Gå til innhold

Kostbar produksjon: – Elbiler truer arbeidsplasser og kvalitet


Anbefalte innlegg

Skiftet fra ICE til BEV har jo vært annonsert lenge. Mantraet "adapt or die/disappear" har vært nevnt av flere, meg inkludert. De som ikke er villig til å ta kostnaden, eller blir sittende for lenge på gjerdet, vil plutselig finne ut at det ikke er noe gjerde å sitte på, for endringen gjør om landskapet.

Når det gjelder elbilsalget, så ble det i november i år på 73,4 %, men dersom man skiller ut for privatkjøpet, så er tallet 88,9 %, som man greit kan runde opp til 90 %. Det er den noe lavere andelen til næringsaktørene som presser tallet ned.

  • Elbilandel: 73,8%
  • Elbilandel, privatkjøp: 88,9%
  • Elbilandel, næring: 51,9%
  • Andel, ladbar hybrid: 17,4%

Så langt i 2021 (1.jan – 30.nov)

  • Elbilandel: 64,2%
  • Elbilandel, privatkjøp: 82,5%
  • Elbilandel, næring: 42,4%
  • Andel, ladbar hybrid: 21,5%

https://elbil.no/nest-hoyest-elbilandel-noensinne/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Skiftet fra ICE til BEV har jo vært annonsert lenge. Mantraet "adapt or die/disappear" har vært nevnt av flere, meg inkludert. De som ikke er villig til å ta kostnaden, eller blir sittende for lenge på gjerdet, vil plutselig finne ut at det ikke er noe gjerde å sitte på, for endringen gjør om landskapet.

Når det gjelder elbilsalget, så ble det i november i år på 73,4 %, men dersom man skiller ut for privatkjøpet, så er tallet 88,9 %, som man greit kan runde opp til 90 %. Det er den noe lavere andelen til næringsaktørene som presser tallet ned.

  • Elbilandel: 73,8%
  • Elbilandel, privatkjøp: 88,9%
  • Elbilandel, næring: 51,9%
  • Andel, ladbar hybrid: 17,4%

Så langt i 2021 (1.jan – 30.nov)

  • Elbilandel: 64,2%
  • Elbilandel, privatkjøp: 82,5%
  • Elbilandel, næring: 42,4%
  • Andel, ladbar hybrid: 21,5%

https://elbil.no/nest-hoyest-elbilandel-noensinne/

Hva med de bilkjøpere som ikke kan ta kosten? Norge er sammenlignet med resten av verden et særdeles rikt land og de fleste har råd til elbiler, sånn er det ikke i resten av verden. Det er fremdeles en betydelig prisforskjell mellom ICE og BEV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er et rikt land. Vi pumper olje og gass som crazy fra havbunnen for å betale for alt dette. For at middelklassen skal kjøpe seg batteribiler og kalle seg miljøbevisste. Resten av verden har ikke mulighet til dette. Alt er basert på skattelettelser og subsidier. Sammenlignbare modeller er gjerne 50-100 % dyrere som el, i tillegg til at EL har en god del ulemper i bruk, som manglende tauemulighet og kort kjørelengde på 30-40 mil. Legg også til begrenset levetid med hinsides mengde elektronikk som går i stykker og batterier som aldres raskt og koster like mye som ny bil å skifte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det stemmer, og det gjorde den en periode. Men model 2 skal altså koste fra 25 000. Da er prisen nede blant de billigste bensinbilene i USA.

Det gjorde den en symbolsk periode sånn at det skulle bli vanskeligere å påpeke en opplagt løgn. På samme vis vet en at $25 000 bilen fra Tesla heller aldri vil eksistere enn mer enn "i en periode" om den noen gang vil eksistere.

Skoda CityGo derimot er en bil som faktisk finnes til under $25 000. Den og flere med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål er vel også hvordan europeisk bilindustri skal møte konkurransen fra Kina, som ser ut til å komme for fult med elbiler. Alternativt - om EU tar grep og innfører sanksjoner. Samtidig er nok i stor grad europeisk bilindustri avhengig av komponenter fra Kina til bilene (og tilgang til det kinesiske markedet...).....

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (7 minutter siden):

Hva med de bilkjøpere som ikke kan ta kosten? Norge er sammenlignet med resten av verden et særdeles rikt land og de fleste har råd til elbiler, sånn er det ikke i resten av verden. Det er fremdeles en betydelig prisforskjell mellom ICE og BEV.

Det er bilprodusentene som må ta kosten i første omgang. Den dekkes så i ettertid ved bilsalget, noe når elbilene selges, mer når de oppnår stordriftsfordeler, og elbilene faktisk blir billigere å produsere enn icebilene. Mange nybilkjøpere vil riktignok måtte downsize eller på andre måter tilpasse seg til egen lommebok. INtet nytt der.

Alternativet er jo å fortsette som før, til konkursen er et faktum, i håp om at myndighetene skal ta kostnaden i form av garantier, tilskudd og andre subsidier. I flere land tar allerede myndigheten et tak, for at ikke alt skal veltes over på produsentene.

Men de må selvsagt utnytte dette til å få endringen i gang mens de ennå har tid, og ikke vente til det kanskje er for seint.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Norge er et rikt land. Vi pumper olje og gass som crazy fra havbunnen for å betale for alt dette. For at middelklassen skal kjøpe seg batteribiler og kalle seg miljøbevisste. Resten av verden har ikke mulighet til dette. Alt er basert på skattelettelser og subsidier. Sammenlignbare modeller er gjerne 50-100 % dyrere som el, i tillegg til at EL har en god del ulemper i bruk, som manglende tauemulighet og kort kjørelengde på 30-40 mil. Legg også til begrenset levetid med hinsides mengde elektronikk som går i stykker og batterier som aldres raskt og koster like mye som ny bil å skifte.

Og derigjennom har Norge vært med å hjelpe industrien, slik at resten av verden kan få nytte av dette ved at elbilene har blitt bedre og bedre. Dette il bare forsterke seg med tiden.

Kudos til Norge for en av de få avgjørelsene som faktisk har vært svært viktig, ikke bare for norske kunder, men for all verdens kommende elbil-eiere.

:thumbs:

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (5 timer siden):

Hvor i verden kjøper 9 av 10 nybilkjøpere elbiler? Selv i elbilvennlige Norge var vi ikke engang oppe i 6 av 10 biler første halvår i år.

I resten av Europa er det (dessverre) enda verre. Markedet vil altså ha bensin og dieselbiler, noe bilprodusentene er nødt til å forholde seg til.

Det hjelper ingen at bilprodusentene fra i morgen av utelukkende lager elbiler, dersom et klart flertall av markedet ikke vil ha de.

For ikke å snakke om at bilprodusenten ofte er hjørnestensbedrifter og store, viktige arbeidsplasser. Hva tror du skjer med merkevaren dersom de sier opp halve staben i morgen fordi de fra da av kun skal lage elbiler? De møter massiv motstand blant "folk flest" i eget land og deres viktigeste marked. Høres ut som en genial plan 🤦🏼

Feil. I siste halvdel av 2021 kjøpte 9av 10 elbil i Norge. Og salget av elbil øker med rekordtempo i hele verden og om 5 år er det meste som selges elbiler. Kanskje noe fossilbiler i Afrika. De sier ikke opp halve staben pga overgang til elbil. Elbilproduksjon krever mye mennesker. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@kremt Norge er et rikt land - ja huff så fælt :p

Vi pumper olje og gass - ja huff her også. Sikkert bedre for både oss og de som kjøper oljen og gassen å la det ligge. :p

Det gjøres ikke for middelklassen, men for folk i alle samfunnsjikt og over hele landet.

Jepp, vi kan kalle oss miljøbevisste med rette. Verden ser på mange måter opp til oss for dette og hvordan vi leder an i det grønne skiftet.

Nei, alt er ikke basert på skattelettelser og subsidier. Folk ville kjøpt elbiler likevel, men i mindre grad. Altså bare noe basert på skattelettelser og subsidier, som går til å gi oss selv renere luft, bedre livskvalitet og gjøre vårt bidrag for klimasaken.

Elbiler er da priset sånn omtrent likt med fossilbilene, ellers så hadde det bare blitt noe for spesielt interesserte. Nå kjøper jo "alle" elbil. De er altså konkurransedyktige. QED

Elbiler har noen ulemper og mange fordeler - ja, hva så? Biler er forskjellige. Salgstallene viser at de er konkurransedyktige nok. (Uten at jeg skjønner hvilken bil du mener ikke kan taues)

Alle biler har begrenset levetid. Når de bikker 20 år henger de såpass langt etter i sikkerhetsstandard at man burde oppgradere uansett, og pensjonere den som veteranbil som kjøres pent og lite.

Alle nye biler har en "hinsides" mengde elektronikk. Du får kjøpe deg en veteranbil hvis du vil ha minst mulig. At det går i stykker, tja, alt kan gå i stykker uansett om det er elektronikk eller ikke. Ingenting varer evig.

Hvilke batterier eldes raskt? Fossilbiler skifter gjerne batteri 4-5 ganger i sitt liv. Elbilenes hovedbatteri lever som regel ut bilens levetid med god margin.

Hvilke batterier koster like mye som en ny bil å skifte? Hvis det er Mercedes EQC-saken du hinter til så kan du ringe Mercedes og kjefte de opp for de hinsides prisene de har. Lykke til!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (7 minutter siden):

Feil. I siste halvdel av 2021 kjøpte 9av 10 elbil i Norge. Og salget av elbil øker med rekordtempo i hele verden om 5 år er det meste som selges elbiler. Kanskje noe fossilbiler i Afrika. De sier ikke opp halve staben pga overgang til elbil. Elbilproduksjon krever mye mennesker. 

Begge har rett - det kommer helt an på hvordan man regner. Med eller uten varebilmarkedet. Privatkjøp eller inkludert næringskjøp og leasing. Ladbare biler eller rene elbiler. osv.

Mange tall å grave i.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Spørsmål er vel også hvordan europeisk bilindustri skal møte konkurransen fra Kina, som ser ut til å komme for fult med elbiler. Alternativt - om EU tar grep og innfører sanksjoner. Samtidig er nok i stor grad europeisk bilindustri avhengig av komponenter fra Kina til bilene (og tilgang til det kinesiske markedet...).....

Vel, skal man se på tidligere erfaringer, så vil nok amerikansk bilindustri slite mer med denne konkuransen enn det Europeisk bilindustri vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (2 timer siden):

Feil. I siste halvdel av 2021 kjøpte 9av 10 elbil i Norge. Og salget av elbil øker med rekordtempo i hele verden og om 5 år er det meste som selges elbiler. Kanskje noe fossilbiler i Afrika. De sier ikke opp halve staben pga overgang til elbil. Elbilproduksjon krever mye mennesker. 

Jeg tror du er litt vel optimistisk nå 🙂

Globalt passerer man i år 6 % av nybilsalget:
EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database

I 2040 regner man med at 58 % av nybilsalget vil være elektriske biler:
Electric Car Statistics and Facts 2021 | Policy Advice

Endret av Frank Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Og derigjennom har Norge vært med å hjelpe industrien, slik at resten av verden kan få nytte av dette ved at elbilene har blitt bedre og bedre. Dette il bare forsterke seg med tiden.

Kudos til Norge for en av de få avgjørelsene som faktisk har vært svært viktig, ikke bare for norske kunder, men for all verdens kommende elbil-eiere.

:thumbs:

Norge er ubetydelige i den store sammenhengen. Det er ikke Norge som er brekkstangen her men radikal EU-politkk. En av mange politiske beslutninger fra EU som er uten hensyn til vanlige folk sin hverdag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...