Gå til innhold

Selger strøm uten fortjeneste: – Alt snakket om såkalt «smarte» strøm­avtaler er ikke sant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan funker det? Skal dere kun videreselge nordpool spot eller skal dere også driver med trading/futures etc. Einar Ås style?

Ved kun videresalg av nordpool spot er det etter min mening bare ett lite nyttig mellomledd og jeg kunne like gjærne fått lov til å betale direkte til nordpool.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Mja, skal du ta på deg hele avgiftsbetalingsgreia bare for å spare noen få tiere i måneden?

Nordpool kunne jo krevd inn avgiften og mva fra meg og betalt inn til staten. Istedet skal vi sysselsette haugevis med folk som eneste nytte er å kreve inn mva og avgifter?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, asshole said:

Nordpool kunne jo krevd inn avgiften og mva fra meg og betalt inn til staten. Istedet skal vi sysselsette haugevis med folk som eneste nytte er å kreve inn mva og avgifter?

Om de fikk lov til det ville de også sysselsette haugevis med folk til denne jobben som ville kreve noen få tiere fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket var det flere som hadde bare noen få måneder.

Det er ansett ikke mange kronene det er snakk om. En eller to snusbokser i måneden mindre så har man spart inn de pengene. Strømregningen blir bare trekt fra konto, merker ikke noe til dette da det går automatisk 😑 

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Nå tror jeg du må pusse brillene. ;) Det er minimum 12 måneder prisgaranti (på påslag, fastbeløp og fakturaavgift)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Nå tror jeg du må pusse brillene. ;) Det er minimum 12 måneder prisgaranti (på påslag, fastbeløp og fakturaavgift)

Hvis du klikker på "les mer og bestill" står det at de billigste gir et negativt påslag som varer i 12 mnd. Tilbudet gjelder kun nye kunder. De regner med at mange nok folk ikke gidder å bytte etter 12 mnd da de bytter deg til en MYE dyrere avtale. Mange blir dessverre lurt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at det var bedrenår nettselskapene hadde monopol????

Prisen på kraft settes på en børs etter hvordan etterspørselen er. For at det skal være etterspørsel må det være aktører. Dersom det er monopol er det kun en aktør og ingen børs. Og monopoler har en tendens til å bli feite og selvgode. Noe de gamle kraftselskapene også var.

Det er jo bare tull det du kommer med.

Lenke til kommentar
asshole skrev (1 time siden):

Nordpool kunne jo krevd inn avgiften og mva fra meg og betalt inn til staten. Istedet skal vi sysselsette haugevis med folk som eneste nytte er å kreve inn mva og avgifter?

Hvordan tror du Nord Pool fungerer? At de "setter" strømprisen? Nord Pool er en privat bedrift som driver en børs med strenge regler.

Det er en børs der budene avgjør prisen på strømmen. Tilbud og etterspørsel. Det gjør også at stømmen får riktig verdi.

Det må aktører til som vil by og aktører som vil selge for å etablere prisene.

Nå er ikke day ahead markedet det eneste markedt heller. det er MFRR, AFRR, FFR, FCR-N, FCR-D og intra dag. Alt for å få balansen til å gå opp og holde nettet stabilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (30 minutter siden):

Du har helt rett. Hele opplegget med 250 strømselskap mellom kraft produsenter og netteier/kraftdistributør er unødvendig . Dette mellomleddet gjør intet annet enn å øke prisen på strøm til oss forbrukere. 

Og det bør kun væøre en bilforhandler og en matbutik og en.....

Nei, han har virkelig ikke rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Om de fikk lov til det ville de også sysselsette haugevis med folk til denne jobben som ville kreve noen få tiere fra deg.

Nei, det ville vært automatisert og ikke krevd en eneste person. Man kan selvsagt si det samme om de hundrevis av selskapene som i dag gjør det samme, men det er rydligvis ikke automatisert siden dette "systemet" tydeligvis  sysselsetter hundrevis (eller tusenvis?) av personer med meningsløse oppgaver som i tillegg øker strømregningen for oss alle.

Endret av asshole
lol
  • Liker 2
Lenke til kommentar
asshole skrev (12 timer siden):

Nordpool kunne jo krevd inn avgiften og mva fra meg og betalt inn til staten. Istedet skal vi sysselsette haugevis med folk som eneste nytte er å kreve inn mva og avgifter?

Netteiere har noe som heter leveringsplikt til de som ikke har valgt strømleverandør. Da selger netteier strøm til nordpool-pris med påslag. Dette systemet kunne en utvidet og hatt nordpool pris uten påslag. Netteiere har allerede kundeforholdet og faktureringssystem. Hvorfor vi skal ha en drøss strømleverandører som gjør det samme, er for meg et mysterium.

Leveringsplikt - NVE

Påslaget kunne vært null og disse 6 ukene kunne vært tatt vekk. Da ville "problemet" vært løst. De som ønsker spotpris kunne kjøpt dette av netteier til lavest mulig pris. Så kunne strømleverandørene konsentrert seg om fastprisavtaler og andre prismodeller.

Endret av StigVidar
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...