Gå til innhold

Selger strøm uten fortjeneste: – Alt snakket om såkalt «smarte» strøm­avtaler er ikke sant


Anbefalte innlegg

-Birger- skrev (5 timer siden):

Vann og kloakk har ikke samme potensialet til å generere varer og tjenester som strøm har. Mener du alle skal benytte så mye strøm de bare orker slik det er med vann mange steder? Jeg betaler bare en fast avgift i året for både vann og kloakk. Og det gjør at jeg ikke bryr medg spesielt om forbruket heller. Og der er jeg ikke unik...

Spørs om du ikke kunne tjent mye på å montere vannmåler. Vi måtte betalt for 240m3 i året om vi ikke hadde måler. Heldigvis har vi måler for reelt forbruk er bare ca. 140m3. Det sparer vi mange tusen på pr. år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Prøvd å få Motkraft som strømleverandør siden desember nå, men fy faen for noe rot. Først bruker de ukesvis på å bytte meg over, så virker alt å være OK før nettleverandøren ringer meg og lurer på hvorfor jeg ikke har valgt strømleverandør og får beskjed om at de har kansellert meg som kunde. I tillegg har de meldt fra til strømleverandøren jeg er kunde hos på en helt annen adresse at de skal ta over den og nå får jeg bare beskjed om at de ikke kan gjøre noe mer selv om flere av deres kundebehandlere har sagt at de skal ordne opp i det. Jeg må bruke skjemaet deres og bli kunde på nytt.

Holde dialog med en kundebehandler? Neida. Her har det vært en ny person hver dag! Alle sier forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (9 timer siden):

Prøvd å få Motkraft som strømleverandør siden desember nå, men fy faen for noe rot. Først bruker de ukesvis på å bytte meg over, så virker alt å være OK før nettleverandøren ringer meg og lurer på hvorfor jeg ikke har valgt strømleverandør og får beskjed om at de har kansellert meg som kunde. I tillegg har de meldt fra til strømleverandøren jeg er kunde hos på en helt annen adresse at de skal ta over den og nå får jeg bare beskjed om at de ikke kan gjøre noe mer selv om flere av deres kundebehandlere har sagt at de skal ordne opp i det. Jeg må bruke skjemaet deres og bli kunde på nytt.

Holde dialog med en kundebehandler? Neida. Her har det vært en ny person hver dag! Alle sier forskjellige ting.

Var av sånne grunner jeg gikk for Tibber i stedet. Tror Motkraft har fått mer trykk på seg enn de har klart å håndtere. Blir sikkert bra til slutt, men føler ikke de er moden helt enda. 

Mener Tibber hadde samme priser og tilsvarende modell som Motkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (43 minutter siden):

Mener Tibber hadde samme priser og tilsvarende modell som Motkraft.

De har tilsvarende modell, men en litt høyere pris. 20 kroner ekstra per måned for å være nøyaktig.

Motkraft: 19 kr/mnd, maks 1 øre påslag per kWt
Tibber: 39 kr/mnd, maks 1 øre påslag per kWt

Lenke til kommentar

Bruk forbrukerrådets portal: https://www.strompris.no/

I min kommune og med mitt forbruk finner jeg mange som er billigere enn Motkraft. Jeg skiftet sist i oktober og fikk negativt påslag (ca -1,6 øre) fra timesbasert spotpris for mitt område, kombinert med null fast månedsavgift og null avgift på efaktura. "Påslaget" og null gebyr var garantert i 12 mnd. Da skifter jeg bare til det som måtte stå øverst på lista. Har varsel i kalenderen. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kundeservicen deres er fortsatt eksemplarisk. De har fortsatt ikke klart å ta over måleren min. Men ei dame sa i dag at alt var nå ok. Jeg sjekker appen og ser ingenting der. Spør tilbake i chatten om når jeg får se noe i appen. Ny fyr (selvfølgelig) svarer "når vi tar over måleren". 

Hva slags idiotsvar er det? 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (16 timer siden):

Kundeservicen deres er fortsatt eksemplarisk. De har fortsatt ikke klart å ta over måleren min. Men ei dame sa i dag at alt var nå ok. Jeg sjekker appen og ser ingenting der. Spør tilbake i chatten om når jeg får se noe i appen. Ny fyr (selvfølgelig) svarer "når vi tar over måleren". 

Hva slags idiotsvar er det? 

De er nok ikke dimensjonert for den massive pågangen de har fått. Tenker at vi må være noe mer tålmodige. Ordner seg nok til slutt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

De er nok ikke dimensjonert for den massive pågangen de har fått. Tenker at vi må være noe mer tålmodige. Ordner seg nok til slutt.

Jeg meldte overgang i desember... 

Svaret på hvor lang tid det tok var "14 dager". Ny fyr som svarte igjen. 

Føles som å prate med en jævla chatbot. 

Lenke til kommentar
On 12/6/2021 at 8:55 PM, Simen1 said:

Skulle jo nesten tro disse ville komme øverst på Forbrukerrådets prisguide strømpris.no, men dengang ei. De kommer på 17.-plass.

Men er dette hele sannheten eller manipulasjon?

Sjekket nettopp førsteplass til listen du linker til. Det var noe som heter "Agva Spot 12", etter litt romstering rundt på siden deres fant jeg avtalen:

"Kampanjen gjelder kun for nye kunder og garanterer et fast påslag på -1,95 øre/kWt i et helt år. Etter dette fortsetter du med vår populære strømavtale Agva Spotpris."

Så dette er vel mer som et lokkeprodukt. Få billig strømpris i en periode, så bytter vi avtale for deg til noe annet. Og hva bytter man til da mon tro? Den er ikke engang på listen du linker til 🤣

Motkraft har ingen andre avtaler de kan bytte deg over til. Agva derimot har 9 avtaler og 5 av dem er "spot". Så det blir ingen rettferdig sammenligning. Med mindre du er forberedt på å sjekke strømavtalen din flere ganger i året og bytte deretter.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (7 minutter siden):

Med mindre du er forberedt på å sjekke strømavtalen din flere ganger i året og bytte deretter.

Man trenger bare bytte én gang i året. Sett opp varsel i kalenderen like før lokkeprisen går ut og bytt. Det er ikke verre enn det. ;) Samme rutine som med forsikringer. Lånerenter bør man sjekke oftere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
On 1/28/2022 at 7:37 PM, Simen1 said:

Bruk forbrukerrådets portal: https://www.strompris.no/

I min kommune og med mitt forbruk finner jeg mange som er billigere enn Motkraft. Jeg skiftet sist i oktober og fikk negativt påslag (ca -1,6 øre) fra timesbasert spotpris for mitt område, kombinert med null fast månedsavgift og null avgift på efaktura. "Påslaget" og null gebyr var garantert i 12 mnd. Da skifter jeg bare til det som måtte stå øverst på lista. Har varsel i kalenderen. :)

Fint for deg. Jeg har viktigere ting å gjøre om 12 måneder :) Så jeg holder meg til et selskap som ikke forvirrer kunden med vinter-spot, lure-spot, grønn-spot og spottespot. Og som ikke selger lokketilbud og gambler på at kundene deres glemmer å bytte avtale.

Det skal bare en glemt ny e-faktura/avtalegiro til i overgangsfasen så er gevinsten tapt uansett.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Man trenger bare bytte én gang i året. Sett opp varsel i kalenderen like før lokkeprisen går ut og bytt. Det er ikke verre enn det. ;) Samme rutine som med forsikringer. Lånerenter bør man sjekke oftere.

Jeg trenger ikke bytte en gang i året! Varsel i kalenderen, e-faktura, avtalegiro, bankid og nettbank. Blir kvalm bare av tanken! La meg slippe. Jeg har en avtale hos et non-profit selskap som ikke driver med lokketilbud og lurer kundene sine.

"Trenger bare..." Er det ikke det disse elbil ladebrikke entusiastene sier hele tiden? Du trenger bare en app. Trenger bare registrere deg. Trenger bare gjøre det en gang per selskap. Trenger bare!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om eit selskap har -2 øre påslag, 1 øre, 0 eller 2 øre betyr forsvinnande lite når spotprisen er over ei krone. Har sett kommentarar på nett om at avtalar med 3 øre påslag er forferdelig dyrt og du må ikkje finne på å velge det. Eg vil heller ha eit stabilt kundeforhold enn å spare eitt øre per kWh.

Mange har heldigvis lært ein del dei siste månadane og er i stand til å unngå dei dårlegaste avtalane, men det er mykje god inntekt for selskapene i folk utan peiling.

Om du kun ser på straumprisen kvar 12 månad så kan du fort gå glipp av mange gode tilbod, men det viktigaste er å ha ein avtale som er nær spotprisen utan for mykje ekstrakostnader så blir du i alle fall ikkje flådd. Ut over det er det opp til den enkelte kor mykje tid dei vil legge ned i det for å spare meir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal utnytte tiden sin for å maksimere penger finnes det da mye bedre alternativer enn å bytte strømavtaler som gir noen hundrelapper forskjell i året?!? Disse lokkeavtalene finnes av en grunn, og den grunnen er at folk glemmer å bytte. Da blir det for enkelt å si "trenger bare bytte". Å stresse med kunderegistrering, regninger og nettbank er en jobb jeg holder meg unna hvis jeg kan. Da bruker jeg heller tiden på venner, familier og hobby.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...