Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

Hvordan kan en krympa CPU med utvidet funksjonalitet bli megaskuff? Tviler på at det blir så ille. Det sa man om 11900K også. 

Det betyr ikke at man trenger oppgradere fra hverken 10900K eller 11900K men for nykjøp ville jeg vel gått for 12xxxK med mindre DDR5 og Z690 har litt issues.

Men nå er jeg såre fornøyd med 5950X@X570 så jeg er kanskje ikke så kravstor :D
(kjører 50+ browserfaner i 2-3 nettlesere, 2-3 VMer, Teamsmøter, Flere VPN klienter (VMene), Twitch og discord, oppkobling til jobb og 1-2 spill samtidig - stort sett hele dagen).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, BadCat said:

Jeg tror det blir megaskuff. Høyt krafttrekk og dyrt.

Blir ikkje mere skuff enn 5950x :p

Du må faen ikkje ha noen bakgrunnsprogrammer som fyller opp cachen, fordi da mister du masse ytelse. Må heller ikkje ha bloatet windows og installere noe særlig med drivere. Da går også ytelsen i dass 😜 Er en grunn for at AMD kommer med mye mere cache på oppdaterings cpuen på x570....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det varmer godt med mer enn 100W ekstra per maskin vs 5950X. (3090 + 12900K) 480+248 W 😕

10400 (134W) + 3060 Ti TUF Gaming (208W) = fattige 342W  ❤️

Det blir hodebry å arrangere LAN-party hvis folk skal ha med PC-er som drar 750W eller mer. For 25 år siden var det forbudt å ha med mikrobølgeovn og nå har folk PC-er som drar like mye.

Jeg savner den gode tida hvor maskiner brukte 22-35W. Det er 30 år siden. Føles som i går.

 

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (21 minutter siden):

Det varmer godt med mer enn 100W ekstra per maskin vs 5950X. (3090 + 12900K) 480+248 W 😕

10400 (134W) + 3060 Ti TUF Gaming (208W) = fattige 342W  ❤️

Det blir hodebry å arrangere LAN-party hvis folk skal ha med PC-er som drar 750W eller mer. For 25 år siden var det forbudt å ha med mikrobølgeovn og nå har folk PC-er som drar like mye.

For å nå klimamålet må nok Intel og AMD deaktivere halvparten av kjernene 😂

Lenke til kommentar

Tu dimms pørr channel! 

Each dimm has two channels. Send faster data to your memory. To your DDR5 memory.

Kul type.

De hinter en god del til at DDR5 kommer til å suge. Bedre å levere data raskt enn mye data. Antakelig bedre til produktivitet og lite annet med DDR5 med nåværende specs.

MPG-kortet med DDR4 er nesten halve prisen av HERO. Det kan vel ikke bli så ille med DDR4 3600-14-14-14-34.

https://www.proshop.no/Hovedkort/MSI-MPG-Z690-EDGE-WIFI-DDR4-Hovedkort-Intel-Z690-Intel-LGA1700-socket-DDR4-RAM-ATX/3000469

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, BadCat said:

 

 

Artig tid. Husker jeg kjørte backup til videospiller og videokasetter. Som man ser et stykke utti her.
Og Fairlight ja. Var en dyktig gruppe. Tror til og med jeg så en kar jeg jobbet med i Sverige på slutten der :D
 

Quote

De hinter en god del til at DDR5 kommer til å suge. Bedre å levere data raskt enn mye data. Antakelig bedre til produktivitet og lite annet med DDR5 med nåværende specs.

Dette sier de mot hver ny DDR standard. Det er alltid en modningsprosess.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Se de andre to delene også. Gleder meg til Covid er slutt, for da skal jeg på treff. I år ble det kun online event.

Det ser ut til at hovedkort under 5k er uten diagnose-LED eller alt med DDR4 hos både MSI og ASUS. 😕 Uten er noe herk. Skittent spill å lede folk over til DDR5. Vil du ha features, da blir det DDR5, ferdig snakka! 😮

Som vanlig ikke diangnose-LED på Strix-F og til en pris av 5390 kr. Strix-E har, men gir ikke mening for da kan man like greit kjøpe entrylevel Maximus, les: HERO.

Det er sannelig ikke lett å velge hovedkort denne generasjonen. Vanligvis er det soleklart hva man skal ha.

Enn så lenge er dette min status.
image.png.72819e8c8f72bf9b42e5229f3fbb44c4.png

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
11 hours ago, BadCat said:

Se de andre to delene også. Gleder meg til Covid er slutt, for da skal jeg på treff. I år ble det kun online event.

Ser innimellom serier som gir gode flashbacks. Eks. "Halt & Catch Fire" og nå i senere tid denne på netflix. Det hendte jeg vanket litt i øst berlin og fabrikk festene på den tiden.

Men back to topic.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel Core i9-12900K 36% Faster Then Stock in Maximum Turbo Power Mode :

Quote

The Intel Core i9-12900K scores 7492 points when running at its TDP of 125 W and 10180 points or 36% faster when operating at the MTP of 241 W. This performance difference is less notable for the other processors with the Core i7-12700K seeing a 30% improvement between its 125 W and 190 W power modes while the Core i5-12600K sees a 10% improvement from the 125 W TDP to 150 W MTP. Intel appears to be extracting the maximum performance from their Core i9-12900K with diminishing returns from the increased power budget compared to the other processors.

https://www.techpowerup.com/288493/intel-core-i9-12900k-36-faster-then-stock-in-maximum-turbo-power-mode

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Ola Norman said:

Preorders without benches and wait for BIOS ... this looks quite familiar to another launch from this year.

Vi har bios klare til Asus, så ingen fare for oss. :)
Jeg fikk tilogmed tilsendt bioser direkte fra Shamino da jeg fikk 11700k 1 mnd for "tidelig" :p

At det kommer ofte bioser er vi også vant til med Zen. Er vel 25-30 bioser bare til Asrock x370 og er vel oppe i 25 allerede på Asus Dark Hero x570 😅

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, chrisf said:

Når tror man at det vil være mulig å kjøpe DDR5 minnebrikker igjen? Er det bare proshop man legge inn en bestilling? Er overrasket over at Komplett ikke har noen brikker man kan bestille eller få varsel om...

Er du overrasket egentlig, når det enda er svært på skjermkort inne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...