterkt overpriset askje. 
Realistisk sett bør aksjeprisen ligge på rundt en tiendedel av det den gjør nå. 

Man må bare tilbake til januar 2020 for det, da lå prisen på ca. 100 USD. Ingenting av det fundamentale har forandret seg siden det. De har fortsatt ikke levert nye kjøretøy de skulle levere, FSD er fortsatt mange, mange år unna ferdigstilling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

 

  1. Tesla produserer i dag 1 million biler per år med to fabrikker. Hvordan skal de kunne bygge 30-40 fabrikker på 9 år?

 

Hvordan får du 306.000 biler produsert i Q4 til å bli 1 million biler per år? Skal de ta fri nesten et helt kvartal?
Neste fabrikk er jo så godt som ferdig. Og neste der igjen er under oppføring. De har nok en plan for dette. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (20 minutter siden):

Hvordan får du 306.000 biler produsert i Q4 til å bli 1 million biler per år? Skal de ta fri nesten et helt kvartal?

Hvis du mener det er veldig vesentlig for diskusjonen å bruke 600k i stedet for 500k per fabrikk så har du sikkert en forklaring på hvordan de ender opp med 20/0,6 = 33 fabrikker i 2030.

Jens Kr. Kirkebø skrev (22 minutter siden):

 De har nok en plan for dette. 

Der  har vi den ja. Er det den samme planen som ga oss 1 million robot-taxier i 2020?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Hvis du mener det er veldig vesentlig for diskusjonen å bruke 600k i stedet for 500k per fabrikk så har du sikkert en forklaring på hvordan de ender opp med 20/0,6 = 33 fabrikker i 2030.

Der  har vi den ja. Er det den samme planen som ga oss 1 million robot-taxier i 2020?

De kommer neppe til å bygge så mange fabrikker. Det gir mye mer mening å bygge færre og større fabrikker. Det optimale antallet er vanskelig å anslå, men et mål må jo være å unngå transport mest mulig. 8-10 stk. kanskje?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...