Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietager betaler ikke - kan jeg flytte inn i leiligheten mens leietager fortsatt bor der


Gjest ff571...1ed

Anbefalte innlegg

Gjest ff571...1ed

Hei folkens,

har seg slik at leietager ikke har betalt leien sin nå i tide og kommer med unnskyldninger. Jeg er bokstavelig talt møkk lei, og merker jeg begynner å bli små hissig og mistet tålmodighet.

Som overskriften sier - kan jeg flytte inn dit mens «leietager» bor der? det vil si at jeg flytter inn i min egen leilighet mens vedkommende er der til han betaler. Kommer til å dra innom og bruke toalett lage middag på kjøkkenet til karen irriterer seg grønn og blå. Ta med kompiser etc. bryter jeg noen lover isåfall?

 

vet dette virker helt huemist og komisk men tålmodigheten min har nådd grensa og langt over.

 

 

Anonymous poster hash: ff571...1ed

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ff571...1ed
Mechablast skrev (6 minutter siden):

Hva med å kaste han ut?

Har leier unnlatt å betale flere ganger? 

Dette er første gang. Skal ringe inn til vedkommende img. Skal betales 1 hver måned, vi avtalte at han skulle betale idag, grunnet noe problemer med lønna, men fortsatt ikke fått noe. Har iblant utsatt litt strømregninger og lignende, men merker at jeg ikke har tålmodighet til dette mer.

 

utkastelse tar sin tid pga namsmann.

Anonymous poster hash: ff571...1ed

Lenke til kommentar
Gjest 4eed6...52a
Gjest ff571...1ed skrev (21 minutter siden):

Som overskriften sier - kan jeg flytte inn dit mens «leietager» bor der?

Anonymous poster hash: ff571...1ed


Kan nok ikke dette uten å bryte opptil flere lovregler og risikere både erstatningskrav og straff for selvtekt. 

Jeg formoder leietaker har en leieavtale og ikke har okkupert leiligheten. Da kan du alltid  håndheve visse konsekvenser for ubetalt krav ihht avtale, disse går frem av vanlig inkassolovgivning. Du kan også - om avtalen inneholder nødvendig dekning for forholdet, noe standardavtaler vannligvis gjør dersom FLERE leieperioder ikke er betalt eller dette er en notorisk uvane som du har påpekt tidligere  - heve leieavtalen så lenge du går frem ihht husleielovens regler for dette og kreve namsmannens hjelp mot fastsatt gebyr dersom leietaker verken bestrider hevingen (som du i tilfelle må ta til rett) eller flytter ut som konskevens av hevingen. Leiligheten er imidlertid - helt til namsmannen griper inn - leitaker hjem med ingen adgang for deg som utleier unntatt i helt spesifiserte case - ubetalt leie hører ikke til blant disse. Bryter du dette pådrar du deg erstatningsansvar samt straffeansvar for ulovlig tiltvingelse av adgang annen manns (midlertidige) eiendom mot vedkommendes ønske og leietaker kan da også foreta låsbytte med fratrekk for omkostningene for dette i leien.Foretar du deg noe etter dette kommer vi over på godt gammeldags innbrudd siden leiligheten beviselig er utleid og derfor ikke til din disposisjon.  

Her må du nok derfor smøre deg med tålmodighet 2-6 måneder til (mer også i ekstreme tilfeller) regnet fra husleie nr 2 er mer enn 14 dagers forsinket og opptre pinlig korrekt i forhold til gjeldende lovverk den tiden uten noe feilskjær som kan brukes mot deg om du vil ha utkastelseshjelp av namsmannen. Selvfølgelig vi dette utløse et par økonomiske høns å plukke sammen med leietaker og namsmann, men dette er en sak utenfor ditt spørsmål og jeg går derfor ikke nærmere inn på dem 

Anonymous poster hash: 4eed6...52a

Lenke til kommentar

Nei. Du kan som hovedregel aldri ta deg inn i leiligheten. Unntak er følgende: 

Sitat

 

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet
Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

 

Det du beskriver vil imidlertid ikke være straffbart. Det var tidligere straffbart å drive selvtekt i form av "innbrudd på egen eiendom", men det endret man ved innføringen av ny straffelov. Det eneste leietager faktisk kan gjøre er å nekte å betale (full) leie, og evt. søke dom på at du nektes å fortsette. Det tar minst like lang tid som for deg å kaste vedkommende ut. 

Leietager kan også lovlig fysisk stenge deg ute så lenge hen ikke bruker vold, f. eks. ved å skifte nøkkel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dine plikter i relasjon til dette følger av husleieloven § 5-1 første ledd: "Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen."

Til leierens disposisjon. Dersom du benytter boligen selv stiller du den ikke til leierens disposisjon. Dette gir leietaker grunnlag for reduksjon i leie, og hvis det pågår lenge nok kan han heve leieavtalen, finne seg et nytt sted å bo, og sende regningen for flytting (og merkostnader ved økt leie) til deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva i alle dager, første gang og du skal innvadere hans privatliv? Å leie ut kommer ikke uten risiko, det må en ta høyde for. Leier ut selv, og ting skjer. Ikke alltid leien kommer inn dato X. Men så lenge den kommer inn Y så er jo alt fint. Senk skuldrene og vær litt åpen for at det han sier faktisk stemmer. Livet går ikke alltid på skinner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...