Gå til innhold

Tips til en lav router med god rekkevidde


Emsal

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen vet om en lav router som passer inn i en tv benk men som har atenene slik at de ikke må peke opp for å ha mest mulig effekt, eventuelt bare en god router. Routeren jeg har nå er av typen asus ac1750. Den er god den, men rekkevidden er akkurat ikke optimal til å rekke soverommet og enden av gangen. Har stort sett bare gipsvegger i mellom og benkplate med glass på toppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emsal skrev (3 timer siden):

Hei!

Lurer på om noen vet om en lav router som passer inn i en tv benk men som har atenene slik at de ikke må peke opp for å ha mest mulig effekt, eventuelt bare en god router. Routeren jeg har nå er av typen asus ac1750. Den er god den, men rekkevidden er akkurat ikke optimal til å rekke soverommet og enden av gangen. Har stort sett bare gipsvegger i mellom og benkplate med glass på toppen.

Høres ut som plasseringen er problemet, ikke ruteren. Plasser den unna metall, elektronikk, strømforsyninger o.l. For god rekkevidde må rutere og andre former for radiosendere plasseres høyt og fritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus sin AC1750 er helt kurant. Støtter å plassere den mer optimalt. Alternativt kan du prøver å justere antenne optimalt mens du måler rundt i der du trenger dekning. Alternativt kan du bygge deg en reflektor som bedrer enkelte områder.

Dette er et enkelt eksempel. Du kan optimalisere mye mer enn dette f.eks ved å 3D-printe en guide som er mer nøyaktig boosting på steder.

https://technohub15.blogspot.com/2020/05/11-easy-tips-for-better-wifi-speed.html

Lenke til kommentar

TP-Link Archer vant en samletest på WiFi routere for noen siden den hadde klart best dekning. Tror det var C7 hvis jeg ikke husker feil.

Det kan være litt kjipt å blande Wifi5 klienter med en Wifi6 router, bare så det er klar over det kan lage problemer. Har du derimot Wifi6 klienter er det bare en fordel.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
42 minutes ago, vidor said:

TP-Link Archer vant en samletest på WiFi routere for noen siden den hadde klart best dekning. Tror det var C7 hvis jeg ikke husker feil.

Det kan være litt kjipt å blande Wifi5 klienter med en Wifi6 router, bare så det er klar over det kan lage problemer. Har du derimot Wifi6 klienter er det bare en fordel.

Archer C7 er vel snart 10 år gammel, og var vel egentlig aldri noe mer enn "gjennomsnittlig grei i sin klasse", selv om det har kommet noen revisjoner av den. 

Problemer med å blande WiFi 5- og WiFi 6-klienter?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr D said:

Høres ut som plasseringen er problemet, ikke ruteren. Plasser den unna metall, elektronikk, strømforsyninger o.l. For god rekkevidde må rutere og andre former for radiosendere plasseres høyt og fritt.

Å få det ut av TV-benken i seg selv høres vel også ut som en god ide. Og enig, det blir ikke bedre av at det i tillegg står innpakket mellom diverse andre ting. 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, NULL said:

Archer C7 er vel snart 10 år gammel, og var vel egentlig aldri noe mer enn "gjennomsnittlig grei i sin klasse", selv om det har kommet noen revisjoner av den. 

Problemer med å blande WiFi 5- og WiFi 6-klienter?

Mulig det var en rigget test, men i forhold til de andre i testen var C7 klart bedre.

WiFi 5 klienter mot Wifi 6 router kan være litt "utfordrene" å få til å fungere. Det kan bli en strek i regningen om en ikke er klar over det. Mulig enkelte produsenter sine produkter går godt overens, men jeg ville testet slik før kjøp for å unngå å få sjegget fullt av postkasser.

En skulle tro dette burde gå ganske sømløst, men det er en del som sier det er alt annet enn det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Mulig det var en rigget test, men i forhold til de andre i testen var C7 klart bedre.

WiFi 5 klienter mot Wifi 6 router kan være litt "utfordrene" å få til å fungere. Det kan bli en strek i regningen om en ikke er klar over det. Mulig enkelte produsenter sine produkter går godt overens, men jeg ville testet slik før kjøp for å unngå å få sjegget fullt av postkasser.

En skulle tro dette burde gå ganske sømløst, men det er en del som sier det er alt annet enn det.

Ikke hørt om spesielle problemer. Med tanke på hvor mange etter hvert som har WiFi 6-rutere og hvor mye Wifi5-utstyr som fortsatt er i bruk, har man hørt lite om det. Finnes det eksempler? Klart - samtidig er det nødvendigvis ikke snakk om at det er WiFi 5 mot WiFi 6 som nødvendigvis skaper problemet selv om et produkt fungerer mot en WiFi 5-ruter, men har utfordringer mot en WiFi 6-ruter. Noe som ellers fikk litt oppmerksomhet i forbindelse med tidlig fase av WiFi 6, var at Intel hadde noen kort som trengte en driveroppdatering. 

Sett over ett, vil jeg si at man ikke skal trenge å bekymre seg for at produkter ikke er kompatible.

Selv kjørt med et par forskjellige WiFi 6-løsninger hjemme her de siste par årene, og ikke opplevd noen problemer. Og her er det svært mange WiFi 5-klienter.

Lenke til kommentar

Skjønner at det ideelle hadde vært å få den ut av tv benken, men er ikke mange meterene det gjelder. Tibber pulse registrerer et svakt signal på -75db. På soverommet må jeg av og til sitte oppreist.

Er uansett litt gøy med nye dingser. Kan skrive her hvor lite eller mye det hjalp. Får ikke testet før etter jul.

 

Oppleves som ustabilt,

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
5 hours ago, NULL said:

Ikke hørt om spesielle problemer. 

Sett over ett, vil jeg si at man ikke skal trenge å bekymre seg for at produkter ikke er kompatible.

Selv kjørt med et par forskjellige WiFi 6-løsninger hjemme her de siste par årene, og ikke opplevd noen problemer. Og her er det svært mange WiFi 5-klienter.

Når du sier det kan det godt være at dette var relatert til Intel AX200-baserte klienter mot WiFi 5 routere. Bra hvis driver-problemet er fikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...