Gå til innhold

Norsk riggselskap vil kvitte seg med ansatte som ikke vaksinerer seg


Anbefalte innlegg

oldboy skrev (4 timer siden):

Så med tanke på helsevesenet så burde vi jo starte med tvangsdietter for å slanke folk, husk at feite folk er et enda større problem enn covid. Og røyk må vi forby for å få redusert lungekreft osv osv...

Hvis jeg røyker, drikker og spiser meg halvt ihjel, ikke har tatt vaksinen og har en forventet levetid på 20 år hvis jeg blir behandlet. Mens naboen spiser fisk, trener, har tatt vaksinen men har en forventet gjenværende levetid på ti år. Så tror jeg at jeg vil bli valgt før naboen i et tenkt scenario hvor sykehusets kapasiter er sprengt. Det kan absolutt diskuteres fra et etisk moralsk ståsted.

Men hva er alternativet? Skal helsevesenet opptre som dommere som tildeler «skyld-poeng» ut fra antagelser om livsstil, antatt perfekt fri vilje? Det tror jeg blir vanskelig og lite populært blant helsepersonell.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (6 minutter siden):

Arbeidstilsynet gikk ut i nrk artikkelen og sa at dette er et klart brudd på loven. Nå som vi har omikron hvor vaksinene knapt har beskyttelse så er poenget med noe slikt enda mindre. Hvor skal vi sette grensen om de hadde tillatt noe slikt? Skal arbeidsgiver kunne diktere hvilken medikamenter og vaksiner man har siden dette i praksis er fri tilgang til medisinsk historikk siden de må kunne sjekke status også. Jeg er helt skremt over alle som vil gi avkall på rettigheter i denne pandemien. Vi er jo på ingen måte i noen krise situasjon eller har vært i nærheten av det, men mange oppfører seg jo som om vi kommer til å stryke med hele gjengen snart. 

Jeg kjenner til tungindustri som unngår å ansette røykere. Tanken er at 40 år i en produksjonshall gir en ekstra-belastning på lunge-helse, og man vil ikke at folk skal få summen av to uheldige faktorer.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lodium skrev (4 timer siden):

Arbeidsgiver diskriminerer her ved å  gi noen sparken ved personlig overbevisning som omhandler rett over egen kropp.

Med mindre du mener at vaksine-skepsis er en seksuell legning så finner jeg ikke dekning for dette over i lovteksten som du sakset inn?

Jeg kan ha en personlig overbevisning om at jeg må få gå naken på jobb eller smøre meg inn i min egen dritt. I begge tilfeller handler det om styrerett over min egen kropp, og i begge tilfeller er det helt rimelig av en arbeidsgiver å be meg om å pakke sakene mine og gå.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Med mindre du mener at vaksine-skepsis er en seksuell legning så finner jeg ikke dekning for dette over i lovteksten som du sakset inn?

Jeg kan ha en personlig overbevisning om at jeg må få gå naken på jobb eller smøre meg inn i min egen dritt. I begge tilfeller handler det om styrerett over min egen kropp, og i begge tilfeller er det helt rimelig av en arbeidsgiver å be meg om å pakke sakene mine og gå.

-k


«Med mykje smitte innanfor selskapet har Transocean bede alle tilsette om å vaksinere seg viss dei vil fortsette i jobben. Dette er i strid med lova, seier Arbeidstilsynet»

sakset fra nrk artikkelen på side2 i tråden. Jeg kan ikke lovverket inn og ut, men antar at Arbeidstilsynet som håndhever den har kontroll. 

Endret av minim
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Frank Olsen said:

Det er jo akkurat det jeg sier, de vaksinerte blir som regel ikke så syke når de blir smittet og kan bli værende ombord på riggen under sykdomsforløpet og kanskje til en viss grad fortsette å jobbe som normalt.
Og selvfølgelig mener jeg under drift og selvfølgelig teller pengene ganske mye når man drifter en boreplattform.
Men dette er det jo selvfølgelig opp til rederiet å bestemme, og jeg regner med de har vurdert dette både opp mot drift, sikkerhet og arbeidsmiljøloven.

Dersom Norge bryter menneskerettighetene så er det i såfall mange andre land som også gjør det.
Flere land har innført obligatorisk vaksinasjon for helsearbeidere for eksempel og mange tusen er oppsagt fordi de ikke vil vaksinere seg.

Nei, du sier at det er en garanti at de ikke kan bli så syke

dette har du ingen forutsetninger for å si uten å sjekke opp gener og motsandsdyktighet mot gener

Selv noen vaksinerte folk har endt opp svært syke

noe slikt er umulig å vite før du tar en forhåndstest på hver eneste ansatte av leger som sjekker opp genetiske fordeler og motstandyktighet mot sykdommer slik som foreksempel korona.

Sikkerhet teller mindre dersom en må drive det for pengenes del

Dersom bedrifter eller staten hadde brydd seg nok om sikkerheten til folk

hadde de ikke truet med sparken om noen ble syk

men da stengt ned driften av riggen fordi sikkerheten til de ansatte er truet pga mannskapsmangel

noe de selfølgelig ikke er villige til å vurdere.

Selfølgelig bryter mange land menneskerettighetene

Du har vel hørt om den gangen Norge tvangslobertemerte enkelte folk

hvorfor er det så vanskelig å for deg å koble at dersom dette var galt og norge selv innrømte det var galt

så er ikke vaksine tvang galt?

Det er jo egentlig omtrent samme prinsipp bare at tvangslobotemeringen har litt mer konvekvenser for vedkommende

og krenkelse av kropp mot invvidets overbevisninger.

Endret av Lodium
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, knutinh said:

Med mindre du mener at vaksine-skepsis er en seksuell legning så finner jeg ikke dekning for dette over i lovteksten som du sakset inn?

Jeg kan ha en personlig overbevisning om at jeg må få gå naken på jobb eller smøre meg inn i min egen dritt. I begge tilfeller handler det om styrerett over min egen kropp, og i begge tilfeller er det helt rimelig av en arbeidsgiver å be meg om å pakke sakene mine og gå.

-k

Nei

Å nekte å ta vaksine kan være en personlig overbevisning altså ett livsyn

Å sammenligne dette med å gå naken på jobb eller å smøre seg med dritt er helt usammenlignbart

Du kan som sagt ikke velge å bli syk eller ikke bli syk

Dersom du nekter å kle på deg kan du faktiskt true sikkerheten da du i mange jobber må ha sikkerhetsdrakt

Dersom du nekter å vaske deg og holde deg ren så går det utover helseriskoen da bakterier og virus trives svært godt i ett miljø med dritt.

Dersom vaksinen hadde gitt 100 % garanti i seg selv mot å bli alvorlig syk

så hadde jerg vært enig med deg, men slik er det ikke.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (3 minutter siden):

Nei

Å nekte å ta vaksine kan være en personlig overbevisning altså ett livsyn

Å sammenligne dette med å gå naken på jobb eller å smøre seg med dritt er helt usammenlignbart

Neida, det er helt sammenlignbart. Bare fordi du ikke respekterer livssynet mitt med å gå naken på jobb, gjør ikke ditt livssyn noe bedre enn mitt.

Sitat

Du kan som sagt ikke velge å bli syk eller ikke bli syk

Dette er helt irrelevant. Du kan fint velge å vaksinere deg eller ikke, og den frie handlingen påvirker sannsynligheten for å bli syk.

Ditt valg, vi andre må (potensielt) leve med konsekvensene.

Helt analogt med at fyllekjøreren ikke velger å kjøre på noen, men han velger å drikke og det øker sjansen for at noen kommer til å dø.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Neida, det er helt sammenlignbart. Bare fordi du ikke respekterer livssynet mitt med å gå naken på jobb, gjør ikke ditt livssyn noe bedre enn mitt.

Niks

Hørt om beskyttelsutstyr?

Hvorfor tror du leger og doktorer er pålagt å bruke dette?

Jo for både sin egen og andres sikkerhet

det samme kan man ikke påstå med vaksiner

det er en ren gambling siden vaksinen i seg selv ikke gir noen garantier mot å ikke bli syk

Selv leger, myndigheter vaksineprodusenter har ikke gått ut med noen garantier

Forståelig nok siden de ellers kunne blitt saksøkt for å love for mye eller komme med usann reklame

Quote

Dette er helt irrelevant. Du kan fint velge å vaksinere deg eller ikke, og den frie handlingen påvirker sannsynligheten for å bli syk.

Ditt valg, vi andre må (potensielt) leve med konsekvensene.

Helt analogt med at fyllekjøreren ikke velger å kjøre på noen, men han velger å drikke og det øker sjansen for at noen kommer til å dø.

-k

Niks

Det som påvirker om du blir syk eller ikke og hvor syk du blir er hvor gode gener du har mot å motstå sykdommer

Dette kombinert med vaksine gir en større sjansje for å få mildere symptomer.

Merk ordet sjanse her

Alder spiller også en rolle

Husk, vi er langt over andre bølge og viruset har mutert til omnikron nå

Dette er ren gambling eller som å spille lotto

Jeg selv tok vaksinen så det gir meg høyere sjanser å vinne i lottospillet mot viruset/virusvarrianter men det garanter jo ikke at jeg holder meg frisk ei heller at jeg ikke kan bli en potenseill smittebærer

Men jeg forstår godt de som ikke tar vaksinen selv om noen av dem har rare argumenter

 

Dessuten blir anologien din litt feil

Vaksinerte kan smitte også

vaksine gir ikke noen garantier mot å ikke smitte folk

Det eneste argumentet jeg egentlig ser for å ta vaksinen er at langt færre havner på sykehus med vaksinen og dermed belaster helsevesnet

men slik kan en jo argumentere med andre helseproblem også slik som fedme som en var inne på

og det er ikke holdbart.

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (37 minutter siden):

Niks

Hørt om beskyttelsutstyr?

Hvorfor tror dy leger og doktorer er pålagt å bruke dette?

Jo for både sin egen og andres sikkerhet

det samme kan man ikke påstå med vaksiner

det er en ren gambling siden vaksinen i seg selv ikke gir noen garantier mot å ikke bli syk

Selv leger, myndigheter vaksineprodusenter har ikke gått ut med noen garantier

Forståelig nok siden de ellers kunne blitt saksøkt for å love for mye eller komme med usann reklame

Niks

Det som påvirker om du blir syk eller ikke og hvor syk du blir er hvor gode gener du har mot å motstå sykdommer

Dette kombinert med vaksine gir en større sjansje for å få mildere symptomer.

Merk ordet sjanse her

Alder spiller også en rolle

Husk, vi er langt over andre bølge og viruset har mutert til omnikron nå

Dette er ren gambling eller som å spille lotto

Jeg selv tok vaksinen så det gir meg høyere sjanser å vinne i lottospillet mot viruset men det garanter jo ikke at jeg holder meg frisk ei heller at jeg ikke kan bli en potenseill smittebærer

Men jeg forstår godt de som ikke tar vaksinen selv om noen av dem har rare argumeneter.

 

Dessuten blir anologien din litt feil

Vaksinerte kan smitte også

vaksine gir ikke noen garantier mot å ikke smitte folk

 

Jeg har ikke sagt at vaksinen gir garantier mot å bli syk, eller mot å smitte noen. Kan du være så snill å slutte å late som om jeg har sagt det?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Jeg har ikke sagt at vaksinen gir garantier mot å bli syk, eller mot å smitte noen. Kan du være så snill å slutte å late som om jeg har sagt det?

-k

Hvorfor sammenligner du med noe som har opp mot |00% dokumentert effekt mot noe som har mer usikre annslag da?

Du sa selv å ikke vaksinere seg kan sidestilles sikkerhetsmessig som å kjøre i Ruspåvirket tilstand.

Drikker du har det 100 % effekt på dine kjøreegenskaper

Tar du vaksine så har det bare økte sjanser for å ikke bli alvorlig syk

da tar jeg med virusmutasjoner også

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/11/05/derfor-er-flest-fullvaksinerte-innlagt-na/

Merk artikkelen snakker mest om alder som årsak

men at ting som diabetes, svekket imunforsvar eller at du er lettre disponert for sykdommer genetisk også kan ha en årsak.

Endret av Lodium
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Hvis jeg røyker, drikker og spiser meg halvt ihjel, ikke har tatt vaksinen og har en forventet levetid på 20 år hvis jeg blir behandlet. Mens naboen spiser fisk, trener, har tatt vaksinen men har en forventet gjenværende levetid på ti år. Så tror jeg at jeg vil bli valgt før naboen i et tenkt scenario hvor sykehusets kapasiter er sprengt. Det kan absolutt diskuteres fra et etisk moralsk ståsted.

Men hva er alternativet? Skal helsevesenet opptre som dommere som tildeler «skyld-poeng» ut fra antagelser om livsstil, antatt perfekt fri vilje? Det tror jeg blir vanskelig og lite populært blant helsepersonell.

-k

Nei det er stort sett politikere som tar avgjørelsene om hva som skjer i samfunnet. Jeg mener at hvis vi er så opptatt av at helsevesenet skal ha minst mulig å gjøre så er det på tide å straffe de feite late folkene og. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, oldboy said:

Nei det er stort sett politikere som tar avgjørelsene om hva som skjer i samfunnet. Jeg mener at hvis vi er så opptatt av at helsevesenet skal ha minst mulig å gjøre så er det på tide å straffe de feite late folkene og. 

Det kan da også diskuteres om de fortjener like mye penger

Hvis målet er at helsepersonell skal gjøre minst mulig så trenger de heller ikke like stor finansiering

Så blir sånn der slippery slope

tar du den ene tingen så tar man den andre også

så ,Jeg er enig med deg

men da blir det klage fra enkelte folk om hvorfor helsevesnet ikke fungerer

eller hvorfor man betaler så høye avgifter inn til en stat som gjør minst mulig for innbyggerne sine.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
oldboy skrev (2 timer siden):

Nei det er stort sett politikere som tar avgjørelsene om hva som skjer i samfunnet. Jeg mener at hvis vi er så opptatt av at helsevesenet skal ha minst mulig å gjøre så er det på tide å straffe de feite late folkene og. 

Samfunnet legger avgifter på sukker, alkohol og tobakk. Det er en «myk» måte å styre oss sauene i rett retning. Kanskje man skulle kreve inn en ekstra avgift av vaksine-motstanderne på samme måte? 🙂

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Det er så latterlig at overvektige er den eneste punchingballen folk som ikke vil ta vaksinen klarer å komme opp med. Jeg trodde folk hadde litt baller. Eller vent, det gjorde jeg selvfølgelig ikke ;)

Overvekt korrelerer godt med sykdom og ekstra utgifter i helsevesenet. På samme måte som røyking.

Om vi hadde et privat helsevesen så ville kanskje overvektige røykere måtte betale inn høyere premie. Evt ikke få dekket utgifter til diabetes type 2, kols, lungekreft etc.

De fleste overvektige og røykere ønsker vel å slutte med det. Uansett hvor tøff man er utad så er det ikke gøy å spise seg til en tidlig død, og det at man ikke greier å slutte å stappe inn mat er vel et tegn på at man ikke har det helt bra, at konseptet med fri vilje har sine begrensninger.

Så langt har jeg ikke sett vaksine-motstanderne argumentere analogt. At deres motstand er en mental lidelse som gjør at de ikke greier. Tvert imot så virker det som om de rasjonaliserer det hele med at de besitter mer kunnskap en oss andre.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, knutinh said:

Samfunnet legger avgifter på sukker, alkohol og tobakk. Det er en «myk» måte å styre oss sauene i rett retning. Kanskje man skulle kreve inn en ekstra avgift av vaksine-motstanderne på samme måte? 🙂

Hvorfor gjør vi ikke da "myke" tiltak mot folk som ikke vil vaksinere seg mot covid? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...