Gå til innhold

Støre-regjeringen: Vil ikke godkjenne noen nye utenlandskabler


Anbefalte innlegg

"Folk som tenker så ensidig at kablene bare brukes en vei "

Kommentar til Simen1:

Om du ser på historiske data for forbindelsen Norge - Nederland, så vil du se at dette er en forbindelse som stort sett eksporterer el fra Norge til Nederland.

Dvs. Norge er med på, indirekte å subsidiere nederlandsk industri.

Den pene og korrekte tankegangen om at vi kan motta vindkraft når det er overskudd i Nederland og og eksport fra Norge når magasinene flyter over, er en ren drøm.

Dette kan selvfølgelig endre seg over tid dersom Nederland øker vindkraft produksjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har årlig rundt 10 TWh overskudd og det er fint at det kan selges unna i stedet for å tømmes i sjøen eller ennå verre: Flomme over eiendommer og skape stor skade. Dette overskuddet har vi solgt i mange år allerede og det bør vi fortsette med.

Men det er ikke dette jeg snakker om. Nye utenlandskabler etablert de siste årene selger et helt annet produkt: Regulerbarhet. Det gir ikke netto eksport over året, men selger like mye ut som det importeres. Det er dette produktet vi har mer enn nok kapasitet til å selge mer av. Netto null kraft - mye penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Så langt har kraftnettet vist at vi har mer enn nok kapasitet (effekt) til både å kunne importere for fulle guffer når vinden blåser godt i Europa og mer enn god nok kapasitet til å eksportere unna kraft når Norge trues av flom. Vi kunne fint hatt flere utenlandskabler.

Folk som tenker så ensidig at kablene bare brukes en vei og at flere kabler fører til mindre kraft igjen i Norge, kan ta seg en bolle. En fin balanse mellom forsyningssikkerhet og flomvern kan opprettholdes selv om vi bygger flere kabler, bare vi får de riktige instrumentene til å styre magasinfyllingen mot langsiktig optimal verdi.

Å ikke minst må overføringskapasiteten fra nord økes slik at prisene også utjevnes innad i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit at vi har lagt ut disse kablene, siden vi har et overskudd av kraft. Bedre å selge noe av det enn å tømme det i sjøen.

Vi bør derimot være forsiktig med å bygge flere. Her er jeg enig med Støre og Ap. Hvis vi fortsetter med å legge ut kabler, så vil strømprisen i Norge over tid bli lik den i EU-land. Norge mister da den konkurransekraften som billig kraft utgjør. Det er uheldig for industrien. Det er jo ikke akkurat slik at vi har konkurransefordeler på skatte -og lønnsnivå. Det er viktig å ta vare på de konkurransefordelene som vi faktisk har. Det beste vi kan gjøre med vannkraften er å bruke den til å eksportere bearbeidede varer eller halvfabrikata, som gir større lønnsomhet enn å selge strøm. 

Hvis noen ønsker flere kabler, så sier jeg ok, men da bør vi først bygge flere vannkraftverk, slik at vi har et overskudd for fremtiden og den industriutviklingen som skal komme på fastlandet etterhvert som oljeinntektene faller.

Men ting har blitt gjort riktig frem til nå, synes jeg, jeg klarer ikke å se at det finnes så mye å kritisere. Ved kablene får vi også større grad av forsyningssikkerhet.

Lenke til kommentar

@Vaniman Spørsmålet om industriens kraftpriser handler vel mest om hvordan vi kommer dit. Enten ved å strupe utenlandskabler så vi brenner inne med mye overskuddsenergi, som fører til dumpingpriser, eller om vi har naturlig EU-pris og bare subsidierer målrettet de industriene som trenger det. Hva går EU/EØS med på? Struping eller subsidier? Jeg tror de vil være interessert i at vi får subsidiere kraftkrevende industri i stedet for at vi struper krafttilgangen til EU.

Jeg kan forstå at folk av egoistiske årsaker ønsker å dumpingpriser på kraft deler av året, men de samme glemmer ofte at vi har kraftmangel andre deler av året, som fører til gallopperende kraftpriser. Våre vannmagasiner fungerer som prisutjevnende slik at vi får noe høyere priser når vi trues av flom og noe lavere priser når vinteren biter som verst.

Det har blitt underkommunisert hvor betydningsfullt det er å kunne kjøpe tysk og dansk vindkraft for 0 kr nå og da. Det er disse kjøpene som gjør at vi kan spare på vannet i magasinene. Energi vi gjerne selger til UK for 30 kr/kWh. Vi tjener altså både på ekstremt lave priser i utlandet og på ekstremt høye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

On 10/14/2021 at 11:33 PM, bruker-540634 said:

Det var ment til Siemen siden har bor i nord og ønsker flere utenlandskabler, da må jo han også ønske kabler til sør siden det vil ha den samme effekten.

Ja, nå må det først og fremst bygges mer kabler fra Midt-Norge til Osloregionen. Det er ikke riktig at Vestlandet alene skal holde prisene nede i den regionen, som har et helt ekstremt kraftunderskudd.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

"Norge har årlig rundt 10 Twh overskudd"

Kommentar til Simen1

Det er i snitt. Produksjon kan variere mellom ca. +/- 17 Twh.

Du lever i en drømmeverden. Selvfølgelig er det fornuftig å eksportere når vi har overskudd.

Realiteten er imidlertid at kabelen til Nederland sjelden blir brukt til import, bare eksport.

Det er vel i strid med dine formuleringer, dvs. du er ikke helt troverdig!

Lenke til kommentar

Og så? Vi har gassrør sørover også som jeg neppe tror brukes til noe import. Skal vi kutte ut dem også eller nyte både høye gasspriser og elpriser nå? Jeg ser av og til at det tydeligvis mangler nok kapasitet mellom Tyskland og Nederland, slik at vi kan importere billig fra Tyskland og eksportere dyrere til Nederland som transitt og tjene penger på det uten å bruke egen kraft. Samme fra Tyskland/Danmark og til UK til tider.

Lenke til kommentar

Kommentar til mariuskot:

" Vi har gassrør sørover også som jeg neppe tror brukes til noe import. "

Ja, selvfølgelig er det naturlig å eksportere gass, vi har alltid overskudd på gass.

På samme måten vil vi selvfølgelig alltid eksportere el når vi har overskudd.

Problemet er at det er ufornuftig å eksportere når vi har underskudd/lave magasin beholdning..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hoj skrev (10 timer siden):

"Norge har årlig rundt 10 Twh overskudd"

Kommentar til Simen1

Det er i snitt. Produksjon kan variere mellom ca. +/- 17 Twh.

Du lever i en drømmeverden. Selvfølgelig er det fornuftig å eksportere når vi har overskudd.

Realiteten er imidlertid at kabelen til Nederland sjelden blir brukt til import, bare eksport.

Det er vel i strid med dine formuleringer, dvs. du er ikke helt troverdig!

- Vi selger vårt overskudd GJENNOMSNITTLIG rundt 10 TWh/år. Et år selger vi mindre, et annet selger vi mer. JA, det varierer en del hvor mye overskudd vi har å selge og selger det overskuddet vi har det aktuelle året, ikke f.eks fast 10 TWh på år vi har mindre overskudd.

- I TILLEGG både kjøper og selger vi kraft som til sammen går i null over året. Noen utenlandslinjer har høyere eksportandel enn andre, det kommer helt an på blant annet prisnivået i andre enden av kabelen. Betaler Nederland bedre enn andre land i de periodene vi har overskudd så selges det mer den veien også importeres det tilsvarende mer gjennom andre kraftlinjer. F.eks fra Sverige.

Håper det ble tydelig nok nå. Angående min troverdighet så er det uhyre lett å faktasjekke det jeg skriver. Så i stedet for å spekulere i dårlig troverdighet, sjekk heller fakta. Her er en smakebit fra SSB med eksport vs import fra 1960-2019. Legg merke til at det både eksporteres og importeres i samme år (hhv mørkegrønn og lysegrønn).

280066581_Screenshot2021-10-16at10-01-5208307Produksjonimporteksportogforbrukavelektriskkraft(GWh)etterstatistikkva....png.478b4bdef44ad43bef5658fa7a7385f8.png

Gjennomsnittet for de siste 10 årene i tabellen er 8656 GWh import og 17679 GWh eksport = 9023 GWh nettoeksport. Jeg har ikke oversikt over årlig import og eksport over hver utenlandskabel, men hvis du vet hvor jeg får tak i det så del gjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hoj skrev (På 13.10.2021 den 22.54):

-Opprinnelsesgarantier er keiserens nye klær, bare tull og tøys.

Klær som Norge tjener gode penger på. Disse garantiene betaler vel sjelden noen i Norge for. Hvorfor er du negativ til en ordning som Norge tjener stort på?

hoj skrev (På 13.10.2021 den 22.54):

Om det var noe realisme bak begrepet, så kunne vi bare kjøpe utslippstillatelser for kullkraftverket på Svalbard og bare dure videre!

Er det ikke akkurat det CO2 kvotene gjør? Ikke at Norge noensinne har brydd seg om det, vi bidrar til kutt både ute og hjemme helt uavhengig av kvotene. El-bil-fordelene er vel det grelleste eksempelet, hvor utallige milliarder brennes av uten at en eneste ekstra el-bil blir solgt i Europa.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Del said:

Disse garantiene betaler vel sjelden noen i Norge for.

Litt usikker her - mener faktisk strømleverandørene er pålagt å kjøpe disse på vegne av kunden.

Min strømleverandør kjøper disse for meg. Koster mindre enn 1 prosent av total-kraftprisen.

Formelt er det vel slik at ditt strømforbruk gjelder som fornybart kun dersom du kjøper garantier. Grunnen er at man i et kraftnett med mange som mater inn kraft ikke kan se hvor akkurat DIN kraft kommer fra. Garantien består i at de kun kan selges dersom kraften allerede er produsert. Det betyr jo også at du betaler ikke for den kraften som i det øyeblikket produseres, men for noe som tidligere ble produsert, men det betyr jo ingenting i praksis.

Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

Litt usikker her - mener faktisk strømleverandørene er pålagt å kjøpe disse på vegne av kunden.

Min strømleverandør kjøper disse for meg. Koster mindre enn 1 prosent av total-kraftprisen.

Formelt er det vel slik at ditt strømforbruk gjelder som fornybart kun dersom du kjøper garantier. Grunnen er at man i et kraftnett med mange som mater inn kraft ikke kan se hvor akkurat DIN kraft kommer fra. Garantien består i at de kun kan selges dersom kraften allerede er produsert. Det betyr jo også at du betaler ikke for den kraften som i det øyeblikket produseres, men for noe som tidligere ble produsert, men det betyr jo ingenting i praksis.

I så fall er du ikke representativ. Du kan se varedeklarasjonen hos NVE:

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stromleverandorer/varedeklarasjon-for-stromleverandorer/

Som du ser er det kun 24% av strømmen solgt i Norge som selges med opprinnelsesgaranti. Av den resterende 76% er 89% ikke fornybart. Altså selger Norge opprinnelsesgarantier til utlandet for 68% av norsk kraft.

Lenke til kommentar
5 hours ago, trikola said:

 

Formelt er det vel slik at ditt strømforbruk gjelder som fornybart kun dersom du kjøper garantier. Grunnen er at man i et kraftnett med mange som mater inn kraft ikke kan se hvor akkurat DIN kraft kommer fra. 

Det er et litt komplisert system, og det er ikke direkte knyttet til at man er i samme nett. Island selger også opprinnelsesgarantier til utlandet. Men det er jo da avhengig av at endel islendinger er villig til å bruke  strøm uten opprinnelsesgaranti. Og det gjør de vel gjerne, for de slipper å betale CO2 avgift for den "skitne" strømmen de da bruker.  Kullkraftverkene i Europa må kjøpe CO2 kvoter, men det må jo de lokale kundene betale for i form av økt strømpris, selv om de har kjøpt opprinnelsesgarantier fra Island. Island slipper også å kjøpe CO2 kvoter for vulkanutslippene, så de kommer ganske greit ut av det egentlig :).

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 16.10.2021 den 10.10):

Gjennomsnittet for de siste 10 årene i tabellen er 8656 GWh import og 17679 GWh eksport = 9023 GWh nettoeksport. Jeg har ikke oversikt over årlig import og eksport over hver utenlandskabel, men hvis du vet hvor jeg får tak i det så del gjerne.

Her finner du alle data, og kan velge periode: 
https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport

Tallene for 2021 er 76% eksport og 24% import totalt for alle kabler
For  Nederland-forbindelsen ser kurven gjennom året slik ut, ikke mye import her:

2007948977_Nederland2021.jpg.b16f18e3049ff0d886d23c715a0ccb7f.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...