Gå til innhold

Test: På papiret har Kia EV6 revolusjonerende ladeegenskaper - men ikke i høstkulda


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (30 minutter siden):

Buffer kan om så bestemmes av batteriprodusenten, før det er bestemt hvilken bil de skal brukes i. Eller i motsatt ende som du sier, justeres etter at bilen er solgt. Det er også fullt mulig å bytte batterileverandør eller batterikjemi under veis i masseproduksjonen. For mest mulig smidig bytte så er det best å beholde celleformatet og kjølebehov. Resten kan som regel tunes med BMS: Ladekurve, effektuttakskurve, buffer etc.

Ja, opererer man innenfor en celletype og form flere produserer med litt forskjeller i kjemi, så blir det jo mulig å bytte underveis. Men spørsmålet som var utgangspunktet her var hva ulempene med buffer er, mot de mer åpenbare fordelene med buffer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedr. forvarming av batteriet og Kia EV 6. Rart at disse "biltesterne" ikke orker å lese instruksjonsboka for den aktuelle bilmodellen før de "slakter" produktet.... Kia EV 6 har forvarming av batteriet via "Vintermodus", som kan velges fra Infotainment , under Utilities. Strømforbruket øker da selvsagt noe,og reduserer kjørelengden i kulda., da den innebygde varmeren selvsagt drar noe strøm fra hovedbatteriet. Kan vbelges PÅ eller AV via infotaimentskjermen , som nevnt. Mvh Automotive ing.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, automotiveing. said:

Vedr. forvarming av batteriet og Kia EV 6. Rart at disse "biltesterne" ikke orker å lese instruksjonsboka for den aktuelle bilmodellen før de "slakter" produktet.... Kia EV 6 har forvarming av batteriet via "Vintermodus", som kan velges fra Infotainment , under Utilities. Strømforbruket øker da selvsagt noe,og reduserer kjørelengden i kulda., da den innebygde varmeren selvsagt drar noe strøm fra hovedbatteriet. Kan vbelges PÅ eller AV via infotaimentskjermen , som nevnt. Mvh Automotive ing.

Bjørn Nyland viser i videoen sin at han har dette påslått. Du kan tro han har blitt minnet på dette.

Ser ikke ut til å hjelpe noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke orket å se denne "evighetsvideoen" til Bjørn...Spm er om han da har dette moduset innkoplet hele veien til Mo i Rana , eller bare plutselig "husket" å slå opp i instruksjonsboka..?mellom all "mitraljøse skravling på " Bodø engelsk" :-) Mister nok noe rekkevidde med vintermodus PÅ , så spørsmålet blir derfor om ikke spinning går opp i vinning... Venter på min GT line rett over nyttår, og får teste dette etterhvert...

Lenke til kommentar
1 hour ago, automotiveing. said:

Har ikke orket å se denne "evighetsvideoen" til Bjørn...Spm er om han da har dette moduset innkoplet hele veien til Mo i Rana , eller bare plutselig "husket" å slå opp i instruksjonsboka..?mellom all "mitraljøse skravling på " Bodø engelsk" 🙂 Mister nok noe rekkevidde med vintermodus PÅ , så spørsmålet blir derfor om ikke spinning går opp i vinning... Venter på min GT line rett over nyttår, og får teste dette etterhvert...

Kan hjelpe deg litt med å si at han nevner dette på 05:30 i denne videoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
automotiveing. skrev (18 timer siden):

Vedr. forvarming av batteriet og Kia EV 6. Rart at disse "biltesterne" ikke orker å lese instruksjonsboka for den aktuelle bilmodellen før de "slakter" produktet.... Kia EV 6 har forvarming av batteriet via "Vintermodus", som kan velges fra Infotainment , under Utilities. Strømforbruket øker da selvsagt noe,og reduserer kjørelengden i kulda., da den innebygde varmeren selvsagt drar noe strøm fra hovedbatteriet. Kan vbelges PÅ eller AV via infotaimentskjermen , som nevnt. Mvh Automotive ing.

Jeg har vintermodus på og batteriet er fremdeles ikke optimalt ved ankomst til ladestasjon. Det er ikke horribelt, men det er langt fra perfekt temperatur. Forventer at dette løses sånn at når en navigerer til ladestasjon at batteritemperaturen settes til optimal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
automotiveing. skrev (3 timer siden):

Har ikke orket å se denne "evighetsvideoen" til Bjørn...Spm er om han da har dette moduset innkoplet hele veien til Mo i Rana , eller bare plutselig "husket" å slå opp i instruksjonsboka..?mellom all "mitraljøse skravling på " Bodø engelsk" 🙂 Mister nok noe rekkevidde med vintermodus PÅ , så spørsmålet blir derfor om ikke spinning går opp i vinning... Venter på min GT line rett over nyttår, og får teste dette etterhvert...

Jeg hadde denne modusen helt fra Lindesnes til Nord=Troms. Fikk grei fart på de få laderne som kunne gi mer enn 50kW, men kun grei. Ikke i nærheten av hva bilen tok inn i mildværet i august.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
automotiveing. skrev (19 timer siden):

Vedr. forvarming av batteriet og Kia EV 6. Rart at disse "biltesterne" ikke orker å lese instruksjonsboka for den aktuelle bilmodellen før de "slakter" produktet.... Kia EV 6 har forvarming av batteriet via "Vintermodus", som kan velges fra Infotainment , under Utilities. Strømforbruket øker da selvsagt noe,og reduserer kjørelengden i kulda., da den innebygde varmeren selvsagt drar noe strøm fra hovedbatteriet. Kan vbelges PÅ eller AV via infotaimentskjermen , som nevnt. Mvh Automotive ing.

Vintermodus fra Kona har ingenting med forvarming å gjøre, slik man tenker forvarming. Det er en modus for å tillate batteriet å beskytte seg selv i streng vinterkulde, ved å varme det over kritisk lav temperatur.

Selv velger jeg å ha den på, selv om jeg ennå ikke har opplevd så kaldt vær at den skal kikke inn, men i motsetning til hva det står, så føler jeg at den faktisk forbedrer forbruket, ikke øker det. Altså at man får bedre rekkevidde når det er kaldt med denne aktivert.

Men den gjør bortimot null for hurtigladingen, slik jeg opplever. Og tipper det ikke er noe spesiell forskjell til hvordan dette virker på Ioniq 5 og Kia EV6. Og forøvrig virker sikkert på samme måte på E-Niro og E-Soul fra KIA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/21/2021 at 5:08 PM, Roger Moore said:

Bilen Nyland testet med er jeg 99% sikker på har en feil på kjølingen. Har kjørt min egen bil nesten like hardt har aldri vært i nærheten av overoppheting på batteriet. De få andre tilfellene som har jeg har hørt om har alle fått bekreftet feil på kjølingen. Det er direkte svakt at bilene sendes ut med en slik feil, heldigvis kan det fikses og det er ikke normen for bilen.

Bjørn har enda ikke fått svar fra Hyundai om det var noe feil på bilen han testet.

Men han har funnet en teori om hvorfor den overopphetet.

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

I korte trekk for dem som ikke orker å se videoen: har man varmen påslått i bilen mens man lader så får ikke batteriet god nok kjøling da det samme systemet brukes til å varme/kjøle kabinen som batteriet.

Lader man med varmen avslått i bilen holder batteriet seg kaldere og ladingen går raskere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 timer siden):

Bjørn har enda ikke fått svar fra Hyundai om det var noe feil på bilen han testet.

Men han har funnet en teori om hvorfor den overopphetet.

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

I korte trekk for dem som ikke orker å se videoen: har man varmen påslått i bilen mens man lader så får ikke batteriet god nok kjøling da det samme systemet brukes til å varme/kjøle kabinen som batteriet.

Lader man med varmen avslått i bilen holder batteriet seg kaldere og ladingen går raskere.

Så ikke spesielt velegnet til å sitte i bilen under hurtiglading m.a.o. Kjedelig hvis man må stoppe og lade en plass hvor det ikke er noe sted å gå inn, og været blir litt nasty.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (27 minutter siden):

Så ikke spesielt velegnet til å sitte i bilen under hurtiglading m.a.o. Kjedelig hvis man må stoppe og lade en plass hvor det ikke er noe sted å gå inn, og været blir litt nasty.

Tror jeg glatt hadde akseptert 10 min ekstra ladetid med varme på i kupéen på vinter, sammenlignet med å bli frysepinne i løpet av 20 min. Er dessuten ikke værre enn at den da blir nesten like dårlig som de nestbeste bilene på ladefart, men fremdeles i toppskiktet...

LOL

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Tror jeg glatt hadde akseptert 10 min ekstra ladetid med varme på i kupéen på vinter, sammenlignet med å bli frysepinne i løpet av 20 min. Er dessuten ikke værre enn at den da blir nesten like dårlig som de nestbeste bilene på ladefart, men fremdeles i toppskiktet...

LOL

Kan jo alltids bruke setevarme og rattvarme for å holde seg i livet mens man lader om man vil ha det unna raskt.

Men det er nok bare snakk i å tune software for å hanskes med dette. Som han også nevner i videoen virker det jo som at bilen har en PTC varmer i tillegg til varmepumpen (som en del biler har siden varmepumpen kan bruke noen minutter før den fungerer optimalt) og denne kunne jo vært brukt til å holde kupeen varm om varmepumpen er opptatt med å forsyne batteriet.

Men det burde jo strengt talt kunne løses uansett. Tesla benytter også kun ett system til både kupe og batteri og man slipper å fryse der samtidig som batteriet får tilstrekkelig med kjøling. Tesla har jo ikke PTC varmer engang.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 timer siden):

I korte trekk for dem som ikke orker å se videoen: har man varmen påslått i bilen mens man lader så får ikke batteriet god nok kjøling da det samme systemet brukes til å varme/kjøle kabinen som batteriet.

Lader man med varmen avslått i bilen holder batteriet seg kaldere og ladingen går raskere.

Ikke den første elbilen som har akkurat den mangelen. Gjenstår å se om det kan fikses i software eller om dette er en mekanisk begrensning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Kan jo alltids bruke setevarme og rattvarme for å holde seg i livet mens man lader om man vil ha det unna raskt.

Men det er nok bare snakk i å tune software for å hanskes med dette. Som han også nevner i videoen virker det jo som at bilen har en PTC varmer i tillegg til varmepumpen (som en den biler har siden varmepumpen kan bruke noen minutter før den fungerer optimalt) og denne kunne jo vært brukt til å holde kupeen varm om varmepumpen er opptatt med å forsyne batteriet.

Men det burde jo strengt talt kunne løses uansett. Tesla benytter også kun ett system til både kupe og batteri og man slipper å fryse der samtidig som batteriet får tilstrekkelig med kjøling. Tesla har jo ikke PTC varmer engang.

Ikke uenig i det. Men nå er vel Kia/Hyundai spesielt fokusert på hurtig lading, så da er vel batteritemperatur ekstra kritisk. Men littskuffet da over at det kan være så stor forskjell på varmeste og kaldeste celle. Det tyder på at kjøleløsningen ikke er så god som den burde være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...