Gå til innhold

Strømpriser, utenlandskabler og støtteordninger


Anbefalte innlegg

Det vi ser nå er fullstendig galskap. Over 8 kr kwh. Nå må noe gjøres før vi ender på en inflasjon vi ikke har sett siden jappetiden. 

Som mange gikk jeg nok litt i fellen til kraftselskapene når de frontet ideen om utenlandskabler og tenkte i høst når prisene økte ja ja vi klarer dette, vi ønsker å leve mer energieffektivt og prising har jo en oppdragende effekt. Dog stolte jeg nok for mye på kraftprodusentenes festtaler og regnet dermed ikke med at vår strømpris skulle følge europas priser slik vi har sett. Og mantraet om at vi ville få så mye billig strøm tilbake i kablene gjorde at jeg som de fleste andre svelget agnet, søkket og hele snøret og jeg tenkte dette blir sikkert til å leve med. Det ser jo virkelig ikke slik ut. Og ennå har vi ikke full vinter og det kan ennå bli langt kaldere nedover europa. 

Konsekvensen av den ekstreme økningen er jo helt forferdelig. Dette rammer naturligvis svake grupper ekstra hardt, både privatpersoner og vi ser nå at også veldig mange bedrifter får strømregning på tre fire ganger mer enn normalt. Det spiser av evt. netto, eller så må kostnaden dekkes eller forsøkes dekket inn gjennom økte priser. Og økte priser det rammer oss alle, og det har en galloperende effekt. For det vil komme ytterligere prisøkninger i alle ledd i produksjon fremover. Og det kommer på toppen av den friske prisveksten vi har sett allerede i mange bransjer, og for mange produkter. 

Det handler ikke lengre om å straffe energisløsere, nå er strømprisene oppgangen til fullstendig texas tilstander. 

Vi har alt sett at svake grupper ikke favnes av strømstøtten. Og nå rammes altså også næringslivet. Kraftkrevende bransjer har jo kunnet holde produksjonen i Norge tross våre høyere lønnskostnader pga av lave strømpriser. 

Det er nesten slik at jeg tenker vi bør stanse strømeksporten og ta en nasjonal time out slik at vi får kjølt ned huet nok til å evne å ha klare tanker om veien videre.  Regjeringen er for vag, og de skaper jo et system som helt sikkert blir temmelig kostbart å håndtere, pluss at både svake gupper og mange bedrifter vil risikere trasige tider frem til det er en på plass en kjapp og effektiv løsning fra regjeringen for strømstøtte. Vi snakker akutte behov for de svake gruppene. 

Hva er konsekvensene av en midlertidig stans i strømeksporten mens vi får på plass en prismodell for kraftpriser innenlands og kanskje også noen føringer for fyllingsgrad, max eksport evt. skatt på eksporten?

Vi kan ikke ha det slik at svake grupper, som pensjonister, studenter, uføre etc ikke kan opprettholde normal hygiene fordi det koster en hundrings å gå i dusjen, at de ikke ser seg råd til å vaske tøy eller må sitte inne i utetøy fordi de ikke har råd til strøm. Og også for bedriftene kan vi ikke snu kraftmarkedet så fullstendig opp ned at ellers levedyktige bedrifter kneler og må avvikle pga strømprisene. Slik kan vi ikke ha det. Og kostnaden vil akselerere i alle ledd fremover slik at det meste av priser vil øke ytterligere, som gjør det ennå tyngre både for svake grupper og svake bedrifter. Og mange er jo allerede i en presset økonomisk situasjon pga covidstøttetn som ikke traff de som trengte den aller mest. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, bojangles said:

Det er nesten slik at jeg tenker vi bør stanse strømeksporten og ta en nasjonal time out slik at vi får kjølt ned huet nok til å evne å ha klare tanker om veien videre.  Regjeringen er for vag, og de skaper jo et system som helt sikkert blir temmelig kostbart å håndtere, pluss at både svake gupper og mange bedrifter vil risikere trasige tider frem til det er en på plass en kjapp og effektiv løsning fra regjeringen for strømstøtte. Vi snakker akutte behov for de svake gruppene. 

Skattelegg eksport av strøm med 80%, problemet løst. La dem få kjøpe billig strøm fra Europa når det er mulig så kan vi spare vår egen, men ved eksport bør nesten hele fortjenesten gå rett i felleskassa.

Dette fordrer selvfølgelig at vi har en regjering som ikke er helt inkompetent, og det kan mye tyder på at vi har. Alt overskudd/skatt fra kraftsalg til utlandet går rett inn på et "fond" som brukes til å hjelpe med strømpriser.

Et eksempel kunne vært regressiv rabatt, slik at man får dekket 90% på alt over 30 øre på første 1000 kWh / mnd, 80% over 2000, 70 % fra 3000 etc.

Akkurat hvordan denne modellen skulle vært er noe en eller flere kompetente personer må regne litt på, og jeg er også tilhenger av en flat støtte til alle over 18 siden det vil gi et kraftig incentiv til å spare på strøm og fungere litt som progressiv beskatning der de med minst får mest. Det finnes mange muligheter, men Støre-regjeringen gjør alt galt.

Edit: 

På toppen trenger man en makspris på f.eks. 1 krone og en løsning som treffer bedrifter. Som du sier; med disse prisene vil vi få en vanvittig inflasjon om ikke hele bedriftsnorge skal gå konkurs. Noen må ta regningen, og det blir selvfølgelig forbrukere. Løsningen for næringsliv blir en annen sak, men det må også løses.

Endret av delfin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet er jo at mens vi og hele resten av Norge diskuterer dette, eller ignorer strømprisbonanza'n så sitter enkelte hjemme i egen stue med vintertøyet på fordi de vet at de ikke klare å dekke neste strømregning. Bedriftene har allerede begynt å ta grep for å dekke inn merkostnaden for strøm, det har bare ikke nådd forbrukerne riktig ennå. Prisene fra produsenter har allerede økt flere ganger i høst, og det blir påslag på alt fra pålegg og brød til fiskepinner og fjordlandretter. 

Dette tullet fra regjeringen om at de dekker det over 70 øre er jo også bare tull, selv på 70 øre kwh så vil de svakeste grupper og bedrifter få et helt umulig valg. For privatpersoner så er faktisk strøm en menneskerett, spesielt siden vi idag ikke har alternativer. Oljefyrene ble forbudt, en skal helst hverken kappe ved eller forbruke ved pga klima slik at for majoriteten av oss så er det nødvendig med strøm til oppvarming. 

Tror nok skatt på eksport slik vi skatter oljebransjen ville dempet eksporten. Vi har ikke dimensjonert opp vannmagasiner og dammer nok til å forsyne hele europa med strøm. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (2 timer siden):

Skattelegg eksport av strøm med 80%, problemet løst. La dem få kjøpe billig strøm fra Europa når det er mulig så kan vi spare vår egen, men ved eksport bør nesten hele fortjenesten gå rett i felleskassa.

Dette fordrer selvfølgelig at vi har en regjering som ikke er helt inkompetent, og det kan mye tyder på at vi har. Alt overskudd/skatt fra kraftsalg til utlandet går rett inn på et "fond" som brukes til å hjelpe med strømpriser.

Et eksempel kunne vært regressiv rabatt, slik at man får dekket 90% på alt over 30 øre på første 1000 kWh / mnd, 80% over 2000, 70 % fra 3000 etc.

Akkurat hvordan denne modellen skulle vært er noe en eller flere kompetente personer må regne litt på, og jeg er også tilhenger av en flat støtte til alle over 18 siden det vil gi et kraftig incentiv til å spare på strøm og fungere litt som progressiv beskatning der de med minst får mest. Det finnes mange muligheter, men Støre-regjeringen gjør alt galt.

Edit: 

På toppen trenger man en makspris på f.eks. 1 krone og en løsning som treffer bedrifter. Som du sier; med disse prisene vil vi få en vanvittig inflasjon om ikke hele bedriftsnorge skal gå konkurs. Noen må ta regningen, og det blir selvfølgelig forbrukere. Løsningen for næringsliv blir en annen sak, men det må også løses.


Dette forslaget vil ende med en del andre konsekvenser for Norge. EU vil definitivt innføre straffeskatter hvis noe slikt blir gjort. Så noe slikt blir ikke aktuelt. 

Strømordningen vi har nå kom på plass LENGE før dagens regjering. Så man kan ikke simpelthen legge skylden på dem. Det meste de håver inn på skatt går jo tilbake til folket. Men gjennom kanaler som er mindre direkte. Der er dagens regjering langt bedre enn Solberg-regjeringen var. 


Men en progressiv skatteordning på strøm er i bunn og grunn fin ide. To separate, en for industri og en for private husholdninger. Da kan store bedrifter bli oppmuntret til å bygge ut solcellepaneler og gjøre skikkelige energitiltak, da de har råd til slike investeringer, og små bedrifter kan operere fint uten å måtte hoste opp enorme mengder kapital.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg har nemnt før så er det bare å skylde på velgere, politikere og klimahysteriet for de ekstra høye strømprisene. Ikke at det er noe unormalt med vær og etterspørselen etter energi akkurat nå.

Jeg skal innrømme jeg var medskyldig i denne situasjonen da jeg har stemt på Høyre ved flere stortingsvalg, men dessverre såg jeg ikke konsekvensene av politikken før det var for sent. Nå angrer jeg bare som pokker jeg jar kastet stemmer etter Høyre. Ikke noe trøst med ny regjering heller, dem gir omtrent akkurat den same møkkapolitikken om ikke enda verre.

46 minutes ago, Jarmo said:

   495 661 medlemmer som diskuteter om samme sak som du :)

Felles for de alle ekkokammer på Facebook er at dem gjør ingen nytte. Folk må ut og protestere.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Strømkabler og høye priser er ikke problemet her. Strømmen i Norge har ikke blitt dyrere å produsere. Jeg regner også med at de som selger kraft ikke subsidierer utlendingene. Problemet er at det er stat og kommune som sitter igjen med hele overskuddet. Kostnaden er ikke noe annet enn en skatt.

Myndighetene kunne bare betale tilbake til forbrukerene i Norge det de har betalt over en viss kwh pris i stedet for å ta ut overskudd. Forbrukerene kunne få dette refundert direkte eller via strømselskapene. Da blir det status quo i forhold til hva man betalte tidligere.

Jeg er spent på hvordan de økte strømprisene vil slå ut på inflasjonhvis man ikke foretar seg noen ting eller fortsetter med å bare gi tilbake småpengenger. Norges Bank er veldig forsiktig og forsøker hele tiden å være så forutsigbare som mulig når det gjelder renteøkninger. Disse strømprisene utgjør mye mer enn flere renteøkninger. Det kan påvirke kjøpekraft, arbeidsmarket og boligprisene i stor grad.

Videre så vil nok politikerforakten ikke gå ned når man får strømregningen i januar på 10.000 og ser at man kun har fått under 20% i støtte.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PosteMonopolet said:

Jeg skal innrømme jeg var medskyldig i denne situasjonen da jeg har stemt på Høyre ved flere stortingsvalg, men dessverre såg jeg ikke konsekvensene av politikken før det var for sent. Nå angrer jeg bare som pokker jeg jar kastet stemmer etter Høyre. Ikke noe trøst med ny regjering heller, dem gir omtrent akkurat den same møkkapolitikken om ikke enda verre.

Om man er godt bemidlet og vil sørge for seg og sitt er det helt naturlig å stemme Høyre, så det er i grunn ingen problemer med det. De er ganske ærlige om at de er et parti for de øverste samfunnslagene. Ærlig sak. Problemet med AP er at de lurer folk til å tro at de er et parti for alle, og spesielt de litt svakere gruppene, når det meste av politikken deres overlapper med Høyre. Det er utrolig mange som stemmer på dem fordi foreldrene gjorde det, og på grunn av festtaler og hva de sier i opposisjon, og de lærer jo aldri.

Av alle forslag for å løse "strømkrisen" har AP sitt vært det soleklart dårligste og minst solidariske, samtidig som det heller ikke støtter opp om næringslivet som sliter. I tillegg er strømpengene faktisk lommerusk for AS Norge, så det de holder på med er "å spare seg til fant" som det heter. Det vil si; de tar inn så mye i ekstraskatter fra enkelte utsatte grupper at disse ikke klarer seg selv.

Med gassprisene som er nå må Norge tjene nærmere 4 milliarder om dagen bare på gasseksport, og i løpet av to dager har vi tjent inn hele "strømpakka" som de så folkelig kaller det med god margin.

Utrolig nok skulle jeg ønske Rødt hadde en sterkere stemme nå. Jeg er absolutt ingen typisk "Rødt"-velger, men mener at partiene på ytterkantene (både Rødt og FrP) er viktige å ha med. AP er verst, ulv i fåreklær, og at deres fremste mann er god for 150 millioner kroner sier litt om hvor langt dette er fra noe "arbeiderklasse".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, asicman said:

Jeg er spent på hvordan de økte strømprisene vil slå ut på inflasjonhvis man ikke foretar seg noen ting eller fortsetter med å bare gi tilbake småpengenger. Norges Bank er veldig forsiktig og forsøker hele tiden å være så forutsigbare som mulig når det gjelder renteøkninger. Disse strømprisene utgjør mye mer enn flere renteøkninger. Det kan påvirke kjøpekraft, arbeidsmarket og boligprisene i stor grad.

Vel du trenger ikke gå rundt i spenning, dersom ikke ting skjer relativt kjapt så vil strømprisen alene drive inflasjonen til nivåer vi aldri har sett før. Ta din lokale Rema butikk, tross i stor kjede, og innkjøpsmakt så rammes også butikkene. Lokalt ved at strømprisene koster over 30 ganger mer nå på toppene enn hva selv edruelige budsjett tilsier. Frysere, kjølerom, vifter, varme osv. Det koster. Også skal alle produsentene ha sitt påslag for å dekke sine strømutgifter. Bonden stakkar får ikke noe mer, for staten har sørget for faste priser til den arme bonden, så bonden risikerer tvangsslakt, avvikling, tvangssalg og styrt avvikling. De som foredler produktene til bonden de står fritt til å å kreve hva de ønsker. Og deres kjølerom og maskinpark forbruker også strøm. Så går det ut mel og kjøtt osv til andre produsenter som lager pasta, og ferdigretter, pizza osv. De må øke prisene. Hva tror du du må betale for en Grandiosa om kort tid dersom noe ikke gjøres?

Flere bedrifter som ikke vil klare å få dekket inn ekstrakostnaden på strøm fordi deres kunder da ikke vil ha økonomi til å kjøpe varene eller tjenestene de tilbyr må avvikle. Kjøpekraften vil forsvinne så raskt at får du får tenkt deg om så merker du at du plutselig husker åssen det var som blakk tenåring. Arbeidsmarkedet kan snevre inn fordi flere blir nødt å avvikle eller stanse produksjonen. 

Og hva tror du skjer med boligprisene da? Når du ser dritt uansett hvilken vei du snur hodet og pengene ikke strekker til for noen? Vel da er det 1989 igjen. Historisk høyt priset boligmarked og ingen som har råd til å kjøpe. For du vet hva motvekten til inflasjon er? Øke rentene. Og det er et kraftig virkemiddel, problemet er at det rammer absolutt alle og helt samtidig. Så når rentene øker så blir det en betydelig forverring i folks kjøpekraft før skute sakte, sakte endrer kurs. Det kan ta flere år og kanskje blir rentene høye så lenge at veldig mange har mistet boligen på tvangssalg, og siden det da er kjøpers marked så mister de bolig, men tvangssalget dekker ikke all gjelden så da står folk uten bolig, kanskje uten jobb og med en håndfull kredittkort de må sjonglere noen måneder før de også får stengt det. 

Worst case scenario naturligvis, men det har skjedd før. Nå er timingen også begredelig, når dette skjer samtidig med covdi og et skrikende behov for økt statlig støtte pga pandemien. Normalt skal jo offentlige utgifter kuttes for å demme opp for inflasjon, det blir vanskelig nå som det er ny runde med nedstenging. Og omikron trenger jo ikke bli den siste mutasjonen. De kan det bli flere av slik at det kan ta år å bli ferdig med covid og da blir det nesten umulig oppgave for regjering og storting å klare å balansere det å motvirker inflasjon, som forenklet er å kutte offentlige pengebruk og øke rentene, og samtidig må staten på banen for å hjelpe bedrifter og arbeidstakere som rammes av konsekvensene av at vi må stenge ned, begrense bevegelsesfriheten og ikke samles i store grupper. 

Hver for seg er dette komplekse problemer som er utfordrende å løse på en god måte, når alt dette skjer samlet og ingen tørr tape ansikt å enten stoppe strømeksporten eller legge på "oljekskatt" på eksporten så er sjansene store for at dette vil gå fra vondt til verre rimelig kjapt. Og dessverre så virker det jo ikke som om alvoret i situasjonen har gått opp for regjeringen. Politikerne er kanskje travelt opptatt om dagen med å forsøke å skape en mest mulig troverdig forklaring på hvorfor også de "har misforstått" reglene om pendlerbolig? Da blir det kanskje ikke hverken tid eller rom for å klare å få en fornuftig swot analyse av situasjonen og mulige utfall. 

Alle gjorde jo lite og ingenting i forkant av pandemien, trass i at risikoen var kjent så var det ikke på plass gode planer. Kanskje det samme skjer nå. Vi er på vei ned i økonomisk hengemyr og på vei inn i reprise av 1989, men alle er handlingslammet, har gått i fornektelse eller evner bare ikke å forstå alvoret av en worst case situasjon. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er på tide den sovende feminiserte undertrykte jantelov nordMANNEN våkner opp og sier NOK ER NOK!

Dersom folk ikke nå våkner opp og begynner demonstrere i stor skala, vil Norge (i det grønne skiftets navn) gå inn i en massiv fattigdom vi ikke har sett maken til siden krigen.

Enten må Norge ut av Acer (som trolig aldri skjer), eller så må det settes i kraft lover som forhindrer Norges befolkning og bedrifter fra å bli beskattet for elpriser som er hinsides det noensinne har vært i Norge.

Vanlige husholdninger har og kommer til å få regninger på mellom 10 000 og 15 000 kr, noen enda høyere, for helt normalt forbruk. De fleste med en normal forstand vil skjønne at dette IKKE går. Det er bare snakk om et par til tre måneder til, og mange er personlig konkurs.

Det er opp til DEG! Gjør ikke DU noe, så lykke til med økonomien DIN fremover...

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Poor Old Gil said:

https://www.sintef.no/siste-nytt/2018/frykten-for-nye-utenlandskabler-er-grunnlos/ 

Nye utenlandskabler vil gi ørsmå økninger i strømprisen på kort sikt – men stor sjanse for billigere kraft på lang sikt.

 

Ja makan til lureri. Det var jo en haug av slike argumenter mens de utredet og planla for utenlandskabler. Glansbildet som ble malt var at worst case så blir det en kortvarig men veldig liten oppgang i kraftprisen. De snakket alltid om noen få ører ekstra per kwh. Og det manglet jo heller ikke på "gode analyser" som hadde regnet på dette og de kunne fastslå at på litt lengre sikt ville vi alle tjene på det fordi vi ville få sååå mye strøm tilbake i utenlandskablene som ville ha en lavere kostnad for oss........

20 øre kwh i fjor. Så åpnet vi ennå en kabel til utlandet og nå har prisen steget til over 8 kr. 40 ganger mer koster strømmen nå. Det tilsvarer jo om pumpeprisen på bensin plutselig skulle vist 720 kr per liter drivstoff. Da ville folk gått i tog og forlangt kjapp endring. Nå føles det som alle bare lener seg tilbake og avventer og tror at det kanskje blir en løsning på strømprisen. Dagens forslag er jo elendig. For å bruke eksemplet med pumpepris, så ville folk fortsatt med demonstrasjoner og gått i tog om de reduserte prisen på pumpen fra 720 kr/l til 90kr/l. 

Er det fordi folk får regninga i etterkant at de er litt likegyldige nå? For det som skjer i dette øyeblikk er jo bare det at det koster en hundrings å gå i dusjen. Samtidig så øker jo alle priser rundt oss fordi de også blir direkte eller indirekte påvirket av økte strømpriser, og skulle det finnes noen som ikke er det, så de gjerne såpass til kremmer at de øker prisene likevel fordi alt annet har økt, og de tenker de at ingen vil reagere på om også de øker sine priser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...