Gå til innhold

Tesla leverte nesten én million biler i 2021


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (21 timer siden):

Fremdeles ikke noe tall her. Har du i det hele tatt noen selvstendig ide om verdivurdering? Jeg spurte deg konkret, men gjentar.

  1. Hvordan skal Tesla kunne selge 20 millioner elbiler i 2030?
  2. Hva vil elbilmarkedet være i 2030?
  3. Markedsandelen til Tesla er i dag 13,7%, hvordan ser du den utvikle seg mot 2030?
  4. Tesla produserer i dag 1 million biler per år med to fabrikker. Hvordan skal de kunne bygge 30-40 fabrikker på 9 år?
  5. Med 20 milliioner biler per år i 2030, hvordan skal de klare å opprettholde marginene når man vet at biler over 500k er en veldig liten del av totalmarkedet?

Dette er retoriske spørsmål fordi jeg vet du aldri har tenkt på dette. Å ikke tenke er som kjent en forutsetning for å kjøpe aksjer i selskapet.

Nettopp. Spørsmålene dine er ikke reelle. For eksempel forutsetter du at de må bygge 30-40 fabrikker for å produsere 20 millioner biler, når de fem fabrikkene som vil produsere biler i løpet av 2022 sannsynligvis vil være nok til å nå fem millioner biler. Giga Shanghai er ikke langt unna en produksjonskapasitet på en millon biler i året, og fabrikkene i Berlin og Texas vil ha enda større kapasitet.

Det du gjør her er å ignorere det jeg har skrevet, og blant annet gjenta en merkelig påstand om at de trenger 30-40 fabrikker for å nå 20 millioner.

Faktum er at de nesten nådde en million biler bare i år. De nesten doblet produksjonen. Dette trodde jo du aldri var mulig. Du påstod jo faktisk at Tesla aldri kommer til å klare å levere et positivt årsresultat. Tilsvarende spørsmål den gang ville jo vært "hvordan skal Tesla noen gang kunne få positivt årsresultat", "hvordan skal de kunne bygge 999334 fabrikker i 2020 for å få positivt årsresultat?" og lignende.

Det vi ser her er problemet med å ikke forholde deg til fundamentale forhold. Det er altså Tesla-kritikerne som ikke gjør det, som jeg har vist.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (21 timer siden):

Kunne jo solgt en bil som kjørte elektrolyse når den stod parkert tilkoblet strøm. Når den «lader» spalter den vann til hydrogen og oksygen. Når du kjører bruker motoren hydrogen.

Problemet er at det hadde fungert. Selvkjøring er nok lengre frem. Å selge noe man tror man klarer å fungere en gang i fremtiden for 100 000kr vil jeg påstå er svindel. 

Det er ikke svindel å selge noe som kommer i fremtiden når man sier at det ikke er ferdig enda, og kommer i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (21 timer siden):

Nope, tyske rettsinstanser ser lett gjennom bullshittet til Musk. Tesla har kommet med villedende markedsføring en hel rekke ganger om funksjoner som kunder betaler for som ikke eksisterer. 

Saken i Tyskland motsier jo egentlig ditt standpunkt. Der kommer det jo klart frem at de har solgt kun potensialet for fremtidig selvkjøring. Så kan retten mene at de ikke bare kan selge potensialet, men Tesla har altså i følge det tyske rettssystemt gjort det tydelig at det er noe som ikke er nå, men kommer i fremtiden.

Vi er altså enige om at de har solgt noe som ikke eksisterer. Jeg påpeker derimot at de har gjort det tydelig at det ikke eksisterer og at det er noe som kommer i fremtiden, noe retten bekrefter når de viser til at de selger potensialet.

Det er flott at du bekrefter det jeg skriver og motsier deg selv 😁  

debattklovn skrev (21 timer siden):

Kursmål varierer mye og betyr som regel ingenting. Mange eksperter advarer nå mot en sterkt overpriset askje. 
Realistisk sett bør aksjeprisen ligge på rundt en tiendedel av det den gjør nå. 

Hvilke eksperter er det som advarer? Er det de samme som har advart i mange år, tilbake til da Tesla lå på $50?

Hvorfor bør aksjeprisen ligge på rundt en tidendel av det den gjør nå? Hvilke fundamentale forhold og regnestykker baserer du deg på da? Har du sett på regnestykkene til f.eks. analytikerne i Piper Sandler?

Sitat

Man må bare tilbake til januar 2020 for det, da lå prisen på ca. 100 USD. Ingenting av det fundamentale har forandret seg siden det. De har fortsatt ikke levert nye kjøretøy de skulle levere, FSD er fortsatt mange, mange år unna ferdigstilling.

Ingenting har forandret seg? Så de leverte ikke en halv million biler i 2020, noe folk mente var umulig? De nesten doblet ikke dette i 2021? De har ikke økt overskuddet? De har ikke stadig økte marginer? De har ikke vokst raskere enn ventet? De har ikke økt salget kraftig i en periode der andre bilprodusenter har slitt? De har ikke mer kontanter på bok enn noen gang?

De startet ikke produksjonen av Model Y i 2020?

Det viste seg ikke at etterspørselen etter Teslaer er helt vill, og at ventelistene er ekstremt lange?

Du glemmer også at før 2020 så hadde Tesla-aksjen nesten ikke beveget på seg på fem år. Den begynte vel å røre litt på seg i 2019. Men Tesla hadde altså flere år der de viste styrke og bygget seg opp, uten at markedet tok hensyn til dette. Er det da rart at det kommer en korreksjon oppover når markedet oppdager hva det har gått glipp av?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden):

De kommer neppe til å bygge så mange fabrikker. Det gir mye mer mening å bygge færre og større fabrikker. Det optimale antallet er vanskelig å anslå, men et mål må jo være å unngå transport mest mulig. 8-10 stk. kanskje?

Det virker som han går ut ifra at dagens produksjonsvolum vil ligge fast fremover. I virkeligheten vil kapasiteten i både Kina og Fremont øke, særlig i Kina. I tillegg vil fabrikkene i Berlin og Texas ha enda høyere kapasitet. Fremont er det nok vanskeligere å utvide, men både Kina, Texas og Berlin har vel landområder til videre utvidelse etter hvert. Det som bygges nå i Texas og Berlin er jo bare første steg, og i Shanghai har man allerede utvidet og bygget ut.

Det kan virke som han dikter litt? Akkurat som da han sa Tesla aldri ville få årsoverskudd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (44 minutter siden):

<snip>

Dette er veldig typisk for hvordan du diskuterer. Du snakker om aksjekurser og ting som vil skje i fremtiden, Men med en gang du får spørsmål om å regne hjem aksjekursen eller si noe om hvordan denne fremtiden skal materialisere seg så går du helt i oppløsning. Jeg har nå spurt deg tre ganger om helt enkle ting og du nekter å svare. Du kan ikke svare.

Jeg tror dette er veldig vanlig for mange som setter pengene sine i en meme-aksje som Tesla. Blind idoldyrkelse kombinert med sjarlataner som skriker og bærer seg om fantasikurser for å tiltrekke seg kunder til sine oveprisede fond. Hvis man aldri har dratt frem en kalkulator eller lest og skjønt nøkkeltallene til et selskap så får man til slutt som fortjent. 

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, hekomo said:

Saken i Tyskland motsier jo egentlig ditt standpunkt. Der kommer det jo klart frem at de har solgt kun potensialet for fremtidig selvkjøring. Så kan retten mene at de ikke bare kan selge potensialet, men Tesla har altså i følge det tyske rettssystemt gjort det tydelig at det er noe som ikke er nå, men kommer i fremtiden.

Vi er altså enige om at de har solgt noe som ikke eksisterer. Jeg påpeker derimot at de har gjort det tydelig at det ikke eksisterer og at det er noe som kommer i fremtiden, noe retten bekrefter når de viser til at de selger potensialet.

Du kan kverulere alt du vil, men saken er at retten fant at både autopilot og FSD var villedende markedsføring, og Tesla får ikke bruke de ordene lenger for å villede kunder. For alle som ikke er Tesla-fanatikere er det enkelt å se hva som skjer her. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Dette er veldig typisk for hvordan du diskuterer. Du snakker om aksjekurser og ting som vil skje i fremtiden, Men med en gang du får spørsmål om å regne hjem aksjekursen eller si noe om hvordan denne fremtiden skal materialisere seg så går du helt i oppløsning. Jeg har nå spurt deg tre ganger om helt enkle ting og du nekter å svare. Du kan ikke svare.

Jeg tror dette er veldig vanlig for mange som setter pengene sine i en meme-aksje som Tesla. Blind idoldyrkelse kombinert med sjarlataner som skriker og bærer seg om fantasikurser for å tiltrekke seg kunder til sine oveprisede fond. Hvis man aldri har dratt frem en kalkulator eller lest og skjønt nøkkeltallene til et selskap så får man til slutt som fortjent. 

Du er klar over at aksjekursen i dag skal gjenspeile forventet fremtidig inntjening, ikke sant?

Og så er det rart at du sier jeg ikke vil svare når du selv skriver at spørsmålene dine ikke er reelle. Videre påpeker jeg at selv spørsmålene du selv sier ikke er reelle tar utgangspunkt i falske premisser. Når jeg påpeker noen av disse falske premissene så sletter du bare alt som er skrevet og går til personangrep.

Overprisede fond? Hva er det du snakker om?

Å påstå at Tesla er en meme-aksje er veldig rart all den tid det er institusjonelle handler som styrer aksjekursen. Og institusjonelle analytikere har kursmål på eller over dagens aksjekurs. Hvordan forklarer du det?

Uansett, denne tråden handler om at Tesla leverte nesten en million biler i 2021, noe som nesten er en dobling fra året før. Videre øker både overskuddet og marginene, noe du påstod var umulig og aldri ville skje.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (32 minutter siden):

Du kan kverulere alt du vil, men saken er at retten fant at både autopilot og FSD var villedende markedsføring, og Tesla får ikke bruke de ordene lenger for å villede kunder. For alle som ikke er Tesla-fanatikere er det enkelt å se hva som skjer her. 

Det artiklene dine gjorde var å bekrefte at det Tesla har solgt er fremtidig FSD, som er det diskusjonen vår handler om.

For jeg skrev nemlig: "Tesla har alltid solgt FSD som en fremtidig tjeneste"

Og du svarte: "Nope"

Så begynte du å snakke om tyske rettsinstanser, men dine egne linker bekrefter jo at de nettopp solgte FSD som noe i fremtiden, som altså var nettopp det jeg sa. Så får retten avgjøre om de synes Tesla skal få lov til det, men det er noe annet enn hva Tesla faktisk har gjort.

Sjakk matt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 3.1.2022 den 21.09):

Vil Tesla Ukeblad skrive hvor mange biler hver enkelt bilprodusent lagde og solgte i 2021?

Nei, men Tesla er en utfordrer til en godt etablert bransje og har bygget på flere elementer av disruptive technology, og Har tvunget fram mange veldig store endringer og teknologiske hopp, derfor er det interessant å følge Tesla, spesielt siden motstanden har vært stor og spådommene om at enden er nær mange. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Du er klar over at aksjekursen i dag skal gjenspeile forventet fremtidig inntjening, ikke sant?

Hvor lenge skal du spytte ut denne ubrukelige floskelen? Har du ikke noe annet å komme med? Ja, i fremtiden kan alt mulig skje. Du kan vinne i Viking-lotto neste uke, en komet kan lande i Spikersuppa og den lille skakkjørte produsenten Tesla kan ha monopol på elbiler i 2030. Hvor sannsynlig mener du det er? Hva ligger til grunn? Har du noen gang tenkt over det? Vil du noen gang prøve?

 

hekomo skrev (15 minutter siden):

Uansett, denne tråden handler om at Tesla leverte nesten en million biler i 2021, noe som nesten er en dobling fra året før. Videre øker både overskuddet og marginene, noe du påstod var umulig og aldri ville skje.

Hvis du først skal lese tusenvis av gamle innlegg for å avspore diskusjonen så bør du i det minste la være å lyve. Jeg har aldri påstått at det er umulig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 3.1.2022 den 14.00):

Men i motsetning til Tesla, så er vel Toyotas salg på vei nedover, og marginene deres er elendige?

Skjønner ikke helt sammenligningen her. Tesla har hatt en rekordartet vekst i produksjon og salg. Stikk i strid med det kritikerne påstod var mulig.

Toyota selger som hakka møkk i hjemmemarkedet til tesla, nemlig USA.
https://www.cnbc.com/2022/01/04/toyota-dethrones-gm-to-become-americas-top-selling-automaker-in-2021.html

Eller er dette en upålitlig kilde som du alltid påstår når noe ikke stemmer med dine personlige meninger og oppfatninger?

Endret av Uromomentet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Uromomentet skrev (3 minutter siden):

Toyota selger som hakka møkk i hjemmemarkedet til tesla, nemlig USA.
https://www.cnbc.com/2022/01/04/toyota-dethrones-gm-to-become-americas-top-selling-automaker-in-2021.html

Eller er dette en upålitlig kilde som du alltid påstår når noe ikke stemmer med dine personlige meninger og oppfatninger?

Tesla er ikke på topp 15 over solgte bilmerker i USA. Allikvel er Tesla verdt mer enn de topp 15 bilmerkene tilsammen. Men påpeker man det sinnsyke i det så kommer hekomo med sin alltid treffiskre analyse "Du skjønner ingenting av aksjer for i Fremtiden kan alt mulig skje!!!". 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (59 minutter siden):

Det artiklene dine gjorde var å bekrefte at det Tesla har solgt er fremtidig FSD, som er det diskusjonen vår handler om.

For jeg skrev nemlig: "Tesla har alltid solgt FSD som en fremtidig tjeneste"

Og du svarte: "Nope"

Så begynte du å snakke om tyske rettsinstanser, men dine egne linker bekrefter jo at de nettopp solgte FSD som noe i fremtiden, som altså var nettopp det jeg sa. Så får retten avgjøre om de synes Tesla skal få lov til det, men det er noe annet enn hva Tesla faktisk har gjort.

Sjakk matt.

FSD er jo ikke verdt en dritt. Autopilot og FSD er livssfarlig:
https://screenshot-media.com/technology/ai/tesla-autopilot-unsafe/


Tesla utfordrer ikke konkurrentene med selvkjøring engang. tesla bare dilter etter:
https://www.inverse.com/innovation/best-autonomous-driving-companies

 

I vårt herrens år 2022, så klarer ikke tesla noe annet ennt å produserer biler som såvidt klarer selvkjøringsnivå 2:
https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/03/13/why-is-teslas-full-self-driving-only-level-2-autonomous/

 

Mens konkurrentene skal i samme året (august 2022) lansere biler som klarer selvkjørings nivå 4:
https://topelectricsuv.com/news/volvo/volvo-xc90-recharge/

 

Eat that tesla😀😀😀

 

Sjakk Matt

Endret av Uromomentet
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 minutter siden):

Tesla er ikke på topp 15 over solgte bilmerker i USA. Allikvel er Tesla verdt mer enn de topp 15 bilmerkene tilsammen. Men påpeker man det sinnsyke i det så kommer hekomo med sin alltid treffiskre analyse "Du skjønner ingenting av aksjer for i Fremtiden kan alt mulig skje!!!". 

Ifølge denne, så var Tesla nr. 14 i Q421, opp fra plass 17 i Q420. Riktignok er de bare på plass 18 om man summerer opp månedssalgene fra tabellen.

https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-vehicle-sales-figures-by-brand/

Men som det er forsøkt å fortelle deg før, aksjekursene speiler ikke dagens salg, men trender og forventninger om fremtidig inntjening og ikke minst avkastning. Det er bakgrunnen for at Tesla verdsettes høyere enn de fleste andre.

Så kan man alltids ha en formening om hvorvidt de som kjøper og selger aksjer er fullstendig ute og kjører, eller om de har forstått noe som ikke alle andre ser, selv om det ihvertfall uttrykkes forskjellige meninger om kursen.

Men det som faktisk gjelder, er jo hva aksjene faktisk omsettes for (avgjør aksjekursen), og hva som ligger inne som kjøp eller selg-punkter. Kunsten med aksjeinvesteringer er å kunne selge på topper, og kjøpe på "bunner", og evnen til å holde på de aksjene man mener skal betydelig opp før man selger.

Sånn sett er det rimelig uinteressant hva folk som ikke driver med aksjeinvestering, eller ikke innenfor dette segmentet av selskaper/bransjer, mener om et selskaps nåværende kurs.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (55 minutter siden):

Nei, men Tesla er en utfordrer til en godt etablert bransje og har bygget på flere elementer av disruptive technology, og Har tvunget fram mange veldig store endringer og teknologiske hopp, derfor er det interessant å følge Tesla, spesielt siden motstanden har vært stor og spådommene om at enden er nær mange. 

Tesla utfordrer ingen:
https://www.inverse.com/innovation/best-autonomous-driving-companies

Det kommer teknologiske hopp nå i 2022. De hoppene er det ikke tesla som står for:
https://topelectricsuv.com/news/volvo/volvo-xc90-recharge/

Hva får deg til å tro at tesla utfordrer på selvkjøring og kommer med teknologiske hopp? tesla har da ikke siden 2013 klart noe annet en såvidt nivå 2 selvkjøring og selge varporware:
https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/03/13/why-is-teslas-full-self-driving-only-level-2-autonomous/

https://www.fastcompany.com/90677822/elon-musks-tesla-robotaxi-promise-typifies-self-driving-overexuberance

 

 

 

Endret av Uromomentet
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Så begynte du å snakke om tyske rettsinstanser, men dine egne linker bekrefter jo at de nettopp solgte FSD som noe i fremtiden, som altså var nettopp det jeg sa. Så får retten avgjøre om de synes Tesla skal få lov til det, men det er noe annet enn hva Tesla faktisk har gjort.

Sjakk matt.

Nei. Det står ingenting i artikkelen jeg lenket til om fremtidig

Quote

In Germany, the company marketed its cars as “Autopilot inclusive,” with “full potential for autonomous driving.”

Dette er begrepene tysk rett fant villedende, med god grunn. Tesla villedet altså kundene med løgnaktig markedsføring om hva produktet deres kan, både i Tyskland og Norge. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Tesla er ikke på topp 15 over solgte bilmerker i USA. Allikvel er Tesla verdt mer enn de topp 15 bilmerkene tilsammen. Men påpeker man det sinnsyke i det så kommer hekomo med sin alltid treffiskre analyse "Du skjønner ingenting av aksjer for i Fremtiden kan alt mulig skje!!!". 

Om tesla blir like mye verddt som alle bilprodusentene+ apple og Microsoft er jeg ikke så naiv at jeg kjøper meg en så simpel og billig bil ifra tesla for det. Jeg skal ha bil som er mye bedre og bil som er verdt prisen og bil ifra en bilproduent som lover det som biln\en kommer med. Jeg vil ikke bli svindlet og lurt. Det får du ikke ved å skaffe deg tesla, selv om tesla har høy markedsverdi.

 

"Analysene" til Hekomo går stort sett ut på at alle andres kilder er utroverdige, uten at han selv klarer å underbygge påstandene sine om hvorfor.
Analysene han presenterer er synsing og personlige meninger , så ikke ta det han sier så alvorlig.

 

Ellers er det masse analyser er analyser fra folk som er emesjonellt og økonomisk tilknyttet tesla om så mye rart. Ta for eksempel analysken om Kodak-momet, som skulle komme allerede i 2012. 
Hvem skal bilprodusenter skal oppleve Kodakmoment?
Er det Toyota?
Eller er det Volvo, Mercedes, Porshce, Ford, Ferrari?

Eller hvem av bilprodusentene skal oppleve Kodak momentet?
 

Endret av Uromomentet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uromomentet skrev (11 minutter siden):

Analysene han presenterer er synsing og personlige meninger , så ikke ta det han sier så alvorlig.

Jeg tar det ikke alvorlig i det hele tatt, men det er greit at noen får lese faktabaserte motforestillinger før de risikerer famileformuen på denne tulipanen med 4 hjul.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 9.1.2022 den 13.00):

Hvor lenge skal du spytte ut denne ubrukelige floskelen? Har du ikke noe annet å komme med? Ja, i fremtiden kan alt mulig skje. Du kan vinne i Viking-lotto neste uke, en komet kan lande i Spikersuppa og den lille skakkjørte produsenten Tesla kan ha monopol på elbiler i 2030. Hvor sannsynlig mener du det er? Hva ligger til grunn? Har du noen gang tenkt over det? Vil du noen gang prøve?

Eh, jeg har en liten nyhet til deg, uname... det er ikke en floskel. Det er en kjennsgjerning. Selskaper prises etter forventet fremtidig inntjening. Dette er grunnleggende greier. Det gjelder ikke bare Tesla, men alle selskaper. Men siden noen selskaper har stagnert og ikke vokser mer, så skal de prises annerledes enn et selskap i kraftig vekst (som Tesla).

Å påstå at Tesla er skakkjørt når de har økt salget kraftig samtidig som andre bilprodusenter sliter, fremstår noe spesielt. Først leverte Tesla en halv million biler i 2020, noe dere påstod var umulig, og så nesten doblet de dette i 2021. I tillegg hadde de sinnssyke marginer som nærmest er uhørt i bilmarkedet, og økte overskuddene sine. Høres det ut som et skakkjørt selskap?

Det er forresten ingen som har påstått at Tesla vil ha monopol i 2030. ARK Invest har f.eks. som forutsetning at Tesla har 20% markedsandel.

Så her har du et par ting å lære. Både hvordan selskaper prises, og hva man forventer for Tesla i fremtiden.

Igjen så er det rart at du sier jeg ikke vil svare når du selv skriver at spørsmålene dine ikke er reelle. Videre påpeker jeg at selv spørsmålene du selv sier ikke er reelle tar utgangspunkt i falske premisser. Når jeg påpeker noen av disse falske premissene så sletter du bare alt som er skrevet og går til personangrep.

Overprisede fond? Hva er det du snakker om?

Å påstå at Tesla er en meme-aksje er veldig rart all den tid det er institusjonelle handler som styrer aksjekursen. Og institusjonelle analytikere har kursmål på eller over dagens aksjekurs. Hvordan forklarer du det?

Sitat

Hvis du først skal lese tusenvis av gamle innlegg for å avspore diskusjonen så bør du i det minste la være å lyve. Jeg har aldri påstått at det er umulig.

Sitat: "De har ikke klart å levere et positivt årsresultat på 17 år og kommer ikke til å klare det i år heller."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...