Gå til innhold

Norsk riggselskap vil kvitte seg med ansatte som ikke vaksinerer seg


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (20 timer siden):

Jeg tror ikke at det er vanlig å måtte stille opp kjølebiler for å ta unna likene i en vanlig influensa?

Kilde: https://www.washingtonpost.com/outlook/2020/04/11/refrigerated-truck-morgue-coronavirus/

EE747079-8268-4E71-985B-B1807C461424.jpeg

Nå virker det som om dødsraten er lavere enn for sesonginfluensa, og at de som dør er over 65 år og/eller har underliggende sykdommer. Det er mye som tyder på at covid er mer smittsomt, ikke farligere i seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (18 minutter siden):

Kanskje fordi sukker, alkohol og tobakk ikke smitter?

Sukker, alkohol og tobakk smitter ikke, men et overforbruk fører til at folk lettere blir innlagt på sykehus. Både før og under korona. Slankeoperasjoner krever planlegging og oppfølging før operasjon, og etterpå trengs gjerne fjerning av hud. Og senere kanskje enda en slankeoperasjon. 

Folk har godtatt at sydlige land har farlige sykdommer som malaria, og de aksepterer å vaksinere seg for å reise til disse landene. Har ikke hørt før nå, om noen som har fått dårligere helse av cocktailen som utdeles før en reise til f.eks. Indonesia. Men det er altså noen som hevder de har fått nedsatt helse av en slik vaksinecocktail. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

Kanskje fordi sukker, alkohol og tobakk ikke smitter?

Med unntak av tobakksrøyk så er jeg enig med deg, og jeg argumenterer heller ikke for at vi ikke skal ta hensyn til hverandre. Håndvask og holde avstand etc. Jeg mener det er å gå for langt at folk skal miste jobben pga de ikke ønsker å ta vaksinen mot covid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (9 timer siden):

Hvorfor gjør vi ikke da "myke" tiltak mot folk som ikke vil vaksinere seg mot covid? 

Man kan absolutt diskutere om vi burde det. Det er dog skummelt å «straffe» vaksinemotstandere. Så inntil videre må vi kanskje leve med at røykere må tåle myke tiltak mens vaksinemotstandere slipper helt unna.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Huff, ut fra sak og kommentarer så ser det ut som at nordmenn ønsker seg mer diktatur og mindre mulighet til å bestemme over egen kropp.

En viktig side av liberalisme er at din frihet ikke bør gå ut over andres frihet.

Man kan si at det å regulere egen seksualitet er en viktig frihet. Hvis jeg finner en kvinne og vi velger å ha frivillig ubeskyttet sex så er det vår frihet.

Hvis jeg er hiv-smittet og unngår å fortelle henne det så kan jeg bli straffet for det. Da har min utøvelse av frihet påvirket hennes sikkerhet på en utilbørlig måte.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, knutinh said:

Overvekt korrelerer godt med sykdom og ekstra utgifter i helsevesenet. På samme måte som røyking.

Om vi hadde et privat helsevesen så ville kanskje overvektige røykere måtte betale inn høyere premie. Evt ikke få dekket utgifter til diabetes type 2, kols, lungekreft etc.

De fleste overvektige og røykere ønsker vel å slutte med det. Uansett hvor tøff man er utad så er det ikke gøy å spise seg til en tidlig død, og det at man ikke greier å slutte å stappe inn mat er vel et tegn på at man ikke har det helt bra, at konseptet med fri vilje har sine begrensninger.

Så langt har jeg ikke sett vaksine-motstanderne argumentere analogt. At deres motstand er en mental lidelse som gjør at de ikke greier. Tvert imot så virker det som om de rasjonaliserer det hele med at de besitter mer kunnskap en oss andre.

-k

Nå er det en rekke faktorer enn bare egen skyld som kan føre til fedme

Forskningen sier blant annet at dersom du har dårlig råd så er sjansen for at du spiser mer usunnere og trener mindre mye høyere.

Utdannelse og oppvekstsvilkår har stor betydning hvordan helsen din blir. I følge helsedirektoratet har de med lav inntekt og utdannelse større sjanser for usunn livsstil og lite mosjon. Folk som har høy inntekt og utdannelse viser det seg at de har sunnere livsstil generelt. Det er stor forskjeller i Norge i dag, men dette skal Henrik snakke mer om. 

Forklare hvordan USAs livsstil er og kom med eksempler  

 

Noe av det første mange tenker på når man hører ordet i Amerikaner i sammenheng med kosthold, er det mange som tenker på overvektige, macdonalds avhenge sofagriser.

 

En rapport fra 2013 viser at Amerikanere er mer usunne enn andre folk fra andre i-land.  De har dårligere helse, dør tidligere og lider av mer sykdom.   

 Overvekt, mangel på tilgang på helsetjenester og en relativt høy andel fattige, er blant mange grunner til at helsetilstanden i USA er dårligere enn i andre i-land.

 

USA bruker mer penger per person på helse enn noe annet land, men ligger likevel langt bak de 16 andre rike landene i studien på en rekke viktige indikatorer. 

Noen av landene er Australia, Japan, Canada, Storbritannia, Frankrike, Italia, Sveits og Tyskland. 

Blant annet er to tredeler av amerikanerne overvektige eller fete.

Mer enn 2 av 3 voksne regner som overvektige og 1 av 3 voksne er farlig overvektige. 1 av 6 barn er i tillegg overvektige.

 

Selv om mange er overvektige, er det en del som også er såkalt normalvektige og lever ett sunt kosthold. Regjeringen har også en del programmer som er rettet mot akkurat det med helse og livsstil. Det er tillegg et stort utvalg av forskjellige trenings senter, stort utvalg av sunn mat og masse annet som skal hjelpe folk holde seg sunne og aktive.

USA er også hjemmet til mange Fitness utøvere, som har et veldig stort fokus på helse og livsstil.

 

Så det er ikke bare feite folk i USA men også mange sunne og friske.

 

Norsk livsstil

 

Norge har det beste utgangspunktet av Europeiske landene for å endre levesett og skape en mer bærekraftig livsstilmodell.

Vi har et bedre grunnlag for usnn livsstil og selv om mange mener at det er mye stillesitting i Norge har vi en bedre innstilling til fysisk aktivitet enn mange andre europeiske land.

En av grunnene til at norsk livsstil er sunn er at folk i Norge og Norge har mye penger, folk som bor i fattige land har sjelden like god tilgang på sunn og bra mat som Norge. Hvilken livsstil vi har er også preget av hvilket valgmuligheter vi har og hvilke valg vi gjør.

Hver dag tar vi mange valg, man har muligheten til å velge sunn eller usunn livsstil. Her er et par eksempler på noen av mulighetene og valgene man tar.

-          Vi kan i en rekke tilfeller velge om vi vil være i fysisk aktivitet. Vi kan gå eller sykle, vi kan velge å gå tur eller drive med idrett, men man kan også la være

 

-          Man har tilgang på ulike rusmidler og tobakk, men man kan også velge å ikke bruke slikt

 

 Konklusjon

Vi kan enklere ha en sunnere livsstil i  Norge enn i USA som følger av flere ting.

                      

I USA er man omringet av hurtigmatkjeder og den usunne maten er ekstremt billig. Om en da ikke har god økonomi, vil billig hurtigmat ofte være en løsning som resultat av dette. I Norge derimot har de fleste  god råd og kan kjøpe sunn mat. Til tross for at usunn mat er billigere enn sunn mat i begge land.

 

Som Vilde påpekte har USA en del programmer som innbyggerne kan benytte seg av, men USA er et stort land med mange innbyggere, så disse tilbudene når kanskje ikke ut til alle, i tillegg til dette er USA et land hvor private aktører styrer showet. Derfor koster de fleste programmene penger, dette er det mange som ikke har råd til å betale for.

I Norge er det færre folk å skulle nå ut til, og staten spiller en nokså stor rolle. Befolkningen virker også generelt godt opplyst om temaet. Dette er vi på grunn av blant annet reklamer som stadig går på TV, og artikler på nettet og i aviser.

 

Det virker også som at den generelle innstillingen til å leve sunt er bedre i Norge enn i USA.

Kilde :

https://sites.google.com/site/naturfagsidentil1std/home/gruppe-6/rapporter/sunn-livsstil

https://www.helsedirektoratet.no/tema/sosial-ulikhet-i-helse/sosial-ulikhet-pavirker-helse-tiltak-og-rad

 

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

En viktig side av liberalisme er at din frihet ikke bør gå ut over andres frihet.

Man kan si at det å regulere egen seksualitet er en viktig frihet. Hvis jeg finner en kvinne og vi velger å ha frivillig ubeskyttet sex så er det vår frihet.

Hvis jeg er hiv-smittet og unngår å fortelle henne det så kan jeg bli straffet for det. Da har min utøvelse av frihet påvirket hennes sikkerhet på en utilbørlig måte.

-k

Men hvem bestemmer at din frihet har påvirket henne på utilbørlig måte?

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (38 minutter siden):

Det er fint å se at du argumenterer for min sak men ikke ser det selv. Smittsomhet er selve kjernen i logikken her.

Hvis du mener at jeg argumenterer for din sak men ingen andre kan se det samme så er det noe jeg fint kan leve med.

Tilbudet om å likeframt argumentere for det du står for er fremdeles åpent.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, knutinh said:

En viktig side av liberalisme er at din frihet ikke bør gå ut over andres frihet.

Enig, men en ødelegger ikke for andres frihet å ved ikke ta Koronavaksine.

Er nok mye falsk trygghet i de vaksinene som har ført til at folk har gitt blaffen smittevern. Kanskje det er en del av forklaringen til hvorfor smittetallene har blitt så høye etter vaksineringen?

Endret av PosteMonopolet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (35 minutter siden):

Enig, men en ødelegger ikke for andres frihet å ved ikke ta Koronavaksine.

Er nok mye falsk trygghet i de vaksinene som har ført til at folk har gitt blaffen smittevern. Kanskje det er en del av forklaringen til hvorfor smittetallene har blitt så høye etter vaksineringen?

Hvis du ikke tar vaksine og så forventer at helsevesenet skal lage plass for deg på bekostning av bestemoren min hvis du blir alvorlig syk så er det problematisk for bestemoren min (og vi som er glad i henne).

I et gjennomført markedsliberalistisk system så ville ikke det være noe problem, den som betalte best ville kjøpe seg de tjenestene de ville ha, og markedet ville utvide tilbudet etter beste evne for å tjene mer.

Systemet vårt er en hybrid mellom marked og kollektivisme. Det gjør at spørsmål som «frihet» blir mer komplisert.

-k

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Og noen ganger vil "mitt valg" føre til at man er nødt til å finne seg en annen jobb. Det gjelder ikke bare slike ting.

I et «minimal stat» markeds liberalistisk samfunn så var det fritt opp til hver borger om de ville la seg ansette eller ansette hverandre.

I vårt system så beskytter staten arbeideren mot vilkårlige innfall fra arbeidsgiver. Det er en bra ting.

Så er spørsmålet om vaksinemotstand er å sammenligne med seksuell legning (en minoritet som trenger spesiell beskyttelse mot undertrykking). Eller om det er å sammenligne med en nav-ansatt som lager fyrverkeri på kontoret: faren han representerer er for stor til å la ham fortsette.

Loven ramser typisk opp eksplisitte grupper, noe jeg er kritisk til. Hvordan skal lovgiver vite at etniske grupper trenger beskyttelse, men ikke folk med langt skjegg? Det burde være overlatt til dommeren. Men ut fra teksten som ble limt inn lengre opp forstår jeg ikke hvordan vaksine motstandere skal påberope seg spesiell beskyttelse.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller om det er å sammenligne at den ansatte bryter med bedriftens retningslinjer som er ment å ivareta arbeidsgivers interesser, som den ansatte gjerne undertegner på når de ansettes. Det kan være alt fra hvordan man opptrer i sosiale media til at man kjørte i fylla eller utsatte andre kolleger for fare. Når man setter bedriftens omdømme eller virksomhet i fare med sine valg så må man ta ansvar for det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...