Gå til innhold

Test: På papiret har Kia EV6 revolusjonerende ladeegenskaper - men ikke i høstkulda


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge battericellene er de samme, er det ingen grunn til at et 800V system skal kunne ta raskere lading enn et 400V system. Du fjerner begrensningen i ledningsnettet, men cellene vil like fullt måtte behandles likt. Derfor er det heller ikke overraskende at man opplever nøyaktig de samme begrensningene som på biler med 400V system.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Er det noen andre familiebiler i 400-500k klassen som lader kjappere enn dette?

239kW? Model 3/Y har jo hatt 250kW i årevis. Og det med 400V ladere og ikke 800V som her.

Forvarming av batteriet før lading har dem også så slipper den problematikken denne bilen har.

Men å lade fra 10 til 80% like raskt på papiret vet jeg ikke om de klarer. Tesla har dog ikke noe buffer i topp, og vet ikke om denne bilen har det. Mulig da at 80% ikke er 80% hos Hyundai.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (23 timer siden):

Spørs med andre ord hvor travelt du har det. Om du ser for deg en pissepause før du kjører videre blir dette litt snaut når det er kjølig. For lengre pauser, typ burger og kaffe, er dette raskt nok.

Det går helt fint når en pisser og spiser. Da går motorveiene i Sør-Norge helt fint. Akkurat passe lengde/rekkevidde mellom nødvendige pauser. På kjerreveiene i sør er det så mye rekkevidde at du fort må pisse to ganger før du må lade igjen.
 

I Nord-Norge får en virkelig kjent på hvorfor 50kW ladere er gårsdagens løsning. Bilen lader så kjapt ellers at 50kW blir bare trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

239kW? Model 3/Y har jo hatt 250kW i årevis. Og det med 400V ladere og ikke 800V som her.

Forvarming av batteriet før lading har dem også så slipper den problematikken denne bilen har.

Men å lade fra 10 til 80% like raskt på papiret vet jeg ikke om de klarer. Tesla har dog ikke noe buffer i topp, og vet ikke om denne bilen har det. Mulig da at 80% ikke er 80% hos Hyundai.

Bilen har buffer i topp og har en ladekurve som imponerer. Eneste akilleshælen er manglende forvarming når en har lagt inn ladestasjon som destinasjon. Ellers så,er den lademessig overlegen alt annet i den prisklassen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Roger Moore said:

Bilen har buffer i topp og har en ladekurve som imponerer. Eneste akilleshælen er manglende forvarming når en har lagt inn ladestasjon som destinasjon. Ellers så,er den lademessig overlegen alt annet i den prisklassen.

Ja da er jo 80% kansje bare 70% på Kian.

Blir jo slått av Model 3/Y da i samme prisklasse, men overlegen de andre ja.

Bjørn Nyland slet jo dog med at batteriet overopphetet når han testet Ioniq 5, og vil jo tro denne kanskje sliter med det samme.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

lir jo slått av Model 3/Y da i samme prisklasse, men overlegen de andre ja.

Hvordan blir den det?

Den testen jeg finner ( Teknisk ukeblad):

Ionic 5 har snittfart 120kw 10-80, model Y har 80kw. Den lader 50% raskere. Oppgaven 10-80 tar Iconic 15 min raskere enn Y.

Modell Y lader kanskje flere KM/min? Men da måtte jo forbruket vært veldig mye lavere, men så mye lavere er det vel ikke? Forklar gjerne 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ja da er jo 80% kansje bare 70% på Kian.

Blir jo slått av Model 3/Y da i samme prisklasse, men overlegen de andre ja.

Bjørn Nyland slet jo dog med at batteriet overopphetet når han testet Ioniq 5, og vil jo tro denne kanskje sliter med det samme.

Bilen Nyland testet med er jeg 99% sikker på har en feil på kjølingen. Har kjørt min egen bil nesten like hardt har aldri vært i nærheten av overoppheting på batteriet. De få andre tilfellene som har jeg har hørt om har alle fått bekreftet feil på kjølingen. Det er direkte svakt at bilene sendes ut med en slik feil, heldigvis kan det fikses og det er ikke normen for bilen.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, DrAlban3000 said:

Hvordan blir den det?

Den testen jeg finner ( Teknisk ukeblad):

Ionic 5 har snittfart 120kw 10-80, model Y har 80kw. Den lader 50% raskere. Oppgaven 10-80 tar Iconic 15 min raskere enn Y.

Modell Y lader kanskje flere KM/min? Men da måtte jo forbruket vært veldig mye lavere, men så mye lavere er det vel ikke? Forklar gjerne 👍

Som ble nevnt i sta er det jo buffer i topp av Ioniqen.

Så 80% er jo egentlig kansje bare 70%.

Så 10 til 80% testen sammenlignet med Tesla eller andre biler uten buffer blir jo litt feil.

Id.3 ladet knallbra fra 90-100% når den var ny. Er andre boller nå ett år senere nor bufferen er oppspist.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Roger Moore said:

Bilen Nyland testet med er jeg 99% sikker på har en feil på kjølingen. Har kjørt min egen bil nesten like hardt har aldri vært i nærheten av overoppheting på batteriet. De få andre tilfellene som har jeg har hørt om har alle fått bekreftet feil på kjølingen. Det er direkte svakt at bilene sendes ut med en slik feil, heldigvis kan det fikses og det er ikke normen for bilen.

Ja det er mulig. Han tar vel samme test på EV6 i disse tider så vi får se om den gjør det bedre. Er jo litt kaldere ute nå og som kansje hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Evil-Duck said:

Kia og Hyundai bruker forskjellige batteri leverandører (Hyundai LG og Kia SK Innovation) så man skal være forsiktig med å anta at EV6 og Inoniq vil ha identiske karakteristikker med hva angår batterilading.
 

Greit å vite!

Men problemene har jo med det termiske systemet å gjøre. Både at bilen ikke varmer opp batteriet før man lader (for å få optimal ladehastighet) og at batteriet (data kommer jo muligens fra en bil med feil) overoppheter under hardt bruk.

Vet ikke om Kian deler samme kjøleystem som Ioniqen? 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...