Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av Bilforsikring


Gjest 17ffa...6c4

Anbefalte innlegg

Gjest 17ffa...6c4

Hei!

Nysgjerrig på hva folk mener om Forsikringsselskapet er ved sin fulle rett å gjøre dette:

I august kjøpte jeg meg en ny bil og tegnet kasko igjennom et forsikringselskap med avtalegiro. I samme periode flyttet jeg til en annen by og byttet også da folkeadresse. Er i en jobb hvor jeg kjører svært mye, og sist uke opplevde jeg at tff ringte meg og fortalte at bilen min ikke var forsikret mens jeg var på oppdrag langt fra noen bebyggelse, og at jeg dermed måtte la den stå (kjempegøy). Det viste seg at forsikringsselskapet hadde avsluttet avtalen, uten at jeg hadde fått noen form for beskjed på epost eller telefon. Det som skjedde var at noe ikke har fungert når jeg tegnet avtalegiro, og betaling for 3mnder har ikke gått igjennom som de skulle. Regningene og purring har de sent til den gamle adressen min, og jeg har dermed trodd at alt har gått fint. Har mottatt alle andre regninger på min nye adresse, men er tydligvis kun fra dette selkapet dette har vært et problem. Selskapet er klare på at dette er min feil, og nå krever de alle hele årsummen for at jeg skal fortsette å bruke de. Skjønner at det er min feil at regningene ikke er betalt, men at de avslutter forsikringen uten noen form for beskjed på mob og mail synes jeg er sånn passe frekt. Skapte meg masse trøbbel. Har heller ingen betalingsanmerkninger fra tidligere. Noen som vet om dette er lov, eller er det bare jeg som er virkelighetsfjern? Hadde vært meget enkelt løst med å sendt meg en purring på melding eller epost. 

 

Anonymous poster hash: 17ffa...6c4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f25c7...a60

Min erfaring er at forbrukere er latterlig dårlig på å oppdatere sin adresse hos de man har tjenester hos, og at de også er latterlig dårlige på å skjønne at det er deres egen feil om de får inkasso og slikt på grunn av dette.

 

Anonymous poster hash: f25c7...a60

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, setter pris på det :) 

Er helt enig i at det er min feil at betalingen ikke har kommet igjennom. Naiv som jeg er har jeg trodd alt har gått i orden som betaling av alle andre utgifter.  Likevel synes jeg det er pussig at det ikke skal være mulig å sende meg en mail eller sms om at betalingen ikke er i orden. Hvis betalinger ikke har gått igjennom før har jeg alltid fått en mail eller purring på dette, så har alt ordnet seg. Når det gjelder varslingen var det Trafikkforsikringsforeningen: TFF som varslet meg om at bilen ikke kunne kjøres. De sa også at forsikringsselskapet var pliktig til å varsle meg i god tid før de hadde lov til å si opp forsikringen. Da er spørsmålet om varsling med post er måten å gjøre det på.

Forsikringselskapet er gjensidige. 

PS: Jeg ringte en annen rådgiver og forklarte situasjonen igjen, nå gikk de tilbake og de skulle ordne opp. Det løste seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, jtheb said:

Takk for gode svar, setter pris på det :) 

Er helt enig i at det er min feil at betalingen ikke har kommet igjennom. Naiv som jeg er har jeg trodd alt har gått i orden som betaling av alle andre utgifter.  Likevel synes jeg det er pussig at det ikke skal være mulig å sende meg en mail eller sms om at betalingen ikke er i orden. Hvis betalinger ikke har gått igjennom før har jeg alltid fått en mail eller purring på dette, så har alt ordnet seg. Når det gjelder varslingen var det Trafikkforsikringsforeningen: TFF som varslet meg om at bilen ikke kunne kjøres. De sa også at forsikringsselskapet var pliktig til å varsle meg i god tid før de hadde lov til å si opp forsikringen. Da er spørsmålet om varsling med post er måten å gjøre det på.

Forsikringselskapet er gjensidige. 

PS: Jeg ringte en annen rådgiver og forklarte situasjonen igjen, nå gikk de tilbake og de skulle ordne opp. Det løste seg

Forbrukerrådet skriver på sine nettsider (om inkasso) at man regnes som varlset om det er sendt brev til den adresse som en har oppgitt. Så om en flytter, så må en huske å oppdatere adressen hos 20-50 bedrifter en har kundeforhold med...

Jeg er helt enig med deg, en oppgir jo alltids telefon og/eller epost samtidig. Et lite hint på en av disse mediene, så er slike problemer ute av verden. Det er slapt av selskaper å ikke ha en rutine på slikt, det koster jo tilnærmet ingenting.

Godt det løste seg da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært ute for noe ganske likt selv.

Da jeg var student var det en sommer jeg hadde nøyaktig 0kr. på kontoen. Det jeg trengte hadde jeg i kontanter så jeg tenkte ikke noe over det. Så på slutten av sommeren kom det et inkassovarsel fra banken. Det var trekt årspris for kortet pluss noen gebyrer for varekjøp og uttak slik at kontoen stod i littegrann minus. "No prob!" tenkte jeg siden jeg uansett fikk penger inn i begynnelsen av August, og dette var første varsel og jeg nettopp hadde fått det (14 dagers betalingsfrist).

Så et par dager senere tok jeg helt tilfeldig og så litt nermere på inkassovarselet og oppdaget at det faktisk var 2. varsel, og fristen var bare 2 dager fra jeg fikk det. (Problemer med postvikarer som kastet eller stjal posten for å ta tidlig kveld). Dette var 15 min. før stengetid i banken. Dum som jeg var tenkte jeg at en hyggelig lokalbank som Sparebanken Sør har sikkert forståelse så jeg kan få utsatt betalingen 1 dag til jeg får tak i penger.

Jeg gikk opp, forklarte meg og ble kjeftet loddrett ut av et mannevondt kvinnemenneske. Hun pekte på konvolutten med inkassosaken min og sa at den ble sendt rett avgårde idag hvis jeg ikke bladde opp 400kr. umiddelbart! Og krevde at jeg leverte inn betalingskortet.

Heldigvis rakk jeg å få lånt de svimlende 400,- så jeg fikk stoppet inkassoen. Gjett hvilken bank jeg IKKE skal ha lån i når jeg skal ha bolig! 😛

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sedsberg said:

Har vært ute for noe ganske likt selv.

Da jeg var student var det en sommer jeg hadde nøyaktig 0kr. på kontoen. Det jeg trengte hadde jeg i kontanter så jeg tenkte ikke noe over det. Så på slutten av sommeren kom det et inkassovarsel fra banken. Det var trekt årspris for kortet pluss noen gebyrer for varekjøp og uttak slik at kontoen stod i littegrann minus. "No prob!" tenkte jeg siden jeg uansett fikk penger inn i begynnelsen av August, og dette var første varsel og jeg nettopp hadde fått det (14 dagers betalingsfrist).

Så et par dager senere tok jeg helt tilfeldig og så litt nermere på inkassovarselet og oppdaget at det faktisk var 2. varsel, og fristen var bare 2 dager fra jeg fikk det. (Problemer med postvikarer som kastet eller stjal posten for å ta tidlig kveld). Dette var 15 min. før stengetid i banken. Dum som jeg var tenkte jeg at en hyggelig lokalbank som Sparebanken Sør har sikkert forståelse så jeg kan få utsatt betalingen 1 dag til jeg får tak i penger.

Jeg gikk opp, forklarte meg og ble kjeftet loddrett ut av et mannevondt kvinnemenneske. Hun pekte på konvolutten med inkassosaken min og sa at den ble sendt rett avgårde idag hvis jeg ikke bladde opp 400kr. umiddelbart! Og krevde at jeg leverte inn betalingskortet.

Heldigvis rakk jeg å få lånt de svimlende 400,- så jeg fikk stoppet inkassoen. Gjett hvilken bank jeg IKKE skal ha lån i når jeg skal ha bolig! 😛

Haha! Huff, i alle dager, som stakkars student setter det vel en strøkk i en også! Ser ikke helt hva de skal oppnå med sånn service. Den episoden tjente vel ikke Sb sør på lengden.. 

Lenke til kommentar

Ikke frekt i det hele tatt.

 Det er din oppgave å følge med at regninger blir betalt.

Det lønner seg ikke for selskaper å sende purring på annen måte enn per post.
Som regel går purringer automatisk, altså det er ingen personer som er inne for å kontrollere.
Så skal de sende purringer per post så må de ansette en person til å følge med på dette.
 

Lenke til kommentar
Tmz skrev (11 timer siden):

Forsikringsselskap er frekke. Du vil i tillegg automatisk få dagsbøter for manglende forsikring så lenge du har skilt på bilen. Er vel ca 150 kroner dagen.

Det er strengt tatt ikke forsikringsselskapet som bøtelegger her. Det er et krav for å ha skilter at du også har forsikring. Fiks det, eller lever inn skiltene. Enkelt. 

Lenke til kommentar

Så dere skylder på selskapene for at de sier opp avtalene og sender betalingskrav når dere ikke betaler regningene, overdrar kontoer osv? 

Slik jeg ser det er dere frekkere i så måte. 

Nei, dere må faktisk inn i nettbanken minst en gang i uken, se over at ting er som de skal, osv. Og når man flytter skal man være ekstra påpasselig en periode. 

Ta ansvar for eget liv. 

Lenke til kommentar
17 hours ago, sedsberg said:

Har vært ute for noe ganske likt selv.

Da jeg var student var det en sommer jeg hadde nøyaktig 0kr. på kontoen. Det jeg trengte hadde jeg i kontanter så jeg tenkte ikke noe over det. Så på slutten av sommeren kom det et inkassovarsel fra banken. Det var trekt årspris for kortet pluss noen gebyrer for varekjøp og uttak slik at kontoen stod i littegrann minus. "No prob!" tenkte jeg siden jeg uansett fikk penger inn i begynnelsen av August, og dette var første varsel og jeg nettopp hadde fått det (14 dagers betalingsfrist).

Så et par dager senere tok jeg helt tilfeldig og så litt nermere på inkassovarselet og oppdaget at det faktisk var 2. varsel, og fristen var bare 2 dager fra jeg fikk det. (Problemer med postvikarer som kastet eller stjal posten for å ta tidlig kveld). Dette var 15 min. før stengetid i banken. Dum som jeg var tenkte jeg at en hyggelig lokalbank som Sparebanken Sør har sikkert forståelse så jeg kan få utsatt betalingen 1 dag til jeg får tak i penger.

Jeg gikk opp, forklarte meg og ble kjeftet loddrett ut av et mannevondt kvinnemenneske. Hun pekte på konvolutten med inkassosaken min og sa at den ble sendt rett avgårde idag hvis jeg ikke bladde opp 400kr. umiddelbart! Og krevde at jeg leverte inn betalingskortet.

Heldigvis rakk jeg å få lånt de svimlende 400,- så jeg fikk stoppet inkassoen. Gjett hvilken bank jeg IKKE skal ha lån i når jeg skal ha bolig! 😛

Du blir varslet om inkasso, men tar deg ikke bryet med å lese brevet. Da du omsider leser breve, så tenker du at en frist ikke er så nøye?
Det er overhode ikke det samme som TS skriver om, og dette er fullt og helt pga. din egen sløvhet.

 

8 hours ago, Serpentbane said:

Så dere skylder på selskapene for at de sier opp avtalene og sender betalingskrav når dere ikke betaler regningene, overdrar kontoer osv? 

Slik jeg ser det er dere frekkere i så måte. 

Nei, dere må faktisk inn i nettbanken minst en gang i uken, se over at ting er som de skal, osv. Og når man flytter skal man være ekstra påpasselig en periode. 

Ta ansvar for eget liv. 

TS snakker ikke om å ikke ta ansvar. Med teknologien vi har i dag, så er det svært enkelt og billig å få systemer til å sende ett varsel på sms/epost ved manglende betaling. Jeg synes definitivt at selskaper bør gjør en minimum av innsats dersom konsekvensene er/kan bli store. Hadde TS krasjet bilen kunne det ført til økonomisk ruin, pga. en situasjon som selskapet enkelt kunne forhindret.

It avdelingen til Gjensidige kan implementere en slik løsning i løpet av en dag eller to.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (53 minutter siden):

TS snakker ikke om å ikke ta ansvar. Med teknologien vi har i dag, så er det svært enkelt og billig å få systemer til å sende ett varsel på sms/epost ved manglende betaling. 

Han snakker ikke om å ta ansvar, men jeg gjør det... 

Han spør om selskapet er i sin fulle rett til å gjøre dette. Om det er lov. Og mener de er frekke.

Ja, de har lov, de har gjort det de skal, og de er ikke frekke.

De har naturligvis gjort minimum av det loven forventer, men det er også slik at brev i posten normal er ansett å være sikrere enn e-post eller sms.

Det er alltid rom for forbedring, men det er det ikke noe vits i å lage en post om her. 

Poenget er at man må ta ansvar over egen økonomi. Hvis lån, forsikring eller andre viktige betalinger ikke går ut fra konto hos meg vil det oppdages etter minst en uke. Det er et nivå av kontroll jeg forventer at alle har egentlig. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...