Gå til innhold

For mye negativt fokus i media


Anbefalte innlegg

Interessant at så mange her (tilsynelatende) forsvarer medias psykologiske spill for å få mest mulig klikk. De spiller veldig ofte på dramatikk og frykt for at man skal klikke for å finne ut hva saken dreier seg om, for så at saken er en bagatell i forhold til hvordan overskriften presenterte saken, eller kanskje overskriften var det mest dramatiske man fant i et sitat.

For mange merker man ikke nødvendigvis om/at det har en fysisk og psykisk effekt av å lese sånne overskrifter hele tiden og det er jo veldig bra; men om man en dag møter veggen så blir det tydelig hvor mye alle sånne tilsynelatende små ting påvirker deg.

Og nei, man må ikke pakke inn folk i bobleplast osv, og nei de skal selvfølgelig ikke slutte å presentere nyheter (🤡). Men man (media) kunne bare hatt litt verdighet og presentert nyheter med relevant og nøktern fakta uten å bruke font størrelse 36 bold og de mest negative sjokkordene som gir totalt feil bilde av sakene og dårlig magefølelse. Blir det bokstavelig talt krig eller det er faktisk tidskritisk kriseinformasjon så ja, trykk det opp i trynet på folk, ellers la være.

Så hender det man hører folk si "men det er det folk vil ha. Negative nyheter og clickbait ellers hadde man ikke klikket". Altså, kødder dere? Det handler ikke om hva man vil ha, men hva man manipuleres til å oppsøke. Jeg tvang meg selv til å slutte å bruke vg og db for mange år siden, men hvis jeg uheldigvis forviller meg dit merker jeg veldig godt hvor fristende det er å klikke på driten selv om jeg på ingen måte ønsker eller vil det.

Men ja, sånn er det når pengene rår :)

Endret av Kakeshoma
La til ordet "tilsynelatende"
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kakeshoma skrev (2 minutter siden):

Interessant at så mange her forsvarer medias psykologiske spill for å få mest mulig klikk. De spiller veldig ofte på dramatikk og frykt for at man skal klikke for å finne ut hva saken dreier seg om, for så at saken er en bagatell i forhold til hvordan overskriften presenterte saken, eller kanskje overskriften var det mest dramatiske man fant i et sitat.

Noen saker er åpenbar klikkåte, dette var ikke en sånn sak, det er helt normale nyheter. Dette er hva som ble skrevet langt nede i artikkelen, med kontekst.

Sitat

 

Marianne Guriby sier det er viktig for de ansatte at man har fokus på løsninger når ungdommene er innom.

– Noen av de som kommer innom har sett og hørt om klimaforandringer og har en slags «dommedagsfølelse» rundt det. Det er viktig for oss at folk går ut herfra med håp og tro på fremtiden, og vite hvordan de selv kan bidra, sier hun.


 

Hva er problemet med dette ? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snakket i hovedsak på generell basis.

Vet ikke hva den faktiske overskriften på frontsiden var i den saken (og gidder ikke finne den nå, kan godt være endret siden sist også), men om det i det hele tatt sto noe med dommedagsfølelse i overskriften så er det jo et godt eksempel på hvor idiotiske overskrifter de velger.

Det er jo et sitat av et sitat, hvor poenget et at man ikke skal ha dommedagsfølelse!?

Men igjen, jeg skal ikke mene så mye om akkurat dette eksempelet da jeg ikke har sett den originale overskriften det ble reagert på og heller ikke lest hele saken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (5 minutter siden):

Vet ikke hva den faktiske overskriften på frontsiden var i den saken

Varmerekordene hoper seg opp: − Bekymringsfullt

Kakeshoma skrev (8 minutter siden):

et er jo et sitat av et sitat, hvor poenget et at man ikke skal ha dommedagsfølelse!?

Akkurat, det må tåles at beskrivende ord benyttes, men her virker det som om det bare er blitt søkt på noen nøkkelord for å syte på ordbruk, selv når når ordbruken er helt legitim. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

I dag har de store avisene fylt opp forsiden med dommedagsprofetier igjen:  

https://www.vg.no/nyheter/i/l3kbl9/fra-i-ettermiddag-blir-det-kraftigst-regn

Hallo. Det er El-Ninho år og dårlig vær, men ingen dommedag.

Nå må media og myndigheter snarest ta litt mer ansvar for vanlige folks mentale helse.
Det handler om å velge resesjon eller realistisk fremtidstro, å skape en generasjon av nervevrak eller stimulere til nødvendig optimisme for å utvikle samfunnet videre.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (22 minutter siden):

I dag har de store avisene fylt opp forsiden med dommedagsprofetier igjen:  

https://www.vg.no/nyheter/i/l3kbl9/fra-i-ettermiddag-blir-det-kraftigst-regn

Hallo. Det er El-Ninho år og dårlig vær, men ingen dommedag.

Nå må media og myndigheter snarest ta litt mer ansvar for vanlige folks mentale helse.
Det handler om å velge resesjon eller realistisk fremtidstro, å skape en generasjon av nervevrak eller stimulere til nødvendig optimisme for å utvikle samfunnet videre.

Det er ingen som har advart om noen "dommedag"..? Hvor i alle dager får du dette fra egentlig?

Det er helt normalt at mediene skriver om store uværshendelser, stormer og lignende som påvirker folk. De videreformidler advarsler fra myndighetene og meteorologene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (40 minutter siden):

I dag har de store avisene fylt opp forsiden med dommedagsprofetier igjen:  

https://www.vg.no/nyheter/i/l3kbl9/fra-i-ettermiddag-blir-det-kraftigst-regn

Hallo. Det er El-Ninho år og dårlig vær, men ingen dommedag.

Nå må media og myndigheter snarest ta litt mer ansvar for vanlige folks mentale helse.
Det handler om å velge resesjon eller realistisk fremtidstro, å skape en generasjon av nervevrak eller stimulere til nødvendig optimisme for å utvikle samfunnet videre.
 

Var slik de holdt på med corona også. Frykt, redsel, horror og død. Dag ut dag inn, 24/7, også lenge etter at ting var blitt normalt igjen. Langt inn i fjor sommer faktisk holdt de på til de muligens oppdaget at det ikke virket like bra på klikk som tidligere. Søppel-avisene Dagbladet og VG er ikke interessert i å opplyse om noe som helst, det handler om klikk og å gjøre det så sensasjonelt som mulig. Like greit å la være å klikke seg inn på mølet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (43 minutter siden):

I dag har de store avisene fylt opp forsiden med dommedagsprofetier igjen:  

Dette er din tolkning ene og alene, det sies ingenting om dommedag, bare at det lokalt kan komme store mengder regn, noe som er 100% sant. 

Det er tross alt pressens samfunnsoppdrag å informere, hva er det du forventer når du trykker på en nyhetssak ? At de skal fylle deg med løgner om hvor fint flott og ufarlig alt er ? Hvis nyhetene jevnlig gir deg angst eller lignende så kanskje du kan snakke med noen om det ? For det er virkelig ikke noe å reagere på her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Var slik de holdt på med corona også. Frykt, redsel, horror og død. Dag ut dag inn, 24/7, også lenge etter at ting var blitt normalt igjen. Langt inn i fjor sommer faktisk holdt de på til de muligens oppdaget at det ikke virket like bra på klikk som tidligere. Søppel-avisene Dagbladet og VG er ikke interessert i å opplyse om noe som helst, det handler om klikk og å gjøre det så sensasjonelt som mulig. Like greit å la være å klikke seg inn på mølet.

 

Inspector skrev (56 minutter siden):

I dag har de store avisene fylt opp forsiden med dommedagsprofetier igjen:  

 

Vel, jeg opplevde nyttårs orkanen på Vestlandet i 1992 og den var kraftig underrapportert. Det ble i ettertid satt ned et utvalg om hvordan man mer effektivt kan varsle befolkningen og vi kan jo si at det har blitt en forbedring. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

I dag har de store avisene fylt opp forsiden med dommedagsprofetier igjen:  

https://www.vg.no/nyheter/i/l3kbl9/fra-i-ettermiddag-blir-det-kraftigst-regn

Hallo. Det er El-Ninho år og dårlig vær, men ingen dommedag.

Jeg leste hele artikkelen, og alt jeg leste var værvarsel for de kommende dagene. Jeg så ikke at dommedag el. var nevnt en eneste gang. 

Jeg mistenker at du generelt misliker alle nyheter som faktisk snakker om dårlig vær, og derfor tolker inn ting som ikke er der, men kan selvsagt ta feil. 

Kan du peke på hvor i artikkelen det var dommedagsprofetier? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 7.8.2023 den 9.25):

I dag har de store avisene fylt opp forsiden med dommedagsprofetier igjen:  

https://www.vg.no/nyheter/i/l3kbl9/fra-i-ettermiddag-blir-det-kraftigst-regn

Hallo. Det er El-Ninho år og dårlig vær, men ingen dommedag.

Nå må media og myndigheter snarest ta litt mer ansvar for vanlige folks mentale helse.
Det handler om å velge resesjon eller realistisk fremtidstro, å skape en generasjon av nervevrak eller stimulere til nødvendig optimisme for å utvikle samfunnet videre.

Et par dager etter innlegget ditt, kan vi vel fastslå at det ble ganske mye verre enn VG-artikkelen du helt grunnløst kalte "dommedagsprofetier". 

Kanskje det ikke er riktig løsning å stikke hodet i sanda, slik du ser ut til å mene, men å faktisk innse at vi må gjøre en stor innsats for å unngå at det blir mye verre i framtida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Et par dager etter innlegget ditt, kan vi vel fastslå at det ble ganske mye verre enn VG-artikkelen du helt grunnløst kalte "dommedagsprofetier". 

Kanskje det ikke er riktig løsning å stikke hodet i sanda, slik du ser ut til å mene, men å faktisk innse at vi må gjøre en stor innsats for å unngå at det blir mye verre i framtida.

Ja, man skulle tro at man hadde lært av nyttårorkanen i 1992 og flommen i 1995 men beredskapen har ikke blitt så bra som man skulle ønsket nei. Men ansvaret er først og fremst hos politikerne og byråkratiet, ikke "oss" som er de som stemmer de frem og som betaler for deres prioriteringer.

Endret av Morromann
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Men ansvaret er først og fremst hos politikerne og byråkratiet, ikke "oss" som er de som stemmer de frem og som betaler for deres prioriteringer.

Jeg er uenig. Vi får de politikerne vi fortjener.

Så lenger flertallet stemmer med navlebeskuende kortsiktighet og er mer opptatt av billig bensin og lave strømpriser og at miljøverntiltak ikke skal gå ut over dem selv på noen måte, så fortjener vi ikke annet heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Jeg er uenig. Vi får de politikerne vi fortjener.

Så lenger flertallet stemmer med navlebeskuende kortsiktighet og er mer opptatt av billig bensin og lave strømpriser og at miljøverntiltak ikke skal gå ut over dem selv på noen måte, så fortjener vi ikke annet heller.

Miljøverntiltak? Jeg sikter til beredskap mot slike hendelser som kommer til å forekomme i fremtiden uansett hva man gjør av miljøverntiltak. Styrtregn kommer til å skje i fremtiden også om man elektrifiserer Melkøya. Men det er nå en annen diskusjon.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Miljøverntiltak? Jeg sikter til beredskap mot slike hendelser som kommer til å forekomme i fremtiden uansett hva man gjør av miljøverntiltak. Styrtregn kommer til å skje i fremtiden også om man elektrifiserer Melkøya. Men det er nå en annen diskusjon.

Om du etterlyser bedre beredskap og mer robusthet i samfunnet mot slike hendelser så er du hørt. Regjeringen la frem en stortingsmelding om nettopp dette i vår:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-26-20222023/id2985027/?ch=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (50 minutter siden):

Miljøverntiltak? Jeg sikter til beredskap mot slike hendelser som kommer til å forekomme i fremtiden uansett hva man gjør av miljøverntiltak.

Man bør jo håndtere begge problemene, både bedre beredskap mot slike hendelser, men også jobbe med miljøverntiltak slik at vi ikke ender opp med stadig verre klima og flere og verre slike hendelser. 

At vi har politikere som bare lapper på symptomene uten å gjøre noe med årsaken, er også velgernes skyld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (11 timer siden):

Jeg er uenig. Vi får de politikerne vi fortjener.

Så lenger flertallet stemmer med navlebeskuende kortsiktighet og er mer opptatt av billig bensin og lave strømpriser

Jeg synes forøvrig ikke vi skal sette stømprisdebatten som forøvrig er et klassespørsmål som rammer de svakeste blant oss veldig hardt opp mot uvær og uværsveredskap. Det er fullt mulig med to tanker i hodet; også om man tenker miljø. Det er ikke skadelig for miljøet om de svakeste og fattigste i samfunnet har råd til å betale for noe så livsnødvendig som strøm i et av de mest strømavhengige og kaldeste landene i Europa - det er ikke skadelig for miljøet at kraftbaronene blir fratatt noen million- og millardinntekter for at folk som ligger lenge nede skal ha råd til ikke å fryse ihjel. Det er å starte i feil ende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...