Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

https://www.nrk.no/trondelag/menn-og-kvinner-oppfatter-husarbeid-pa-ulikt-vis_-og-derfor-er-det-forskjeller_-mener-forskere-1.16231586

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/phpr.12929

Forfatterne bak den nye studien skriver følgende i tidsskriftet Philosophy and Phenomenological Research:

Når «Jill» kommer inn på et rotete kjøkken, ser hun automatisk at oppvasken må vaskes, at gulvet bør feies og at kjøleskapet må fylles opp.

«Jack» ser selvfølgelig det samme  at det er oppvask i vasken og at kjøleskapet er tomt. Problemet er bare at denne informasjonen ikke har samme virkning på mannen i huset. Han ser ikke automatisk at disse oppgavene må gjennomføres.

Derimot er det mer sannsynlig at kvinnen i huset ser på dette som en form for «invitasjon» til handling.

 

Neinei. Vi er alle helt like og kun gjennom kulturell kondisjonering oppstår forskjellene. Er det ikke det som er mantraet?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Det jeg mente var mer deres egen holdning til det. Ikke om jeg gjorde det eller ikke. Ingenting var oppdelt, og de tok heller ingen oppgave for gitt at skulle tildeles seg (*). En slik person har jeg aldri bodd sammen med. Selv ikke den gangen jeg bodde sammen med en dame som ikke hadde jobb.

(*) Bortsett fra "mannejobbene". De ble visst alltid mine, og slik har det alltid vært med hver eneste en av dem helt uten unntak. Så, ja, vi har visst en vei å gå.

Ja, det er greit for de som kan betale for å selge ulikheten så man slipper krangle om det selvfølgelig. Men selv har jeg altså måttet opp på taket for å reparere, stått med hodet ned i motorrommet på bilen, byttet dekk, satt opp hyller, bygd barnerom, osv.

Ingenting av dette, ikke en eneste ting, har det engang vært et halvhjertet tilbud til å hjelpe med fra disse såkalt likestilte kvinnene.

Da har du ikke vært sammen med kvinner som ønsker å være likestilte, selv om de sier de ønsker det. Du har ikke vært sammen med meg 😘, som har gjort flere av de tingene du nevner der. Det kjekkeste er å gjøre slike oppgaver sammen syns da jeg, som det også er å gjøre oppgaver inne i huset sammen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

«Jack» ser selvfølgelig det samme  at det er oppvask i vasken og at kjøleskapet er tomt. Problemet er bare at denne informasjonen ikke har samme virkning på mannen i huset. Han ser ikke automatisk at disse oppgavene må gjennomføres.

Det er sant at menn og kvinner gjerne har forskjellig standard for hvordan det er greit at det ser ut hjemme.

Men da kan man lure på hvorfor det ikke har samme virkning på "Jack", er han lat, mener han at dette er "kvinneoppgaver", er han mindre intelligent enn "Jill" siden han ikke forstår at disse oppgavene må gjøres? Er han opplært til at dette ikke er hans oppgave (kanskje fordi hans egen far aldri gjorde dette). Det kan være mange forskjellige årsaker til hvorfor menn og kvinner har forskjellige standarder på dette. 

Men interessant å finne forskjeller er det uansett. 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi er ganske likestilte her i heimen, men siden jeg er en god del fysisk sterkere, så faller de tunge oppgavene på meg. Vi ser ikke noe behov for at den andre skal gjøre oppgaver den andre er bedre egnet til, bare for å gjøre oppgavene tyngre. Men vi tilbyr hverandre å hjelpe hverandre. 

Endret av RRhoads
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 minutter siden):

Vi er ganske likestilte her i heimen, men siden jeg er en god del fysisk sterkere, så faller de tunge oppgavene for meg. Vi ser ikke noe behov for at den andre skal gjøre oppgaver den andre er bedre egnet til, bare for å gjøre oppgavene tyngre. Men vi tilbyr hverandre å hjelpe hverandre. 

Enig i at man bør gjøre det man selv er best til, hva dette nå enn måtte være. Men det er selvfølgelig ikke noe i veien for at den andre også kan lære litt av den andre, som du sier, ved å tilby å hjelpe til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Neinei. Vi er alle helt like og kun gjennom kulturell kondisjonering oppstår forskjellene. Er det ikke det som er mantraet?

Er det noen her som har sagt at vi her HELT like, eller er det bare en oppfatning du selv får ut fra hva som skrives. Like rettigheter og like muligheter, som faktisk likestilling handler om sier absolutt ingenting om at man er like eller skal gjøre alt likt. 

Men ja, veldig mye av de rollene vi har er kulturelt betinget. Det betyr ikke at biologi også kan ha en betydning. Den har bare ikke like stor betydning som du synes å mene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (9 minutter siden):

Det er sant at menn og kvinner gjerne har forskjellig standard for hvordan det er greit at det ser ut hjemme.

Men da kan man lure på hvorfor det ikke har samme virkning på "Jack", er han lat, mener han at dette er "kvinneoppgaver", er han mindre intelligent enn "Jill" siden han ikke forstår at disse oppgavene må gjøres? Er han opplært til at dette ikke er hans oppgave (kanskje fordi hans egen far aldri gjorde dette). Det kan være mange forskjellige årsaker til hvorfor menn og kvinner har forskjellige standarder på dette. 

Men interessant å finne forskjeller er det uansett.

Kanskje hun rydder/vasker mer enn nødvendig..? Det skjer nok det óg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Er det noen her som har sagt at vi her HELT like, eller er det bare en oppfatning du selv får ut fra hva som skrives. Like rettigheter og like muligheter, som faktisk likestilling handler om sier absolutt ingenting om at man er like eller skal gjøre alt likt. 

Men ja, veldig mye av de rollene vi har er kulturelt betinget. Det betyr ikke at biologi også kan ha en betydning. Den har bare ikke like stor betydning som du synes å mene. 

Noen mener man er helt like. Ikke alle. Så det er en oppfatning at noen mener dette. De som da mener dette, de har også en tendens til å ikke klare å se andre siden av saken fordi de tror ikke det eksisterer en annen side enn deres egen. Den samme som alle har. Fordi vi er helt like.

Atter andre er mer virkelighetsorienterte og aksepterer at det finnes ulikheter og innretter seg etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, leticia said:

Er det noen her som har sagt at vi her HELT like, eller er det bare en oppfatning du selv får ut fra hva som skrives. 

Det er vel bare modus operandi, fremstill motpartens synspunkt som så avvikende at det ikke er noen å diskutere mot da ingen lenger tilhører ståstedet, så lykkes man både med å sverte saken som helhet, og slipper å diskutere reelle aspekter med noen.

Endret av Atib Azzad
glemt ord.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (39 minutter siden):

Da har du ikke vært sammen med kvinner som ønsker å være likestilte, selv om de sier de ønsker det. Du har ikke vært sammen med meg 😘, som har gjort flere av de tingene du nevner der. Det kjekkeste er å gjøre slike oppgaver sammen syns da jeg, som det også er å gjøre oppgaver inne i huset sammen. 

Ok... Ingen har sagt til meg at de ønsker å være likestilte. Ikke engang feministen sa det. Og hvorfor skulle de det egentlig? Hvis man må instruere sin bedre halvdel i hvordan man er, er man vel kanskje litt for forskjellige i utgangspunktet.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (7 timer siden):

Noen mener man er helt like. Ikke alle. Så det er en oppfatning at noen mener dette. De som da mener dette, de har også en tendens til å ikke klare å se andre siden av saken fordi de tror ikke det eksisterer en annen side enn deres egen. Den samme som alle har. Fordi vi er helt like.

Atter andre er mer virkelighetsorienterte og aksepterer at det finnes ulikheter og innretter seg etter det.

Så hvem er disse "noen". Du finner dem ikke i denne tråden. 

Endret av leticia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (6 timer siden):

Ok... Ingen har sagt til meg at de ønsker å være likestilte. Ikke engang feministen sa det. Og hvorfor skulle de det egentlig? Hvis man må instruere sin bedre halvdel i hvordan man er, er man vel kanskje litt for forskjellige i utgangspunktet.

Nei, man trenger da ikke å fortelle at man ønsker å være likestilt. Det burde være en selvfølge, og som ikke trenger å utdypes noe nærmere. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For  min del er det vel summen av hans vesen som gjør meg uinteressert, at han har hjulpet unggutter med selvfølgeligheter er jo bare bra, men helheten i hans tankegods virker stadig mer konstruert for å møte en predisponert konklusjon, som kanskje med tiden ble mer-og-mer kjøpt av Prager-U og andre sinnsyke aktører.
Some more news bidrar med et større dypdykk.

Det er ikke sånn at det er eller vár få tenkere blant menneskeheten, det er ingen grunn til å begrense seg til Jordan Peterson når det finnes et så interessant mangfold av interessante idéer der ute.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 15.11.2023 den 12:21 PM):

Det jeg mente var mer deres egen holdning til det. Ikke om jeg gjorde det eller ikke. Ingenting var oppdelt, og de tok heller ingen oppgave for gitt at skulle tildeles seg (*). En slik person har jeg aldri bodd sammen med. Selv ikke den gangen jeg bodde sammen med en dame som ikke hadde jobb.

(*) Bortsett fra "mannejobbene". De ble visst alltid mine, og slik har det alltid vært med hver eneste en av dem helt uten unntak. Så, ja, vi har visst en vei å gå.

Ja, det er greit for de som kan betale for å selge ulikheten så man slipper krangle om det selvfølgelig. Men selv har jeg altså måttet opp på taket for å reparere, stått med hodet ned i motorrommet på bilen, byttet dekk, satt opp hyller, bygd barnerom, osv.

Ingenting av dette, ikke en eneste ting, har det engang vært et halvhjertet tilbud til å hjelpe med fra disse såkalt likestilte kvinnene.

Nå er det jo ikke "vår" feil at du tydeligvis liker å involvere deg med (avvikende) kvinner som ikke liker moderne likestilling, da.

Jeg tror ikke noen av de kvinner som argumenterer mot deg i tråden her ville ivret etter å opprettholde denne ideen med at "menn gjør alt det tunge arbeidet". De fleste kvinner er jo mer enn sterke nok til å takle det selv, og for mange er det et poeng å faktisk ta disse jobbene fordi man er i stand til det og ikke vil bli dullet med som en eller annen Nora.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...