Gå til innhold

Norsk riggselskap vil kvitte seg med ansatte som ikke vaksinerer seg


Anbefalte innlegg

Frank Olsen skrev (6 minutter siden):

Dersom de blir syke ombord så vil de jo utgjøre både en mannskapsmessig reduksjon og en sikkerhetsrisiko.
Vaksinerte blir mindre syke og raskere friske enn uvaksinerte.

Og jo, så lenge vaksinasjon anses som en kvalifikasjon så er det lovlig.
Uvaksinerte er således ukvalifisert til å jobbe på riggene.

Prøv å lytt litt til deg selv. Du sier rett ut at denne vaksina har du ikke noen tro på. Du er livredd for å bli smittet selv om du allerede er vaksinert. Det er jo en vits hele greia. LOL. Hadde derimot myndightene gått inn for å tidligbehandle med Hydroxyklorokin eller Ivermectin plus C, D vitamin og sink så ville ingen bli særlig syke og tusenvis av liv kune ha vært spart ( i Norge riktignok bare litt over et tusen). I USA kunne mange hundre tusen liv ha vært spart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5CJ56A5D skrev (3 timer siden):

Prøv å lytt litt til deg selv. Du sier rett ut at denne vaksina har du ikke noen tro på. Du er livredd for å bli smittet selv om du allerede er vaksinert. Det er jo en vits hele greia. LOL. Hadde derimot myndightene gått inn for å tidligbehandle med Hydroxyklorokin eller Ivermectin plus C, D vitamin og sink så ville ingen bli særlig syke og tusenvis av liv kune ha vært spart ( i Norge riktignok bare litt over et tusen). I USA kunne mange hundre tusen liv ha vært spart.

I alle dager ?
Hvorfor skulle jeg være redd for å bli smittet ?
I såfall hadde jeg vel dradd til skogs og isolert meg i stedet for å drive med ferieleiligheter med flere hundre gjester fra alle verdens land gjennom to sesonger under pandemien 🤣

Men det var ikke det som var temaet her. 
Det var om det var lovlig å ekskludere arbeidere som ikke er vaksinert, og det er det.

Og hva er det for slags hekseoppskrift du gir her ?

Endret av Frank Olsen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hekseoppskriften har reddet livet til tusenvis av mennesker. Det er Vladimir Zelenkos protocol. Han har behandlet tusenvis av covid pasienter. Ellers så skriver Peter Navarro ganske så utfyllende om dette og hvordan man bør bruke Hydroxyklokin som tidlig behandling, og hvordan Fauch svidlet verden med å svartmale bruken av Hydroxyklorokin som en tidlig behandling for å unngå sykehusinnleggelser. Ellers så har hekseoppskriften vært anbefalt i senatet i USA i en høring arrangert av Ron Johnson og  f.eks. Americas frontline doctors anbefaler behandlingen. Det er forskjellig dosering for profylaktisk behandling og for sykdomsbehandling. Så man må ikke bruke dette ukritisk. Men det finnes vel ikke en lege i dette landet som er villig til å gi råde om dette. Man må finne ut av alt sammen selv. I Uttar Pradesh i India, en delstat med 230 millioner mennesker, har de brukt protokollen med suksess og fått ned andelen sykdomstilfelle med 99 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (3 timer siden):

I alle dager ?
Hvorfor skulle jeg være redd for å bli smittet ?
I såfall hadde jeg vel dradd til skogs og isolert meg i stedet for å drive med ferieleiligheter med flere hundre gjester fra alle verdens land gjennom to sesonger under pandemien 🤣

Men det var ikke det som var temaet her. 
Det var om det var lovlig å ekskludere arbeidere som ikke er vaksinert, og det er det.

Og hva er det for slags hekseoppskrift du gir her ?

Jeg synes det er rart at dere ikke finner ut sånne ting selv. Skulle jo tro at det er mye mentalt handicap ute å går. Normale folk kan jo etterhvert bli irritert av sånn usannsynlig stor dumskap som man opplever å erfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (1 time siden):

 

 

5CJ56A5D skrev (1 time siden):

Jeg synes det er rart at dere ikke finner ut sånne ting selv. Skulle jo tro at det er mye mentalt handicap ute å går. Normale folk kan jo etterhvert bli irritert av sånn usannsynlig stor dumskap som man opplever å erfare.

Her snakker vi om et åpenbart tilfelle av Dunning Kruger. Mangler totalt evne til kildekritikk, men  det er selvsagt alle andre som er idioter...

 

Endret av AL123
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (På 16.12.2021 den 15.04):

Får håpe fagforeningene kommer på banen og får stoppet dette! 

Kanskje arbeidsgiver kan skylde på feilansettelse? Vaksinemotstandere burde åpenbart aldri vært ansatt i et teknologiselskap. Når det er sagt, så fremstår ikke direktøren for bruket som så veldig oppegående han heller....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, AL123 said:

Kanskje arbeidsgiver kan skylde på feilansettelse? Vaksinemotstandere burde åpenbart aldri vært ansatt i et teknologiselskap. Når det er sagt, så fremstår ikke direktøren for bruket som så veldig oppegående han heller....

Tydelig for meg at folk i denne pandemien har mistet fornuften. Hva er grunnen til at folk går helt av skaftet fordi noen velger å ikke ta en vaksine for en ny type influensa? Frem til midten av 2020 så var det opp til en hver enkelt om en ønsket å vaksinere seg mot den årlige influensaen. Nå er det tatt helt til det punktet at vi stenger folk inne og ekskluderer dem fra samfunnet fordi de ikke vil ta denne vaksinen? Jeg blir matt... 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns dette er ett vanskelig moralsk dilemma

På den ene siden er man for at folk burde få bestemme over kroppen sin selv

Det inkluderer å sette vaksiner plasser på kroppen uavhengig om hva man mener om selve vaksinen.

På den andre side så er det vel i teorien mer skadelig å ikke vaksinere seg fordi du da risikerer å belaste helsevesnet unødvendig.

Angående arbeidsgiver og denne saken her

så mener jeg arbeidsgiver gjør ett klart brudd på loven her dersom de klarer å eksludere/sparke  noen fordi de ikke vil ta vaksine i hvertfall så lenge arbeidsgiver ikke kan dokumentere at det går ut over sikkerheten at folk ikke tar vaksine.

Ps. Selv vaksinerte kan bli smittet så sikkerhet er ikke ett gyldig argument i så måte.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (54 minutter siden):

Syns dette er ett vanskelig moralsk dilemma

Enig.

Sitat

så mener jeg arbeidsgiver gjør ett klart brudd på loven her

Hvilken lov?

Sitat

Ps. Selv vaksinerte kan bli smittet så sikkerhet er ikke ett gyldig argument i så måte.

«Selv edru mennesker kan kjøre på en fotgjenger. Derfor er sikkerhet ikke et gyldig argument mot å kjøre i fylla».

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 timer siden):

 

så mener jeg arbeidsgiver gjør ett klart brudd på loven her dersom de klarer å eksludere/sparke  noen fordi de ikke vil ta vaksine i hvertfall så lenge arbeidsgiver ikke kan dokumentere at det går ut over sikkerheten at folk ikke tar vaksine.

Ps. Selv vaksinerte kan bli smittet så sikkerhet er ikke ett gyldig argument i så måte.

Det er vel ikke så vanskelig å dokumentere at det går utover sikkerheten på en flyterigg dersom halvparten av mannskapet ligger "daudsjuke" i en eventuell nødsituasjon.

Og så er det vel kjent at de som er vaksinert og blir smittet får et vesentlig mildere sykdomsforløp enn de som er uvaksinert.
Så jo, sikkerhet er et gyldig argument her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oldboy skrev (8 timer siden):

Tydelig for meg at folk i denne pandemien har mistet fornuften. Hva er grunnen til at folk går helt av skaftet fordi noen velger å ikke ta en vaksine for en ny type influensa? Frem til midten av 2020 så var det opp til en hver enkelt om en ønsket å vaksinere seg mot den årlige influensaen. Nå er det tatt helt til det punktet at vi stenger folk inne og ekskluderer dem fra samfunnet fordi de ikke vil ta denne vaksinen? Jeg blir matt... 

Vel, en av grunnene kan være at ovid 19 ikke er en influensa, men at det er en veldig smittsom luftveissykdom med potensiellt veldig alvorlig sykdomsforløp...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (8 timer siden):

Tydelig for meg at folk i denne pandemien har mistet fornuften. Hva er grunnen til at folk går helt av skaftet fordi noen velger å ikke ta en vaksine for en ny type influensa? Frem til midten av 2020 så var det opp til en hver enkelt om en ønsket å vaksinere seg mot den årlige influensaen. Nå er det tatt helt til det punktet at vi stenger folk inne og ekskluderer dem fra samfunnet fordi de ikke vil ta denne vaksinen? Jeg blir matt... 

Jeg tror ikke at det er vanlig å måtte stille opp kjølebiler for å ta unna likene i en vanlig influensa?

Kilde: https://www.washingtonpost.com/outlook/2020/04/11/refrigerated-truck-morgue-coronavirus/

EE747079-8268-4E71-985B-B1807C461424.jpeg

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Enig.

Hvilken lov?

Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt. Med etnisitet menes blant annet nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk.

Forbudet omfatter diskriminering på grunn av eksisterende, antatte, tidligere eller fremtidige forhold som nevnt i første ledd.

Forbudet gjelder også hvis en person blir diskriminert på grunn av sin tilknytning til en annen person, og diskrimineringen skjer på grunn av forhold som nevnt i første ledd.

Med diskriminering menes direkte eller indirekte forskjellsbehandling etter §§ 7 og 8som ikke er lovlig etter §§ 9, 10 eller 11.

Arbeidsgiver diskriminerer her ved å  gi noen sparken ved personlig overbevisning som omhandler rett over egen kropp.

Quote

«Selv edru mennesker kan kjøre på en fotgjenger. Derfor er sikkerhet ikke et gyldig argument mot å kjøre i fylla».

-k

Nei, kan ikke sammenlignes

Man kan velge å drikke alkohol

eller å ikke bruke sikkerhetsutstyr eller følge trafikkregler og lover

Man kan ikke velge å bli syk eller å ikke bli syk

og man kan bli syk selv ved vaksine

Så spørsmålet her er hvorfor arbeidsgiver ikke likebehandler

og gir andre folk som blir syke (vaksinerte) også sparken

Endret av Lodium
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Frank Olsen said:

Det er vel ikke så vanskelig å dokumentere at det går utover sikkerheten på en flyterigg dersom halvparten av mannskapet ligger "daudsjuke" i en eventuell nødsituasjon.

Og så er det vel kjent at de som er vaksinert og blir smittet får et vesentlig mildere sykdomsforløp enn de som er uvaksinert.
Så jo, sikkerhet er et gyldig argument her.

Halvparten kan bli syke selv ved vaksinasjon

vaksinasjon gir ikke noen 100 prosent garanti for at du ikke blir syk og havner på sykehus noe tiden og nyhetsartikler den siste tiden har vist

Det gir bare en større sjanse for at  symptomene kan bli mildere og større sjanse for å overleve

Det er rett og slett tipping av arbrbeisgiver å påstå at de vaksinerte ikke vil bli syk og dermed borte fra riggen i lengre eller kortre perioder avhengig av personens motstandyktighet mot sykdomer og genetiske fordeler

og er ikke noe arbeidsgiver kan garantere uten at arbeidsgiver begynner å sjekke opp gener og motstandsdyktikighet mot sykdommer i tilegg og noe slikt regime ønsker man vel ikke?

Det er forøvrig bare tull at rigger ikke kan klare seg uten mannskap 

Det hender de må evakures på grunn av at sikkerheten til mannskapet er truet, så forutsetningen din her blir jo noe feil.

Dersom du mener under drift så har du ett poeng men da teller jo pengene mer og ikke egentlig sikkerheten i seg selv siden rigger har en tendens til å bli evakuert i nødsituasjoner

og da driftes de jo ikke.

 

1 hour ago, oldboy said:

Så med tanke på helsevesenet så burde vi jo starte med tvangsdietter for å slanke folk, husk at feite folk er et enda større problem enn covid. Og røyk må vi forby for å få redusert lungekreft osv osv...

Derfor jeg sa at det er moralsk dilemma

Når du sier det slik er det mye dobbeltmoralisme ute å går

siden tvang blir brukt i forhold til vaksine men ikke under andre forhold så fullt så mye

Det at Norge faktiskt bryter menneskerettighetene ved å tvinge folk til å ta vaksinen eller foreslå å tvinge noen til det snakkes det ikke så høyt om

 

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 timer siden):

Halvparten kan bli syke selv ved vaksinasjon

vaksinasjon gir ikke noen 100 prosent garanti for at du ikke blir syk og havner på sykehus noe tiden og nyhetsartikler den siste tiden har vist

Det gir bare en større sjanse for at  symptomene kan bli mildere og større sjanse for å overleve

Det er rett og slett tipping av arbrbeisgiver å påstå at de vaksinerte ikke vil bli syk og dermed borte fra riggen i lengre eller kortre perioder avhengig av personens motstandyktighet mot sykdomer og genetiske fordeler

og er ikke noe arbeidsgiver kan garantere uten at arbeidsgiver begynner å sjekke opp gener og motstandsdyktikighet mot sykdommer i tilegg og noe slikt regime ønsker man vel ikke?

Det er forøvrig bare tull at rigger ikke kan klare seg uten mannskap 

Det hender de må evakures på grunn av at sikkerheten til mannskapet er truet, så forutsetningen din her blir jo noe feil.

Dersom du mener under drift så har du ett poeng men da teller jo pengene mer og ikke egentlig sikkerheten i seg selv siden rigger har en tendens til å bli evakuert i nødsituasjoner

Det at Norge faktiskt bryter menneskerettighetene ved å tvinge folk til å ta vaksinen eller foreslå å tvinge noen til det snakkes det ikke så høyt om

 

 

Det er jo akkurat det jeg sier, de vaksinerte blir som regel ikke så syke når de blir smittet og kan bli værende ombord på riggen under sykdomsforløpet og kanskje til en viss grad fortsette å jobbe som normalt.
Og selvfølgelig mener jeg under drift og selvfølgelig teller pengene ganske mye når man drifter en boreplattform.
Men dette er det jo selvfølgelig opp til rederiet å bestemme, og jeg regner med de har vurdert dette både opp mot drift, sikkerhet og arbeidsmiljøloven.

Dersom Norge bryter menneskerettighetene så er det i såfall mange andre land som også gjør det.
Flere land har innført obligatorisk vaksinasjon for helsearbeidere for eksempel og mange tusen er oppsagt fordi de ikke vil vaksinere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (4 timer siden):

Nei, kan ikke sammenlignes

Man kan velge å drikke alkohol

eller å ikke bruke sikkerhetsutstyr eller følge trafikkregler og lover

Man kan ikke velge å bli syk eller å ikke bli syk

og man kan bli syk selv ved vaksine

Så spørsmålet her er hvorfor arbeidsgiver ikke likebehandler

og gir andre folk som blir syke (vaksinerte) også sparken

Kan man velge å drikke alkohol? Ja. Kan man velge å ikke ta vaksinen? Ja.

Kan man kjøre på noen i edru tilstand? Ja. Kan man smitte noen når man er vaksinert? Ja.

Øker fyll sjansen for å kjøre på noen? Ja. Øker det å ikke vaksinere seg sjansen for å smitte noen? Ja.

Straffer eller begrenser vi Norske borgere bare ut fra utfall, eller også ut fra graden av uforstand? Sistnevnte.

Du later til å leve under en snodig filosofi om at hvis et tiltak ikke har 100% effekt så er det verdiløst. Det virker som en lite gjennomtenkt tilnærming. Veldig mye av livet handler om sannsynlige utfall, og det å ikke vaksinere seg øker sannsynligheten for et dårlig utfall for den enkelte og de rundt henne.

Vi bør være tilbakeholdne med tvang og straff, men om man velger å gamble med eget liv fordi man stoler mer på youtube enn fagfolk, så er det ikke gitt at vi andre ønsker å være med på samme gamble.

Analogien min med fyllekjøring er fortreffelig om jeg får si det selv. Det kan selvsagt gå bra å kjøre i fylla. Kanskje er du en utmerket sjåfør og velger å kjøre defensivt etter en flaske vodka sånn at risikoen er begrenset. Men samfunnet har bestemt at det er en unødig risiko å ta, og velger du å ta den så får du straff.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg forstår arbeidsgiver godt. Man kan gå konkurs i møte om det forekommer utbrudd på arbeidsplassen.

Arbeidstilsynet gikk ut i nrk artikkelen og sa at dette er et klart brudd på loven. Nå som vi har omikron hvor vaksinene knapt har beskyttelse så er poenget med noe slikt enda mindre. Hvor skal vi sette grensen om de hadde tillatt noe slikt? Skal arbeidsgiver kunne diktere hvilken medikamenter og vaksiner man har siden dette i praksis er fri tilgang til medisinsk historikk siden de må kunne sjekke status også. Jeg er helt skremt over alle som vil gi avkall på rettigheter i denne pandemien. Vi er jo på ingen måte i noen krise situasjon eller har vært i nærheten av det, men mange oppfører seg jo som om vi kommer til å stryke med hele gjengen snart. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...