Gå til innhold

Norsk riggselskap vil kvitte seg med ansatte som ikke vaksinerer seg


Anbefalte innlegg

2 hours ago, knutinh said:

Hvis du ikke tar vaksine og så forventer at helsevesenet skal lage plass for deg på bekostning av bestemoren min hvis du blir alvorlig syk så er det problematisk for bestemoren min (og vi som er glad i henne).

I et gjennomført markedsliberalistisk system så ville ikke det være noe problem, den som betalte best ville kjøpe seg de tjenestene de ville ha, og markedet ville utvide tilbudet etter beste evne for å tjene mer.

Systemet vårt er en hybrid mellom marked og kollektivisme. Det gjør at spørsmål som «frihet» blir mer komplisert.

-k

Grunnen til at man forventer at helsevesnet skal ta hånd om en er at man betaler forholdsvis høye avgifter

Bare på tobakk drar staten inn ganske mye penger

Og man lever ikke vanligvis  ett helt liv som en munk med avståelse fra alt som er usunt og som kan oppfattes som festlig hele livet heller

Som foreksempel  alkohol som ikke er bra for helsen i større mengder i det lange løp.

Det er forøvrig morsomt at du har Markedslibarlisme alla USA som forbilde

Der Stopper innbyggernes frihet ved store selskaper og mennesker blir utnyttet på det groveste

Er også tendenser til slikt her i Norge ved sosial dumping

Vil bli morro når private store  selskaper som kun bryr seg om profitt bestemmer lønnsnivået ditt og gennerelt hva du kan gjøre eller ikke gjøre alla  (Amazon) for å ta ett eksempel.

Forsøk på å organisere seg eller streik blir effektivt blokkert av sabotasje ved å benytte seg av arbeidere som har lite rettigheter, proforma underfirma registrert i ett annet land slik at en ungår loverket eller fordi arbeidene ikke kan nok om sine rettigheter eller at arbeiderne fra lavtlønnsland er såpass desperate og godtar dårlige lønnsvilkår fordi det er enda verre i hjemlandet og slik presses lønninger nedover.

Min frihet stopper ved andres frihet sier du i ettt markedslibralistisk system sier du

Phø

fortell det til ofrene av skytevåpen som ikke en gang får unnet friheten til å ha sikkerhet for sine liv fordi våpenlobbyen i USA skal tjene penger koste hva det koste vil.

 

Så hvis du mener at det å ikke ta vaksine skal medføre ubehagligheter og ufordeler slik du beskriver det

så bør jammen alle tvinges til å leve som munker også

ellers blir det synd i bestemoren din med at en som har hatt det festlig tilfeldigvis tar plassen i køen foran bestemoren din.

Bestemoren din får forøvrig ikke forrang i ett markedslibralistisk system med mindre hun er veldig rik og rikere enn den som er usunn

der er det den som betaler mest som får forrang og ikke fordi det er så veldig synd i bestemoren til en stakkar.

En rekke kjendiser som har misbrukt Narkotika, sprit, dop (Musikkband og filmkjendiser) og hatt en usunn livstil gennerelt  ville kommet før bestemoren din rett og slett fordi de ville hatt mer penger

Rettferdig når bestemoren din har levd sunt og nøysom og kanskje til og med arbeidet hardt mesteparten av livet sitt? nei.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, knutinh said:

Hvis du ikke tar vaksine og så forventer at helsevesenet skal lage plass for deg på bekostning av bestemoren min hvis du blir alvorlig syk så er det problematisk for bestemoren min (og vi som er glad i henne).

All den tid å ta vaksine er frivillig så kan ikke helsevesenet diskriminere mot alvorlig syke uvaksinerte på den måten du beskriver. Det ville ha vært uetisk, ulovlig og skapt et skille i samfunnet "oss mot dem". 
Hvis din bestemor ikke skulle få den hjelpen hun trenger på grunn av overbelastning på sykehuset så er det i størst grad politikerne som har skylda for det, all den tid de har latt nødberedskapen og kapasiteten på sykehusene bli dårligere i år etter år uten å gjøre noe med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 timer siden):

All den tid å ta vaksine er frivillig så kan ikke helsevesenet diskriminere mot alvorlig syke uvaksinerte på den måten du beskriver. Det ville ha vært uetisk, ulovlig og skapt et skille i samfunnet "oss mot dem".

Hvor argumenterer jeg for det?

Sitat

Hvis din bestemor ikke skulle få den hjelpen hun trenger på grunn av overbelastning på sykehuset så er det i størst grad politikerne som har skylda for det, all den tid de har latt nødberedskapen og kapasiteten på sykehusene bli dårligere i år etter år uten å gjøre noe med det. 

«Skyld» er mindre interessant enn «hvem får leve»?

Uansett hva politikerne har eller ikke har gjort av feil: helsepersonell må prioritere ut fra begrensede midler og ressurser. Hvis noen opptrer irrasjonelt, enten det er å slikke fremmede i øret eller nekter å ta vaksine så bidrar de til å stresse systemet mer. Det kan føre oss til en punkt hvor «bestemor må dø».

Siden jeg er glad i bestemoren min så synes jeg at det er trist om hun kommer inn med covid eller hjerteproblemer og blir avvist fordi en annen ville «vente og se» med vaksinen. Jeg kommer ikke til å «hate» denne vaksinemotstanderen likevel, men jeg vil instendig be ham om å vurdere bestemoren min når han bestemmer seg.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lodium skrev (5 timer siden):

Grunnen til at man forventer at helsevesnet skal ta hånd om en er at man betaler forholdsvis høye avgifter

Helsevesenet tar seg av oss innenfor de begrensningene de har (penger, folk, utstyr)… Når ressursene ikke strekker til så vil de prioritere, og per i dag så prioriterer de vel (?) ut fra «hvordan få flest mulig gode leveår igjen for innsatsen». Det betyr at en bestemor i 80-årene vanligvis kommer bak en 20-åring, enten vi snakker om dyr kreftmedisin eller en ettertraktet respirator.

Hvis jeg kjører i fylla så kan jeg miste lappen, bli straffet og (hvis jeg jobber som sjåfør) miste jobben. Samfunnet vil uansett lappe på meg om jeg skader meg.

-k

Lenke til kommentar

Jeg forstår utspillet fra Transocean godt, men det er allikevel ulovlig. 

Dette dreier seg ikke nødvendigvis om smitte, hvor syk en blir osv, men om minimering av risiko. 

Ihht dagens regler om karantene og isolasjon, så vil en eneste smittet på en rigg i praksis bety at hele riggen blir satt i karantene/isolasjon. Riggen vil i praksis bli stengt ned, skift vil ikke bli tillatt av/på riggen. Det er jo så klart kritisk for et riggselskap å minimere risikoen for at dette skjer. 

En kan diskutere seg grønn om virkningen av en vaksine, men det er politisk ønsket og vitenskapen sier at det minimerer risiko så det er da naturlig at et selskap hvor ansatte bor tett oppå hverandre uten umiddelbare måter å trekke seg vekk reagerer. 

Jeg ser på dette like mye som et spark til politikerne som det er til de uvaksinerte. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis dere ser på noe, man kunne finne på å tro er en slags fasit, dvs laboratorie testede dødsfall for uke 47 (Tabell 7) for de 4 siste ukene , så var det 35 dødsfall blant uvaksinerte og 124 dødsfall blant vaksinerte. Dvs ca 22 % dødsfall blant uvaksinert og hele 78 % blant vaksinerte. Se : "https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-47-22.11---28.11.21.pdf". Dette rimer ikke veldig godt med påstanden om at de vaksinerte utgjør en forholdsvis stor andel av alvorlige sykdomstilfelle pga covid -epidemien.

 

Endret av 5CJ56A5D
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/19/2021 at 9:03 PM, knutinh said:

Helsevesenet tar seg av oss innenfor de begrensningene de har (penger, folk, utstyr)… Når ressursene ikke strekker til så vil de prioritere, og per i dag så prioriterer de vel (?) ut fra «hvordan få flest mulig gode leveår igjen for innsatsen». Det betyr at en bestemor i 80-årene vanligvis kommer bak en 20-åring, enten vi snakker om dyr kreftmedisin eller en ettertraktet respirator.

Nå har midlene til helsevesnet blitt kuttet nesten hvert år siden 2003

og det er ikke nytt for politekerne at det har manglet kapasitet eller rettere sagt mannskap ved Norske sykehus.

Til og med under pandemien og den har vart en god stund (i Norge siden 12. mars 2020) så har ikke akkurat politekerne hatt det travelt med å øke kriseberdedskapen ved Norske sykehus

Og køplassen i det norske systemet benytter seg av loddtrekning samt prioritering av de mest kritisk skadde

En som er veldig kritisk skadd foreksempel i en trafikkulukke og har gode sjanser til å overleve vil bli prioritert foran en som bare brekt en fot og derfor kan ventes med 

Dette er helt totalt forskjellig fra det amrikanske systemet som kun går ut på hvor mye penger du har og hvor høy forsikringspremie du betaler

Quote

Hvis jeg kjører i fylla så kan jeg miste lappen, bli straffet og (hvis jeg jobber som sjåfør) miste jobben. Samfunnet vil uansett lappe på meg om jeg skader meg.

-k

Tar du vaksine

så kan det fremdeles komme en virusmutasjon som er immun

eller som er sterkere enn de forrige slik at effekten av vaksinen er mindre

Likevel vil du tvinge folk til å ta vaksinen på grunn av psykologidsk frykt og på tross av potensielle bivirkninger ved å ta vaksinen

til tross for at det finnes verneutstyr som befolkningen kunne brukt og det er dokumentert at avstand, forsiktighet og andre forsigtighets regler virker

Kanskje man burde installert chip i nakken på folk slik at man kunne tvingt folk til å følge trafikkreglene også siden det er en del folk som ikke følger dem med det samme?

Til tross for at man har sikkerhetsbelte, trafikkregler og annet sikkerhretsutstur som folk altså av og til velger å ikke bruke eller at de velger å bryte trafikkreglene.

Dersom det skal brukes restriksjoner på de uvaksinerte

så burde restriksjonen være rasjonell

og ikke i ett heller usikkert argument som sikkerhet ved en pandemi ellers mister du jobben din.

Det finnes som sagt Beskyttelsesdrakter

og det er mulig for arbeidsgiver å stennge ned riggen hvis mannskapsmangel går på sikkeheten løs.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

Likevel vil du tvinge folk til å ta vaksinen  

Uærlig argumentasjon. Jeg vil ikke tvinge noen til noe som helst. Jeg vil gi arbeidsgiver og arbeidstaker lit større frihet til å velge hverandre.

"Tvang" ville være om staten holdt deg fast og satt sprøyten mot din vilje. Eller satt deg i fengsel fram til du satte sprøyten frivillig. Litt som førstegangstjenesten min hvor jeg hadde valget mellom å "forsvare landet" eller tilbringe tid i fengsel.

Sitat

på grunn av psykologidsk frykt

Uærlig argumentasjon. Jeg argumenterer for et regime styrt av fagfolk. Hvordan vil du at avgjøreslser skal tas?

Sitat

og på tross av potensielle bivirkninger ved å ta vaksinen

Har du sjekket om tannkremen din kombinert med after-shaven til sammen kan gi bivirkninger over en tidshorisont på 40 år? Hvis ikke, hvordan greier du å lever med de potensielle bivirkningene? 

Sitat

En som er veldig kritisk skadd foreksempel i en trafikkulukke og har gode sjanser til å overleve vil bli prioritert foran en som bare brekt en fot og derfor kan ventes med 

Jepp. Og en 30-åring som har droppet vaksine uten annen grunn enn en ukjent talking head på youtube vil gå foran bestemoren min.

Sitat

Det finnes som sagt Beskyttelsesdrakter

Tenker du at mannskapet på en borrerigg skal ha på seg haz mat drakt i tillegg til hjelm, oljehyr og vernesko?

Sitat

Dersom det skal brukes restriksjoner på de uvaksinerte så burde restriksjonen være rasjonell

Helt enig!

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
46 minutes ago, knutinh said:

Uærlig argumentasjon. Jeg vil ikke tvinge noen til noe som helst. Jeg vil gi arbeidsgiver og arbeidstaker lit større frihet til å velge hverandre.

"Tvang" ville være om staten holdt deg fast og satt sprøyten mot din vilje. Eller satt deg i fengsel fram til du satte sprøyten frivillig. Litt som førstegangstjenesten min hvor jeg hadde valget mellom å "forsvare landet" eller tilbringe tid i fengsel.

Nå er det ikkke bare stater som kan tvinge deg til noe

Mafia styrte bedrifter kan tvinge noen til å holde munn med trussel om at du ellers mister livet

eller at det brukes diverse virkemidler for å tvinge arbeiderne til å gjøre som man vil

Deplattforming kan i teorien i ytterste konsekvens være tvang særlig hvis private banker også er med på luke ut ytringer man ikke liker

 

Quote

Uærlig argumentasjon. Jeg argumenterer for et regime styrt av fagfolk. Hvordan vil du at avgjøreslser skal tas?

Ved demokrati

Både fagfolkene og bedriftene lever og opererer i ett demokrati og må ta konsekvensene av det

Tvang hører hjemme i diktaturer

særlig på usaklig grunnlag

Quote

Har du sjekket om tannkremen din kombinert med after-shaven til sammen kan gi bivirkninger over en tidshorisont på 40 år? Hvis ikke, hvordan greier du å lever med de potensielle bivirkningene? 

Jeg blir ikke tvingt til å bruke noe spesiell tannkrem og aftershave så vidt jeg vet

det finnes mange alternativer

også noen som ikke inneholder disse stoffene eller kjemiske forbindelsene du prater om

Quote

Jepp. Og en 30-åring som har droppet vaksine uten annen grunn enn en ukjent talking head på youtube vil gå foran bestemoren min.

Du misser fortsatt poenget

Quote

Tenker du at mannskapet på en borrerigg skal ha på seg haz mat drakt i tillegg til hjelm, oljehyr og vernesko?

Helt enig!

-k

Det finnes mange typer vernedrakter og mange typer virkemidler

tror du haz mat drakter er den eneste som gir advekat nok beskyttelse?

Hvis det er tilfelle virker jo to meters regelen på avstand heller bare tåpelig

for ikke å snakke om nedstenging av puber og resturanter

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (5 minutter siden):

Nå er det ikkke bare stater som kan tvinge deg til noe

Mafia styrte bedrifter kan tvinge noen til å holde munn med trussel om at du ellers mister livet

Staten kan (legalt) bruke tvang. Mafia som trekker våpen mot deg er kriminalitet.

At f.eks. 1% av landets arbeidsgivere helt ikke vil ansette deg er ikke tvang.

Sitat

eller at det brukes diverse virkemidler for å tvinge arbeiderne til å gjøre som man vil

Deplattforming kan i teorien i ytterste konsekvens være tvang særlig hvis private banker også er med på luke ut ytringer man ikke liker

Jeg er enig i at deplatforming og cancel culture kan være problem men ser ikke relevansen for om oljearbeidere skal få lov til å møte opp i nordsjøen uvaksinert.

Sitat

Tvang hører hjemme i diktaturer

særlig på usaklig grunnlag

Jeg ble tvunget til å være en vinter i indre Troms. Alternativet var fengsel. En kamerat ble tvunget til 2 ukers fengsel fordi han hadde sloss. Er Norge dermed et diktatur?

Sitat

Jeg blir ikke tvingt til å bruke noe spesiell tannkrem og aftershave så vidt jeg vet

det finnes mange alternativer

også noen som ikke inneholder disse stoffene eller kjemiske forbindelsene du prater om

Og det finnes ikke alternative arbeidsgivere til denne ene som tråden handler om?

Sitat

Det finnes mange typer vernedrakter

tror du haz mat drakter er den eneste som gir advekat nok beskyttelse?

Siden du kom med forslaget om vernedrakt så antar jeg at du har nok kunnskap til å komme med et konkret forslag om en modell som passer bra for borreslusker?

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, knutinh said:

Staten kan (legalt) bruke tvang. Mafia som trekker våpen mot deg er kriminalitet.

Nei , ikke helt

Mafian kan uffosielt være støttet gjennom staten ved korrupsjon

Hvis staten ikke regner dette som krimminalitet så kommer du ikke langt ved å klage på at det er kriminalitet

Staten i eksemplet her truer eller tvinger jo ikke akkurat Mafian til å begå handlingene de gjør

Mafiaen gjør bare det de tenker tjener egne interesser og stikker penger under bordet til staten for å se en annen vei. Likevel blir det brukt tvang fra mafians side helt legalt dersom staten i dette tilfellet tilpasser loverket sitt slik at bestikkelser og tvang fra mafiens side er helt lovlig og normalt.

Les forøvrig denne artikkelen : https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/x87d3V/pressefriheten-trues-verden-rundt

Jeg tror neppe svertekampanjer og fake news ovenfor private selskaper som aviser og jornalisme kan beskrives som tvang

Quote

At f.eks. 1% av landets arbeidsgivere helt ikke vil ansette deg er ikke tvang.

Kommer an på

Dersom de ikke ansetter deg på grunn av hudfarge så er det jo tvang på grunnlag av hudfargen din

Det er en rekke andre faktorer også

diskriminering for å nevne en annen

Quote

Jeg er enig i at deplatforming og cancel culture kan være problem men ser ikke relevansen for om oljearbeidere skal få lov til å møte opp i nordsjøen uvaksinert.

Jeg ble tvunget til å være en vinter i indre Troms. Alternativet var fengsel. En kamerat ble tvunget til 2 ukers fengsel fordi han hadde sloss. Er Norge dermed et diktatur?

du blander tvang med konsekvenser

Quote

Og det finnes ikke alternative arbeidsgivere til denne ene som tråden handler om?

I ett tøyeløst eller i ett samfunn der bare profitt gjelder så finnes det få alternative arbeidsgivere

Dersom du tenker at det er bare å flytte eller få seg jobb hos en annen mer gavmild arbeidsgiver så må du for første ha ressursere til å flytte

det andre at du også må ha utdannelse god nok til å faktisk få deg en bedre betalt jobb 

og utdannelsen koster jo også penger i ett markedslibratisk system

så da må du ha flaks eller arve fra foreldre

finnes folk som har både 2 og tre jobber i USA som fremdeles må bo på gata

og som sjelden får betalt/belønnet for strevet sitt tross de jobber i de samme jobbene i flere tiår

Quote

Siden du kom med forslaget om vernedrakt så antar jeg at du har nok kunnskap til å komme med et konkret forslag om en modell som passer bra for borreslusker?

-k

Kom med flere forslag, ikke bare ett

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (57 minutter siden):

Nei , ikke helt

Mafian kan uffosielt være støttet gjennom staten ved korrupsjon

Hvis staten ikke regner dette som krimminalitet så kommer du ikke langt ved å klage på at det er kriminalitet

Jeg snakker om Norge. I den grad vi har mafia her i landet så er den ikke støttet av myndighetene.

Sitat

Dersom de ikke ansetter deg på grunn av hudfarge så er det jo tvang på grunnlag av hudfargen din

En handling blir ikke tvang av at den er motivert av hudfarge. Om jeg nekter å ansette deg fordi du har en kvise på rompa så er det akkurat like mye/lite tvang som om jeg nekter å ansette deg fordi du har lys hud.

Sitat

du blander tvang med konsekvenser

Jeg forstår. Så når arbeidsgiveren gir deg valget mellom å slutte eller å vaksinere deg så er det "tvang", men når staten gir deg valget mellom 12 mnd førstegangstjeneste eller fengsel så er det ikke tvang?

Sitat

I ett tøyeløst eller i ett samfunn der bare profitt gjelder så finnes det få alternative arbeidsgivere

Så fint at du ikke lever i et slikt samfunn da.

Sitat

Dersom du tenker at det er bare å flytte eller få seg jobb hos en annen mer gavmild arbeidsgiver så må du for første ha ressursere til å flytte

det andre at du også må ha utdannelse god nok til å faktisk få deg en bedre betalt jobb 

Hvorfor må jobben være bedre betalt? Hvis du har hatt millionlønn ute i Nordsjøen i noen år så har du vel lagt opp nok penger til at du kan ta en mindre betalt jobb på et verksted for å kunne jobbe uten vaksine?

Sitat

og utdannelsen koster jo også penger i ett markedslibratisk system

så da må du ha flaks eller arve fra foreldre

finnes folk som har både 2 og tre jobber i USA som fremdeles må bo på gata

og som sjelden får betalt/belønnet for strevet sitt tross de jobber i de samme jobbene i flere tiår

Jeg bor i Norge. Det gjør vel du også? Jeg har 5-årig universitetsutdannelse, bekostet av staten. Det kostet meg 250.000 i studiegjeld og litt jobbing på si. Det har alle Nordmenn mulighet til.

Sitat

Kom med flere forslag, ikke bare ett

Hvor?

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, knutinh said:

Jeg snakker om Norge. I den grad vi har mafia her i landet så er den ikke støttet av myndighetene.

Nei vel?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E6mj2/ny-kripos-rapport-mer-kriminalitet-fra-oest-europa

Jeg må ha misforstått, jeg trodde virkelig vi var med i EØS jeg

Så Norge gjør det ikke inndirekte mer mulig for østeuropeiske bander å operere i Norge fordi vi må ta hensyn til Eøs regler og lover?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9vg4dp/et-truet-arbeidsliv

https://www.bygg.no/mafia-tjener-mer-pa-svart-arbeid-enn-pa-narko/1240024!/

https://www.ranablad.no/ukeslutt/arbeidsliv/meninger/nar-fagforeningsansatte-og-tillitsvalgte-trues-til-taushet-av-boller-og-kriminelle-er-grensa-nadd/o/5-42-371830

– Én ting er når truslene går på oss, men det blir ekstra ille når også barna våre blir trua. De sier de vet hvor vi bor, hvem barna våre er og hvor de går på skolen, forteller Hagensen som karakteriserer noen av bedriftene som rene mafiavirksomheter, som ikke ønsker å følge norske lønns- og arbeidsvilkår.

NRK skriver at de har vært i kontakt med flere fagforeningsansatte som er redde for å stå fram. Ansatte tør ikke å vitne i rettssaker, må ha politibeskyttelse eller har fjerna navn, bilde og telefonnummer på foreningas nettsider i frykt for trusler.

Og det skjer ikke dårlige arbeidsforhold eller sosial dumping hos oss , langt der ifra

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wP7Q04/loennstyveri-og-sosial-dumping

For å ikke snakke om myndighetene har ikke vært med å på å støtte skruppeløse private bedrifter som har  slippet ut co2, drivet  rovdriftpå naturen, slippet ut plast i havet og andre miljøsynder i jakten på profitt?

Myndighetene her i Norge har til og med blitt dømt for lovbrudd i strasbourg

så det er jo en merkelig påstand at myndigetene aldri støtter noe kriminelt eller støtter brudd på lover her i Norge

eller såkalte justismord bare fordi det er Norge vi snakker om.

Norge har blitt dømt 11 ganger av Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i løpet av de siste årene.29. sep. 2021

https://www.uib.no/jur/148304/skal-gjennomgå-25-år-med-barnevernssaker

 

 

Quote

En handling blir ikke tvang av at den er motivert av hudfarge. Om jeg nekter å ansette deg fordi du har en kvise på rompa så er det akkurat like mye/lite tvang som om jeg nekter å ansette deg fordi du har lys hud.

Jo

hverken kvisen eller fargen på huden din har betydning for din arbeids evne

 

Quote

Jeg forstår. Så når arbeidsgiveren gir deg valget mellom å slutte eller å vaksinere deg så er det "tvang", men når staten gir deg valget mellom 12 mnd førstegangstjeneste eller fengsel så er det ikke tvang?

Så du mener det er urimelig at du bidrar med å beskytte landet når landet beskytter deg er det slik å forstå?

Det finnes jo selfølgelig unntak også

Det er noe som heter sivilforsvaret og så kan du slippe dersom du har sterkt overbivesende grunner (religøse eller ikke religøse og har motstand mot krig og militære) som din overbevisning eller du er sterkt handikappet og derfor heller blir en belastning heller en resurs for landet ditt i en eventuell krig.

Broren min avtjente tiden i sivilforsvaret fordi han hadde personlig overbevisning at våpen ikke var noe for han og motstander av militærmakt. (ikke religiøst grunnlag) rart han slapp straff gitt.

Quote

Så fint at du ikke lever i et slikt samfunn da.

Å? Norge er ikke så langt hengende etter

Det skjer jo allerede sosial dumping her og kripos/politiet har jo kommet med sine advarsler

ett par artikler i avisene og media  har det også vært

https://www.dagbladet.no/nyheter/kripos-advarer-slik-tar-kriminelle-bander-over-arbeids-norge/61939036

Quote

Hvorfor må jobben være bedre betalt? Hvis du har hatt millionlønn ute i Nordsjøen i noen år så har du vel lagt opp nok penger til at du kan ta en mindre betalt jobb på et verksted for å kunne jobbe uten vaksine?

Fordi prisene på varer og tjenester har en tendens til øke etter hvert som tiden går

Ett hus i 1990 årene kostet typisk rundt en million

nå for tiden rundt 2 eller 3 milloner, kansskje til og med enda mer

Du kan jo finne deg ett rimeligere hus litt ødere til i ødemarken men da kommer problemet med jobb igjen

De finnes nødvendigvis ikke i ødemarken

Og alle i Nordsjøen har ikke en millon i årslønn

og hvis du har jobben i kort relativt periode fordi sjefen sparker deg for vaksinenekt etter en måned på jobben hva har du tenkt til ¨å gjøre da? trylle fram pengene fra en magisk hatt?

For å ha jobb i Nordsjøen må du forøvrig ha deg en relativ god utdannelse

Tror det er ett par sikkerhetskurs som ikke koster lite også

 

Quote

Jeg bor i Norge. Det gjør vel du også? Jeg har 5-årig universitetsutdannelse, bekostet av staten. Det kostet meg 250.000 i studiegjeld og litt jobbing på si. Det har alle Nordmenn mulighet til.

Hvor?

-k

Tror du er litt naiv og tar demokratiet her i Norge for gitt

Norge henger ikke så langt etter USA når det gjelder de verste sidene av profitt for enhver pris eller tendenser i land vi ikke liker å sammenligne oss med

Vi har som sagt hatt tendenser til sosial dumping her og øst europiske bander.

Når det gjelder stipend så har vi jo allerede tendenser til amrikansk modell her

Dersom du avslutter udannelsen din eller ikke klarer den så blir stipendet gjort om til ett lån

Det er jo en fin start å ha med seg i starten av karrieren sin å kanskje må betale på ett lån i starten av en jobb når du absolutt ikke trenger masse utgifter i etableringsfasen av livet.

Hvor?

jeg sa da at avstand og nedstenging av rigg var også alternativer

jeg sa til og med at riggeiere vil i de fleste tilfeller ikke er villig til å vurdere nedstenging av rigg fordi pengene rår mer og kun stenger de ned i nødsistasjon, har du glemt det?

'Hvis staten mente at det kun var slike drakter du mener er alternativet til å ikke spre viruset så hadde de vel ikke stengt ned samfunnet vel?

Dersom du mener selve draktene så er det personell som bruker bare visir en enkel plastdrakt og hansker og munnbind

tror du helsepersonellet på legekontorer hele landet har tilgang til slike drakter du beskriver og dersom det ikke er problemer for en skogsarbeider å bruke vernehansker og visir , hvorfor skulle det da være noe problem for en oljearbeider å bruke glassvisir på en hjelm + eventuelt ett munnbind og beskyttelseshansker? Oljehyre er da ikke så langt fra slike engangs saker som legekontorene bruker

Tilpasninger og lage noe beskyttelsutstyr som arbeiderne der ute kan bruke er fullt mulig

De bruker jo allerede beskyttelseshansker i en spesialisert klasse som beskytter en viss grad til jobben de gjør

ytterligere økning av klassen slik at det også beskytter en  del prosenter mot covid er fullt mulig.

Trenger da ikke være haz mat drakter

Men det er klart hvis du skal ha ganske høy beskyttelse så trenger du noe slikt

men da føler jeg du koker suppe på en spiker

har da ikke sagt at du trenger den høyeste beskyttelsen

bare advekat

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (12 timer siden):

Nei vel?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E6mj2/ny-kripos-rapport-mer-kriminalitet-fra-oest-europa

Jeg må ha misforstått, jeg trodde virkelig vi var med i EØS jeg

Så Norge gjør det ikke inndirekte mer mulig for østeuropeiske bander å operere i Norge fordi vi må ta hensyn til Eøs regler og lover?

Dette er jo bare tøv. At Norge er med i EØS betyr ikke at myndighetene støtter mafia-virksomhet. Hvis du har gravd deg så solid ned i konspirasjons-vås så kan vi ikke ha en meningsfylt diskusjon.

Sitat

hverken kvisen eller fargen på huden din har betydning for din arbeids evne

Irrelevant for det du svarer på. Blir en handling mer "tvang" av at den er dårlig begrunnet? Selvsagt ikke. Det er akkurat like mye tvang om du blir kastet i fengsel for noe du er uskyldig i, som om du er ABB. Tvangen består i at du må gjøre noe mot din vilje, enten ved at noen fysisk underkaster deg, eller ved en alvorlig trussel som framstår som et utenkelig alternativ.

Sitat

Fordi prisene på varer og tjenester har en tendens til øke etter hvert som tiden går

Hvis alternativet er å bytte jobb i dag så øker ikke prisene signifikant fra i dag til i går. Dermed presenterer du et ikke-argument, du kan bytte fra en jobb i Nordsjøen til en annen jobb, og utgiftene vil være de samme, dermed kan inntekten være den samme.

At vi alle ønsker lønnsvekst i årene framover er felles for en jobb i Nordsjøen og alle andre jobber, og har ikke relevans for om det er praktisk mulig å bytte jobb.

Hvis du har lite kompetanse (eller veldig spesialisert kompetanse) og henter ut millionlønn i Nordsjøen basert på ulempen/faren med å jobbe der så kan jeg være med på at det kan være krevende å bytte bransje og fremdeles ha samme velstand som i dag. Da er kanskje et alternativ å søke etter en annen arbeidsgiver innen samme bransje?

Sitat

Tror du er litt naiv...

Jeg skal avstå fra å beskrive hva jeg tror om deg.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Lodium said:
Quote

Jeg forstår. Så når arbeidsgiveren gir deg valget mellom å slutte eller å vaksinere deg så er det "tvang", men når staten gir deg valget mellom 12 mnd førstegangstjeneste eller fengsel så er det ikke tvang?

Så du mener det er urimelig at du bidrar med å beskytte landet når landet beskytter deg er det slik å forstå?

Det finnes jo selfølgelig unntak også

Det er noe som heter sivilforsvaret og så kan du slippe dersom du har sterkt overbivesende grunner (religøse eller ikke religøse og har motstand mot krig og militære) som din overbevisning eller du er sterkt handikappet og derfor heller blir en belastning heller en resurs for landet ditt i en eventuell krig.

Broren min avtjente tiden i sivilforsvaret fordi han hadde personlig overbevisning at våpen ikke var noe for han og motstander av militærmakt. (ikke religiøst grunnlag) rart han slapp straff gitt.

Herregud er det mulig å være så tett når det kommer til eksempler på hva som er tvang. Alle forstår jo at ble du kalt inn så var det tvang. Det (var) ikke frivillig. Man kunne ikke bare si nei.

Dette er jo helt åpenbart.

"Så du mener det er urimelig at du bidrar med å beskytte landet når landet beskytter deg er det slik å forstå?"

Jesus. Ting du blir tvunget til behøver ikke å være urimelig, for å fortsatt være tvang. Foreldre blir under tvang, pliktet til å gi barnene sine en skolegang. Vil du kalle det urimelig bare fordi det er tvang?

Altså seriøst.🤦‍♂️

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (6 minutter siden):

Herregud er det mulig å være så tett når det kommer til eksempler på hva som er tvang. Alle forstår jo at ble du kalt inn så var det tvang. Det (var) ikke frivillig. Man kunne ikke bare si nei.

Dette er jo helt åpenbart.

"Så du mener det er urimelig at du bidrar med å beskytte landet når landet beskytter deg er det slik å forstå?"

Jesus. Ting du blir tvunget til behøver ikke å være urimelig, for å fortsatt være tvang. Foreldre blir under tvang, pliktet til å gi barnene sine en skolegang. Vil du kalle det urimelig bare fordi det er tvang?

Altså seriøst.🤦‍♂️

Antall laboritorietestede dødsfall i uke 47 og 48 er totalt 159 + 169  dvs totalt 328 dødsfall. Blant disse var det 72 uvaksinerte pasienter som døde dvs ca 21 %. Det var hele 256 dødsfall i den vaksinerte pasientgruppen. Dette slår et stort hull i myten om at vaksinerte er godt beskyttet.

Se: 

"https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-47-22.11---28.11.21.pdf"

"https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-48-29.11---05.12.21.pdf"

Så hvorfor bruke tvang mot de uvaksinerte når de vaksinerte smittes og dør  i omtrent like stor andel? Andelen vaksinerte som døde gikk opp i uke 48, mens andelen uvaksinerte gikk ned. NB! Jeg snakker her om laboratorietestede pasienter, som vel er det eneste tallet man kan stole på her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, 5CJ56A5D said:

Antall laboritorietestede dødsfall i uke 47 og 48 er totalt 159 + 169  dvs totalt 328 dødsfall. Blant disse var det 72 uvaksinerte pasienter som døde dvs ca 21 %. Det var hele 256 dødsfall i den vaksinerte pasientgruppen. Dette slår et stort hull i myten om at vaksinerte er godt beskyttet.

Se: 

"https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-47-22.11---28.11.21.pdf"

"https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-48-29.11---05.12.21.pdf"

Så hvorfor bruke tvang mot de uvaksinerte når de vaksinerte smittes og dør  i omtrent like stor andel? Andelen vaksinerte som døde gikk opp i uke 48, mens andelen uvaksinerte gikk ned. NB! Jeg snakker her om laboratorietestede pasienter, som vel er det eneste tallet man kan stole på her.

Tror du har quotet feil fyr gitt.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Tror du har quotet feil fyr gitt.

Jeg fikk inntrykk av at du mener at det er rimelig å bruke tvang for å få folk til å vaksinere seg.

Så jeg valgte å svare deg fordi at det er virkelig ikke rimelig å bruke tvang for å få noen til å vaksinere seg. Det må være basert på frivillighet, spesiellt når det gjelder en vaksine vi ikke vet langtidsvirkningene av. FDA og CDC gikk bare for noen dager bort i fra sin anbefaling om å bruke Johnson & Johnson vaksinen pga for store bivirkninger. Spesiellt, etter at de har anbefalt den uten reservasjoner i 2 år snart. Ikke bra for de som er døde eller lemlestet pga bivirkningene av denne vaksinen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...