Gå til innhold

Karl-Christian har søkt nesten 100 IT-jobber uten hell. Dette sier eksperten [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Takk for at du vil bidra i debatten @Pølsepetrusen. For at jeg skal møte argumentasjonen din, har jeg behov for å forstå hva argumentet ditt er. Kan du utfylle litt? Mener du at det finnes et konsulentselskap som ikke lever av å selge CV-er? Eller mener du at det finnes et konsulentselskap som vil forsvare praksisen som Schibbye og jeg kritiserer? I tilfelle, hvilket?

@Roy Olsen. Som det står i artikkelen, mener vi at arbeidgivere gjør det unødvendig vanskelig for seg selv. Dette begrunner vi begge to. Spesifikt, så opplever jeg altså at det mangler en rød tråd (en sammenheng) mellom tittel, krav og arbeidsoppgaver. For å sette det på spissen, som å utlyse en tømrer, beskrive arbeidsoppgavene som "fange fisk" og kreve leddbuss-lappen. Eller som å utlyse en Business Analyst, beskrive arbeidsoppgavene som "forvalte fagsystemet Acme" og kreve bachelor i Eiendomsmegling (et reelt tilfelle).

Når jeg sier at jeg ikke lenger får stille til start, så får jeg vite at det skyldes at jeg mangler master eller oppnådd grad. Hvis jeg likevel kalles inn til intervju, spiller det ingen rolle hvor tydelig jeg er. Når ingen har kvalitetssikret utlysningen, så er det jeg som sitter med oppgaven å få stillingen å henge på greip - i en intervjusituasjon(!). Enten må jeg late som om jeg er en leddbussjåfør som har jobbet som tømrer og brenner for fisking. Ellers må jeg late som om jeg bestemte meg for hva jeg skulle resten av livet da jeg var 16.

Det norske skolesystemet er tuftet på at arbeiderklassen skulle utdannes til å bli industriarbeidere eller husmødre. Med tiden er det blitt flere bokser (roller) å fylle; advokat, elektriker, sivilingeniør, arkitekt, osv.. 20 år inn i informasjonsalderen, så er rollene innen IKT fortsatt en gugge av kreative stillingsbeskrivelser.

AS Norge ligger 20 år etter fordi vi har råd til å leie inn 3 000 off-shore-utviklere, i stedet for å ta vare på og hente ut verdien av det vi har.

Jeg håper at den neste kommentaren er et relevant bidrag til debatten.

For å få debatten litt i gang; hvorfor diskvalififisere alle uten master/oppnådd grad når man sliter med å rekruttere innen IKT? Hvorfor er enkel kvalitetssikring av stillingsutlysninger unødvendig? Hvorfor er det irrelevant hva din ansatte skal gjøre når brannen er slukket? Hvorfor heller kreve nyutdannede med master eller kjøpe billig arbeidskraft, enn å løse pseudoarbeid?

Hvorfor skal jeg, Staten og andre løse ditt problem?

Endret av Karl-Christian Thomle
La inn mentions
Lenke til kommentar

Problemet er nok ofte at dem med minst kompetanse leser søknader, intervjuer og ansetter, og dette har blitt veldig mye verre de siste årene når denne  jobben også er outsourcet. Da er det enkelt å bare se etter ordet "master".

En måte å komme seg rundt kan være nettverksbygging (bli kjent med noen som jobber ett sted du vil jobbe), møte opp på bedrifter og prøve å treffe riktig person, møte opp på bransjetreff og prøve å treffe riktig person etc. Men faktisk kanskje enklere å ta en master. Verden er urettferdig.

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, asshole said:

Problemet er nok ofte at dem med minst kompetanse leser søknader, intervjuer og ansetter, og dette har blitt veldig mye verre de siste årene når denne  jobben også er outsourcet. Da er det enkelt å bare se etter ordet "master".

En måte å komme seg rundt kan være nettverksbygging (bli kjent med noen som jobber ett sted du vil jobbe), møte opp på bedrifter og prøve å treffe riktig person, møte opp på bransjetreff og prøve å treffe riktig person etc. Men faktisk kanskje enklere å ta en master. Verden er urettferdig.

 

Takk @asshole for ditt bidrag.

Ja, det er også min opplevelse. Den som leser søknaden først har som regel ingen relevant IKT- kompetanse selv. At jeg har søkt på nærmere 100 jobber er komplett idioti satt i system. Men det er nå slik arbeidsmarkedet er innrettet.

Både som selvstendig konsulent i salgsmøter og som arbeidssøker i både formelle og uformelle samtaler opplever jeg enten:

1. Små og mellomstore bedrifter er veldig sårbare for feilansettelser. Derfor søker man en gudinne med master-grad og 20 års erfaring som skal slukke 15 branner. Hadde man heller brukt en proff rekrutterer, kunne man fått en kandidat med de rette personlige egenskapene.

2. Store bedrifter og statlige virksomheter har alltid en ansettelseskomité eller - forum. De har normalt ikke kompetanse til å vurdere kandidaten ut over kvalifikasjonskravene.

Verden er urettferdig. Men det skjer ikke en dritt om alle bare innfinner seg i at man ødsler bort rikdom på tull og fjas. Rikdom handler ikke bare om penger.

Jeg søker ikke råd eller hjelp; det er bare utrolig dårlig timing. Jeg søker debatt! Kan _noen_ gjøre et minimum av forsøk på å forsvare praksisen jeg kritiserer?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken type IT-jobb du søker etter @Karl-Christian Thomle, men det som beskrives her skal i praksis være umulig om det er utvikler-stillinger du søker på i en av de store byene. Her er det rimelig vanlig at man har sikret seg jobb allerede mens man studerer. Om man søker på 100 utviklerjobber i en av de større byene og ikke får napp hos noen, så er nok ikke problemet bedriftene, men en selv. Det kan være alt fra kompetanse, CV, hvordan man fremstår på intervju og i søknad, osv. 

For å fritt sitere en tidligere sjef og nåværende kollega; "Hvis du ikke klarer å få jobb som utvikler i dagens marked, så er det hos deg problemet ligger".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rart. Jeg har ingen formell tittel, og blir oppringt av bemanningsbyrå og bedt om å delta på jobbintervju samt kontaktet direkte av enkelte arbeidsgivere. Jeg har ikke en stilling der jeg reiser rundt til mange eksterne firma og blir godt kjent. Jeg har ingen godt utviklet LinkedIn profil. Jeg gjør svært lite for å profilere meg selv, for jeg leter ikke etter ny jobb, selv om tilbudene er noen hundre tusen over i lønn. Men vi er kanskje godt profilert som en "se til" aktør innenfor vårt segment da vi tilsynelatende har gjort mye riktig...

Så, jeg har ikke tenkt over at det er så vanskelig å få jobb. For, de gangene vi har utlyst så har vi ikke akkurat vasset i kvalifiserte søkere heller. 

Er problemet også søkerens forventninger på ett eller annet vis? 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sopra Steria ansetter hele tiden dyktige mennesker. Kjenner mange som har fått jobb der siste par årene.

Når det gjelder Master så har jeg sett at det har blitt et hardere krav siste 5-7 årene og spesielt om man kan regne med å jobbe mot jobbe mot statlige instanser men også generelt i IT markedet. Unntaket er når erfaring kan veie opp for manglende Master.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Serpentbane said:

Rart. Jeg har ingen formell tittel, og blir oppringt av bemanningsbyrå og bedt om å delta på jobbintervju samt kontaktet direkte av enkelte arbeidsgivere. Jeg har ikke en stilling der jeg reiser rundt til mange eksterne firma og blir godt kjent. Jeg har ingen godt utviklet LinkedIn profil. Jeg gjør svært lite for å profilere meg selv, for jeg leter ikke etter ny jobb, selv om tilbudene er noen hundre tusen over i lønn. Men vi er kanskje godt profilert som en "se til" aktør innenfor vårt segment da vi tilsynelatende har gjort mye riktig...

Så, heh har ikke tenkt over at det er så vanskelig å få jobb. For, de gangene vi har utlyst så har vi ikke akkurat vasset i kvalifiserte søkere heller. 

Er problemet også søkerens forventninger på ett eller annet vis? 

Jeg har samme erfaring. Siste 5 år har jeg fått mange jobbtilbud og har aldri lagt vekt på å profilere meg.

Men det jeg har merket meg på flere arbeidsplasser siste 15 år er at yngre stadig har høyere krav til stilling, arbeidsoppgaver, tittel, lønn, profilering osv. Det blir fort drama, uhyggelig og dårlig arbeidsmiljø på avdelinger når man uten å jobbe for "godene"  skal ha ting med en gang.

Jeg sier på ingen måte at dette gjelder TS/denne kandidaten men jeg har helt klart merket det som en økende utfordring for ledere i IT bransjen i dag. Har også merket en jevn økning på forventninger siste 15 år. Unge mennesker som hopper mellom arbeidsgivere så fort de ikke får det som de vil. Her står mange ledere mellom barken og veden og jeg har sett de la dyktigere mer erfarne gå fordi de ikke alltid klarer å balansere kravene de møtes med.

Personlig har jeg sittet i flere møter med ledere som har følgende tema. "Hvordan skal vi sørge for at vi ikke mister Espen? Han er ung og attraktiv på jobbmarkedet og jeg ønsker å utvikle ham men møtes med krav som kan skape uro i avdelingen". Når ledere gir etter for en slik kultur så vil den bare fortsette å utvikle seg og man får stadig høyere forventninger til hva man kan oppnå "så raskt som mulig". Slike holdninger og kultur sprer seg raskt.

Men dette er på siden av saken og jeg anklager på ingen måte TS for å falle innenfor denne kategorien.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei @Kajac

Takk for gode refleksjoner.

Da før IT-bobla sprakk for 20 år siden, opplevde også jeg at årskullene før meg fikk jobb før endt utdanning. Da jeg skulle ut i arbeid, søkte IKT-folk på alle tenkelige jobber.

Jeg forlot koding for 16 år siden, da jeg synes det var mer utfordrende å lede folk og bruke teknologi til å fikse fallende inntekter, forfalte prosjekter, galopperende kostnader, feilede investeringer, sand i maskineriet og utbrente ansatte.

Dette er IKT (eller digitalisering) dette også.

Hvor mange utviklere trenger Norge for å løse kompetansekrisen?

Svaret er null.

Bare spør Steve Ballmer.

Endret av Karl-Christian Thomle
mention
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Sopra Steria ansetter hele tiden dyktige mennesker. Kjenner mange som har fått jobb der siste par årene.

Når det gjelder Master så har jeg sett at det har blitt et hardere krav siste 5-7 årene og spesielt om man kan regne med å jobbe mot jobbe mot statlige instanser men også generelt i IT markedet. Unntaket er når erfaring kan veie opp for manglende Master.

Sopra Sterias desidert største kunde er Staten. Staten slipper ikke inn folk i sine prosjekter uten Master, så man blir avvist i døra hos Sopra Steria også nå.

Lenke til kommentar
Karl-Christian Thomle skrev (1 time siden):

Hei @Kajac

Takk for gode refleksjoner.

Da før IT-bobla sprakk for 20 år siden, opplevde også jeg at årskullene før meg fikk jobb før endt utdanning. Da jeg skulle ut i arbeid, søkte IKT-folk på alle tenkelige jobber.

Jeg forlot koding for 16 år siden, da jeg synes det var mer utfordrende å lede folk og bruke teknologi til å fikse fallende inntekter, forfalte prosjekter, galopperende kostnader, feilede investeringer, sand i maskineriet og utbrente ansatte.

Dette er IKT (eller digitalisering) dette også.

Hvor mange utviklere trenger Norge for å løse kompetansekrisen?

Svaret er null.

Bare spør Steve Ballmer.

Å lede en it-avdeling er ikke det jeg vil kalle en typisk IT-jobb. Det er en lederstilling, og da konkurrerer man med andre med lederkompetanse. Blant IT-yrker, både innenfor drift og utvikling, er det stor mangel på personale, og de fleste får jobb enten før eller rett etter endt utdannelse. 

 

Karl-Christian Thomle skrev (1 time siden):

Sopra Sterias desidert største kunde er Staten. Staten slipper ikke inn folk i sine prosjekter uten Master, så man blir avvist i døra hos Sopra Steria også nå.

Dette er helt feil. Jeg jobber i et statlig eid selskap, og vi krever verken master eller annen høyere utdannelse når vi ansetter folk. Faktisk har en av våre mest lovende utviklere "kun" videregående skole. Jeg har også vært med å ansette nye, og utdanning ble omtrent ikke vektlagt i det hele tatt. Erfaring, holdning og evt. prosjekter å vise til veier 100 ganger mer enn en master.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karl-Christian Thomle skrev (15 timer siden):

Sopra Sterias desidert største kunde er Staten. Staten slipper ikke inn folk i sine prosjekter uten Master, så man blir avvist i døra hos Sopra Steria også nå.

Nja, det avhenger kanskje litt av hvilken enhet og stilling man søker seg inn til, jeg fikk jobb hos Sopra i fjor uten MSc, riktignok så har jeg 7 års erfaring i faget jeg arbeider med da - virker som de valgte å vektlegge det en del mer enn min "manglende" utdanning. 

Lenke til kommentar

Å være ettertraktet i arbeidsmarkedet, er et privilegium man kan oppleve en viss periode i livet. Har selv vært i den situasjonen, hvor tilbud om jobb kommer fra alle kanter. Pussigste tilbudet fikk jeg på gangen etter et ganske teknisk møte med en leverandør, hvor leverandøren spurte om jeg var interessert i å komme å jobbe for de, da som leder for den tekniske gruppen. Jeg takket nei, fordi jeg så på "ledelse" som et annet fagområde, og følte at det ikke var noe jeg behersket. 

Men så, etter en viss alder, er det plutselig full stopp. Satt selv en periode og søke jobber, ble kalt inn til intervju hos to tredjedeler av de jeg søkte hos, og havnet stort sett som nr 2 bak en som var mye yngre. Hadde det skjedd en gang, hadde jeg sett på det som en tilfeldighet, men det var ganske konsekvent (jeg ba alltid om en oversikt over søkere og navn på foretrukket kandidat, når avslaget kom).

Kunne selvsagt tatt turen ned i den mentale kjelleren når dette stod på, men det var bare å svelge unna og stå på. For min del så ble det klaff etter litt over ett år, og fikk en stilling som passet meg som hånd i hanske, i en organisasjon jeg trives veldig godt i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 11/1/2021 at 7:29 PM, Kajac said:

Å lede en it-avdeling er ikke det jeg vil kalle en typisk IT-jobb. Det er en lederstilling, og da konkurrerer man med andre med lederkompetanse. Blant IT-yrker, både innenfor drift og utvikling, er det stor mangel på personale, og de fleste får jobb enten før eller rett etter endt utdannelse. 

 

Dette er helt feil. Jeg jobber i et statlig eid selskap, og vi krever verken master eller annen høyere utdannelse når vi ansetter folk. Faktisk har en av våre mest lovende utviklere "kun" videregående skole. Jeg har også vært med å ansette nye, og utdanning ble omtrent ikke vektlagt i det hele tatt. Erfaring, holdning og evt. prosjekter å vise til veier 100 ganger mer enn en master.

Det blir dessverre litt vanskelig å svare når mitt argument er tatt ut av sammenheng. Jeg har ikke begrenset IKT eller IT til å lede en IT-avdeling.

Definisjonsmakten på IKT tror jeg ingen av oss besitter. Min erfaring de siste 20 årene er i alle fall at arbeidsgivere vanligvis definerer enhver som har noe som helst med informasjon (data), (data-)kommunikasjon eller teknologi å være "IT". Å begrense IKT eller IT til å bare omfatte utviklere og driftsteknikere er for meg like fornuftig som å si at bygg- og anleggsbransjen bare omfatter anleggsarbeidere.

Jeg er også kjent med at det kan være vanskelig å skille på sannhet og fakta. Hvis jeg ser en enhjørning er det en sannhet, men jeg må sannsynligvis til legen en tur. Hvis to-tre andre også ser en enhjørning kan jeg trolig droppe legetimen. Når våre observasjoner blir sammenfattet, dokumentert, analysert og empirisk vurdert, kan man etablere eksistensen av enhjørningen som fakta.

Det er veldig bra at du har en positiv erfaring innenfor din IKT-profesjon. Dessverre så eliminerer din erfaring ikke min negative og langvarige erfaring - og observasjoner. Verken dine eller mine opplevelser kan sies å representere hele IKT-bransjen, så det å påstå "dette er helt feil" og begrunne det med egne opplevelser er helt feil.

Jeg håper at dine erfaringer innenfor din del av offentlig forvaltning og IKT-profesjon er et godt eksempel som andre arbeidsgivere følger etter når man utlyser stillinger i hele spekteret av IKT. Det er tross alt arbeidsgiverne som har erklært en komptetansekrise og skjøvet ansvaret vekk - ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 8:56 AM, Thomas_H said:

Nja, det avhenger kanskje litt av hvilken enhet og stilling man søker seg inn til, jeg fikk jobb hos Sopra i fjor uten MSc, riktignok så har jeg 7 års erfaring i faget jeg arbeider med da - virker som de valgte å vektlegge det en del mer enn min "manglende" utdanning. 

Hei Thomas,
Jeg parafraserer det en leder i Sopra Steria sa til meg sist gang jeg ble vurdert der. De lever av å selge CV-er. Det vil si levere konsulenter inn i prosjektoppdrag. De fleste og største kundene er stat og kommune - som krever master.

Hvis tilbakemeldingen jeg fikk ikke har rot i virkeligheten, har Sopra Steria ikke vært sannferdige overfor meg og jeg (med flere) hadde lest noe annet i offentlige stillings- og anbudsutlysninger. Det som selvsagt også kan ha skjedd er at Sopra Steria har begynt å lempe på formalkravene innenfor enkelte områder. Kanskje til og med utfordret sine kunder? Jeg krysser i alle fall fingrene.

Jeg håper dine erfaringer med Sopra Steria et godt eksempel som etterfølges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har blitt større krav til master siste årene ved langvarig innleie mot stat. Men jeg vet at det praktiseres unntak og spesielt når man har god erfaring med individer før reglene begynte å stramme seg. Mener det var for ca. 4-5 år siden det ble gjort en større runde på dette. Det ble bla. utført en sjekk på alle ansatte i flere statlige etater.

Egentlig helt idiotisk praksis da jeg har sett ekstremt dyktige mennesker med mange års erfaring havne lenger ned på rangstigen ift. forholdsvis ferske arbeidstakere som nå tifeldigvis gikk på skole når master var tilgjengelig.

Jeg har også erfart at det er "enklere" å flagge master kravet ovenfor de som er 45-50+ enn eks. om en rundt 30 skulle mangle det. Variende praksis.

Det eneste man oppnår med dette master kravet er et teknokrati.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...