Gå til innhold

Tesla leverte nesten én million biler i 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en milepæl nådd. Og med fabrikk i Berlin og Texas, så er vel spørsmålet hvor raskt de klarer å øke produksjonen til 2 mill. biler i året. Gratulerer Tesla!

I tillegg venter vi på de første leveranser av New Roadster, Cybertruck og Semi, samt at vi venter på en mindre elbil, slik som de har snakket om lenge. Den bør vel det komme nye opplysninger om snart, dog etter at de to nye fabrikkene er kommet litt i gang.

For Europa så håper vi jo og på en European Cybertruck, og varebiler basert på samme chassis. Og kanskje kommer både Quad, Trike og 2-hjuls MC etterhvert. Mange som likte CyberQuad'en, men gjerne ville hatt en elektrisk versjon.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (7 minutter siden):

1 million er vel ca det Toyota bygger pr måned?
 

Men i motsetning til Tesla, så er vel Toyotas salg på vei nedover, og marginene deres er elendige?

Skjønner ikke helt sammenligningen her. Tesla har hatt en rekordartet vekst i produksjon og salg. Stikk i strid med det kritikerne påstod var mulig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Men i motsetning til Tesla, så er vel Toyotas salg på vei nedover, og marginene deres er elendige?

Skjønner ikke helt sammenligningen her. Tesla har hatt en rekordartet vekst i produksjon og salg. Stikk i strid med det kritikerne påstod var mulig.

Det var vel med tanke på verdisetting. Tesla er vel verdt ~3x så mye som Toyota, og lager ~10% av bilene Toyota gjør.
Med 1 million solgte biler, så er Tesla verdt ca 1 million dollar, pr bil solgt i 2021.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (Akkurat nå):

Det var vel med tanke på verdisetting. Tesla er vel verdt ~3x så mye som Toyota, og lager ~10% av bilene Toyota gjør.
Med 1 million solgte biler, så er Tesla verdt ca 1 million dollar, pr bil solgt i 2021.

Husk at Tesla er et TeChSeLsKaP.  Da betyr den virkelige verden lite.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
uname -i skrev (33 minutter siden):

Husk at Tesla er et TeChSeLsKaP.  Da betyr den virkelige verden lite.

Som investor er det stort sett langt mer fornuftig å kaste pengene sine på aksjer i et selskap i vekst, fremfor et selskap som har redusert salg, med mindre man har info som tilsier at dette kommer til å endres i nær fremtid. Og spesielt et selskap som vokser på flere fronter, slik at inntektspotensialet er langt større enn nåværende omsetning.

Det at Toyota sin sjef nå tilsynelatende ser ut til å våkne fra tåka han har vært omgitt med, og de nå endelig ser ut til å vil gå elektrisk, kan være et slikt tegn. Men hvor helhjertet de går for det sporet, gjenstår å se.

Men klart, klarer man ikke se lengre enn nåværende salgstall til tross for at de tilnærmet har doblet seg siden 2020, så er det fort å dra direkte feilslutninger, og ende opp med å tape stort om man satser feil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Både Semi og CT blir sannsynligvis satt i produksjon i år. Det avhenger nok litt av at de får nok materialer og batterier.

Hvor mange år har disse bilene vært lovet «neste år»?

Semi ble lovet «neste år» i 2017. Det er i år 5 år siden. En million selvkjørende RoboTaxi ble lovet «neste år» i 2019, det blir nå tre år siden. Og CyberTruck da, den ble også lovet i 2021 i 2019. Nå er det snakk om at det skal åpnes en linje for CyberTruck i 2022, med levering uti 2023.

Teslas «neste år» er egentlig det samme som «kanskje en gang i fremtiden».

At ikke selskapet har fått større straffer for å pumpe opp aksjeverdien med falske løfter er i grunn ganske forunderlig.

Endret av GJZwart
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

7,6 millioner biler for Toyota i siste regnskapsår, det blir drøye 600.000 per måned. Det tar nok fort 4-5 år ennå før Tesla kommer dit.

Toyota alene solgte 8,76 millioner per november 2021. Mulig de havner på 9,5 mill. for hele 2021? Tar en med Daihatsu og Hino, så vil trolig fjorårets salg havne på rundt 10,5 mill. 

https://global.toyota/en/company/profile/production-sales-figures/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Nå er kanskje ikke Norge Toyota sitt viktigste marked heller?

Nei, det er sant. Men det viser hvordan markedet blir i andre land etter hvert som prisene på elbiler går ned (eller får subsidiering/fossilbiler får høyere avgifter).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (4 timer siden):

Det var vel med tanke på verdisetting. Tesla er vel verdt ~3x så mye som Toyota, og lager ~10% av bilene Toyota gjør.
Med 1 million solgte biler, så er Tesla verdt ca 1 million dollar, pr bil solgt i 2021.

Det er ikke slik man vurderer markedsverdien på et selskap. Markedsverdien skal gjenspeile forventet fremtidig avkastning. Markedet forventer tydeligvis at Tesla skal gjøre det mye bedre enn Toyota, noe vi ser er i ferd med å skje allerede i dag der Toyota skrumper inn, mens Tesla vokser i et ekstremt tempo.

Å bruke "X per bil solgt" som et grunnlag er å vise en total mangel på forståelse for hvordan dette fungerer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 timer siden):

Husk at Tesla er et TeChSeLsKaP.  Da betyr den virkelige verden lite.

Ja, Tesla er et teknologiselskap. Den virkelige verdien er det til syvende og sist markedet som avgjør, men i og med at verdien har gått opp samtidig som Tesla bare har levert bedre og bedre resultater, så virker det som markedet mener at Tesla er underpriset i forhold til fremtidsutsiktene. Aksjekursen har i det minste hoppet oppover etter hvert som analytikere har funnet ut at de har kraftig undervurdert selskapet.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (2 timer siden):

Hvor mange år har disse bilene vært lovet «neste år»?

Semi ble lovet «neste år» i 2017. Det er i år 5 år siden. En million selvkjørende RoboTaxi ble lovet «neste år» i 2019, det blir nå tre år siden. Og CyberTruck da, den ble også lovet i 2021 i 2019. Nå er det snakk om at det skal åpnes en linje for CyberTruck i 2022, med levering uti 2023.

Teslas «neste år» er egentlig det samme som «kanskje en gang i fremtiden».

At ikke selskapet har fått større straffer for å pumpe opp aksjeverdien med falske løfter er i grunn ganske forunderlig.

Jada, forsinkelser skjer de fleste selskaper. Tesla har også slitt med å få nok batterier til å dekke produksjon og etterspørsel. Når de selger alt de har av biler og har lange ventelister så gir det lite mening å introdusere stadig nye produkter som bare "stjeler" batterier fra andre deler av virksomheten.

Tesla måtte f.eks. sette bremsene på energidelen sin på grunn av at de trengte batteriene til Model 3.

Straff for falske løfter? Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Som sagt, forsinkelser skjer de fleste, og i tillegg til den usedvanlig sterke etterspørselen etter Teslas eksisterende produkter så er vi faktisk i tillegg midt oppe i en global pandemi som har skapt problemer med deleleveranser og lignende.

Tesla gjør stadig ting ingen andre har gjort før eller som ingen trodde var mulig. Da er det ikke rart hvis ikke alt går 100% etter planen. Men Tesla er da også svært fleksible, og har funnet måter å fikse problemer som f.eks. mangel på brikker. Dette mener du tydeligvis er negativt. Jeg er uenig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Jada, forsinkelser skjer de fleste selskaper. Tesla har også slitt med å få nok batterier til å dekke produksjon og etterspørsel. Når de selger alt de har av biler og har lange ventelister så gir det lite mening å introdusere stadig nye produkter som bare "stjeler" batterier fra andre deler av virksomheten.

Tesla måtte f.eks. sette bremsene på energidelen sin på grunn av at de trengte batteriene til Model 3.

Straff for falske løfter? Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Som sagt, forsinkelser skjer de fleste, og i tillegg til den usedvanlig sterke etterspørselen etter Teslas eksisterende produkter så er vi faktisk i tillegg midt oppe i en global pandemi som har skapt problemer med deleleveranser og lignende.

Tesla gjør stadig ting ingen andre har gjort før eller som ingen trodde var mulig. Da er det ikke rart hvis ikke alt går 100% etter planen. Men Tesla er da også svært fleksible, og har funnet måter å fikse problemer som f.eks. mangel på brikker. Dette mener du tydeligvis er negativt. Jeg er uenig.

Alle, og absolutt alle, produktene til Tesla blir «forsinket». Batterimangel kan dem ikke skylde på, de produserer sine egne batterier, så de har kontroll på hva som kommer derfra. Og en hver leder på nivå med Musk burde vite om det lar seg gjøre å lansere et produkt eller ikke innenfor en gitt ramme, ellers har vedkommende alt for dårlig kontroll på bedriften. Å skylde på pandemien er heller ikke noe man kan gjøre, Teslas vaporware var i hardt vær lenge før pandemien. Semi ble lovet to år før pandemien slo til. Samme med Teslas Solar Roof, som fortsatt ikke er i masseproduksjon, eller kunder har sett stort til.

En bedrift kan ikke love mer enn dem kan holde, spesielt ikke når det påvirker aksjekursen og verdien på selskapet.

Endret av GJZwart
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...